Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å få innvilget fjerning av livmor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er drittlei mensen. Har hatt den siden jeg var 12, med laaaange blødninger (7-8 dager, med 28 dager mellom), smerter de to første dagene, blør gjerne også gjennom uansett hvor tykke bind jeg bruker. Er bare griseri og tiltak. Min mor kom i overgangsalderen sent, og sluttet med mens da hun var 56. Jeg har min mors kroppsbygning, fødselsmønstre og alt det andre, så det er stor sjanse for at det samme skjer med meg. Jeg ønsker å fjerne livmor for å slippe dritten. Hvor vanskelig er det å få det innvilget? Jeg er 42 år og har fått de barna jeg skal ha.

Anonymkode: 2c3f8...347

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du tidligere prøvd å fjerne livmorslimhinne? Det skal visstnok fjerne blødninger, og du slipper de andre plagene som hører med når livmor fjernes.

Anonymkode: d4f35...c64

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, med heftige menstruasjonssmerter som invalidiserte meg hver måned, fikk ikke innvilget fjerning av livmoren. Årsak var at jeg var «ung» og kunne ombestemme meg mht barn (var/er frivillig barnløs). Jeg var da 38 år, hadde aldri hatt lyst på barn og var heller ikke i et stabilt forhold som skulle tilsi umiddelbart barneønske. Og ung som 38? Noup. Så min erfaring er at det er vanskelig å få innvilget.

Anonymkode: b9100...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er drittlei mensen. Har hatt den siden jeg var 12, med laaaange blødninger (7-8 dager, med 28 dager mellom), smerter de to første dagene, blør gjerne også gjennom uansett hvor tykke bind jeg bruker. Er bare griseri og tiltak. Min mor kom i overgangsalderen sent, og sluttet med mens da hun var 56. Jeg har min mors kroppsbygning, fødselsmønstre og alt det andre, så det er stor sjanse for at det samme skjer med meg. Jeg ønsker å fjerne livmor for å slippe dritten. Hvor vanskelig er det å få det innvilget? Jeg er 42 år og har fått de barna jeg skal ha.

Man fjerner ikke kroppsdeler uten at fjerningen er medisinsk begrunnet. Å fjerne en livmor øker faren for andre sykdommer som hjerte/kar, diabetes og en rekke andre sykdommer..

Du i din alder kan fint få inn en hormonspiral, og på den måten få kontroll på blødninger. Og kom ikke med den at du ikke kan bruke hormoner. Hormoner i hormonspiral er som begrenset og virker bare lokalt, så det tåler 99,9% av alle kvinner.
Store blødninger kan og ha sammenheng med mangler i blodet. Så en blodprøve på både jern og folat, samt stoffskiftet og hormoner er stedet å begynne. 

Anonymkode: d6574...6c6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sterilisert (frivillig barnefri)og spurte legen om det var mulig å få fjernet enten livmorslimhinnen eller livmoren pga veldig kraftige blødninger for noen måneder siden,men fikk beskjed om at det kunne jeg ikke få i tilfelle jeg ville ha barn 🙄🫣 Legen hadde ikke fått med seg at jeg er sterilisert og har vært det de siste 15 årene 🫣

Anonymkode: 858ef...2f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg, med heftige menstruasjonssmerter som invalidiserte meg hver måned, fikk ikke innvilget fjerning av livmoren. Årsak var at jeg var «ung» og kunne ombestemme meg mht barn (var/er frivillig barnløs). Jeg var da 38 år, hadde aldri hatt lyst på barn og var heller ikke i et stabilt forhold som skulle tilsi umiddelbart barneønske. Og ung som 38? Noup. Så min erfaring er at det er vanskelig å få innvilget.

Anonymkode: b9100...106

Mens jeg har allerede fire barn, og null lyst på flere.

AnonymBruker
Skrevet

Min søster fikk det grunnet store blødninger ved mens. Hun hadde prøvd hormonspiral først, da blødde hun daglig i 1 år. Hun var 38 år da hun gjorde det, og hadde 2 barn.

Anonymkode: d5442...a43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man fjerner ikke kroppsdeler uten at fjerningen er medisinsk begrunnet. Å fjerne en livmor øker faren for andre sykdommer som hjerte/kar, diabetes og en rekke andre sykdommer..

Du i din alder kan fint få inn en hormonspiral, og på den måten få kontroll på blødninger. Og kom ikke med den at du ikke kan bruke hormoner. Hormoner i hormonspiral er som begrenset og virker bare lokalt, så det tåler 99,9% av alle kvinner.
Store blødninger kan og ha sammenheng med mangler i blodet. Så en blodprøve på både jern og folat, samt stoffskiftet og hormoner er stedet å begynne. 

Jeg kan ikke ha hormonspiral, da jeg reagerer kraftig på hormonell prevensjon. Jeg ønsker heller ikke å ha et veldig smertefullt inngrep og ha et fremmedlegeme i kroppen. Jeg har lavt stoffskifte, men som du sikkert vet, så er behandlingen av denne sykdommen i Norge skikkelig patetisk. Jeg har ellers ingen mangler av jern eller folat, det har jeg sjekket flere ganger.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke tro det skal være så vanskelig? Hos meg ville de fjerne livmoren pga fremfall når jeg var 26 år. Skulle tro man som over 40 i det minste kan fjerne om det er tilstander som tilsier det. Det sagt så er det vel andre tiltak å prøve først?

Anonymkode: f7907...a49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva med hormonspiral? Jeg har ikke hatt mensen siden jeg fikk satt den inn for over et år siden

Anonymkode: 32400...d67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med hormonspiral? Jeg har ikke hatt mensen siden jeg fikk satt den inn for over et år siden

Anonymkode: 32400...d67

Jeg reagerer kraftig på all hormonell prevensjon, og har veldig lav smerteterskel. Prøvde å sette inn spiral for 5 år siden, men måtte gi meg før innsettingen var ferdig grunnet smerter.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har du tidligere prøvd å fjerne livmorslimhinne? Det skal visstnok fjerne blødninger, og du slipper de andre plagene som hører med når livmor fjernes.

Anonymkode: d4f35...c64

Hvilke plager får man ved å fjerne livmoren? 

jeg fikk innvilget å fjerne livmoren da jeg var 30 år. 
jeg hadde 4 barn. Kraftige blødninger, og prøvd mange forskjellige prevensjonsmidler. Det beste jeg noen gang har gjort! 
måtte bare bekrefte at jeg hadde fått de barna jeg ønsket

Anonymkode: 95313...5e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg reagerer kraftig på all hormonell prevensjon, og har veldig lav smerteterskel. Prøvde å sette inn spiral for 5 år siden, men måtte gi meg før innsettingen var ferdig grunnet smerter.

Hvordan skal du da greie å takle smertene etter operasjonen? 

Anonymkode: 7372d...813

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan skal du da greie å takle smertene etter operasjonen? 

Anonymkode: 7372d...813

Da får jeg smertestillende. Jeg ble nektet smertestillende ved innsetting av spiral "fordi det er et enkelt, lett inngrep".

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet livmoren pga. en stor muskelknute og har aldri hatt det så godt som etter det, så jeg krysser fingrene for deg.

Anonymkode: c94d2...fb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at det er en stor operasjon, og selv ble jeg utrolig dårlig etter operasjonen. Jeg fikk fjernet pga bl.a. en svulst på størrelse med en appelsin og flere andre, og ekstremt mye blod som ingen bind/bleier klarte holde på plass. Pluss det presset på urinblæra. 

Anonymkode: 16163...867

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer dette? 
Har fjernet livmor og eggstokker (pga store blødninger og cyste), men fikk aldri noen info om det du skriver her. 

Anonymkode: 7094b...ee7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer selvfølgelig ikke. Selv om det er lite hormoner, så går det rundt i hele kroppen.

Jeg er en av de 0.01% som ikke kan gå på hormonell prevensjon pga cyster på leveren. Ble derfor sterilisert. Men sliter også med ekstreme smerter, mye blod de første dagene, og blør i 6-7 dager hver gang. Hadde også håpet å få brent slimhinnene, eller helst fjernet livmor, men er ikke barebare. De er strenge, og det er ekstremt lange køer.

Anonymkode: 8165f...cea

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blitt nektet 2 ganger. Store blødninger i 7 til 8 dager, store smerter.  Varvinne o forbindelse med positiv hvp 16 og 18. Spurte om de ikke kunne fjerne hele livmoren siden det og er mye kreft i familien. Fikk beskjed du må først prøve hormonspiral igjen. Sa til dem det kan jeg ikke bruke. Har prøvd 2 ganger endte med kraftige blødninger i 3 mnd før jeg fikk den it. Pluss intens kløe, smerter og at skjeden hovnet opp.  Nei måtte prøve fikk jeg beskjed om, det var jo nesten 23 år siden jeg hadde prøvd, var samme hormoner , men kroppen min kunne jo ha endret seg. Tilogmed skrivet dra fastlege at pga blodpropp fare pga et gen jeg har var så nøye. 

Er nå 45 og enda så nektet de, ramset omm fare for at ting kunne kollapse inne der hvis de fjernet osv

Kjente jeg bare følte de hadde 0 respekt.

Værste er at da jeg fikk yngste for 18.5 år siden stod det at ved keisersnitt så skulle de fjerne livmor, selv om legen på gyn leste dette, så nektet ho. Ho mente jeg kunne jo fortsatt ha lyst  på barn i alderen 43 år🙈

Anonymkode: 83e6f...283

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg informerte legen ar jeg er ferdig, dette er min kropp, jeg lever med helvete hver måned, jeg er sykemeldt hver måned. Den livmoren skal bort jeg sitter her til det er innvilget. Da fikk jeg ja. Beste som har skjedd i livet mitt. Helt nydelig! Gå til gyn å start der. 

Anonymkode: e4645...ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...