Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier en leilighet 50/50 sammen med min eks. Vi var gift og etter skilsmissen har jeg og felles barn bodde i leiligheten. Vi har hatt lik fordeling av kostnadene og motregnet i bidrag for leie av halve leiligheten. 

Ut av det blå har jeg nå mottatt brev fra advokat om at min eks vil begjære tvangssalg av leiligheten pga at jeg nekter å overta hele. Det er ikke tilfelle. Jeg har fått boliglån og det har jeg informert om men jeg fikk beskjed fra advokaten om at det blir begjært tvangssalg i august. 

Ang leiligheten så er det endel oppgradering og vedlikehold her som vil trekke ned verdien og markedsprisen. 

Jeg har snakket med banken og med en ekspert på tvangssalg. Og jeg vurderer å tilby en lavere pris nå for å overta leiligheten. Eller å vente til tvangssalg er fullført og bruke forkjøpsretten min. 

Noen her som har innspill og råd? Erfaringer på lignende selv? 

TS

Anonymkode: 34e7b...83e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel tvangsoppløsning av sameie som kom, du tok kanskje for lang tid?

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er vel ikke tvangsoppløsning av sameie ennå når det blir begjært tvangssalg i august?

Endret av StoreMy
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (11 minutter siden):

Det er vel tvangsoppløsning av sameie som kom, du tok kanskje for lang tid?

Usikker på hva du mener her. Ingenting er skjedd ennå. Det er advokaten som har formidlet at det blir begjært tvangssalg i august.

TS

Skrevet

Blir ikke det unødvendig store kostnader? Ved å gjennomføre tvangssalg blir det kostnader til megler, pluss antagelig noen rettsgebyrer og annet. 
Prøv å fikse ting uten krangel, så sparer dere de hundretusener 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Usikker på hva du mener her. Ingenting er skjedd ennå. Det er advokaten som har formidlet at det blir begjært tvangssalg i august.

TS

Det brukes når den ene vil tvinge gjennom et salg når en eiendom er eid av flere personer, det er nok det som skjer her, tvangsalg kommer jo fra namsmannen normalt, så din eks vil nok tving fram en løsning og det er jo en rett som finnes.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare sende et forslag til advokaten, med summen du tenker du kan kjøpe ut motparten med?

Anonymkode: 9b2d6...5ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet med forslag men det blir avvist. Og jeg er klar over hva et tvangssalg innebærer. Spørsmålet mitt er om jeg skal foreslå å kjøpe nå til lavere pris eller bruke forkjøpsretten min når leiligheten er tvangssolgt. Det er eksen som begjærer tvangssalg og kostnader faller på den som velger å gå til rettssak. Jeg har påpekt alle kostnader via advokat men det blir avvist. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har kommet med forslag men det blir avvist. Og jeg er klar over hva et tvangssalg innebærer. Spørsmålet mitt er om jeg skal foreslå å kjøpe nå til lavere pris eller bruke forkjøpsretten min når leiligheten er tvangssolgt. Det er eksen som begjærer tvangssalg og kostnader faller på den som velger å gå til rettssak. Jeg har påpekt alle kostnader via advokat men det blir avvist. 

TS

Om forslaget ditt allerede er avvist så er det vel ikke noe poeng å foreslå igjen?

Regner med du er den samme som opprettet tråd for noen dager siden. Det er noe vesentlig du lar være å fortelle her, da er det håpløst å hjelpe.

Anonymkode: dfe50...a63

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Eksen forstår at han tjener mer på å selge enn den summen du tilbyr. Du bør tilby markedspris, minst.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om forslaget ditt allerede er avvist så er det vel ikke noe poeng å foreslå igjen?

Regner med du er den samme som opprettet tråd for noen dager siden. Det er noe vesentlig du lar være å fortelle her, da er det håpløst å hjelpe.

Anonymkode: dfe50...a63

Jeg foreslo i desember å overta leiligheten og fikk nei. Og så i mai fikk jeg brev fra advokat om at det var planlagt tvangssalg. Jeg svarte at det beste er å gjøre opp uten men alle mine forslag blir avvist eller ignorert. Først i slutten av juni, etter 6 uker, kom det svar fra advokaten med avslag. Jeg har etter det snakket med banken, ekspert på tvangssalg og jeg har prøvd å ta kontakt med eksen men det er full avvisning. Mulig det ligger mer bak her, men det er ikke noe jeg er klar over siden eksen nekter å kommunisere. 

Dette er eneste innlegget jeg har opprettet. Pga at jeg fikk beskjed fra advokaten i dag om at det blir begjært tvangssalg. Et nytt forslag om å overta leiligheten vil jo være utifra at eksen insisterer på at det skal være tvangssalg. Noe jeg ikke vet hverken årsaken til eller har svar på. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (6 minutter siden):

Eksen forstår at han tjener mer på å selge enn den summen du tilbyr. Du bør tilby markedspris, minst.

Vel, det er fortsatt mye lån på boligen så det ender nok med restlån slik markedet er her. Nå var det markedspris jeg foreslo i desember som ble avvist. 

TS

Skrevet

Det høres utrolig rart ut at eksen din avslår markedspris og heller vil tvangsselge. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg eier en leilighet 50/50 sammen med min eks. Vi var gift og etter skilsmissen har jeg og felles barn bodde i leiligheten. Vi har hatt lik fordeling av kostnadene og motregnet i bidrag for leie av halve leiligheten. 

Ut av det blå har jeg nå mottatt brev fra advokat om at min eks vil begjære tvangssalg av leiligheten pga at jeg nekter å overta hele. Det er ikke tilfelle. Jeg har fått boliglån og det har jeg informert om men jeg fikk beskjed fra advokaten om at det blir begjært tvangssalg i august. 

Ang leiligheten så er det endel oppgradering og vedlikehold her som vil trekke ned verdien og markedsprisen. 

Jeg har snakket med banken og med en ekspert på tvangssalg. Og jeg vurderer å tilby en lavere pris nå for å overta leiligheten. Eller å vente til tvangssalg er fullført og bruke forkjøpsretten min. 

Noen her som har innspill og råd? Erfaringer på lignende selv? 

TS

Har motparten advokat, så er du spikk pine gal om du ikke hyrer inn advokat i en så betent sak. Like gal er du om du ikke reagerer raskt med å skaffe deg en seriøs advokat omgående. 

Anonymkode: 10c94...90a

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Underlig å avslå markedspris når tvangssalg har en tendens til å kjølne interessen for kjøperne. Folk blir redde for å kjøpe seg et problem. Så dere blir nok å tape på det.

Men da har han vel enten troa selv eller via andre på at eiendommen vil gå for godt over markedsverdi da. Kanskje han har noen venner som snakker eiendommen opp i skyene? Eller siden du sier dere trolig ender opp med restgjeld, kanskje han ikke klarer å innse at det går den veien. Så lenge dere ikke blir enige er det jo det han har gjort eneste vei å gå. Når man ikke blir enige og situasjonen er fastlåst blir tvang siste virkemiddelet.

Jeg vil påstå det skjer heller sjelden når partner faktisk tilbyr markedsverdi, hvertfall i disse dager hvor boligmarkedet er veldig flyktig, og mye går under takst utenom de største byene. Men du får ikke gjort så mye annet enn å by mer, eller bli med på rettsprosessen.

Anonymkode: be2e5...79e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Melus skrev (36 minutter siden):

Det høres utrolig rart ut at eksen din avslår markedspris og heller vil tvangsselge. 

Ja, det er helt ubegripelig. Jeg skjønner ingenting. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har motparten advokat, så er du spikk pine gal om du ikke hyrer inn advokat i en så betent sak. Like gal er du om du ikke reagerer raskt med å skaffe deg en seriøs advokat omgående. 

Ikke nødvendigvis.

Advokaten til fyren ser ut til å gjøre en svært dårlig jobb så langt. Dersom TS virkelig skulle være enige i et oppgjør til markedspris så kan tvangssalg umulig forsvares som god advokatskikk. 

Men hva er markedspris?

@Ts: Hvordan dokumenterer du for markedsprisen du påstår boligen skal ha?

Tvangssalg trenger ikke å være dårligere enn vanlig markedssalg. Ofte settes lavere salgssum for å få boligen solgt fort pga. kreditorer i kø, dårlige tilstand og manglende rettigheter rundt reklamasjon men det trenger ikke å være tilfelle her. Markedet kan fortsatt prise inn boligen korrekt, slik som alle andre objekter.

Akkurat nå virker det som om eksen din vil teste markedsverdien til boligen og tviler på hva du mener verdien skal være.

Hva er verdien?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har kontaktet advokat og han er på saken.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis.

Advokaten til fyren ser ut til å gjøre en svært dårlig jobb så langt. Dersom TS virkelig skulle være enige i et oppgjør til markedspris så kan tvangssalg umulig forsvares som god advokatskikk.

Men hva er markedspris?

@Ts: Hvordan dokumenterer du for markedsprisen du påstår boligen skal ha?

Tvangssalg trenger ikke å være dårligere enn vanlig markedssalg. Ofte settes lavere salgssum for å få boligen solgt fort pga. kreditorer i kø og dårlige tilstand men det trenger ikke å være tilfelle her. Markedet kan fortsatt prise inn boligen korrekt, slik som alle andre objekter.

Akkurat nå virker det som om eksen din vil teste markedsverdien til boligen og tviler på hva du mener er verdien.

Schmuhu

Markedsprisen er utifra hva samme leilighet i vår firemannsbolig er solgt for, den gikk for ganske mye under prisantydning. Naboen ved siden av må vente med å selge pga forventet pris. Det var utifra eiendomsmeglers anbefalinger. Det er høy fellesgjeld, boligen trenger oppgradering og det er veldig mange leiligheter av samme type til salgs her. En annen nabo i samme borettslag trakk også salget nylig.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Underlig å avslå markedspris når tvangssalg har en tendens til å kjølne interessen for kjøperne. Folk blir redde for å kjøpe seg et problem. Så dere blir nok å tape på det.

Men da har han vel enten troa selv eller via andre på at eiendommen vil gå for godt over markedsverdi da. Kanskje han har noen venner som snakker eiendommen opp i skyene? Eller siden du sier dere trolig ender opp med restgjeld, kanskje han ikke klarer å innse at det går den veien. Så lenge dere ikke blir enige er det jo det han har gjort eneste vei å gå. Når man ikke blir enige og situasjonen er fastlåst blir tvang siste virkemiddelet.

Jeg vil påstå det skjer heller sjelden når partner faktisk tilbyr markedsverdi, hvertfall i disse dager hvor boligmarkedet er veldig flyktig, og mye går under takst utenom de største byene. Men du får ikke gjort så mye annet enn å by mer, eller bli med på rettsprosessen.

Anonymkode: be2e5...79e

Jeg har god grunn til å tro at andre, både ny samboer, familie og venner har vært på ferde her dessverre. 

TS

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...