Gå til innhold

Potetsalat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg med en god oppskrift på potetsalat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min favorittpotetsalat:

Kokte poteter i biter

Majones - vanlig eller lett

Rømme - foretrekker lett her (bruker mer majones enn rømme, minst dobbelt så mye)

Hakket HEL sylteagurk + litt lake (må være hele agurker, den skivete er så vassen og slapp, dessuten for søt etter min smak)

Hakket vanlig løk

Sennep

Salt, pepper og litt sukker etter smak

Ikke helsekost akkurat, men du verden så godt! ;)

En sunnere, og også veldig god, variant:

Poteter

Purre

Paprika

Kesam

Sennep

Sylteagurklake

Salt og pepper

Skrevet

Her er oppskrift på min (eller Mammas da) potetsalat, den får alltid ben å gå på.

Jeg bruker kokte poteter i terninger, hardkokte egg i biter, hakket rødløk, evt maiskorn og hakket gressløk.

Det som gjør potetsalaten så god er hjemmelaget majones istedet for kjøpemajones. Det lager du enkelt ved å ha to eggeplommer i en bolle og tilsette litt salt og pepper og en liten teskje sennep (jeg bruker Colmans sennepspulver, men Dijonsennep er også greit, ikke pølsesennep). Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje, først dråpevis og siden i en tynn stråle. Jeg bruker vel 2,5-3 dl olje tilsammen, jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytralolje (maisolje), bare olivenolje blir for skarpt. Når all oljen er vispet inn tilsettes litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Dette blandes i potetsalaten sammen med en spiseskjee balsamicoeddik, salt/pepper og lettrømme (kanskje et halv beger). Kjempegodt!

Skrevet
Min favorittpotetsalat:

Kokte poteter i biter

Majones - vanlig eller lett

Rømme - foretrekker lett her (bruker mer majones enn rømme, minst dobbelt så mye)

Hakket HEL sylteagurk + litt lake (må være hele agurker, den skivete er så vassen og slapp, dessuten for søt etter min smak)

Hakket vanlig løk

Sennep

Salt, pepper og litt sukker etter smak

Ligner veldig på den jeg pleier å lage :)

Har gjerne i purre også jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...