AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Etter å ha slitt med psyken samt nattesøvn over flere år ser jeg at jeg bør redusere stillingsprosenten min. Har hadd 100% fast stilling i 12 år, trives i jobben men har kommet til et punkt nå hvor jeg innser at jeg bør bytte ut noe av lønna mi med mere fritid. Jeg ender ALLTID opp med å gå sykemeldt (aldri 100% sykemeldt) i de tyngste periodene for hvert år de siste 5 årene. Er i behandling hos dps og har vært det snart i 6 mnd og blir å fortsette en gooood stund. Uansett, til deg som har redusert stillingen din; hvordan gikk du frem? Hva sa du til sjefen din? Bør jeg være ærlig om årsaken? Anonymkode: 59f9d...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli Det vil være vesentlig mer økonomisk fornuftig å søke gradert ufør dersom det er kroniske helseplager som er årsaken til fraværsbehovet. Anonymkode: b26d9...29b 7 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli #3 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vil være vesentlig mer økonomisk fornuftig å søke gradert ufør dersom det er kroniske helseplager som er årsaken til fraværsbehovet. Anonymkode: b26d9...29b Må være minst 50 % ufør for å få gradert uføretrygd. Spørs om ts er det. Anonymkode: ff8e8...bf6 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #4 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vil være vesentlig mer økonomisk fornuftig å søke gradert ufør dersom det er kroniske helseplager som er årsaken til fraværsbehovet. Anonymkode: b26d9...29b Det kan man jo bare gjøre dersom man er 50% arbeidsufør. Anonymkode: 87cfd...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #5 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Etter å ha slitt med psyken samt nattesøvn over flere år ser jeg at jeg bør redusere stillingsprosenten min. Har hadd 100% fast stilling i 12 år, trives i jobben men har kommet til et punkt nå hvor jeg innser at jeg bør bytte ut noe av lønna mi med mere fritid. Jeg ender ALLTID opp med å gå sykemeldt (aldri 100% sykemeldt) i de tyngste periodene for hvert år de siste 5 årene. Er i behandling hos dps og har vært det snart i 6 mnd og blir å fortsette en gooood stund. Uansett, til deg som har redusert stillingen din; hvordan gikk du frem? Hva sa du til sjefen din? Bør jeg være ærlig om årsaken? Anonymkode: 59f9d...dcd Galskap både mht pensjon i fremtiden, og ellers det økonomiske å redusere stillingen din. Er du ansatt i det offentlige så har du muligheter for å få full uføredekning uten NAV på mindre enn 50% ufør. Er du privat ansatt vil en 50% uføretrygd og så jobbe ekstra være langt mer gunstig for deg både økonomisk og psykisk. Diskuter med dine behandlere og fastlege før du gjør noe som helst med å redusere stillingsstørrelse din. Går du ned i stilling og så for eksempel blir 100% sykemeldt fordi noe uforutsett skjer i livet, så står du med skjegget i postkassen økonomisk. Anonymkode: 12082...09d 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #6 Skrevet 18. juli Gradert sykmelding --> ufør er bedre økonomisk. Virker som du kan ha grunnlag for det. Kan du ikke prøve det først, istedenfor å redusere stillingen? Får du avslag på ufør kan du jo heller redusere stilling. Men veldig bra at du gjør noe med dette. Vi lever bare 1 gang Anonymkode: 172fa...87c 1
Knutekålmor85 Skrevet 18. juli #7 Skrevet 18. juli Hvor mye trenger du/ønsker du å gå ned i stilling? Er det f.eks 20% og du tjener 120% av 6G vil du ikke tape på det om du blir ufør seinere. Tjener du mindre, så kan det ha økonomiske konsekvenser på sikt. Med 20% permisjon vil du også beholde sykrpengerettigheter om du ender opp med alvorlig sykdom som setter deg ut 100% en stund. Om du ønsker å teste det, er det milig å be om en tidsbegrenset, ulønnet permiskon for å se om det kan forebygge sykemeldinger. Kanskje vil litt lavere stilling gi deg mulighet til å jobbe bedre med det psykiske og gjør at du vil komme meg tilbake til 100% en gang? Uansett er 80% i jobb over mange år mye bedre enn 100% og så ufør. Men det er fortsatt lurt å regne på de ulike tilfellene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #8 Skrevet 18. juli Jeg ville først spurt arbeidsgiver om de kan tilrettelegge for deg? Hvis du er en ressurs på arbeidsplassen så er det mange arbeidsgivere som kan tillate seg at du jobber 100%, men yter bare 80% fordi de kjenner til deg og hva du strir med, hvis du skjønner. Jeg hadde det slikt, og det gjorde at jeg klarte og etter hvert hente meg inn igjen ved tilrettelegging uten at jeg gikk ned i prosent. Anonymkode: a5f21...37f 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #9 Skrevet 18. juli Knutekålmor85 skrev (2 timer siden): Hvor mye trenger du/ønsker du å gå ned i stilling? Er det f.eks 20% og du tjener 120% av 6G vil du ikke tape på det om du blir ufør seinere. Tjener du mindre, så kan det ha økonomiske konsekvenser på sikt. Med 20% permisjon vil du også beholde sykrpengerettigheter om du ender opp med alvorlig sykdom som setter deg ut 100% en stund. Om du ønsker å teste det, er det milig å be om en tidsbegrenset, ulønnet permiskon for å se om det kan forebygge sykemeldinger. Kanskje vil litt lavere stilling gi deg mulighet til å jobbe bedre med det psykiske og gjør at du vil komme meg tilbake til 100% en gang? Uansett er 80% i jobb over mange år mye bedre enn 100% og så ufør. Men det er fortsatt lurt å regne på de ulike tilfellene. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Mange av de som tjener over 6G er i tillegg godt forsikret via arbeidsgiver, slik at en del av lønnstapet ved aap eller uføretrygd dekkes av forsikringen. Hos oss dekker forsikringen pensjonsparing under aap eller uføretrygd frem til fylte 67 år. I tillegg dekker forsikringen en del av lønnstapet. Anonymkode: 29fbd...ec3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #10 Skrevet 18. juli 1. be om tilrettelegging på jobben, fleksitid, hjemmekontor, reduserte/andre arbeidsoppgaver. Tilpasset utstyr, unngå tunge løft etc. hva som helst som kan lette din arbeidsdag 2. Permisjon før redusering av stilling! 3. snakk med nav før du reduserer stillingen! Sykemelding og gradert aap for evt søknad om uføretrygd kan muligens være noe for deg (du kan ikke søke direkte om uføregrad slik som noen virker å tro her. Situasjonen må være avklart før du kan søke uføre, det vil si at all behandling, slik som dps, må være avsluttet, evt fungere som opprettholdende tiltak fremfor behandling med mål om forbedring) hvorfor sover du dårlig? Anonymkode: 1d577...42a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #11 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Galskap både mht pensjon i fremtiden, og ellers det økonomiske å redusere stillingen din. Er du ansatt i det offentlige så har du muligheter for å få full uføredekning uten NAV på mindre enn 50% ufør. Er du privat ansatt vil en 50% uføretrygd og så jobbe ekstra være langt mer gunstig for deg både økonomisk og psykisk. Diskuter med dine behandlere og fastlege før du gjør noe som helst med å redusere stillingsstørrelse din. Går du ned i stilling og så for eksempel blir 100% sykemeldt fordi noe uforutsett skjer i livet, så står du med skjegget i postkassen økonomisk. Anonymkode: 12082...09d Hei! Takk for svar. Hva mener du med det jeg har uthevet her? Kan man ikke bli sykemeldt om man jobber i en 80% stilling? Beklager dumt spørsmål.. Ser mange spør om jeg ikke kan få tilrettelegging; tror det er veldig vanskelig. Jeg har en litt spesiell jobb på sykehuset hvor vi jobber med pasientbehandling i team. Hjemmekontor er utelukket for oss alle med mindre man sitter med prosedyrer. Og det gjør jeg jo ikke (og har aldri gjort). Jeg er litt paff over svarene her. Jeg trudde at å gå ned i stilling er en fin ting å gjøre. Er det virkelig så dumt økonomisk? Opplys meg gjerne! Svarer på noen av spm litt hulter til bulter her; tjener ikke over 6G. Hadde ønsket å gå ned til 80% stilling som kan gi meg en fridag i uka. En fridag hvor jeg slipper å ha dårlig samvittighet for å være sykemeldt. Slipper å føle at jeg er en byrde. En fridag hvor jeg kan hente meg inn i fred og ro. Søvn er vel knyttet til psyken min. Har gått i behandling for det og det er bedre men jeg har innmari dårlig perioder innimellom og jeg kjenner det tærer mer og mer på. Huff, jeg begynner bare å grine av å skrive om det. Er jeg er bare så forbanna sliten av stress og tvangstanker. Vil bare ha en normalt liv. Er så lei. Anonymkode: 59f9d...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #12 Skrevet 18. juli Jeg gikk ned til 80% (20% permisjon uten lønn) når jeg hadde fått barn nr 2 og var ferdig med mammaperm (prøvde ett par mnd i 100% men skjønte det ville jeg ikke klare), virkelig en befrielse. Etter noen år gikk jeg tilbake til 100%. Anonymkode: 3113c...e9b
AnonymBruker Skrevet 18. juli #13 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei! Takk for svar. Hva mener du med det jeg har uthevet her? Kan man ikke bli sykemeldt om man jobber i en 80% stilling? Beklager dumt spørsmål.. Ser mange spør om jeg ikke kan få tilrettelegging; tror det er veldig vanskelig. Jeg har en litt spesiell jobb på sykehuset hvor vi jobber med pasientbehandling i team. Hjemmekontor er utelukket for oss alle med mindre man sitter med prosedyrer. Og det gjør jeg jo ikke (og har aldri gjort). Jeg er litt paff over svarene her. Jeg trudde at å gå ned i stilling er en fin ting å gjøre. Er det virkelig så dumt økonomisk? Opplys meg gjerne! Svarer på noen av spm litt hulter til bulter her; tjener ikke over 6G. Hadde ønsket å gå ned til 80% stilling som kan gi meg en fridag i uka. En fridag hvor jeg slipper å ha dårlig samvittighet for å være sykemeldt. Slipper å føle at jeg er en byrde. En fridag hvor jeg kan hente meg inn i fred og ro. Søvn er vel knyttet til psyken min. Har gått i behandling for det og det er bedre men jeg har innmari dårlig perioder innimellom og jeg kjenner det tærer mer og mer på. Huff, jeg begynner bare å grine av å skrive om det. Er jeg er bare så forbanna sliten av stress og tvangstanker. Vil bare ha en normalt liv. Er så lei. Anonymkode: 59f9d...dcd Det er jo riktig som folk skriver at det er økonomisk best å jobbe 100% selvsagt. Men i slike debatter glemmer folk at det står en her som sliter med å få det til og kanskje har dårlig livskvalitet. Å jobbe mer enn du klarer og leve med konsekvensene ved å bli dårlig psykisk det gir deg kanskje ikke et godt liv. Anonymkode: 87cfd...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #14 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei! Takk for svar. Hva mener du med det jeg har uthevet her? Kan man ikke bli sykemeldt om man jobber i en 80% stilling? Beklager dumt spørsmål.. Ser mange spør om jeg ikke kan få tilrettelegging; tror det er veldig vanskelig. Jeg har en litt spesiell jobb på sykehuset hvor vi jobber med pasientbehandling i team. Hjemmekontor er utelukket for oss alle med mindre man sitter med prosedyrer. Og det gjør jeg jo ikke (og har aldri gjort). Jeg er litt paff over svarene her. Jeg trudde at å gå ned i stilling er en fin ting å gjøre. Er det virkelig så dumt økonomisk? Opplys meg gjerne! Svarer på noen av spm litt hulter til bulter her; tjener ikke over 6G. Hadde ønsket å gå ned til 80% stilling som kan gi meg en fridag i uka. En fridag hvor jeg slipper å ha dårlig samvittighet for å være sykemeldt. Slipper å føle at jeg er en byrde. En fridag hvor jeg kan hente meg inn i fred og ro. Søvn er vel knyttet til psyken min. Har gått i behandling for det og det er bedre men jeg har innmari dårlig perioder innimellom og jeg kjenner det tærer mer og mer på. Huff, jeg begynner bare å grine av å skrive om det. Er jeg er bare så forbanna sliten av stress og tvangstanker. Vil bare ha en normalt liv. Er så lei. Anonymkode: 59f9d...dcd Det er dumt å gå ned i stilling fordi hvis du senere må søke om uføretrygd, vil trygda di beregnes med utgangspunkt i din lønn i 80%. Det vil da bli en livsvarig reduksjon i inntekt. Anonymkode: 5d758...658 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #15 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo riktig som folk skriver at det er økonomisk best å jobbe 100% selvsagt. Men i slike debatter glemmer folk at det står en her som sliter med å få det til og kanskje har dårlig livskvalitet. Å jobbe mer enn du klarer og leve med konsekvensene ved å bli dårlig psykisk det gir deg kanskje ikke et godt liv. Anonymkode: 87cfd...c2d Nei det er litt sånn jeg tenker. Men jeg ser at jeg muligens vet alt for lite om hva en redusert stilling innebærer av økonomiske ringvirkninger. Forstår jo at jeg går ned i lønn og pensjon. Men hva med en eventuelt sykemelding oppi en redusert stilling? Hva skjer da? Og ulønnet permisjon har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Hva er forskjellen der da? Jeg går jo ned tilsvarende i lønn og det påvirker vel pensjonen på tilsvarende måte. Men hva med sykemelding ved en eventuell ulønnet permisjon? Jeg glemte å si kanskje det viktigste; jeg har kun tenkt å redusere stillingen midlertidig. Jeg vil og håper på å jobbe 100%. Jeg rekker jo aldri å komme meg etter sykemeldinger. Det går maks 6 hvor jeg konstant tøyer strikken og så ryker den igjen og jeg sitter der nok en gang med en sykemelding i hånda. Og tonnevis av skam og dårlig samvittighet. Anonymkode: 59f9d...dcd
AnonymBruker Skrevet 18. juli #16 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er dumt å gå ned i stilling fordi hvis du senere må søke om uføretrygd, vil trygda di beregnes med utgangspunkt i din lønn i 80%. Det vil da bli en livsvarig reduksjon i inntekt. Anonymkode: 5d758...658 Takk for innspill! Tar det med meg videre! Anonymkode: 59f9d...dcd
AnonymBruker Skrevet 18. juli #17 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det er litt sånn jeg tenker. Men jeg ser at jeg muligens vet alt for lite om hva en redusert stilling innebærer av økonomiske ringvirkninger. Forstår jo at jeg går ned i lønn og pensjon. Men hva med en eventuelt sykemelding oppi en redusert stilling? Hva skjer da? Og ulønnet permisjon har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Hva er forskjellen der da? Jeg går jo ned tilsvarende i lønn og det påvirker vel pensjonen på tilsvarende måte. Men hva med sykemelding ved en eventuell ulønnet permisjon? Jeg glemte å si kanskje det viktigste; jeg har kun tenkt å redusere stillingen midlertidig. Jeg vil og håper på å jobbe 100%. Jeg rekker jo aldri å komme meg etter sykemeldinger. Det går maks 6 hvor jeg konstant tøyer strikken og så ryker den igjen og jeg sitter der nok en gang med en sykemelding i hånda. Og tonnevis av skam og dårlig samvittighet. Anonymkode: 59f9d...dcd *Det går maks 6 mnd Anonymkode: 59f9d...dcd
AnonymBruker Skrevet 18. juli #18 Skrevet 18. juli Knutekålmor85 skrev (11 timer siden): Hvor mye trenger du/ønsker du å gå ned i stilling? Er det f.eks 20% og du tjener 120% av 6G vil du ikke tape på det om du blir ufør seinere. Tjener du mindre, så kan det ha økonomiske konsekvenser på sikt. Med 20% permisjon vil du også beholde sykrpengerettigheter om du ender opp med alvorlig sykdom som setter deg ut 100% en stund. Om du ønsker å teste det, er det milig å be om en tidsbegrenset, ulønnet permiskon for å se om det kan forebygge sykemeldinger. Kanskje vil litt lavere stilling gi deg mulighet til å jobbe bedre med det psykiske og gjør at du vil komme meg tilbake til 100% en gang? Uansett er 80% i jobb over mange år mye bedre enn 100% og så ufør. Men det er fortsatt lurt å regne på de ulike tilfellene. Takk for godt innspill. Jeg har jo ikke tenkt at det går an å ta ulønnet permisjon men det virker jo kanskje bedre siden jeg tenker det er for en periode. Forsøke med 1 år først kanskje og så vurdere på nytt når det ene året er snart omme. Anonymkode: 59f9d...dcd
AnonymBruker Skrevet 18. juli #19 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg gikk ned til 80% (20% permisjon uten lønn) når jeg hadde fått barn nr 2 og var ferdig med mammaperm (prøvde ett par mnd i 100% men skjønte det ville jeg ikke klare), virkelig en befrielse. Etter noen år gikk jeg tilbake til 100%. Anonymkode: 3113c...e9b Men når jeg googler ulønnet permisjon så blinker jo alle varsellampene om at man mister rettigheten på sykepenger samt sykt-barn-dag. Hvordan løste du dette den tiden du tok ulønnet permisjon? Eller misforstår jeg det jeg leser? Anonymkode: 59f9d...dcd
Saima Skrevet 18. juli #20 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men når jeg googler ulønnet permisjon så blinker jo alle varsellampene om at man mister rettigheten på sykepenger samt sykt-barn-dag. Hvordan løste du dette den tiden du tok ulønnet permisjon? Eller misforstår jeg det jeg leser? Anonymkode: 59f9d...dcd Det var ikke noen problemer med dette, brukte sykt-barn-dager der det var nødvendig (samme som før) og egenmelding om jeg selv var syk, samme som før🤷♀️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå