Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (8 minutter siden):

Boligbyggelag, som Obos og tilsvarende har forkjøpsrett som avgjøres av hvor lang ansiennitet medlem har.

Men, denne forkjøpsretten gjelder ikke ved salg til eierens ektefelle, barn, barnebarn eller foreldre.

Det samme gjelder når salget er ledd i et skilsmisseoppgjør.

Det er dermed ikke noen fare for at boligen blir kjøpt av andre der salg skjer innenfor familien.

Ved tvangssalg har jeg som sameier forkjøpsrett når siste bud er akseptert. Jeg har snakket med en som er ekspert på tvangssalg om dette.

TS

Anonymkode: 34e7b...83e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Barix skrev (16 minutter siden):

Markedspris er det boligen blir solgt for i et fritt salg på det åpne markedet. Så lenge boligen ikke har vært ute for salg, finnes det ingen markedspris. Meglere kan gjette på hva markedsprisen er, men det er markedets dom gjennom et åpent salg som er fasiten.

Det ble litt krøll her med svar. Det har du selvfølgelig rett i, det er bare spekulasjoner rundt det som jeg vurderer. Ingenting som hverken er diskutert eller påstått. Som sagt så har vi ikke snakket sammen om pris for leiligheten. Akkurat nå så må jeg bare forholde meg til at det blir begjært tvangssalg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ved tvangssalg har jeg som sameier forkjøpsrett når siste bud er akseptert. Jeg har snakket med en som er ekspert på tvangssalg om dette.

TS

Jøye meg for en tosk han exen din. Leiligheter på tvangssalg blir ofte solgt under prisantydning, så håper du gjør et varp her🤞🏼

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig nok kan jo et tvangssalg være i din økonomiske interesse her. 
Men jeg skulle gjerne hørt den andre siden av denne saken også. 

Anonymkode: faa35...0be

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (3 timer siden):

Jøye meg for en tosk han exen din. Leiligheter på tvangssalg blir ofte solgt under prisantydning, så håper du gjør et varp her🤞🏼

Takk for det 😊 Det håper jeg også selvfølgelig 🙏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Merkelig nok kan jo et tvangssalg være i din økonomiske interesse her. 
Men jeg skulle gjerne hørt den andre siden av denne saken også. 

Det er det jeg tenker her også. Jeg skjønner virkelig ikke hva som forårsaket dette valget. Jeg mistenker at det er påvirkning og press fra andre dessverre. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 0.17):

TS

Ingen grunn til å rydde og få boligen i presentabel stand før bilder/visning, da altså 😂. Lavest mulig pris er absolutt i din interesse. At han ikke forstår at dette er den dårligere utveien for ham?

Anonymkode: 265c5...372

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen grunn til å rydde og få boligen i presentabel stand før bilder/visning, da altså 😂. Lavest mulig pris er absolutt i din interesse. At han ikke forstår at dette er den dårligere utveien for ham?

Anonymkode: 265c5...372

Hahaha, trenger ikke å regne med noe hjelp fra meg nei 😂 Nei, det virker ikke som det er forståelse i det hele tatt hva dette innebærer. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det jeg tenker her også. Jeg skjønner virkelig ikke hva som forårsaket dette valget. Jeg mistenker at det er påvirkning og press fra andre dessverre. 

TS

Eller at de tilbudene du har kommet med har blitt tolket som så urimelige at du er umulig å samarbeide med, og at tvangssalg er eneste løsning.  Jeg vet du mener at du har tilbudt markedspris, men dere er åpenbart ikke enige om hva som er markedspris. Og ingen her kan si om du har rett - eller om eksen har rett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 17.12):

Markedsprisen er utifra hva samme leilighet i vår firemannsbolig er solgt for, den gikk for ganske mye under prisantydning. Naboen ved siden av må vente med å selge pga forventet pris. Det var utifra eiendomsmeglers anbefalinger. Det er høy fellesgjeld, boligen trenger oppgradering og det er veldig mange leiligheter av samme type til salgs her. En annen nabo i samme borettslag trakk også salget nylig.

TS

Det forklarer saken . Din x mener at leiligheten er verdt prisantydning, og da er det for stor avstand mellom din og hans prisforventning.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke forsøke å spørre hva slags pris han er villig til å selge for da? 

men når han går til det skritt å tvangsselge, er det ikke kun hans del av boligen som da er til salgs?

Anonymkode: ee6f9...c3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

men når han går til det skritt å tvangsselge, er det ikke kun hans del av boligen som da er til salgs?

Jo, det stemmer. Men hvis da fiktive "Arne" kjøper 50 % av boligen, kan han umiddelbart begjære oppløsning av sameiet og at boligen legges ut for salg, og så forsøke å kjøpe resten. Dette er risikabelt og potensielt veldig langtekkelig, derfor går disse objektene vanligvis langt, langt under prisen på tilsvarende objekter. M.a.o. er jeg er enig med TS, at gitt at hun presenterer situasjonen sannferdig, oppfører eksen hennes seg svært irrasjonelt.

Anonymkode: 48cfc...cf1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det stemmer. 

Nei. Som sameier kan han bruke sameielova § 15 som hjemmel for å tvangsoppløse sameiet og tvangsselge hele eiendommen. 

"Etter varsel med rimeleg frist har kvar av sameigarane rett til å få sameiga oppløyst.

Kan tingen ikkje delast utan skade, skal han seljast gjennom namsmyndighetene etter reglane i tvangsfullbyrdelseslova så langt dei høver. Under elles like vilkår har ein sameigar førerett til å få sitt bod godteke. Gjev to eller fleire sameigarar like bod, og ingen av dei byd høgare, gjeld § 11 andre stykket tilsvarande dersom dei vil halda fram som sameigarar. Vil dei ikkje halde fram som sameigarar, skal det bodet som fyrst vart gjeve, godtakast. Svarar dei like boda til den høgste prisen tingen kan overtakast for, skal likevel tingretten ved lutkast eller på annan måte avgjere kva for bod som skal godtakast.

Krav om tvangssal kan fullførast utan at det ligg føre dom eller anna tvangsgrunnlag for oppløysing, når det ikkje er gjort motmæle mot kravet eller motmælet klårt er grunnlaust. Avgjerda høyrer under tingretten og skal takast i orskurd som kan ankast.

Kongen kan gjeva nærare føresegner om oppløysing og fullføring av krav om oppløysing.

Paragrafen her gjeld ikkje grunn som ligg i sameige mellom bruk."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Eller at de tilbudene du har kommet med har blitt tolket som så urimelige at du er umulig å samarbeide med, og at tvangssalg er eneste løsning.  Jeg vet du mener at du har tilbudt markedspris, men dere er åpenbart ikke enige om hva som er markedspris. Og ingen her kan si om du har rett - eller om eksen har rett. 

Jeg har ikke tilbudt noen pris. Vi har ikke snakket om markedspris. Vi har ikke snakket om verdivurdering heller. Jeg vet ikke hva som ligger bak her. Som sagt kom det ut av det blå at det blir begjært tvangssalg. Jeg har informert at jeg har fått boliglån og at vi kan diskutere pris. Men det har jeg ikke fått respons på.

TS 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (14 timer siden):

Det forklarer saken . Din x mener at leiligheten er verdt prisantydning, og da er det for stor avstand mellom din og hans prisforventning.

Jeg tror nok at eksen forventer høyere pris for leiligheten enn det jeg gjør. Men dette har vi ikke snakket om. Jeg har prøvd men når ikke fram dessverre.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo, det stemmer. Men hvis da fiktive "Arne" kjøper 50 % av boligen, kan han umiddelbart begjære oppløsning av sameiet og at boligen legges ut for salg, og så forsøke å kjøpe resten. Dette er risikabelt og potensielt veldig langtekkelig, derfor går disse objektene vanligvis langt, langt under prisen på tilsvarende objekter. M.a.o. er jeg er enig med TS, at gitt at hun presenterer situasjonen sannferdig, oppfører eksen hennes seg svært irrasjonelt.

Jeg har forstått det slik at man må begjære tvangssalg hos Tingretten som da vurderer om sameiet skal oppløses. Blir sameiet oppløst så blir leiligheten lagt ut for salg. Og det er tingretten som vurderer evt bud. Når bud er akseptert så har jeg forkjøpsrett. Og det er det jeg vurderer å gjøre. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (11 timer siden):

Nei. Som sameier kan han bruke sameielova § 15 som hjemmel for å tvangsoppløse sameiet og tvangsselge hele eiendommen. 

"Etter varsel med rimeleg frist har kvar av sameigarane rett til å få sameiga oppløyst.

Kan tingen ikkje delast utan skade, skal han seljast gjennom namsmyndighetene etter reglane i tvangsfullbyrdelseslova så langt dei høver. Under elles like vilkår har ein sameigar førerett til å få sitt bod godteke. Gjev to eller fleire sameigarar like bod, og ingen av dei byd høgare, gjeld § 11 andre stykket tilsvarande dersom dei vil halda fram som sameigarar. Vil dei ikkje halde fram som sameigarar, skal det bodet som fyrst vart gjeve, godtakast. Svarar dei like boda til den høgste prisen tingen kan overtakast for, skal likevel tingretten ved lutkast eller på annan måte avgjere kva for bod som skal godtakast.

Krav om tvangssal kan fullførast utan at det ligg føre dom eller anna tvangsgrunnlag for oppløysing, når det ikkje er gjort motmæle mot kravet eller motmælet klårt er grunnlaust. Avgjerda høyrer under tingretten og skal takast i orskurd som kan ankast.

Kongen kan gjeva nærare føresegner om oppløysing og fullføring av krav om oppløysing.

Paragrafen her gjeld ikkje grunn som ligg i sameige mellom bruk."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11

Det er derfor jeg tenker at jeg bruker forkjøpsretten min. Jeg bør muligens klage på kravet om oppløsning av sameie. Det må jeg finne ut av.

TS 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror nok at eksen forventer høyere pris for leiligheten enn det jeg gjør. Men dette har vi ikke snakket om. Jeg har prøvd men når ikke fram dessverre.

TS

Du når nok ikke fram når den nye dama hans stiller seg i veien så godt hun kan. Kanskje hun tenker at du f..n ikke skal få noe som helst billig. Får å få boligen utenfor tvangssalg så tror jeg du må såpass høyt opp i  bud at det er åpenbart  mer lønnsomt for dem , jamfør deres ønskedrøm om boligens verdi. Her kan det være prisdrivende psycho-factorer inne i bildet.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig her. Men heldigvis eier ikke samboeren noe av leiligheten så alle innspill og spekulasjoner derfra velger jeg å ignorere.

TS 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har akkurat snakket med en som sitter med slike saker og så lenge jeg har forkjøpsrett og skal bruke den så vil tingretten avvise krav om oppløsning av sameie og det blir ikke tvangssalg.

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...