Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tuller du? 

Det er ikke danskebåten dette.

Det går helt fint, hønemor

Anonymkode: 8cc44...402

Lese innlegget før man utbasunerer kritikk kanskje...

Anonymkode: cb52b...6c7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De trenger ingenting. Barn kan fly alene, dvs uten assistanse, fea de er 12 år. 

Hvis de skulle gjennom en passkontroll, noe de ikke skal, ville de kunne møtt behov for en fullmakt.

Anonymkode: 26bfc...5d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro alene til Thailand da jeg var 17 uten annet enn pass og visum (jeg skulle være der lenger enn 3 mnd).

Sønnen min dro til Nederland alene for et par år siden da han var 16, uten annet enn pass.

Anonymkode: be1ce...7b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Man finner dokument som skal fylles ut på flyselskapenes sider. Du må vel ha ett for Norwegian og ett fra SAS, tenker jeg.

Les mer her for eksempel hos SAS

https://www.flysas.com/en/travel-info/unaccompanied-minors/ 

Day of travel

• The parent/legal guardian, or an authorized adult must accompany/take the child to the check-in and must stay until the flight has departed.

• At some airports you may be required to accompany your child to the gate yourself. Please enquire about this at a SAS check-in counter when you arrive at the airport.

Jeg har aldri sett 16-17-åringer reise som UM. De behøver da virkelig ikke personale til å følge dem inn på flyet dersom de har reist før og ellers er normaltfungerende?

Anonymkode: 89405...2c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg og en venninne måtte ha underskrift fra foreldre på et skjema når vi dro med SAS eller Norwegian og skulle til ibiza når vi var 17år. Står sikkert på nettsidene deres.

Anonymkode: c7fe3...005

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine fløy alene flere ganger i alderen 12 og 16 år (Polen-Norge og tilbake). Ingen problem. Hadde med pass og flybilletter.

Anonymkode: 371b0...b77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da skriver jeg en fullmakt og kopi av min legitimasjon for sikkerhetsskyld. Bør både jeg og far signere?

Anonymkode: ae986...ed3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

15åringen fløy alene til Spania i påsken, sendte med kopi av passet mitt, med diverse info. 

Anonymkode: 5ccfb...0f1

Skrevet

Det skal vel stå på flyselskapet sine sider om det trengs.  Reiste til Tunisia som 17 åring med en venninne ( også 17). Vi måtte ta tog til Oslo og komme  oss til flyplassen.  Jeg hadde reist litt, men ikke alene,  hun hadde ingen  reiseerfaring.  Vi klarte oss helt fint, fant fram uten problemer. Var en charterreise da, så vi ble plukket opp når vi kom fram og kjørt i buss til hotellet.  Er jo en del år siden dette da. Men vi hadde ikke Internett til hjelp for å finne ut av ting. Vanlige 17 åringer klarer seg helt fint.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å sleppe de av pånflyplassen, aå ordner 2 normalt oppegående 17 åringer seg fint selv.

Anonymkode: e237a...b86

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er bare å sleppe de av pånflyplassen, aå ordner 2 normalt oppegående 17 åringer seg fint selv.

Anonymkode: e237a...b86

Det vet jeg. Spørsmålet var om flyselskapene trenger fullmakt eller ikke 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 10.36):

Min sønn på snart 17 år skal fly til Spania alene med 1 kompis. Ingen skal følge de til innsjekk på flyplassen. Hvilke skjema må de fylle ut? Bestefar henter de på flyplassen i Spania?

De flyr med Norwegian en vei og SAS en vei.

Er det veldig strengt for en snart 17 åring å fly alene?

De må ikke fylle ut noen skjema, men må sjekke inn. For utenlandsflight bør de være på flyplassen 2t før avgang. Når de kommer må de se på tavla hvilken skranke de skal sjekke inn ved (f.eks. Norwegian kl 13.30 Madrid, skranke 40-41). I skranken viser de passene sine og bookingreferanse, får boardingpass, går videre til sikkerhetssjekk (ingen væske eller skarpe gjenstander tillatt) og så ser de på en ny tavle for å finne riktig gate og går videre dit og venter der til boarding. Har de god tid, kan de gå på taxfree, kafé mens de venter på boarding. Det er ikke uvanlig for ungdom å fly alene. Barn flyr også alene, men da har de som regel en flyvertinne som følger dem hele veien.

Endret av Grüner
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hæ? Nei. Du trenger da ikke være 18 år for å fly! Men du må ha eget pass! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

IMG_8657.thumb.jpeg.e3c4edbf394751107be21e7e1c26ae54.jpeg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da skriver jeg en fullmakt og kopi av min legitimasjon for sikkerhetsskyld. Bør både jeg og far signere?

https://www.norwegian.no/reiseinformasjon/reise-med-barn/barn-som-reiser-alene/

Med Norwegian må du visst fylle ut det skjemaet som ligger vedlagt denne linken for reisende under 18, men er de over 12 er det valgfritt med ledsager og over 16 reiser de som voksne 

Endret av Grüner
  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 16.30):

Jeg har aldri sett 16-17-åringer reise som UM. De behøver da virkelig ikke personale til å følge dem inn på flyet dersom de har reist før og ellers er normaltfungerende?

Anonymkode: 89405...2c7

Det der gjelder ikke for tenåringer, men barn. Fløy alene flere ganger som tenåring selv fra jeg var 15.

IMG_8656.jpeg.7e699b79cc89e25ce4060caa23ca79b5.jpeg

Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, barn over 12 år kan reise alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Med Ryan Air for eksempel, må barn være 16. Wizz Air 14. 

https://torp.no/for-reisen/reise-med-barn/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 18.7.2025 den 10.47):

De trenger ikke møtes av personale når de er 17, nei, men de trenger dokumentet jeg linker til. Ellers kunne jo haugevis av 16 og 17 år gamle tenåringer tatt konfirmasjonspengene og stukket til Italia eller Spania uten at mamma og pappa ante hvor de var hen. Tillatelse til å fly under 18 år må de ha.

Uff en må da ha såpass kontroll på barna sine at en vet hvor de er når de kun er 16 og 17 år ?

Anonymkode: ebe0e...906

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uten fullmakt eller noe skjema som må fylles ut?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror vi satser på at en fullmakt er nok. Er jo snart 17 år. Men vet ikke om vi må sende med kopi av våres pass også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...