Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg har jobbet i mange år, og har fått tilbud om studieplass nå. Heltid, 3-årig. Hadde håpet på deltid, men der var nåløyet for trangt. Studiet er veldig relevant for stillingen min. Vet jeg kan få permisjon, men lurer på erfaringer rundet det å få permisjon med lønn? Jeg vil ha mulighet til å jobbe en del ved siden av studiene. 
Skal selvsagt snakke med leder, men fint å høre erfaringer. Jobber i kommunen. 

Anonymkode: db923...a2c

Skrevet

Jeg vil si det er svært usannsynlig at du får permisjon med lønn for å studere. I kommunen tror jeg du har rett på fri med lønn når du har eksamen, og et par lesedager først - i alle fall er det sånn i staten. Er du heldig vil arbeidsgiver gi deg permisjon uten lønn for å være med på undervisning. Men å få fri med lønn for å studere er ganske uvanlig i det offentlige, og det er i alle fall vanligvis avklart med leder først. Det skal da være et studium arbeidsgiver har meget stor interesse av at du tar. Jeg kjenner noen som har fått det, men da kun enkeltemner. Og det har som sagt vært sterk interesse fra arbeidsgivers side, eventuelt har det vært mulig å søke om eksterne midler for etterutdanning (i skolen).

Anonymkode: a7e02...7ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil si det er svært usannsynlig at du får permisjon med lønn for å studere. I kommunen tror jeg du har rett på fri med lønn når du har eksamen, og et par lesedager først - i alle fall er det sånn i staten. Er du heldig vil arbeidsgiver gi deg permisjon uten lønn for å være med på undervisning. Men å få fri med lønn for å studere er ganske uvanlig i det offentlige, og det er i alle fall vanligvis avklart med leder først. Det skal da være et studium arbeidsgiver har meget stor interesse av at du tar. Jeg kjenner noen som har fått det, men da kun enkeltemner. Og det har som sagt vært sterk interesse fra arbeidsgivers side, eventuelt har det vært mulig å søke om eksterne midler for etterutdanning (i skolen).

Og sånsykepleiere som skal videreutdanne seg til jordmor, anestesisykepleier etc, men det er vel også avklart med arbeidsgiver før man søker. 

• Liker 1
Skrevet

Det skal selvsagt en del til. Bedriften må vurdere det slik at kostnaden de tar vil bli tilbakebetalt av deg ved at du vil skape merverdi for bedriften etter endt studie.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk snakket med sjefen nå i stad, og ble veldig positivt overrasket. Hun sa at det er veldig ønskelig at jeg tar denne utdanningen, og ville finne gode løsninger. 
Hun fortalte at kommunen har midler til slik, og at det akkurat nå blir prioritert inn i vår tjeneste, så det var veldig godt å høre. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Kan skrive kjapt hvordan jeg har det, jobber i Staten. Jeg tar en utdannelse ved siden av jobb på deltid. Der får jeg dekket utgifter ca 50-70k hvert eneste år (semesteravgift, bøker, kurs), og jeg får de vanlige studiedagene man får lønnet + at jeg får en valgfri halvdag i uken til å jobbe med studier med lønn. Det er en utdanning som kommer arbeidsgiver til gode, og som er fornuftig at jeg innehar. Videre så har jeg liksom alltid fleksibiliteten til å jobbe ekstra med studie eller om noe uforutsett med studiene skulle oppstå.

Synes dette er en veldig god ordning, og takknemlig for det.

Anonymkode: eecc7...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan skrive kjapt hvordan jeg har det, jobber i Staten. Jeg tar en utdannelse ved siden av jobb på deltid. Der får jeg dekket utgifter ca 50-70k hvert eneste år (semesteravgift, bøker, kurs), og jeg får de vanlige studiedagene man får lønnet + at jeg får en valgfri halvdag i uken til å jobbe med studier med lønn. Det er en utdanning som kommer arbeidsgiver til gode, og som er fornuftig at jeg innehar. Videre så har jeg liksom alltid fleksibiliteten til å jobbe ekstra med studie eller om noe uforutsett med studiene skulle oppstå.

Synes dette er en veldig god ordning, og takknemlig for det.

Anonymkode: eecc7...120

Takk for svar. 
Det hørtes ut som en god løsning, for alle parter. 
Jeg har en fleksibel jobb, og kan jobbe litt "innimellom" studier, slik at jeg fortsatt har oversikt og kan følge opp en del av mine vanlige oppgaver. 
Her kommer det også arbeidsgiver til gode i stor grad. Jeg kommer til å jobbe i samme stilling etter endt studie, men vil kunne ta på meg flere oppgaver og mer ansvar. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg fikk snakket med sjefen nå i stad, og ble veldig positivt overrasket. Hun sa at det er veldig ønskelig at jeg tar denne utdanningen, og ville finne gode løsninger. 
Hun fortalte at kommunen har midler til slik, og at det akkurat nå blir prioritert inn i vår tjeneste, så det var veldig godt å høre. 

TS

Så flott. Gratulerer! Du er nok en høyt verdsatt medarbeider med kritisk viktig kompetanse.

Dette kan bli en skikkelig solskinnshistorie!

Skrevet

Hos oss har vi stipendordninger for slikt, så jeg har studert ved siden av jobb. 

Jeg har en lederstilling, og det var en lederutdanning, så sjefen var godt fornøyd med at jeg på eget initiativ tok dette. Så lenge jeg fulgte opp personalansvaret, var det stort rom for å bidra mindre på andre områder underveis i studiene. Men jeg endte vel likevel opp mot å jobbe en 150 %. Det var slitsomt, men verdt det. 

Anonymkode: c32a9...e7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Vær obs på at det er mulig du må binde deg til arbeidsplassen i x antall år etter utdanningen hvis de dekker lønn, evt andre kostnader.

Anonymkode: 39606...6e9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vær obs på at det er mulig du må binde deg til arbeidsplassen i x antall år etter utdanningen hvis de dekker lønn, evt andre kostnader.

Anonymkode: 39606...6e9

Ja, det er jeg klar over😊 Og jeg lnsker å fortsette der uansett, så det går helt fint. 

Skrevet

Jeg er på tredje året av en deltidsmaster nå hvor jeg jobber 60% og får 100%lønn. Sinnsykt takknemlig for den ordningen! 

Anonymkode: cf3e6...ece

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er på tredje året av en deltidsmaster nå hvor jeg jobber 60% og får 100%lønn. Sinnsykt takknemlig for den ordningen! 

Anonymkode: cf3e6...ece

Det skjønner jeg godt, så utrolig bra. De ønsker jo høyere kompentanse blandt de ansatte, så veldig bra at det blir tilrettelagt for utdanning😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...