Gå til innhold

Jeg føler faktisk svigermor er vel invaderende som bestemor jeg..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først må jeg si at hun er veldig snill og grei og stiller mye opp for barnebarn.

Men- jeg har alltid alltid følt at hun prøver å være bedre enn meg. Barna elsker henne masse, og jeg føler faktisk av og til at hun er en konkurrent. Sykt å si, men det føles faktisk slik. 
Når barna var små så var det alltid sånn at hun skulle vise hvordan det skulle gjøres. «mye bedre å gjøre sånn». «du må gi sånn og sånn grøt». Altså masse råd hele tiden uten at jeg ba om det. 
Når barna ble større fortsatte det. Hun maser alltid om vi har smurt de med solkrem, om de har spist, om de er tørste. Når jeg skulle legge de som små så måtte hun alltid sjekke det. Om hun skulle stå opp med de når vi var der, så gikk hun å la seg i badekaret med babyen. Selv om jeg sa jeg ikke likte det. Jeg tenkte at å ligge naken i badekaret er mor eller far sin jobb. 
Hun har handlet inn klær til de der hjemme, så de pakker aldri med seg klær. Selv om jeg sier jeg vil de skal lære det. 
Hun har laget album til de, fra baby til stor. Da har det vært sånn som er typisk for en mor å skrive, som «ferdig i barnehagen, skole neste». Det sårer meg at barna vil ha de albumene på rommet sitt i stedet for det jeg har laget. I mitt hode kunne hun laget felles album hvor alle barnebarna er i, og kunne hatt det hjem til seg selv…  Mulig jeg er superduper hårsår, men jeg føler oppriktig at hun prøver alt for å få barna til å like henne best, og dessverre lykkes hun. Jeg er også en flink mamma, men det føler jeg ikke.. 

Synes dere jeg har grunn til å reagere eller skal jeg bare være glad? 

Anonymkode: 4f03e...65a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke gå inn i alle eksemplene, godt mulig hun er litt vel ivrig. Men du må gjøre noe med selvfølelsen din. Hvis du var tryggere i deg selv ville ikke disse tingene såre deg slik de gjør nå.

Anonymkode: ed96e...502

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel fått nok svar på dette i de forrige innleggene dine.. ?

Anonymkode: 2df1a...a69

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns hun tråkker veldig over grenser. Å sjekke og styre når mor har kontroll sjøl er vanvittig og jeg hadde blitt fly forbanna til slutt. Virker jo ikke som om hun stoler på at du klarer å ta vare på egne barn, spesielt når de var små..

Anonymkode: a47eb...884

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke normalt ut. Hun er kontrollerende og overkjører dere. Dette hadde jeg aldri funnet meg i! Jeg er ikke så avhengig av barnepass at jeg tolerer at mine grenser blir så til de grader overskredet. Det er det ikke verdt.

Jeg vet ikke helt om jeg ser dette som en popularitetskonkurranse, jeg synes det vitner mer om manglende respekt og kontroll.

Har dere konfrontert henne?

Anonymkode: 330fe...e4c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har vel fått nok svar på dette i de forrige innleggene dine.. ?

Anonymkode: 2df1a...a69

Ble sperret, så nei.. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som en fantastisk bestemor. Hvordan kan du være så sjalu på henne, ser du ikke at barna trenger flere rundt seg enn bare mamma og pappa?

Anonymkode: b5865...b17

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun høres ut som en fantastisk bestemor. Hvordan kan du være så sjalu på henne, ser du ikke at barna trenger flere rundt seg enn bare mamma og pappa?

Anonymkode: b5865...b17

Og det med badingen...? Helt greit å være nakne sammen når mor har sagt nei?

Tro det eller ei, men det er det faktisk mor og far til barna som bestemmer, ikke svigermor/bestemor.

Endret av k4ren
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jammen ikke lett å gjøre alt riktig som bestemor.. Har ikke blitt bestemor ennå, men kjenner at jeg gruer meg litt til det, altså, for enten som blander man seg for mye, eller så viser man for lite interesse. Ikke lett.

Anonymkode: e1b68...981

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også blitt frustrert om svigermor holdt på sånn. Helt greit å skjemme bort barna, men å undergrave din rolle med å kontrollere og sjekke at du har gjort ting rett, er over the top. Hva sier mannen din i slike situasjoner? "Kutt ut mamma, Else klarer da helt fint å legge sitt eget barn, hva tror du om henne??" er det mannen din bør si. Hans mor, hans ansvar for å ta kampen!

Anonymkode: 92869...19e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er jammen ikke lett å gjøre alt riktig som bestemor.. Har ikke blitt bestemor ennå, men kjenner at jeg gruer meg litt til det, altså, for enten som blander man seg for mye, eller så viser man for lite interesse. Ikke lett.

Anonymkode: e1b68...981

Nei du har sannelig rett. Og jeg vet hun prøver sitt beste. Samtidig føler jeg det ikke er en bestemor sin jobb å gjøre mange av de tingene. Jeg er høyst oppegående. Jeg lar henne slippe til på mye, jeg har sikkert fått latt henne slippe til alt for mye så hun har inntatt en slags morsrolle føler jeg.. 

Nei mannen sier jo ikke noe… 

• Liker 2
Skrevet

Det er garantert langt flere mormødre enn farmødre som driver på med mye av det som skrives om når far er den som har gjort noe. 
Og jeg forstår ikke hvorfor det meste i hi er noe problem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (10 minutter siden):

Det er garantert langt flere mormødre enn farmødre som driver på med mye av det som skrives om når far er den som har gjort noe. 
Og jeg forstår ikke hvorfor det meste i hi er noe problem.

Har faktisk aldri hørt om noen jeg da… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er fordi kvinner synes det er helt greit at egen mor bryr seg. Det er først når mannens mor gjør det samme det blir feil.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik holder flere av damene på mors siden i familien min på. Styrer og steller. For dem handler det om omsorg og kjærlighet. Det er ingen agenda annet enn at dette er dems kjærlighets språk. 

Jeg står støtt i min rolle som mor, til tross for stadig innblanding. Det kan bli litt mye iblandt men jeg ønsker sterke bånd mellom barn og øvrig familie så dette lager ikke jeg noe sak på eller tar meg nær av. Jeg har litt temperament så viss det tråkkes langt over streken kan jeg bli ganske krass der og da men det er ikke så ofte. 

Anonymkode: d5601...310

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Det er fordi kvinner synes det er helt greit at egen mor bryr seg. Det er først når mannens mor gjør det samme det blir feil.

Jeg hadde aldri tillatt at min mor satte seg naken og badet med de. Og om hun hadde styret sånn ellers ville jeg sagt tydelig og hardt ifra. Så her bommer du faktisk, i mitt tilfelle da. Sikkert ikke i andre tilfeller 😉 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde aldri tillatt at min mor satte seg naken og badet med de. Og om hun hadde styret sånn ellers ville jeg sagt tydelig og hardt ifra. Så her bommer du faktisk, i mitt tilfelle da. Sikkert ikke i andre tilfeller 😉 

Nå var det en god del annet som ble nevnt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ting som er helt sykt og unormalt:

• At farmor bader naken med barna i det hele natt
  • At farmor fortsetter å bade naken med barna etter at mor har sagt nei (her ville jeg tenkt hun var psykisk syk og bedt mannen koble på politiet og fastlegen hennes umiddelbart)

Ting jeg aldri ville funnet meg i:

• Å skulle motta masse råd hele tiden - ufattelig slitsomt, jeg ville satt henne høflig på plass de første gangene, og deretter tydelig på plass. Jeg klarer å velge grøt selv.
  • At hun maser om de har fått på solkrem, fått mat, vann osv. Ditto.
  • At hun sjekker om leggingen min var bra nok (!). Ditto.

Ting jeg ikke ville lagt meg opp i:

• At hun har handlet inn klær til dem til å ha hjemme hos henne (å pakke kan barna lære til andre turer)
  • At hun har laget album til dem

Så jeg synes det er en miks her. Hvor gamle er barna nå? Er det ting hun fortsatt gjør som er sykt og unormalt, så ville jeg tatt tak med én gang. Ellers handler dette om at du må sette deg i respekt. Du må faktisk si ifra, tydelig. Hun blir kanskje sur, men det er en følelse hun må håndtere selv.

Og hvor er mannen din i alt dette? Mannen min ville aldri tolerert at hans mor holdt på slik overfor meg. Han ville satt henne tydelig på plass, første gang det skjedde - selvfølgelig på en høflig måte. "Mamma, Kari trenger ikke råd angående grøt, vi har allerede valgt den grøten vi ønsker å kjøpe". "Mamma, ikke gå inn til barnet nå, Kari har lagt henne og alt er bra." "Mamma, du trenger ikke spørre om barna har fått på solkrem, Kari har allerede ordnet det". Osv. Osv. I situasjonen du er i ville jeg vært mer skuffet over mannen en svigermor.

Anonymkode: e1f77...a30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun høres ekstremt mye ut, men hun kan uansett ikke ta din plass. Bestemor er alltid «kulest», fordi hun aldri setter grenser. Dog er du mammaen, og grenser er en del av livet, og noe barna setter pris på etter hvert. 

Jeg ville sluttet å konkurrere mot henne. Da blir det i såfall en konkurranse hun står for alene. Himle med øynene inni deg og bare tenk at barna trenger voksne mennesker i flokken sin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi vi kvinner er som regel vant til mødrene våre som styrer rundt og kommer med råd.

Men når det samme gjøres fra svigermor, så er det invaderende.

Anonymkode: 6f949...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...