Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 ørkenrotter som bor i et akvarium siden de graver noe sinnsykt. Hva bruker dere å putte nedi burene for å aktivisere gnagerne deres? Hva bruker dere som underlag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som underlag er det vel typisk miljøstrø eller sagfils.. Vet at dette ikke er bra for rotter.. Og at rotteeiere bruker papir..

Så hva som er bra og ikke, skal jeg ikke uttale meg om, men det er vel det som er mest vanlig.

Dessuten er dem fryktelig glade i badesand. Sett frem en gang i blant og kos deg med synet av dyr som ruller seg i sand!

Ellers er det vel det typiske hjulet.. og så kan du bygge/kjøpe noen ganger til dem.

Skrevet (endret)

Hjul får de ikke. Synes synd på dyr som blir avhengige av hjulet. Hadde hamster tidligere og den endte opp med å bo i hjulet helt til jeg tok det ut.

Noen som har erfaring med Yesterdays News som underlag?

Og hvilke tresorter som er trygge for dem å spise/gnage på?

De får mye tørkede urter og sånnt i ferdigpose fra dyrebutikken,men de trenger jo også noe ferskere og med litt mer motstand. De er litt lei av gulrot, agurk, eple og pære nå.

Badesand får de ca hver 3dje dag.

Endret av Theka
Skrevet

Høres jo ut som om du gjør ting rett :)

Jeg tror ikke det er noe problem med noen tresorter du finner ute i norge. Aldri hørt noe om det.

Yesterdays news burde gå greit.. Selv likte jeg ikke miljøstrø/yeterdaysnews til min hamster.. For det virket litt klumpete i buret. Men det er nok bedre mtp støv og lunger.

Av snacks.. Vet jeg at løk og avocado er uheldig for de fleste dyr.

Nå når sommeren kommer, kan du vel gi dem friske løvetannblader(hvis dem nå i det heletatt spiser slikt)

Gjest Gjesta
Skrevet

Har du mulighet til å la dem gå litt løse? Jeg har hatt hamstere, aldri ørkenrotter så det blir jo ikke helt det samme, men hamstere setter iallefall pris på å få utforske omgivelsene litt. Da må du i såfall sikre det rommet de skal slippes løs i slik at de f.eks ikke har mulighet til å tygge på ledninger. Erfaringen min med hamstere er at dersom de får gå løs en time eller to hver dag, kjeder de seg ikke så mye når de er i buret. De søker faktisk inn i buret for trygghet, hvile og mat. Og det er jo begrenset hvor mye leketøy og tidsfordriv man kan putte inn i et bur.

Skrevet

De tusler rundt på gulvet av og til, men det ser ut somde synes det er skummelt siden gulvet er litt glatt.

Men trenger klørne deres å klippes, eller sliper de de selv hvis jeg legger inn steiner eller noe?

Skrevet

I naturen vil jo klørne ordne seg selv.

Men dyr i fangenskap har sjelden mulighet til det. Jeg tror du må følge litt med på lengden. Hvis dem blir lange, får du ta en negleklipper og klippe litt. Pass på nerven. Kan bli en ubehagelig og blodig opplevelse for dere begge ;) (Ha litt potetmel tilgjengelig når du klipper, slik at du kan dyppe kloen i, hvis det går galt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...