Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har kommet med forslag men det blir avvist. Og jeg er klar over hva et tvangssalg innebærer. Spørsmålet mitt er om jeg skal foreslå å kjøpe nå til lavere pris eller bruke forkjøpsretten min når leiligheten er tvangssolgt. Det er eksen som begjærer tvangssalg og kostnader faller på den som velger å gå til rettssak. Jeg har påpekt alle kostnader via advokat men det blir avvist. 

TS

Anonymkode: 34e7b...83e

Hvorfor blir det avist, tvangssalg gir jo normalt lav sum, er det skambud du har lagt frem, altså langt under takst?

Anonymkode: 85dce...70c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Markedsprisen er utifra hva samme leilighet i vår firemannsbolig er solgt for, den gikk for ganske mye under prisantydning. Naboen ved siden av må vente med å selge pga forventet pris. Det var utifra eiendomsmeglers anbefalinger. Det er høy fellesgjeld, boligen trenger oppgradering og det er veldig mange leiligheter av samme type til salgs her. En annen nabo i samme borettslag trakk også salget nylig.

TS

Det er ikke så lett.

Deres bolig er ikke naboens bolig. Selv om du oppfatter tilstanden likt, så er ikke det gitt. 

Du burde dokumentere tilstanden og verdien. Dersom du ikke har gjort det, så er det mye synsing og lite fakta. Da hadde jeg også heller testet den faktiske markedsverdien fremfor å godkjenne ditt tilbud.

Schmuhu

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (3 minutter siden):

Det er ikke så lett.

Deres bolig er ikke naboens bolig. Selv om du oppfatter tilstanden likt, så er ikke det gitt. 

Du burde dokumentere tilstanden og verdien. Dersom du ikke har gjort det, så er det mye synsing og lite fakta. Da hadde jeg også heller testet den faktiske markedsverdien fremfor å godkjenne ditt tilbud.

Schmuhu

Naboen sin leilighet var i bedre stand enn vår. Vi har hatt verdivurdering her men det er jo ikke det samme som markedspris. Tilbudet mitt i desember var over markedsverdien. 

Men jeg skal kontakte eiendomsmegler og få oppdatert ang leiligheten.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Naboen sin leilighet var i bedre stand enn vår.

Deres bolig er ikke naboens bolig. 

Naboens bolig kan gi en pekepinn men dog ikke et reellt estimat for et oppgjør mellom deg og eksen. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har hatt verdivurdering her men det er jo ikke det samme som markedspris. Tilbudet mitt i desember var over markedsverdien. 

En verdivurdering er ikke det samme som at markedet priser inn boligen. 

Hvorfor ønsker du ikke å legge ut boligen frivillig og få en reell budrunde med en reell markedspris?

Om det virkelig står til så dårlig som du skisserer, så er jo det absolutt i ditt interesse å vise at markedet priser boligen lav. Spesielt med eventuelle forkjøpsrett.

Husk at du deler all tap 50/50, så eksen din rammes også av en dårlig pris.

Schmuhu

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (1 minutt siden):

Deres bolig er ikke naboens bolig. 

Naboens bolig kan gi en pekepinn men dog ikke et reellt estimat for et oppgjør mellom deg og eksen. 

En verdivurdering er ikke det samme som at markedet priser inn boligen. 

Hvorfor ønsker du ikke å legge ut boligen frivillig og få en reell budrunde med en reell markedspris?

Om det virkelig står til så dårlig som du skisserer, så er jo det absolutt i ditt interesse å vise at markedet priser boligen lav. Spesielt med eventuelle forkjøpsrett.

Husk at du deler all tap 50/50, så eksen din rammes også av en dårlig pris.

Schmuhu

Nå er det eksen som har dratt i gang alt dette. Jeg vil bo her sammen med vårt felles barn. Det er derfor jeg har prøvd å overta her. Vi har ikke diskutert å selge. Jeg må bare forholde meg til den situasjonen eksen har dratt i gang. 

Sånn jeg ser det så vurderer jeg seriøst å sitte på gjerdet og bruke forkjøpsretten min. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå er det eksen som har dratt i gang alt dette. Jeg vil bo her sammen med vårt felles barn. Det er derfor jeg har prøvd å overta her. Vi har ikke diskutert å selge. Jeg må bare forholde meg til den situasjonen eksen har dratt i gang. 

Sånn jeg ser det så vurderer jeg seriøst å sitte på gjerdet og bruke forkjøpsretten min. 

TS

Er det OBOS siden du har forkjøpsrett? 

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg ingenting av.

Anonymkode: f8874...0dc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er borettslag ja, samme som Obos men en mindre kommune. Jeg har også forstått det slik at jeg som deleier har forkjøpsrett når det er den andre parten som begjærer tvangssalg.

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS

Du misforstod meg.

Slik du fremstiller det, så handler konflikten om at eksen din ikke er enige med deg ang. markedspris. Eksen er heller ikke enig med måten du finner ut av markedsprisen. Det er ikke spennende med vurderinger fra meglere. Det er bare bortkastete penger for deg. 

Det finnes bare en måte å finne ut av det og det er å prøve boligen på markedet. 

Dermed har du to valg. Enten går du med frivillig eller så blir dette på tvang. 

Fra eksens perspektiv, så har du blokket å være frivillig med på det og dermed går han nå frem med tvang.

Hva kan du gjøre?

1. Du må ta innover og akseptere at eksen vil prøve boligen på markedet.

2. Du må finne ut av om du har interesse av en lav eller høy boligverdi. 

3. Kommuniser ditt interesse med motparten på en god måte. Enten selv eller ved hjelp av en advokat.

Schmuhu

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette skjønner jeg ingenting av.

Anonymkode: f8874...0dc

Nei, det er ikke noe rart. Det gjør ikke jeg heller.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (Akkurat nå):

Du misforstod meg.

Slik du fremstiller det, så handler konflikten om at eksen din ikke er enige med deg ang. markedspris. Eksen er heller ikke enig med måten du finner ut av markedsprisen. Det er ikke spennende med vurderinger fra meglere. Det er bare bortkastete penger for deg. 

Det finnes bare en måte å finne ut av det og det er å prøve boligen på markedet. 

Dermed har du to valg. Enten går du med frivillig eller så blir dette på tvang. 

Fra eksens perspektiv, så har du blokket å være frivillig med på det og dermed går han nå frem med tvang.

Hva kan du gjøre?

1. Du må ta innover og akseptere at eksen vil prøve boligen på markedet.

2. Du må finne ut av om du har interesse av en lav eller høy boligverdi. 

3. Kommuniser ditt interesse med motparten på en god måte. Enten selv eller ved hjelp av en advokat.

Schmuhu

Nei, vi har ikke diskutert noe av dette. Det er ikke kommunikasjon mellom oss. Det med markedspris er noe jeg ser på for å vurdere hva boligen kan bli solgt for. 

1. Eksen har ikke bedt om å prøve boligen på markedet

2. Min interesse nå er selvfølgelig lav boligverdi. 

3. Det er kommunisert til eksen på flere måter men det er total avvisning og ikke mottakelig for noe som helst. Virker som det er helt låst fast i at det skal være tvangssalg uten tanke for konsekvenser. Til og med i forhold til felles barn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er eksen som begjærer tvangssalg og kostnader faller på den som velger å gå til rettssak. 

Dette er feil, for tvangsfullbyrdelsesloven § 11-36 andre avsnitt  første setning sier at "Rettsgebyret og godtgjørelse til medhjelperen dekkes forlodds av kjøpesummen." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-8-2#KAPITTEL_2-8-2

At kostnadene med salget "dekkes forlodds av kjøpesummen" betyr at før eierne får oppgjør, så trekkes kostnadene fra salgsbeløpet. Når noen eier en eiendom sammen 50/50, så må de i praksis betale kostnadene 50/50 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (29 minutter siden):

Dette er feil, for tvangsfullbyrdelsesloven § 11-36 andre avsnitt  første setning sier at "Rettsgebyret og godtgjørelse til medhjelperen dekkes forlodds av kjøpesummen." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-8-2#KAPITTEL_2-8-2

At kostnadene med salget "dekkes forlodds av kjøpesummen" betyr at før eierne får oppgjør, så trekkes kostnadene fra salgsbeløpet. Når noen eier en eiendom sammen 50/50, så må de i praksis betale kostnadene 50/50 

Det er jeg klar over. Det jeg mener er kostnader som den andre parten får underveis frem til retten har tatt over salget av boligen. Og salget blir gjennomført. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har kontaktet advokat og han er på saken.

Flott. 
Søk og innboforsikringen din om rettshjelpsdekning, slik at du slipper å bli ruinert. 
Du har en tvist, motparten har advokat, du må ha advokat for å komme ut av dette med beina på jorden ergo bør forsikringsselskapet raskt innvilge. 

Anonymkode: 10c94...90a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har en tvist, motparten har advokat, du må ha advokat for å komme ut av dette med beina på jorden

Anonymkode: 10c94...90a

De  har ikke en tvist om et juridisk spørsmål, men er bare uenige om verdien av eiendommen. De bør starte med å innhente en boligsalgsrapport. Hvis hun byr det rapporten sier boligen er verdt, og han aksepterer dette, så er problemet løst. En advokat kan ikke bidra med noe her 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (18 minutter siden):

De  har ikke en tvist om et juridisk spørsmål, men er bare uenige om verdien av eiendommen. De bør starte med å innhente en boligsalgsrapport. Hvis hun byr det rapporten sier boligen er verdt, og han aksepterer dette, så er problemet løst. En advokat kan ikke bidra med noe her 

Vi har ikke diskutert verdien av eiendommen. Vi har ikke diskutert pris. Vi har ikke oppdatert verdivurdering. Jeg har ut av det blå fått beskjed om at boligen skal begjæres tvangssolgt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, han har forkjøpsrett som sameier.

Anonymkode: 50bd3...992

• Liker 2
Skrevet
Melus skrev (7 timer siden):

Det høres utrolig rart ut at eksen din avslår markedspris og heller vil tvangsselge. 

Markedspris er det boligen blir solgt for i et fritt salg på det åpne markedet. Så lenge boligen ikke har vært ute for salg, finnes det ingen markedspris. Meglere kan gjette på hva markedsprisen er, men det er markedets dom gjennom et åpent salg som er fasiten.

• Liker 3
Skrevet

Boligbyggelag, som Obos og tilsvarende har forkjøpsrett som avgjøres av hvor lang ansiennitet medlem har.

Men, denne forkjøpsretten gjelder ikke ved salg til eierens ektefelle, barn, barnebarn eller foreldre.

Det samme gjelder når salget er ledd i et skilsmisseoppgjør.

Det er dermed ikke noen fare for at boligen blir kjøpt av andre der salg skjer innenfor familien.

AnonymBruker
Skrevet
Barix skrev (5 minutter siden):

Markedspris er det boligen blir solgt for i et fritt salg på det åpne markedet. Så lenge boligen ikke har vært ute for salg, finnes det ingen markedspris. Meglere kan gjette på hva markedsprisen er, men det er markedets dom gjennom et åpent salg som er fasiten.

Alle mine forslag og innspill blir avvist eller ignorert. En helt merkelig og uforståelig oppførsel.

TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...