AnonymBruker Skrevet 23. juli #41 Skrevet 23. juli Million skrev (På 18.7.2025 den 10.47): De trenger ikke møtes av personale når de er 17, nei, men de trenger dokumentet jeg linker til. Ellers kunne jo haugevis av 16 og 17 år gamle tenåringer tatt konfirmasjonspengene og stukket til Italia eller Spania uten at mamma og pappa ante hvor de var hen. Tillatelse til å fly under 18 år må de ha. Jeg har reist masse alene fra jeg var 15 uten å noensinne ha vist frem noe annet enn pass. Har familie i utlandet. Foreldrene mine bestille flybilletter siden jeg ikke hadde bankkort til det, men har aldri vist noe fullmakt. Har også hatt med yngre søsken mange ganger uten å ha vist noe fullmakt. Anonymkode: baede...d7c
AnonymBruker Skrevet 23. juli #42 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har reist masse alene fra jeg var 15 uten å noensinne ha vist frem noe annet enn pass. Har familie i utlandet. Foreldrene mine bestille flybilletter siden jeg ikke hadde bankkort til det, men har aldri vist noe fullmakt. Har også hatt med yngre søsken mange ganger uten å ha vist noe fullmakt. Anonymkode: baede...d7c Takk for svar. Var egentlig det jeg trodde. Er jo snart 17 år og går på videregående skole, så litt rart at de trenger fullmakt da Anonymkode: ae986...ed3
AnonymBruker Skrevet 23. juli #43 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2025 den 15.12): Uten fullmakt eller noe skjema som må fylles ut? Anonymkode: ae986...ed3 Ja, med SAS og Norwegian er grensen 12 år for å fly alene. Ingen dokumentasjon er nødvendig. Våre barn har reist alene mellom Amsterdam og Oslo hver måned siden de var 12. Jeg har fulgt til flyplass, evt hentet, men aldri gjort noe annet. Innsjekking på nett og ingen bagasje. Anonymkode: 26bfc...5d2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #44 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, med SAS og Norwegian er grensen 12 år for å fly alene. Ingen dokumentasjon er nødvendig. Våre barn har reist alene mellom Amsterdam og Oslo hver måned siden de var 12. Jeg har fulgt til flyplass, evt hentet, men aldri gjort noe annet. Innsjekking på nett og ingen bagasje. Anonymkode: 26bfc...5d2 Takk Anonymkode: ae986...ed3
AnonymBruker Skrevet 23. juli #45 Skrevet 23. juli Datteren min har klart dette siden hun var 12. Anonymkode: 32d6d...fe1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #46 Skrevet 24. juli Trodde det gjaldt kun barn under 12 jeg. Min snart 16 åring dro til kroatia alene i fjor. Da var han 14. ingen spørsmål stilt. Nå har han reist til Tyrkia, ingen spørsmål stilt nå heller. Da jeg kjøpte billett så ble alt over 12 regnet som voksen. Anonymkode: 06a61...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #47 Skrevet 24. juli De er 17 år og trenger ikke følge til innsjekk! Har din sønn aldri tatt buss eller tog alene? Hva tror du de kommer til å gjøre i Spania? Drikke og rote med jenter, og da klarer de å reise sammen med fly😁 Jeg reiste Norge på langs med tog alene sommeren mellom barneskolen og ungdomsskolen, og det var kjempestas. Dette må være tull Anonymkode: 0eff8...88a
AnonymBruker Skrevet 24. juli #48 Skrevet 24. juli Det er virkelig imponerende mange her inne som mangler lesekompetanse. Anonymkode: 5f155...95d 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #49 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): De er 17 år og trenger ikke følge til innsjekk! Har din sønn aldri tatt buss eller tog alene? Hva tror du de kommer til å gjøre i Spania? Drikke og rote med jenter, og da klarer de å reise sammen med fly😁 Jeg reiste Norge på langs med tog alene sommeren mellom barneskolen og ungdomsskolen, og det var kjempestas. Dette må være tull Anonymkode: 0eff8...88a Les innlegget og så kan du kommentere Anonymkode: ae986...ed3 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #50 Skrevet 24. juli Det er mange som ikke klarer å lese spørsmålet her inne. Enkelte land har innreisebestemmelser som gjør at barn under 18 år ikke kan reise alene. Spania er ikke av disse landene. Anbefaler å lese på UDI sine sider på det enkelte landet. Eventuelt ta kontakt med ambassaden for å få riktig svar. Tyrkia er et av disse landene. Det betyr ikke at de alltid må fremlegge dokumentasjon/fullmakt, men det er svært kjedelig når det skjer og man ikke har tatt med nødvendig dokumentasjon. Anonymkode: 34883...bb2 2
Trubadur Skrevet 24. juli #51 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Trodde det gjaldt kun barn under 12 jeg. Min snart 16 åring dro til kroatia alene i fjor. Da var han 14. ingen spørsmål stilt. Nå har han reist til Tyrkia, ingen spørsmål stilt nå heller. Da jeg kjøpte billett så ble alt over 12 regnet som voksen. Anonymkode: 06a61...ddd Da er han heldig som ikke ble stoppet. Tyrkia krever en litt omfattende fullmakt. https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_tyrkia/id2414945/?expand=factbox2859704
Trubadur Skrevet 24. juli #52 Skrevet 24. juli (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er mange som ikke klarer å lese spørsmålet her inne. Enkelte land har innreisebestemmelser som gjør at barn under 18 år ikke kan reise alene. Spania er ikke av disse landene. Anbefaler å lese på UDI sine sider på det enkelte landet. Eventuelt ta kontakt med ambassaden for å få riktig svar. Tyrkia er et av disse landene. Det betyr ikke at de alltid må fremlegge dokumentasjon/fullmakt, men det er svært kjedelig når det skjer og man ikke har tatt med nødvendig dokumentasjon. Anonymkode: 34883...bb2 Jepp. Det går ikke helt på hva man selv mener er riktig og nødvendig. 😅 Jeg sendte mitt barn til Tyrkia med fullmakt etter å ha vært innom både Tingrett og Statsforvalter for å få signatur og stempler og diverse. Mitt barn måtte ikke vise noe av dette, men veldig kjedelig å stå i Istanbul og ikke få komme inn. Samme barn har reist alene til Spania, men hadde ikke fått lov å fly med Ryan Air alene før fylte 16. Flyselskapene kan ha egne regler. Endret 24. juli av Trubadur Stavefeil
AnonymBruker Skrevet 25. juli #53 Skrevet 25. juli Trubadur skrev (14 timer siden): Jepp. Det går ikke helt på hva man selv mener er riktig og nødvendig. 😅 Jeg sendte mitt barn til Tyrkia med fullmakt etter å ha vært innom både Tingrett og Statsforvalter for å få signatur og stempler og diverse. Mitt barn måtte ikke vise noe av dette, men veldig kjedelig å stå i Istanbul og ikke få komme inn. Samme barn har reist alene til Spania, men hadde ikke fått lov å fly med Ryan Air alene før fylte 16. Flyselskapene kan ha egne regler. Takk. Nå er denne ungdommen snart 17, så regner med at en enkel fullmakt er nok Anonymkode: ae986...ed3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #54 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk. Nå er denne ungdommen snart 17, så regner med at en enkel fullmakt er nok Anonymkode: ae986...ed3 Sender dere med barna når de skal ta buss, trikk og tog også? Spørsmålet var om man trenger fullmakt for å fly. SAS og Norwegian har 12 års grense for å fly alene. Andre transportselskaper enn fly har ingen grenser, så har man billett kan selv en sjuåring sette seg på toget til Stockholm eller Malmø. Et annet spørsmål ville vært om immigrasjonsmyndighetene krevde noen form for dokumentasjon. Spania gjør ikke det, og ingen andre land innenfor Schengen siden det ikke er grensekontroll. Anonymkode: 26bfc...5d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå