Mannisinbestealder Skrevet 19. juli #21 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Slutt å tull med begreper. Ønsker mannen å gå i dameklær så er han transkvinne. Og det er helt ok. Svært svært få bryr seg faktisk om det. Enda færre lager noe styr ut av det. Anonymkode: cfffb...614 Da eren stor andel av norske kvinner transemenn 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #22 Skrevet 19. juli sigrid106 skrev (På 18.7.2025 den 9.58): Hva slags dameklær (sommerklær) passer til en mann i 40-åra som ikke vil være transe, men bruke som et alternativ til mannsklær? Det skal være fint å se på/ godt å bruke. Det være noe som «in» i å bruke 2025. ps har normal kropp i vekt og er 175 høy og har bittelitt noen få kg for mye.. absolutt ingen klær Anonymkode: 2921f...811
ABye Skrevet 19. juli #23 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her; Tusen takk for alle svar. Det er en ting som jeg tenker på er hvorfor må jeg velge svart. Syns det blir litt "heavy" nå på sommern siden en skal kle seg i lyse farger. Hva slags farger kan passe til en mann? Siden jeg er mann og skal bruke skjørt er vel maxi-skjørt det lurest å bruke... Anonymkode: f0e92...269 Som jeg skrev aner jeg ikke hvilke preferanser du har, eller hvilke farger du allerede har, type hudtone, hårfarge etc. Grunnen til at jeg kjører så mye svart som jeg gjør er fordi jeg omtaler meg selv som "innbilt rockestjerne" (en temmelig dårlig musiker, men lager en tegneserie som har en solid fanbase) med en stor interesse for hard rock, punk og metal, og siden jeg jo prøver å ta i bruk skjørt og kjoler i et ellers maskulint uttrykk, blir det mye svart fordi det er den stilen jeg har fra før. Tror nesten du må spørre deg selv hvilke farger du liker, og kanskje se på andre menn som kjører en litt mer androgyn stil, sånn som Harry Styles, Timothée Chalamet, Jared Leto osv. og se om det er noe der du liker og kan stjele/inspireres av. Og de aspektene ved stilene deres du ikke liker kan du bare ignorere. Lykke til! 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #24 Skrevet 19. juli sigrid106 skrev (På 18.7.2025 den 9.58): Hva slags dameklær (sommerklær) passer til en mann i 40-åra som ikke vil være transe, men bruke som et alternativ til mannsklær? Det skal være fint å se på/ godt å bruke. Det være noe som «in» i å bruke 2025. ps har normal kropp i vekt og er 175 høy og har bittelitt noen få kg for mye.. Flare jeans, har du prøvd dame modeller? Anonymkode: ffbbc...a72
AnonymBruker Skrevet 19. juli #25 Skrevet 19. juli Nymerïa skrev (10 timer siden): Hvis poenget ikke at det er dameklær i seg selv, men ha et bredere utvalg enn tradisjonelle mannsklær i vår kultur, så kan du jo for eksempel prøve kaftan? Love it! 😍 Mannen min måtte gjerne gå i sånn, hilsen gift kvinne 43 år. Anonymkode: 30740...fd2 3 2
Meowmere Skrevet 19. juli #26 Skrevet 19. juli Jeg har skjørt/kilt. Burde vært mer utvalg av det i norske butikker. Veldig ålreit nå som det er så varmt. 2
Midtsveen Skrevet 21. juli #27 Skrevet 21. juli ABye skrev (På 18.7.2025 den 20.57): Synes det vitner om et litt snevert verdenssyn når man ikke skjønner forskjellen på det å kle seg i dameklær fordi man er trans, og det å ville ta i bruk plagg som tradisjonelt er forbeholdt kvinner. Så for å forklare det, så er en transperson en som identifiserer seg som og/eller ønsker å fremstå som kvinne for omgivelsene. Det andre handler utelukkende om klærne og et ønske om å kunne ta dem i bruk uten å fremstå som motsatt kjønn, akkurat som at jeg regner med de færreste damene her inne som har stukket av med joggebuksa eller jeansene til kjæresten er transmenn. Nå vet jeg ikke hvilke preferanser TS har, men jeg tilhører den siste gruppen. Jeg går like gjerne i skjørt og kjoler som bukser, og selv om jeg nok bruker jeans 90% av tiden jeg er våken og påkledd, så har jeg den siste uka bodd i maxiskjørt og maxikjoler, fordi jeg synes det er mest behagelig nå som det er så varmt. Men som sagt, jeg ønsker ikke å fremstå som kvinne og prøver derfor bevisst å velge skjørt og kjoler som kan passe inn i en ellers maskulin stil, og unngår de mest flagrende stoffene med blomstermotiv. Her går det i mørke farger, helst svart, og med et enkelt snitt. Om jeg har skjørt kombinerer jeg det som oftest med band tee og sneakers, og kjolene jeg eier er alle sammen av varianten lang t-skjorte. Jeg har litt fobi mot å gå med nakne legger - derfor går jeg aldri med shorts, og går jeg med kort skjørt er det strømpebukser under som gjelder. Men i denne varmen som er nå funker det dårlig, så da går det i maxiskjørt og -kjoler. Det drar kanskje ikke damer, men jeg føler meg komfortabel i det 😁 Har dessverre bare et bilde av meg selv i helfigur som viser meg i en av kjolene mine, og det ble tatt i fjor under Steinkjer Pønkrockfestival, like etter at jeg var gjennom en heftig mageoperasjon og sydde 36 sting på tvers over magen, så jeg var litt opphovnet og oppblåst akkurat der (og gjennomførte hele festivalen sittende på grunn av ryggproblemer koblet til restitusjon etter operasjonen). 😎 Legger også ved et annet bilde som jeg har vist frem før i en annen tråd, som viser hvordan jeg bruker kort skjørt ute på byen i kombinasjon med skinnjakke og sneakers, da jeg etter deres konsert i Trondheim møtte bandet Tidstyv som jeg oppdaget var fan av tegneserien min og ville ha et bilde av oss sammen. Meg i midten i det bildet. Håper noe av dette var til hjelp! 🤩❤️ 1 1
Linnea27 Skrevet 25. juli #29 Skrevet 25. juli ABye skrev (På 18.7.2025 den 20.57): Synes det vitner om et litt snevert verdenssyn når man ikke skjønner forskjellen på det å kle seg i dameklær fordi man er trans, og det å ville ta i bruk plagg som tradisjonelt er forbeholdt kvinner. Så for å forklare det, så er en transperson en som identifiserer seg som og/eller ønsker å fremstå som kvinne for omgivelsene. Det andre handler utelukkende om klærne og et ønske om å kunne ta dem i bruk uten å fremstå som motsatt kjønn, akkurat som at jeg regner med de færreste damene her inne som har stukket av med joggebuksa eller jeansene til kjæresten er transmenn. Nå vet jeg ikke hvilke preferanser TS har, men jeg tilhører den siste gruppen. Jeg går like gjerne i skjørt og kjoler som bukser, og selv om jeg nok bruker jeans 90% av tiden jeg er våken og påkledd, så har jeg den siste uka bodd i maxiskjørt og maxikjoler, fordi jeg synes det er mest behagelig nå som det er så varmt. Men som sagt, jeg ønsker ikke å fremstå som kvinne og prøver derfor bevisst å velge skjørt og kjoler som kan passe inn i en ellers maskulin stil, og unngår de mest flagrende stoffene med blomstermotiv. Her går det i mørke farger, helst svart, og med et enkelt snitt. Om jeg har skjørt kombinerer jeg det som oftest med band tee og sneakers, og kjolene jeg eier er alle sammen av varianten lang t-skjorte. Jeg har litt fobi mot å gå med nakne legger - derfor går jeg aldri med shorts, og går jeg med kort skjørt er det strømpebukser under som gjelder. Men i denne varmen som er nå funker det dårlig, så da går det i maxiskjørt og -kjoler. Det drar kanskje ikke damer, men jeg føler meg komfortabel i det 😁 Har dessverre bare et bilde av meg selv i helfigur som viser meg i en av kjolene mine, og det ble tatt i fjor under Steinkjer Pønkrockfestival, like etter at jeg var gjennom en heftig mageoperasjon og sydde 36 sting på tvers over magen, så jeg var litt opphovnet og oppblåst akkurat der (og gjennomførte hele festivalen sittende på grunn av ryggproblemer koblet til restitusjon etter operasjonen). 😎 Legger også ved et annet bilde som jeg har vist frem før i en annen tråd, som viser hvordan jeg bruker kort skjørt ute på byen i kombinasjon med skinnjakke og sneakers, da jeg etter deres konsert i Trondheim møtte bandet Tidstyv som jeg oppdaget var fan av tegneserien min og ville ha et bilde av oss sammen. Meg i midten i det bildet. Håper noe av dette var til hjelp! Du har et godt poeng. Det fantes en tid hvor kvinner ikke kunne gå med bukser, kanskje det er på tide at menn kan gå med skjørt og kjoler. Det fantes også en tid hvor rosa var den aller mest maskuline fargen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #30 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 13.12): TS her; Tusen takk for alle svar. Det er en ting som jeg tenker på er hvorfor må jeg velge svart. Syns det blir litt "heavy" nå på sommern siden en skal kle seg i lyse farger. Hva slags farger kan passe til en mann? Siden jeg er mann og skal bruke skjørt er vel maxi-skjørt det lurest å bruke... Anonymkode: f0e92...269 Du må ikke velge svart. Jeg postet et bilde av et svart sett, men skrev som en NB at nå liker jeg svart da, uten at det betyr du må like det - og maxiskjørt får du i alle verdens farger Jeg blir jo å tipse om det jeg liker, og jeg er ikke en kvinne som går i mye blomster og blonder akkurat. Hvilken stil har du, da? Du spør bare om dameklær, det kan jo være så mangt 😃 Anonymkode: 36404...d1e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #31 Skrevet 25. juli Rette, vide linbukser, ofte med strikk i livet, kan passe på en mannskropp. Hilsen dame med eplefasong/uten midje, som sverger til slike bukser fordi de ikke krever kjempesmal midje og store hofter. Hvis du ikke ønsker at de skal være altfor feminine unngår du blomstermønster, men velger ensfargede, eller stripete. De finnes både i lange og litt kortere varianter. Hvis du velger skjørt: midi-eller maxiskjørt kan kanskje passe best. Velger du ett med strikk i livet og litt luftig fasong, så er det enkelt å bruke, og det kan passe en mannlig midje bedre enn et skjørt med fast linning. Omslagsskjørt er også en mulighet. Topper: velger du singleter, dame-t-skjorter, "enkle bluser" eller dameskjorter er det mye å velge mellom som kan passe en mann. Hvis du vil ha noe som er ettersittende, bør du velge en strikket stoffkvalitet (jersey/trikot). De passer flere kroppsfasonger enn figursydde klær av vevd stoff. Når det gjelder bluser og skjorter: prøv å finne noen som er litt "boxy" i fasongen. Du ønsker trolig ikke en bluse med veldig innsvinget midje og plass til pupper i c-d-cup. Du spør hvilke farger du kan velge utenom svart, og jeg ville tenkt "naturfarge" (sånn "ubleket lin-farge"), olivengrønn, salviegrønn, lys blå, oker... omtrent alt, egentlig. Igjen: hvis du ønsker å unngå utpreget feminint, kan du velge bort rosa. Anonymkode: 610b8...85b 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #32 Skrevet 25. juli sigrid106 skrev (På 18.7.2025 den 9.58): Hva slags dameklær (sommerklær) passer til en mann i 40-åra som ikke vil være transe, men bruke som et alternativ til mannsklær? Det skal være fint å se på/ godt å bruke. Det være noe som «in» i å bruke 2025. ps har normal kropp i vekt og er 175 høy og har bittelitt noen få kg for mye.. som Axel Bøyum i milliardær-øya? 🤔 Anonymkode: 19f73...808
AnonymBruker Skrevet 26. juli #34 Skrevet 26. juli Hva med feks denne toppen til linbukse eller jeans: https://www.matchfashion.no/dameklaer/skjorter-bluser/marielle-topp/s48/ Anonymkode: 7f148...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #36 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med denne? Anonymkode: d8b2c...9e1 Glemte lenken😂 https://missmayanorway.com/products/fabienne-dress-cookiedough Anonymkode: d8b2c...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #37 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Glemte lenken😂 https://missmayanorway.com/products/fabienne-dress-cookiedough Anonymkode: d8b2c...9e1 Ts her: Nå snakker vi tusen takk for ideen, den likte jeg svært godt Tar i mot flere gode råd og tips Hva slags sko kan passe til denne? Anonymkode: f0e92...269 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #38 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her: Nå snakker vi tusen takk for ideen, den likte jeg svært godt Tar i mot flere gode råd og tips Hva slags sko kan passe til denne? Anonymkode: f0e92...269 Hvis målet er å ikke framstå som transe, ville jeg gått for noe litt mindre feminint... Jeg har sett menn i skjørt og kjole og se så naturlige og selvfølgelige ut at man ikke tenker over at de egentlig strengt tatt går i kvinneklær - det vil du ikke oppnå i en sånn kjole. Anonymkode: 2b766...a43 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #39 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her: Nå snakker vi tusen takk for ideen, den likte jeg svært godt Tar i mot flere gode råd og tips Hva slags sko kan passe til denne? Anonymkode: f0e92...269 Jeg synes Missmaya har så mye fint...Jeg synes det hadde vært fint med f. eks brune sneakers, som disse: https://www.farfetch.com/uk/shopping/men/adidas-gazelle-3-stripes-leather-sneakers-item-22100114.aspx Og en brun veske, som denne: https://www.studiosommerfeldt.no/products/9459419-lily-legacy-nvt?variant=47958431629623&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=med+Margin&utm_id=21748335522&gad_source=1&gad_campaignid=21748335522&gbraid=0AAAAAohyu1ShI-EkEBbGdfoGbCBcrXaEv&gclid=Cj0KCQjw-ZHEBhCxARIsAGGN96J8l2tI3riGvqMy7WKMni6qahakjj-vC8FzUceH9KnAMJBMOsCQ8_IaAiNjEALw_wcB Men jeg liker å gå med lave sko, mannen min liker også best det, slik at jeg ikke blir høyere enn han 😂 Men mistenker at du foretrekker høye hæler? Så hva med noe lignende disse: https://www.risorsko.no/front-society-10515-pumps-suede-cubabrun Anonymkode: d8b2c...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå