Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ikke mer aktiv forvaltning av måkebestanden? Måkene begynner å bli et stort problem både i Oslo sentrum og andre steder i Oslo. Jeg bor i ullevålsområdet og til og med her er det plagsomt med måkene.

Det er ikke så lett å redusere bestanden, men det er noe som bør prioriteres. Sperr av områder, selv om det er upraktisk for folk som ferdes hit og dit, og sett inn skyttere. La oss si en søndag i måneden, en dag som er godt varslet. Om man får tatt ut nok måker på en økt, trenger det ikke å være særlig ofte. Opp i høyden og ta dem ut på bakkenivå for å ikke skyte mot bygninger etc.

• Liker 4
Skrevet

Måker er fredet, der har du svaret. Og selv om de ikke hadde vært det, skal det mye til før det settes i verk tiltak mot fugler som ikke utgjør en direkte trussel - at de skriker og skiter er en irritasjon, ikke et alvorlig problem. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Måker er fredete fugler. Det er ulovlig å jakte på de. 

Anonymkode: bafc5...a77

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

De bør virkelig ikke være fredet, det må i det minste være mulig å få ned bestandene ganske betraktelig. Måkene er ikke en direkte trussel, men de er svært nærgående, flyr mot de som går med mat i hendene og stjele gjerne fra folks hender. Her jeg bor er det først og fremst et støyproblem.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Måker er fredete fugler. Det er ulovlig å jakte på de. 

Anonymkode: bafc5...a77

Ulovlig inntil de ikke er fredet lenger, mener du vel? Fredning er verken skrevet i stein eller gjelder for all evighet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

De bør virkelig ikke være fredet, det må i det minste være mulig å få ned bestandene ganske betraktelig. Måkene er ikke en direkte trussel, men de er svært nærgående, flyr mot de som går med mat i hendene og stjele gjerne fra folks hender. Her jeg bor er det først og fremst et støyproblem.

Selvfølgelig bør de være fredet. Selv om du opplever at det er mange av dem et spesifikt sted betyr det ikke at de ikke er utrydningstruet. 

Anonymkode: ab7a4...49f

• Liker 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Ulovlig inntil de ikke er fredet lenger, mener du vel? Fredning er verken skrevet i stein eller gjelder for all evighet.

De fleste dyrearter blir vel ikke akkurat mindre utrydningstruet når vi mennesker ødelegger mer og mer av deres hekkeplasser osv, samt pga klimaendringene vi mennesker påfører jordkloden.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Måker er dessuten ingen typisk byfugl. De er jævlig late og holder seg der det er enkelt tilgang til mat. Spisesteder, fiskehåndtering, søppelfyllinger og så videre. 

Måker skal hekke på noen øde skjær ute i fjorden - ikke prege bybildet.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste dyrearter blir vel ikke akkurat mindre utrydningstruet når vi mennesker ødelegger mer og mer av deres hekkeplasser osv, samt pga klimaendringene vi mennesker påfører jordkloden.

Måker har vel neppe naturlig hekkeplass på tak på bygårder. Dessuten kryr det av dem, så særlig utrydningstruet er de ihvertfall ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig bør de være fredet. Selv om du opplever at det er mange av dem et spesifikt sted betyr det ikke at de ikke er utrydningstruet. 

Det er en haug med måker i Oslo, ingen fare. Tenk om vi tok like godt vare på de større rovdyrene som ulv osv. De utgjør en større fare, men er i større grad utrydningstruet, det er stor fare for innavl osv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Måker har vel neppe naturlig hekkeplass på tak på bygårder. Dessuten kryr det av dem, så særlig utrydningstruet er de ihvertfall ikke.

Når det bygges en bygård på deres naturlige hekkeplass så blir deres naturlige hekkeplass en bygård.

Du bør lese deg litt opp på dette. De er utrydningstruet selv om det er mange av dem konsentrert i noen få områder.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Et annet spørsmål, trenger vi måkene, hva er deres nytteverdi? Jeg ser kun ulempene ved dem.

• Liker 3
Skrevet

Det er mye mindre mat i havet til måkene også nå, så det er naturlig at de går etter enkle matkilder f. eks søppel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er det ikke mer aktiv forvaltning av måkebestanden?

Mer aktiv? I dag er det ingen forvaltning av måkebestanden. Jeg tok jegerprøven for et par år siden og ble forundret over at det ikke var noe måker i boka, og ble overasket når jeg fikk vite at de var fredet. Det er jo masser av dem, jeg skjønner ikke hvorfor de er fredet.

Anonymkode: c484f...ba6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når det bygges en bygård på deres naturlige hekkeplass så blir deres naturlige hekkeplass en bygård.

Du bør lese deg litt opp på dette. De er utrydningstruet selv om det er mange av dem konsentrert i noen få områder.

Når det kryr av noe så betyr det automatisk at det ikke er utrydningstruet. Hadde det krydd av bjørner i Norge så hadde ikke bjørn i Norge vært utrydningstruet. Det samme gjelder måker. Jeg behøver ikke lese meg opp på at fredning ikke er evighetsvarende slik du tror.

Det det tas til orde for fra min side i denne tråden er å avslutte fredningen og forvalte måkehelvetet slik at plagen med dem reduseres.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mer aktiv? I dag er det ingen forvaltning av måkebestanden. Jeg tok jegerprøven for et par år siden og ble forundret over at det ikke var noe måker i boka, og ble overasket når jeg fikk vite at de var fredet. Det er jo masser av dem, jeg skjønner ikke hvorfor de er fredet.

Poenget er at det er ikke masser av dem. Bestanden med krykkjer stuper. 

https://snl.no/krykkje

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Når det kryr av noe så betyr det automatisk at det ikke er utrydningstruet. Hadde det krydd av bjørner i Norge så hadde ikke bjørn i Norge vært utrydningstruet. Det samme gjelder måker. Jeg behøver ikke lese meg opp på at fredning ikke er evighetsvarende slik du tror.

Det det tas til orde for fra min side i denne tråden er å avslutte fredningen og forvalte måkehelvetet slik at plagen med dem reduseres.

Anbefaler deg å lese litt inne på artsdatabanken og rødlista. Der står all informasjon om måkebestanden i Norge og hvorfor de er fredet i dag. 

Anonymkode: 0d1ae...f51

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Tvist skrev (4 minutter siden):

Det er mye mindre mat i havet til måkene også nå, så det er naturlig at de går etter enkle matkilder f. eks søppel.

Sosionomforklaring. Og selvfølgelig - og av samme grunn - fullstendig feil. Det er mer enn nok mat i havet til å gi måkene meten de trenger.

De er late, bedagelige og ønsker først og fremst å bruke minst mulig energi på å finne næringen sin. Det gjør alle fugler og dyr.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke bare på et lite spesifikt område. Jeg har bodd rundt i det meste av Norge, og det er masser av måker alle steder som er i nærheten av sjøen. Og er man ute å fisker i båt uansett hvor man er så dukker det plutselig opp en hel haug med måker når man begynner å sløye fisken.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke bare på et lite spesifikt område. Jeg har bodd rundt i det meste av Norge, og det er masser av måker alle steder som er i nærheten av sjøen. Og er man ute å fisker i båt uansett hvor man er så dukker det plutselig opp en hel haug med måker når man begynner å sløye fisken.

Du mener altså at telling av bestandene der man ser en massiv nedgang (80% nedgang på få år for krykkja), er feil? 

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...