Gå til innhold

Fatigue, hetetokter og 30 grader. Noen medsøstre som også sliter nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en samtale med en venn tidligere i dag om fatigue, kunne jeg huke av alle symptomene på listen av tegn på fatigue. Jeg ble litt satt ut av resultatet, har aldri sjekket det før, men det gav jo mening på hvorfor jeg har det som jeg har. 

I tillegg har jeg hetebølger flere ganger i døgnet, og når det er så varmt som nå blir det ekstra ille. 

Jeg har ett håp om at noen av mine plager vil avta når jeg om ett år eller så er ferdig med alle medisinene etter kreft, men det gjenstår jo å se. 

Prøver å gå ned i vekt, men det virker umulig nå, men når det blir kjøligere ute regner jeg med å gå ned minst 2 kilo! :D Syns jeg fortjener så pass! 

Lever stort sett på smudi av diverse frukt og knekkebrød, har ikke lyst på mat men blir jo sulten så nor må man spise. Har sett at Kiwi skal ha poser med ferdigblandet grønnsaker til smudi og har tenkt å sjekke det opp. Sunnere alternativ enn frukt. 

Hva gjør du for å holde ut?

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen gode tips, dessverre. Prøver å legge meg tidlig og stå opp tidlig, har på vifter og vurderer å reise til stranda. 

Anonymkode: 84674...e54

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kompis2 skrev (12 timer siden):

I en samtale med en venn tidligere i dag om fatigue, kunne jeg huke av alle symptomene på listen av tegn på fatigue. Jeg ble litt satt ut av resultatet, har aldri sjekket det før, men det gav jo mening på hvorfor jeg har det som jeg har. 

I tillegg har jeg hetebølger flere ganger i døgnet, og når det er så varmt som nå blir det ekstra ille. 

Jeg har ett håp om at noen av mine plager vil avta når jeg om ett år eller så er ferdig med alle medisinene etter kreft, men det gjenstår jo å se. 

Prøver å gå ned i vekt, men det virker umulig nå, men når det blir kjøligere ute regner jeg med å gå ned minst 2 kilo! :D Syns jeg fortjener så pass! 

Lever stort sett på smudi av diverse frukt og knekkebrød, har ikke lyst på mat men blir jo sulten så nor må man spise. Har sett at Kiwi skal ha poser med ferdigblandet grønnsaker til smudi og har tenkt å sjekke det opp. Sunnere alternativ enn frukt. 

Ut i naturen med deg. Jeg har gått ned 12 kilo bare ved å løpe. Spiser akkurat det samme, om ikke mer enn før. Varmen varer bare en liten stund. Det må vi tåle. Prøv medisiner hvis du har overgangsplager. 

Anonymkode: 71630...e55

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ut i naturen med deg. Jeg har gått ned 12 kilo bare ved å løpe. Spiser akkurat det samme, om ikke mer enn før. Varmen varer bare en liten stund. Det må vi tåle. Prøv medisiner hvis du har overgangsplager. 

Anonymkode: 71630...e55

Fint for deg. Hvis du var lite aktiv fra før kan du nok gå ned i vekt "bare av å løpe. Jeg er så aktiv som jeg klarer, hovedpoenget her er ikke vektnedgang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bedre av denne varmen, så nyter så lenge det varer og før formen blir dårligere igjen når det dårlige været kommer.

Anonymkode: 017a9...173

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kompis2 skrev (12 timer siden):

Når noen hevder de kan krysse av alle symptomer på en liste over en diagnose el, så er det ikke sykdommen eller plagene de har, men en innbilning av at de har noe. Ingen klarer å få alt på en liste, med mindre de er uredelige, eller hypokondere som kjenner etter i hver minste lille celle på hva de kan kjenne som kan passe med…. Så her overdriver du en smule.

Har du hatt kreft, så vet du at Fatigue også kommer diltende etter en kreftdiagnose. Så den trenger vi ikke diskutere om du har eller ikke har. 

Hetebølger får alle i det været som er nå, i Sør-Norge. Hetebølger følger også med i hælene på en kreftdiagnose. Så dobbel grunn til at du er trippel varm. = normalt. 

Å spise mye frukt, gir deg og mye sukker i kroppen. Så frukt bør du skru litt ned på, med mindre du klarer å få i deg andre næringskilder. Mat etter kreft, er og noe som kan være problematisk. 
Å prøve på gå ned i vekt, med alt de du nå strever med er å skyte deg selv i begge føttene. Når varmen gir seg litt, kan du vurdere å få time hos ernæringsfysiolog på sykehuset. Etter kreftbehandling er det noe du kan ha rett på. Fastleger kan ikke henvise men de kan bruke «bakveien» for å få deg inn.

Ellers er Cottage Cheese en god proteinkilde, og bra å blande med frukt og bære som «saus» i varmen. Velg den vanlige, ikke mager, når du ikke spiser så mye annet. Litt ost til snack er og bra for å få i deg nok kalsium. 

Anonymkode: 7fab5...61f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg sliter!  Normalt sett kan jeg være aktiv 3-4 timer om dagen, men da er jeg avhengig av god nattesøvn.  Nå slår utmattelsen inn nesten før jeg har stått opp fordi jeg ikke får sovet som normalt.

Jeg har en medisinsk tilstand som gjør at jeg har problemer med temperaturregulering, og er ekstremt varmesensitiv. 

Anonymkode: 4826a...911

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv Salvie, Menosan fra helsekost. Mine hetetokter er 70 % borte, og jeg hadde 3 i timen før. 

Anonymkode: 4a682...1bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når noen hevder de kan krysse av alle symptomer på en liste over en diagnose el, så er det ikke sykdommen eller plagene de har, men en innbilning av at de har noe. Ingen klarer å få alt på en liste, med mindre de er uredelige, eller hypokondere som kjenner etter i hver minste lille celle på hva de kan kjenne som kan passe med…. Så her overdriver du en smule.

Har du hatt kreft, så vet du at Fatigue også kommer diltende etter en kreftdiagnose. Så den trenger vi ikke diskutere om du har eller ikke har. 

Hetebølger får alle i det været som er nå, i Sør-Norge. Hetebølger følger også med i hælene på en kreftdiagnose. Så dobbel grunn til at du er trippel varm. = normalt. 

Å spise mye frukt, gir deg og mye sukker i kroppen. Så frukt bør du skru litt ned på, med mindre du klarer å få i deg andre næringskilder. Mat etter kreft, er og noe som kan være problematisk. 
Å prøve på gå ned i vekt, med alt de du nå strever med er å skyte deg selv i begge føttene. Når varmen gir seg litt, kan du vurdere å få time hos ernæringsfysiolog på sykehuset. Etter kreftbehandling er det noe du kan ha rett på. Fastleger kan ikke henvise men de kan bruke «bakveien» for å få deg inn.

Ellers er Cottage Cheese en god proteinkilde, og bra å blande med frukt og bære som «saus» i varmen. Velg den vanlige, ikke mager, når du ikke spiser så mye annet. Litt ost til snack er og bra for å få i deg nok kalsium. 

Du må jammen ta på deg andre briller når du leser for du har misforstått hele innlegget! Og den frekke kommentaren kunne du spart deg for! 

• Liker 2
Skrevet
Kompis2 skrev (17 timer siden):

Du har verken fatigue eller hetetokter. Når det er 30 gr er det en naturlig kroppslig reaksjon når du blir for varm. 

Mht kosthold kan du få i deg for lite protein, fett og salt hvis du bare lever på grønnsakssmoothie og tørt knekkebrød. Og hvis du spiser så lite er det i alle fall ikke rart du blir slapp, siden du er underernært. Det er en misforståelse at du må leve på frukt og grønt for å gå ned i vekt, faktisk er et proteinrikt kosthold slankende. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fibromyalgi med CFS etter kreftbehandling, og har heller aldri tålt varmen særlig godt, så jeg blir sykere når det er varmt.
Selv da jeg var barn fikk jeg overraskende lett både solstikk og heteslag, det har ikke blitt bedre med årene og fibroen.

Vi har nylig flyttet, i gamlehuset hadde vi varmepumpe, så jeg overlevde lett de varmeste peridoene ved å la være å gå ut.
I nyhuset har vi ikke varmepumpe, men vi har kjeller som ligger nedi bakken (ikke sokkel, helkjeller med mer enn 60% av veggene under grunn) så her går jeg ned, og drikker mye vann med isbiter i for å holde coretempen min nede.

Temperaturforskjellen fra oppe til nede var i går over ti grader. Vi hadde 32 grader inne (det var så varmt at kjøla vår gikk i høy alarm og kompressoren fikk palmeslag, det gav seg da vi satte en bordvifte til å blåse opp mot kompressoren), og selv om det vanligvis blåser en del her, var det så og si vindstille, så hvis vi prøvde å lufte slapp vi bare mer varme inn enn å få noe særlig gjennomlufting.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

har varmepumpe på og kjører 22 grader døgnet rundt her..... 

Anonymkode: e473b...ad8

AnonymBruker
Skrevet
Kompis2 skrev (5 timer siden):

Du må jammen ta på deg andre briller når du leser for du har misforstått hele innlegget! Og den frekke kommentaren kunne du spart deg for! 

Tenker vi heller sier at for ettertiden noterer jeg meg at tråder du starter holder jeg meg milevis unna. 
Utakk  er verdens lønn, har du hørt det uttrykket før? 

AnonymBruker
Skrevet
Kompis2 skrev (På 17.7.2025 den 21.22):

Er jo ikke rart du er sliten hvis det du får i deg er smoothie og knekkebrød. 😕

Jeg spiser og drikker godt, har investert i en utedusj og slikker solen da sollys gjør mye bra for kroppen og hodet, også energimessig. Men for å kunne nyte det, så bør man jo ha i seg nok næring og noe som kan kjøle en ned. 

Anonymkode: c1c24...068

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...