Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på snart 17 år skal fly til Spania alene med 1 kompis. Ingen skal følge de til innsjekk på flyplassen. Hvilke skjema må de fylle ut? Bestefar henter de på flyplassen i Spania?

De flyr med Norwegian en vei og SAS en vei.

Er det veldig strengt for en snart 17 åring å fly alene?

Anonymkode: ae986...ed3

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid noen som kan hjelpe om de spør. Dette går bra 😊

Anonymkode: bc020...8b5

AnonymBruker
Skrevet

Tuller du? 

Det er ikke danskebåten dette.

Det går helt fint, hønemor

Anonymkode: 8cc44...402

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flydd alene fra jeg var 16. Ingen som hjalp meg med noe. Gikk helt fint!!

Anonymkode: 49bad...488

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Man finner dokument som skal fylles ut på flyselskapenes sider. Du må vel ha ett for Norwegian og ett fra SAS, tenker jeg.

Les mer her for eksempel hos SAS

https://www.flysas.com/en/travel-info/unaccompanied-minors/ 

Day of travel

• The parent/legal guardian, or an authorized adult must accompany/take the child to the check-in and must stay until the flight has departed.

• At some airports you may be required to accompany your child to the gate yourself. Please enquire about this at a SAS check-in counter when you arrive at the airport.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge så går dette stort sett greit, men regler i utlandet kan fravike, og for å spare deg selv masse bry ville jeg sendt med fullmakt fyllt ut av begge foreldre, ikke sikkert du trenger, men da er du på den sikre siden. 

Anonymkode: 981dd...4ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger antagelig ingenting. Kan ha med en fullmakt på engelsk signert av foresatte med godkjenning til å reise alene, i tilfelle hen møter vrangt personale et sted. 

Anonymkode: 7a673...fd7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du finner opplysningene om dette på flyselskapenes hjemmeside.

De er 17 år, så de greier nok helt fint å finne fram til gaten uten hjelp.

Anonymkode: 8a828...342

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min sønn på snart 17 år skal fly til Spania alene med 1 kompis. Ingen skal følge de til innsjekk på flyplassen. Hvilke skjema må de fylle ut? Bestefar henter de på flyplassen i Spania?

Sjekk med flyselskapene. 
Min 16-åring fløy alene med Ryan Air. De har 16 år som grense på å fly alene.

Noen land, som Tyrkia, krever apostille-stempel, det gjør ikke Spania.

Jeg sendte med en fullmakt på norsk og engelsk for sikkerhets skyld når hen skulle reise sist,  men ingen ba om å få se. 🙂

Endret av Trubadur
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En unaccompanied minor er barn under 12 år 

De trenger ikke møtes av personale når de er 17, nei, men de trenger dokumentet jeg linker til. Ellers kunne jo haugevis av 16 og 17 år gamle tenåringer tatt konfirmasjonspengene og stukket til Italia eller Spania uten at mamma og pappa ante hvor de var hen. Tillatelse til å fly under 18 år må de ha.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjør de til flyplassen, pass på at pass/id, mobil, lader, penger og billetter er med. Resten bør de klare helt på egenhånd.

Trenger ikke tillatelse til noe som helst for å fly fra Norge til Spania. 

Anonymkode: 5c48c...ef0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tuller du? 

Det er ikke danskebåten dette.

Det går helt fint, hønemor

Er ikke jeg som er bekymret for at de skal reise alene. Tenker på regler hos flyselskaper 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du får bestille assistanse til dem da. Så får de følge til gate. Kanskje du og skal lage et skilt «jeg reiser alene» til dem og en mappe til å henge rundt halsen til billetter og pass, er hva de trenger :ironi:

Hvor strenge Norwegian og sas er får du bare svar på ved,å kontakte dem.

Anonymkode: 20deb...35f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trubadur skrev (26 minutter siden):

Sjekk med flyselskapene. 
Min 16-åring fløy alene med Ryan Air. De har 16 år som grense på å fly alene.

Noen land, som Tyrkia, krever apostille-stempel, det gjør ikke Spania.

Jeg sendte med en fullmakt på norsk og engelsk for sikkerhets skyld når hen skulle reise sist,  men ingen ba om å få se. 🙂

Kan du gi ett eksempel på hvordan du skrev fullmakt? Sendte du med kopi av din legitimasjon?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjør de til flyplassen, pass på at pass/id, mobil, lader, penger og billetter er med. Resten bør de klare helt på egenhånd.

Trenger ikke tillatelse til noe som helst for å fly fra Norge til Spania. 

Anonymkode: 5c48c...ef0

TS skriver at "ingen skal følge de til innsjekk på flyplassen", så da regner jeg med at det ikke er noen til å kjøre de heller, muligens.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du gi ett eksempel på hvordan du skrev fullmakt? Sendte du med kopi av din legitimasjon?

Få AI til å skrive en for deg. Den skal inneholde navn på reisende, hvor den skal reise til, i hvilket tidsrom reisen er. Kontaktinformasjon til deg. Kopi av din legitimasjon/pass og underskrift 

Til spania er det som regel ikke noe problem. Det er allikevel greit å ha fullmakt med i tilfelle utvidet reisekontroll når han skal hjem igjen. 

Anonymkode: 34883...bb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får bestille assistanse til dem da. Så får de følge til gate. Kanskje du og skal lage et skilt «jeg reiser alene» til dem og en mappe til å henge rundt halsen til billetter og pass, er hva de trenger :ironi:

Hvor strenge Norwegian og sas er får du bare svar på ved,å kontakte dem.

Anonymkode: 20deb...35f

Det er ikke assistanse det spørres om…

Men det juridiske knyttet til at mindreårige reiser alene over landegrenser. Her kan reglene variere mye, og være strenge. Men Spania er ganske avslappet her.

Anonymkode: 1af33...37b

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Min 15-åring reiste alene til Island i sommer. Ingen spørsmål, ingen ekstra sjekk, ingen dokumenter nødvendig bortsett fra pass, verken i Norge eller i Reykjavik. Dette var SAS.

Anonymkode: 17424...c90

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skrev «mitt navn» gir tillatelse til at «barnets navn» reiser alene med «flightxx» til «flyplass». Så signerte jeg.Tok ikke med kopi av mitt pass. 

Dette var det jeg fikk beskjed om å skrive da jeg ringte Torp og spurte. 😌

Jeg føyde også til mitt telefonnummer og navnene til de som skulle hente på flyplassen. 

Føyer til at dette var til Spania, som er ganske avslappet på dette. 

Endret av Trubadur
  • Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...