Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å melde en familie til bv. Jeg tenkte at jeg skulle signere med navn for at de skal ta det seriøst, men hva skjer i praksis da? Vil de ringe meg med spørsmål da? Får familien vite navnet mitt eller får de kun vite det dersom det blir en nemd sak? 

Anonymkode: 4fef2...9b5

AnonymBruker
Skrevet

De kommer nok til å kontakte deg med spørsmål, ja. I hovedsak blir ikke navn på varsler kjent for familien det varsles på. Jeg har selv varslet på en person i min egen familie, og da ble jeg informert om at navnet mitt måtte opplyses om ved opprettelse av sak fordi det var så mye av saken som var bygd på min egen historie. Det ble lagt frem som at det er uvanlig og uønsket. 

Anonymkode: d1bc5...d7f

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kommer nok til å kontakte deg med spørsmål, ja. I hovedsak blir ikke navn på varsler kjent for familien det varsles på. Jeg har selv varslet på en person i min egen familie, og da ble jeg informert om at navnet mitt måtte opplyses om ved opprettelse av sak fordi det var så mye av saken som var bygd på min egen historie. Det ble lagt frem som at det er uvanlig og uønsket. 

Anonymkode: d1bc5...d7f

Familien har rett til innsyn i saken sin. I de aller fleste tilfeller får en kopi av meldingen hvor navnet til melder er opplyst etter første samtale hvor også melder opplyses. Veldig rart at du fikk inntrykk av det motsatte. 

Om en melder velger å melde anonymt vil navnet først komme frem ved en nemndssak, om navnet er kjent for barneverntjenesten.

Anonymkode: 92baa...ed5

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har meldt flere ganger (stort sett på samme barn) og har alltid signert med navn. Har ikke snakket med bvtj eller blitt oppringt av dem mer enn én gang. Familien har alltid fått vite hvem som har meldt, og jeg har fått rasende folk på døra her. Det må jeg tåle. 

• Liker 3
  • Hjerte 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vil få et brev som bekrefter at meldingen er mottatt, ingen informasjon eller kontakt utover det. De fleste barneverntjenester setter pris på en telefon med drøfting i for- eller etterkant, da det gjerne er nyttig å kunne stille oppfølgingsspørsmål.

Familien får vite navnet ditt med mindre du ber om å holdes anonym. Dersom du ber om anonymitet, vil du være anonym inntil et punkt. 

Det er også mulig å melde helt anonymt, ved å sende usignert brev/epost. Anonyme meldinger er ofte krevende å jobbe med, da familien ofte - naturlig nok - blir veldig opptatt av melders identitet og litt paranoid overfor sin omgangskrets. For mange er det en vesentlig stressfaktor i tillegg til selve meldingen. 

Anonymkode: 01efd...d6e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnevernstjenesten:

• Nei. Det er svært sjelden vi kontakter private meldere
  • Ja. Familien har innsynsrett og vil få opplyst hvem som har meldt, når melder står frem med fullt navn

Anonymkode: c2aee...13a

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vil få et brev som bekrefter at meldingen er mottatt,

Det stemmer ikke. Brev om mottatt melding senes kun ut til offentlige meldere

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du melder med navn, vil de få vite navnet ditt. Om du melder anonymt, kan de få vite det ved eventuell nemdssak om bvtj feks. har telefonnummeret ditt eller epostadresse. 

Ellers har jeg ikke opplevd at private meldere blir ringt opp med flere spørsmål. Men det kan sikkert skje, det og.

Anonymkode: e2708...617

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber i barnevernstjenesten:

• Nei. Det er svært sjelden vi kontakter private meldere
  • Ja. Familien har innsynsrett og vil få opplyst hvem som har meldt, når melder står frem med fullt navn

Er det veldig negativt dersom jeg er anonym? 

AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (6 minutter siden):

Jeg har meldt flere ganger (stort sett på samme barn) og har alltid signert med navn. Har ikke snakket med bvtj eller blitt oppringt av dem mer enn én gang. Familien har alltid fått vite hvem som har meldt, og jeg har fått rasende folk på døra her. Det må jeg tåle. 

Takk for at du gidder❤️ barna først❤️

Anonymkode: 59e78...78f

• Liker 1
  • Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke. Brev om mottatt melding senes kun ut til offentlige meldere

Det stemmer ikke som du skriver, du får melding motatt hvis du melder som privatperson, men da må du legge inn riktig adresse, kan ta opptil tre uker før du får bekreftelse❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det veldig negativt dersom jeg er anonym? 

Nei, det er det ikke, men min erfaring er at det gjør det mer utfordrende å jobbe med saken og det er utfordrende for familien. Når det meldes anonymt bruker foreldrene svært mye tid og energi på å spekulere i hvem som har meldt, hvem følger med, dette er bare rykter osv. Det tar fokus bort fra innholdet i meldingen og kompliserer det hele litt.

På den andre siden har jeg full forståelse for at mange melder anonymt. Man vil kanskje beskytte seg selv og egen familie, har ikke kapasitet til å stå i det hele osv. Da er det bedre å melde anonymt enn å la være. For å kunne hjelpe barna som kanskje lever i svikt. 

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer ikke som du skriver, du får melding motatt hvis du melder som privatperson, men da må du legge inn riktig adresse, kan ta opptil tre uker før du får bekreftelse❤️

Ok. Kanskje det er noen som gjør det, men loven åpner ikke for det og saksbehandlingsrundskrivet åpner heller ikke for det. Private meldere skal ikke ha tilbakemeldinger, verken på mottatt melding eller konklusjon av undersøkelsen. Det er kun offentlige meldere som skal ha dette. Slik er lovkravet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du melde ? Og er dette en familie som står deg nær, bekjente, nabo ol ?

Anonymkode: afc6a...4f1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Kanskje det er noen som gjør det, men loven åpner ikke for det og saksbehandlingsrundskrivet åpner heller ikke for det. Private meldere skal ikke ha tilbakemeldinger, verken på mottatt melding eller konklusjon av undersøkelsen. Det er kun offentlige meldere som skal ha dette. Slik er lovkravet. 

Alle som bruker den nasjonale portalen og logger inn med ID Porten får en automatisk melding om at saken er mottatt. Altså elektronisk melding. Selvsagt er dette noe annet enn konklusjon, det skal de selvsagt ikke ha tilgang til. Det var slik da jeg sendte inn sak for 6 mnd siden. 

Står også på den nasjonale portalen websiden

"Du får en bekreftelse på at meldingen er mottatt

Hvis du oppgir adressen din i meldingen, får du en bekreftelse fra barnevernet på at meldingen er mottatt, innen tre uker." 

Kjenner ikke til hvordan det er med å ringe/sende e-post eller brev der kan det godt være som du skriver. Skal selvsagt ikke være påståelig, men det var sånn det var hos meg, og slikt jeg også leser det på den nasjonale portalen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer ikke, private meldere kan, og bør vel egentlig få, en generell tilbakemelding om at meldingen er mottatt, og at den blir fulgt opp etter barnevernloven. Men du har rett i at ikke alle barneverntjenester gir tilbakemelding.

Anonymkode: e2708...617

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Familien har rett til innsyn i saken sin. I de aller fleste tilfeller får en kopi av meldingen hvor navnet til melder er opplyst etter første samtale hvor også melder opplyses. Veldig rart at du fikk inntrykk av det motsatte. 

Om en melder velger å melde anonymt vil navnet først komme frem ved en nemndssak, om navnet er kjent for barneverntjenesten.

Anonymkode: 92baa...ed5

Jeg varslet med navn, men barnevernet valgte å registrere det som anonym sak likevel, fordi de kunne følge opp uten å involvere meg. Så ville ikke min datter, som var den mine opplysninger kom fra, bli blandet inn heller. Vi ville ikke stå oppført. 

Anonymkode: 427b0...23a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle som bruker den nasjonale portalen og logger inn med ID Porten får en automatisk melding om at saken er mottatt. Altså elektronisk melding. Selvsagt er dette noe annet enn konklusjon, det skal de selvsagt ikke ha tilgang til. Det var slik da jeg sendte inn sak for 6 mnd siden. 

Står også på den nasjonale portalen websiden

"Du får en bekreftelse på at meldingen er mottatt

Hvis du oppgir adressen din i meldingen, får du en bekreftelse fra barnevernet på at meldingen er mottatt, innen tre uker." 

Kjenner ikke til hvordan det er med å ringe/sende e-post eller brev der kan det godt være som du skriver. Skal selvsagt ikke være påståelig, men det var sånn det var hos meg, og slikt jeg også leser det på den nasjonale portalen. 

Automatisk kvittering fra det digitale meldingssystemet ja. Ikke en tilbakemelding fra barnevernstjenesten. 

Og adresse spiller ingen rolle på den kvitteringen. Den går digitalt. 

Barnevernstjenestene sender heller ikke lengre ut "sneglepost". Kun de som ikke har opprettet Digipost som får dette. Alt går digitalt på fødsels- og personnummer og org.nummer. Så adresse har liten relevans. 

Som sagt: Tilbakemeldinger fra barnevernstjenesten går kun til offentlige meldere. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg varslet med navn, men barnevernet valgte å registrere det som anonym sak likevel, fordi de kunne følge opp uten å involvere meg. Så ville ikke min datter, som var den mine opplysninger kom fra, bli blandet inn heller. Vi ville ikke stå oppført. 

Høres ut som en klok avgjørelse

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ut som en klok avgjørelse

Ja det synes jeg også. Bv fulgte også godt opp. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...