Gå til innhold

Er det flere filtere man må rense på en varmepumpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Stokk dumt spørsmål, men renset filteret på varmepumpa altså det største som er når man åpner frontpanelet. Første gang jeg har gjort siden 2023, pumpa står på 24/7 365. Det var ekstremt lite om ingenting støv der og det må det jo ha vært i løpet av to år? Har jeg blitt lurt er det et annet sted jeg skal sjekke? Kan nevnes at leiligheten er også fra 2023. 

Anonymkode: 28d1c...8fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel to filtre som dekker viftetrommel foran, og ikke noe mer. Utedelen kan du spyle vann gjennom, ble fortalt av montøren som satte opp. Det er mye pollen og støv ute som legger seg på der.

Anonymkode: 040d0...75f

Skrevet

Jeg tenker manualen er et fint sted å starte… Ofte er det et eget kapittel om pleie og vedlikehold i slike manualer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Jeg tenker manualen er et fint sted å starte… Ofte er det et eget kapittel om pleie og vedlikehold i slike manualer. 

Ja den har jeg null anelse hvor er 😅

Skrevet

Siden 2023? Da er det vel på tide og bestille en service på den. Og da kan du benytte anledningen til å få en liten kjapp instruering i hvordan pleie pumpe selv mellom servicene. :)

Selv tar jeg ut filtrene, 2 stk., og støvsuger disse og rillene på innedelen forsiktig med den mye møbeldelen til støvsugeren. Utedelen koster jeg bort støv, spindelvev osv.  med en myk kost. Den skal ikke spyles med hageslangen!

AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (41 minutter siden):

den mye møbeldelen

Hæ? 

Anonymkode: f4b83...2e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? 

Anonymkode: f4b83...2e8

Sikkert den hårete børsten som følger med støvsugeren 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja den har jeg null anelse hvor er 😅

Da er det godt at du har tilgang til internett. Du finner den der. Ofte på produsentens hjemmeside 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei! Stokk dumt spørsmål, men renset filteret på varmepumpa altså det største som er når man åpner frontpanelet. Første gang jeg har gjort siden 2023, pumpa står på 24/7 365. Det var ekstremt lite om ingenting støv der og det må det jo ha vært i løpet av to år? Har jeg blitt lurt er det et annet sted jeg skal sjekke? Kan nevnes at leiligheten er også fra 2023. 

Det varierer fra varmepumpe til varmepumpe og produsent til produsent. Vi har hatt både Panasonic og Daikin, og på den ene var det flere filtre jeg kunne ta ut og støvsuge eller vaske, to store i front, fire mindre av to forskjellige typer materiale over, under og bak de to første, mens på Daikin var det to store i front og ett lite bak de to store.
Når du har totalservice er det også noen varmepumper hvor de åpner hele innedelen og tar ut viftesylinderen og vasker den også, men det er ikke noe du i praksis kan eller skal gjøre selv, da det krever at du demonterer en god del av innedelen.

Utedelen kan du som regel spyle med hageslangen hvis du har godt trykk i den for å få skylt bort støv, pollen og andre småbiter som flyr rundt i vinden, men ikke bruk høyttrykkspyler.

Som regel står det i manualen hva du skal gjøre, hvis du ikke vet hvor du har lagt manualen, kan du søke opp manualen på nettet. Modellnummeret på din varmepumpe står enten på siden, eller under fronten du løfter opp eller ned når du skal rense filtrene foran. Søk bare på modellnummer og produsentnavn + manual, så får du som regel opp nøyaktig det du trenger. 

Hvis du har ordren liggende på en epost et sted, kan du også se om du har kontrakt på service, og i det minste finne hvem du kjøpte den av, og kontakte dem for service, det er på tide hvis du ikke har hatt noen innom siden '23.

AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (3 timer siden):

Siden 2023? Da er det vel på tide og bestille en service på den. Og da kan du benytte anledningen til å få en liten kjapp instruering i hvordan pleie pumpe selv mellom servicene. :)

Selv tar jeg ut filtrene, 2 stk., og støvsuger disse og rillene på innedelen forsiktig med den mye møbeldelen til støvsugeren. Utedelen koster jeg bort støv, spindelvev osv.  med en myk kost. Den skal ikke spyles med hageslangen!

Hvorfor skal ikke din utedel spyles med hageslangen? Og hvorfor i himmelens navn bruker du støvsugeren på radiatoren inne? 
Jeg, fikk beskjed om at filtre inne skylle tas med i dusjen, IKKE RØRE radiatoren med noe som helst. Den blir vasket ved service. Utedelen kunne fint spyles med hageslangen, da elektronikken er beskyttet mot at det kommer vann på den.

Anonymkode: 040d0...75f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...