Gå til innhold

Hva slags  dameklær  (sommerklær) passer til en mann  i 40-åra som ikke vil være transe, men bruke som et alternativ til mannsklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags  dameklær  (sommerklær) passer til en mann  i 40-åra som ikke vil være transe, men bruke som et alternativ til mannsklær? Det skal være fint å se på/ godt å bruke. Det være noe som «in» i å bruke 2025. 
ps har normal kropp i vekt og er 175 høy og har bittelitt noen få kg for mye..

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med sandaler, palazzo bukse, fin topp og eventuelt en cardigan.  Problemet er at du ofte mister lommene når du velger dameklær.

Anonymkode: 752c0...4d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på dame klær for en mann som ikke vil være trans og dame klær for en trans kvinne?

Dame klær er jo dame klær uansett hvem som tar de på.

Anonymkode: 6996f...ea6

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Damer går rundt med olabukser selv om det tradisjonelt er ment for menn. Så bør være tilsvarende alternativer andee veien?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lin bukse og skjorte, løstsittende singlet under med brede stropper. Her kan du utforske femininitet nivået etter ditt ønske. Farger har også mye å si, lyse farger anses mer feminint i dagens mote når det kommer til lin. Armbånd som glipper frem når du løfter på armen. En fresh parfyme. Så nylig et triks på tiktok at Marlin Monroe tok litt parfyme på øyenbrynene med en lyebbrynskost, slik at alle som ga henne en klem eller kyss på kinnet, husket henne og hennes lukt 

Anonymkode: 636d6...db2

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt som er litt flowy og velstelt er femenint. Menn liker enkelt og godt t skjorte og joggesko :P AB db over her har helt rett etter min mening.

Da kan du kjøpe klær som er laget for menn også, slipper å tenke på str osv. Men velstelt og vise litt hud.

Anonymkode: 8f901...428

• Nyttig 1
Skrevet

Bruk skjørt da vel.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med kilt/gother skjørt?

Anonymkode: 35ae3...ceb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Singlet og ballongskjørt.

Anonymkode: a8654...319

AnonymBruker
Skrevet

Verden vil bedras. 

Anonymkode: d97d2...922

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes det vitner om et litt snevert verdenssyn når man ikke skjønner forskjellen på det å kle seg i dameklær fordi man er trans, og det å ville ta i bruk plagg som tradisjonelt er forbeholdt kvinner.

Så for å forklare det, så er en transperson en som identifiserer seg som og/eller ønsker å fremstå som kvinne for omgivelsene. Det andre handler utelukkende om klærne og et ønske om å kunne ta dem i bruk uten å fremstå som motsatt kjønn, akkurat som at jeg regner med de færreste damene her inne som har stukket av med joggebuksa eller jeansene til kjæresten er transmenn.

Nå vet jeg ikke hvilke preferanser TS har, men jeg tilhører den siste gruppen. Jeg går like gjerne i skjørt og kjoler som bukser, og selv om jeg nok bruker jeans 90% av tiden jeg er våken og påkledd, så har jeg den siste uka bodd i maxiskjørt og maxikjoler, fordi jeg synes det er mest behagelig nå som det er så varmt.

Men som sagt, jeg ønsker ikke å fremstå som kvinne og prøver derfor bevisst å velge skjørt og kjoler som kan passe inn i en ellers maskulin stil, og unngår de mest flagrende stoffene med blomstermotiv. Her går det i mørke farger, helst svart, og med et enkelt snitt. Om jeg har skjørt kombinerer jeg det som oftest med band tee og sneakers, og kjolene jeg eier er alle sammen av varianten lang t-skjorte.

Jeg har litt fobi mot å gå med nakne legger - derfor går jeg aldri med shorts, og går jeg med kort skjørt er det strømpebukser under som gjelder. Men i denne varmen som er nå funker det dårlig, så da går det i maxiskjørt og -kjoler.

Det drar kanskje ikke damer, men jeg føler meg komfortabel i det 😁

Har dessverre bare et bilde av meg selv i helfigur som viser meg i en av kjolene mine, og det ble tatt i fjor under Steinkjer Pønkrockfestival, like etter at jeg var gjennom en heftig mageoperasjon og sydde 36 sting på tvers over magen, så jeg var litt opphovnet og oppblåst akkurat der (og gjennomførte hele festivalen sittende på grunn av ryggproblemer koblet til restitusjon etter operasjonen). 😎

Legger også ved et annet bilde som jeg har vist frem før i en annen tråd, som viser hvordan jeg bruker kort skjørt ute på byen i kombinasjon med skinnjakke og sneakers, da jeg etter deres konsert i Trondheim møtte bandet Tidstyv som jeg oppdaget var fan av tegneserien min og ville ha et bilde av oss sammen. Meg i midten i det bildet.

image.thumb.png.b2ee800a5b3f26bfbb0b914511d6b616.png

image.thumb.png.93ad930ccc53fcda70eb6b433879b620.png

Håper noe av dette var til hjelp!

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
LiseTV skrev (1 time siden):

Bruk skjørt da vel.

Masse skjørt på Temu hvertfall. 

Anonymkode: 8f901...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lin er jo veldig in nå, og fås til begge kjønn. Mannen og jeg kjøpte shorts i lin i samme butikk, samme type (bare ulik farge), dame til meg og herre til ham. Vi har lik størrelse. Den eneste forskjellen er at hans er lenger i skrittet, min er noe bredere i midja og lårene. Ellers like. Så at kvinne- og mennsklær blir delt opp, er naturlig nettopp på grunn av passform. Har du en mer feminin passform, vil kvinnevariantene kanskje sitte bedre.

Tenkte du mer type skjørt eller kjole, kanskje? Da må du nesten gå etter kroppsformen din for å finne riktig lengde og snitt. Finnes mange forslag fasong vs snitt på nett. 

Sommerslige farger er jo lyse farger. Ser mye hvitt og beige (?) overalt.

Anonymkode: 7ef23...5cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min kropp passer til dameklær, bortsett brystene da.  Jeg liker ikke ensfarget, heller med noe mønster i, og gjerne med folder.

Anonymkode: 62be2...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å tull med begreper. 

Ønsker mannen å gå i dameklær så er han transkvinne. 

Og det er helt ok. Svært svært få bryr seg faktisk om det. Enda færre lager noe styr ut av det. 

Anonymkode: cfffb...614

• Liker 3
Skrevet

Hvis poenget ikke at det er dameklær i seg selv, men ha et bredere utvalg enn tradisjonelle mannsklær i vår kultur, så kan du jo for eksempel prøve kaftan?Mens Cotton Gauze Caftan with Hood / sand natural color / loose kaftan ...

Mens white caftan / cotton gauze kaftan for men / mid calf caftan pool ...

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
sigrid106 skrev (23 timer siden):

Hva slags  dameklær  (sommerklær) passer til en mann  i 40-åra som ikke vil være transe, men bruke som et alternativ til mannsklær? Det skal være fint å se på/ godt å bruke. Det være noe som «in» i å bruke 2025. 
ps har normal kropp i vekt og er 175 høy og har bittelitt noen få kg for mye..

Det passer seg å bruke klær for menn enkelt å greit, evnt kan du herme etter vgs guttene å kjøpe det et perlekjede 

Anonymkode: 2c0cf...172

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og det er helt ok. Svært svært få bryr seg faktisk om det. Enda færre lager noe styr ut av det. 

Han sier han ikke er trans, da er han ikke det. 

Jeg bor i Oslo og jeg har en del yngre venner, og det har blitt mer vanlig her at en helt vanlig streit heterofil cismann kan gå i skjørt eller kjole.

I mitt nabolag bor det en fyr som bare ser så kul ut, han går nesten alltid i svart, og du ser det er designer og at hele antrekket koster en månedslønn, sånn Rick Owens-stil, mørkt og edgy og luksuriøst. Han går av og til i skjørt, og han ser bare edgy og trendy ut, ikke trans. Rick Owens lager også skjørt for menn - er det da lengre dameklær, når det henger i herreavdelingen? Bare et filosofisk spørsmål 😜

TS: Hva med et machende sett, i lin for eksempel? Nå liker jo jeg (åpenbart) det svarte, selv på sommeren, men denne type sett finner du også i beige og hvitt typisk. 

Screenshot-2025-05-28-at-5.30.46%E2%80%AFPM.png

Anonymkode: 36404...d1e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her; Tusen takk for alle svar. Det er en ting som jeg tenker på er hvorfor må jeg velge svart. Syns det blir litt "heavy" nå på sommern siden en skal kle seg i lyse farger. Hva slags farger kan passe til en mann?

Siden jeg er mann og skal bruke skjørt er vel maxi-skjørt det lurest å bruke...

Anonymkode: f0e92...269

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, ein mann som går i dameklær er ikkje automatisk transkvinne, men transvestitt

https://no.wikipedia.org/wiki/Transvestisme

Anonymkode: c8005...8b0

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...