Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ferie ble bestilt før jeg fikk vite at jeg skal ha kjemoterapi. Det er snakk om 1,5 time flytur til naboland, barn gleder seg veldig.  Men går det an å reise 1 uke etter første kjemoterapi kur? Har noen reist mens man var under behandling?

Anonymkode: 45042...ffa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ferie ble bestilt før jeg fikk vite at jeg skal ha kjemoterapi. Det er snakk om 1,5 time flytur til naboland, barn gleder seg veldig.  Men går det an å reise 1 uke etter første kjemoterapi kur? Har noen reist mens man var under behandling?

Mener du cellegift?

Anonymkode: a593c...9a9

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

ts

Skrevet

Du kan sikkert reise, men jeg ville sjekket forsikringen din slik så du vet at du er dekket hvis du må legges inn på sykehus dit du kommer. Ved cellegiftbehandling kan man få diverse problemer i etterkant, men ingen cellegift er like og alle gir ikke bivirkninger. Snakk med legen din, så får du et tydeligere svar.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Der må du rett og slett høre med legen din om. Det er veldig variert iht hvor heftig og ikke en slik behandling  er, i tillegg  kan det være at du må være her , for videre  oppfølging. 

Anonymkode: e7e91...608

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer helt an på hvordan du takler kuren det. Det vet man ikke på forhånd. Jeg ble veldig sliten, nærmest utmattet og klarte ikke annet enn å ligge i ro mesteparten av tiden. Etter en uke var jeg litt bedre, men dette er jo forskjellig fra person til person.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det virkelig legen som må svare på. Kjedelig svar, absolutt, men også det eneste riktige svaret.

En ting er at det er uansvarlig av folk her inne å svare ja eller nei på sånt, men det gir ikke engang noe godt svar for deg. Cellegiftregimer er så utrolig ulike at andres opplevelser uansett ikke gir deg en indikasjon du kan bruke til noe som helst.

Alt godt og lykke til med behandling.

Anonymkode: a160c...6ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kommer sykehuset til å sette ned foten for. 
Andre land, andre bakterier, og du har ett immunforsvar som er slått ned etter cellegift. I tillegg komme rat du kan få komplikasjoner etter kuren. 
Så ferie i utlandet kan du slutte å se på som en aktuell ferie, nå. Livets harde realiteter, beklageligvis. 

Anonymkode: 83d00...d25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Andre land, andre bakterier, og du har ett immunforsvar som er slått ned etter cellegift. I tillegg komme rat du kan få komplikasjoner etter kuren. 
Så ferie i utlandet kan du slutte å se på som en aktuell ferie, nå. Livets harde realiteter, beklageligvis. 

Det var litt vel absolutt. Ikke all kjemoterapi er lik, ikke alle land er like. Er det Norden og en av kjemoterapiene som påvirker immunforsvaret relativt lite og tåles godt, kan det godt være det er helt greit. Jeg fikk klarsignal fra mine, men har valgt å ikke reise. Men TS må høre med legene sine.

Anonymkode: f14cd...e6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var litt vel absolutt. Ikke all kjemoterapi er lik, ikke alle land er like. Er det Norden og en av kjemoterapiene som påvirker immunforsvaret relativt lite og tåles godt, kan det godt være det er helt greit. Jeg fikk klarsignal fra mine, men har valgt å ikke reise. Men TS må høre med legene sine.

Anonymkode: f14cd...e6c

Ja, det er absolutt. Fordi det er galskap å reise i en slik situasjon. 
Ingen reiseforsikring vil dekke dersom en pasient på cellegift, får forverring av sin sykdom på en feriereise. Ja, hun kan bruke Helfo sitt blåe kort, men må hun ha ekstra transport hjem, gjerne med legeassistanse, så snakker vi om store penger. 
Å gamble med både helse og økonomi er galskap. 
Hun trekker frem at barna gleder seg, men dør mot fordi de drar på ferie nå, så vil ikke barna resten avlivet sette pris på valget de voksne gjør.

Både tankegangen og tråden med spørsmål om dette er lite reflektert. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva vet vel du om hennes immunforsvar??! 

Det finnes veldig mange forskjellige typrr cellegift, som har svært forskjellig effekt på pasientene. Det finnes også immunboostere som inngår som standard ved noen behandlinger.

Noen blir kjempedårlige og må ligge i isolat. Andre lever med lavdosebehandling over flere år. Latterlig å være så bastant som du er, det vil ikke en gang fastlegen min ("Dette vet jeg for lite om, la meg sjekke med en onklog" er svaret hennes som regel...).

Anonymkode: 30630...02d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der er langt fra sikkert. Har et familiemedlem som har kreft med spredning og som må gå på cellegift på ubestemt tid (til cellegiften slutter å virke), og den personen skal snart på ti-dagers tur til Marokko.

Anonymkode: cf324...1f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det er absolutt. Fordi det er galskap å reise i en slik situasjon. 
Ingen reiseforsikring vil dekke dersom en pasient på cellegift, får forverring av sin sykdom på en feriereise. Ja, hun kan bruke Helfo sitt blåe kort, men må hun ha ekstra transport hjem, gjerne med legeassistanse, så snakker vi om store penger. 
Å gamble med både helse og økonomi er galskap. 
Hun trekker frem at barna gleder seg, men dør mot fordi de drar på ferie nå, så vil ikke barna resten avlivet sette pris på valget de voksne gjør.

Både tankegangen og tråden med spørsmål om dette er lite reflektert. 

Du har ikke erfaring med cellegift eller? 
Vi har et medlem i familien som har hatt kreft og vi dro på utenlandsferie to ganger under behandling med legenes godkjenning. Cellegift virker så forskjellig at det er umulig å dra en tykk linje på hva som er lurt og ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos onkolog i går og de anbefalte ikke å reise utenfor Norge mens man går på cellegift. 
ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var hos onkolog i går og de anbefalte ikke å reise utenfor Norge mens man går på cellegift. 
ts

Det var leit. God bedring til deg❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 9.50):

Det der er et litt tøysete svar. Kan sikkert gjelde noen, men slett ikke alle. Cellegift er så mangt, ulike tabletter, noen mister du håret av, andre ikke.

Jeg er under cellegiftbehandling og var nylig en uke på Kreta. Jeg er nå under en slik behandling at jeg tar tabletter og de dagene, ukene jeg ikke gjør det, så kan jeg gjøre hva jeg vil. 

Ts, som flere nevner, dette må du ta med legen din. Men det er ingen automatikk i at du ikke får dra på ferie, også til utlandet. Selv tåler jeg cellegift godt, får litt fatigue bare og ingen vet før de har prøvd. 

Jeg ønsker deg lykke til med kuren, god bedring og god ferie 😄

Nå ser jeg at ts har blitt anbefalt å bli hjemme. Som sagt, legen vet best. Men altså, cellegift og cellegift er ikke nødvendigvis det samme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere❤️

Fikk første kur med cellegift EC 90 for 1 time siden, føler meg greit. Jeg er spent for dag 5, når fleste får knekken i følge sykepleier.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...