Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
norw skrev (11 timer siden):

Et annet spørsmål, trenger vi måkene, hva er deres nytteverdi? Jeg ser kun ulempene ved dem.

Enig i denne. Ser likedan på de store rovdyrene i Norge, inkludert havørn, som vi overhodet ikke trenger og som har null nyttefunksjon i biotopene de lever.

Å la kommunene bli de endelige besluttningstagerne på felling/beskatting burde være en mye større kampsak politisk.

Anonymkode: f44b2...795

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, avsporing, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet
SynneD skrev (7 timer siden):

Her er det en artikkel som beskriver at flere ting kan være sant på en gang - måkene øker i byen OG minsker generelt. De finner ikke lenger finner nok mat i sjøen, de blir forstyrret av båter, mennesker, havørn og mink og trekker inn mot bebyggelsen. Det virker selvsagt litt merkelig, da det er flere mennesker der - men det er også flere muligheter for å finne steder å hekke (f.eks. tak) hvor ingen forstyrrer. Jeg tenker det er noe vi mennesker må være med å ta ansvar for selv. 

Alle måker i Norge er fredet, men sildemåke og svartbak er ikke på rødlista. De resterende er det - nettopp fordi det har vært en nedgang over mange år.

Tull. Måkene trekker inn til byen fordi det er enklere å ta mat der. Ikke fordi de ikke finner mat i sjøen. Det samme ser vi med en haug andre dyr. Som bjørner som raider søppelkasser og boliger, duer som bor i byen istedenfor i skogen, osv. Og det samme skjer på landsbygda med rever som raider hønsegårder, eller ulver som raider saueflokker. Det er rett og slett mye lettere å ta for seg av maten mennesker stiller ut ganske lett tilgjengelig enn å jakte mat ute i naturen.

Anonymkode: c484f...ba6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at grunnen til at folk mener det er for mange måker, og ikke er en truet art, er fordi de bråker så mye at det virker som om de er "overalt". Det betyr ikke at bestanden er på vei nedover. Folk ser kun det de irriterer seg over.

Anonymkode: c9f58...6c8

Nei det handler ikke om støy. Jeg ser minst like mye måker av forskjellige typer i Oslo som jeg ser f.eks. ender og gås.

• Nyttig 1
Skrevet
SynneD skrev (9 timer siden):

Her er det en artikkel som beskriver at flere ting kan være sant på en gang - måkene øker i byen OG minsker generelt. De finner ikke lenger finner nok mat i sjøen, de blir forstyrret av båter, mennesker, havørn og mink og trekker inn mot bebyggelsen. Det virker selvsagt litt merkelig, da det er flere mennesker der - men det er også flere muligheter for å finne steder å hekke (f.eks. tak) hvor ingen forstyrrer. Jeg tenker det er noe vi mennesker må være med å ta ansvar for selv. 

Alle måker i Norge er fredet, men sildemåke og svartbak er ikke på rødlista. De resterende er det - nettopp fordi det har vært en nedgang over mange år.

Ja dette er årsaken, men rendyrkede egoer forstår ikke dette.

Det er måkene som har et menneskeproblem, ikke vi som har et måkeproblem :( 

Anonymkode: c66b9...3d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tull. Måkene trekker inn til byen fordi det er enklere å ta mat der. Ikke fordi de ikke finner mat i sjøen. Det samme ser vi med en haug andre dyr. Som bjørner som raider søppelkasser og boliger, duer som bor i byen istedenfor i skogen, osv. Og det samme skjer på landsbygda med rever som raider hønsegårder, eller ulver som raider saueflokker. Det er rett og slett mye lettere å ta for seg av maten mennesker stiller ut ganske lett tilgjengelig enn å jakte mat ute i naturen.

Feil igjen.

Human activities such as deforestation, urbanization, agriculture, and infrastructure development fragment and destroy bears' habitats. As a result, bears find it increasingly difficult to find adequate food sources, mating opportunities, and suitable denning sites. It also increases the likelihood of human-bear conflicts as bears are forced closer to human settlements.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja dette er årsaken, men rendyrkede egoer forstår ikke dette.

Det er måkene som har et menneskeproblem, ikke vi som har et måkeproblem :( 

Hvorfor flytter måkene etter menneskene da? 

Spørsmålet er jo om måkebestanden hadde vært så stor som den er uten mennesker.

Anonymkode: 926c9...6bd

Skrevet

MIn bestemor var nådeløs mot måkene, dette var jo en plass der måkene fremdeles levde av fisk/kråkeboller/krabber og ikke kebab og søppel.

Hun gikk rundt til alle måse redene som var nært huset (nå vårt sommerhus) når de var ute å ordnet mat stakk et hull i alle eggene med en tynn nål. På den måten ruget måkene på egg som aldri klekket og la ikke nye som skjer når man tar eggene.

Det var en ganske stor "måkefri" rundt huset etter som årene gikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...