Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hill83 skrev (17 minutter siden):

Han prøver å bli kvitt deg fordi du er mye syk.

Så rart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Så rart.

Nei … 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det lov ? 

Anonymkode: b6de1...d4f

Nei er ikke lov om man har en fast stillingsprosent. 
derimot kan leder sette deg på de skiftene han ønsker såfremt de ikke er helt urimelige. 
Leder bør søke om fritak fra arbeidsperioden om man har en ansatt som er mye syk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!
Jeg står i en veldig krevende situasjon og håper noen her har erfaring eller gode råd.

Jeg har vært gjennom store personlige belastninger den siste tiden – blant annet samlivsbrudd, sykdom i familien og pågående helseutfordringer som utredes (bl.a. OCD-lignende symptomer og andre plager). Jeg har likevel forsøkt å stå i jobb og gjøre mitt beste.

Jeg er delvis sykemeldt innimellom, men opplever at hver gang sykemeldingsperioden min er over, så setter arbeidsgiveren meg ned i stilling – uten noen forklaring, og uten å gi meg timene mine tilbake. Dette har skjedd flere ganger, og det føles som en straff for at jeg har vært syk. Det gjør meg ikke akkurat bedre, tvert imot: helsen min blir verre når jeg må bekymre meg for økonomien og tryggheten i jobben. Heldigvis har legen forlenger sykemeldingen hver gang men nå går snart sykemeldingen ut og leder gjorde det samme igjen. Han gir de med mindre ansisitet alle tidligvaktene og flere timer. 

Jeg har tatt kontakt med fagorganisasjonen jeg er medlem i, men har ikke fått svar ennå. Jeg vurderer å snakke med legen min igjen – både om en eventuell forlengelse av sykemeldingen og for å dokumentere hvor belastende situasjonen er.
I tillegg opplever jeg at ansatte med mindre ansiennitet får bedre vakter enn meg – både tidligere og lengre vakter – og det føles veldig urettferdig.

Arbeidsgiver følger ikke kontrakten, og jeg vet ikke lenger hva jeg har krav på eller hvordan jeg skal sikre inntekten min fremover. Jeg føler meg nedprioritert og usikker.

Spørsmål:

Er det riktig å gå til verneombud nå?

Er det noe mer jeg bør gjøre for å sikre rettighetene mine?

Har noen av dere vært i en lignende situasjon og kan dele hva dere gjorde?

Tusen takk for at du leste – alle innspill og råd mottas med takk! 

Du må jo lese kontrakten din for å finne ut om han «har lov». Jeg har lest kontrakter hvor det ikke står oppgitt stillingsprosent, og rådet de det gjelder til å be om å få stillingsprosent oppgitt i kontrakt noe arbeidsgiver ikke ville. Det gir jo et veldig åpent smutthull for arbeidsgiver å si at du ikke har noe stadfestet prosent å forholde deg til men jobber nærmest på «tilkalling». Så første pri er å faktisk lese hva som står i din egen kontrakt.

Hvis det står eksempelvis 70% må du finne ut hva slags arbeidsavtale du har/snakk med fagforening: hvis det ikke er noe konkretisert rundt arbeidstidsbestemmelse risikerer du at arbeidsgiver kan sette deg opp på flere korte vakter som gir mange oppmøter per uke fremfor færre oppmøte med lengre vakter.

Du sier ingenting om hva slags bransje du jobber innenfor og du nevner mange private problemer som stygt sagt har ingenting med arbeidsgiver å gjøre.

Hvis du har en slags tilkallingsstilling er det ikke merkelig om arbeidsgiver prioriterer andre ansatte som er mer stabil og forutsigbar enn deg, om du har en del fravær. Jeg sier ikke at det oppleves som rettferdig for din del men det er logisk for arbeidsgiver; hvis du skulle leie noen inn til å utføre oppdrag for deg; ville du valgt noen som var forutsigbar eller uforutsigbar? 

Anonymkode: 87804...5fd

AnonymBruker
Skrevet

Ingen er ansatt i 70-85% stilling, du skal ha en fast stillingsprosent å forholde deg til. Hvordan betaler nav ut sykepenger når de ikke vet hvilken stillingsprosent du skal ha? Hvordan det du hvor mange timer du skal jobbe i en delvis sykemelding? Dette må du ta med fagforeningen, kan ikke den lokale svare deg går du ett nivå opp. Verneombud har absolutt ingenting med dette å gjøre. Med mindre det er spesifisert hva som er arbeidstider i kontrakten, har leder styringsrett på når du skal jobbe. At du ikke får ekstravakter er en naturlig konsekvens av å være mye vekke, og helt forståelig. 

Anonymkode: 4cf73...4e1

AnonymBruker
Skrevet
Hill83 skrev (1 time siden):

Nei er ikke lov om man har en fast stillingsprosent. 
derimot kan leder sette deg på de skiftene han ønsker såfremt de ikke er helt urimelige. 
Leder bør søke om fritak fra arbeidsperioden om man har en ansatt som er mye syk. 

Men han må betale meg for 70 prosent arbeid for han har ikke skrevet noe endringsoppsigelse på kontrakten

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må jo lese kontrakten din for å finne ut om han «har lov». Jeg har lest kontrakter hvor det ikke står oppgitt stillingsprosent, og rådet de det gjelder til å be om å få stillingsprosent oppgitt i kontrakt noe arbeidsgiver ikke ville. Det gir jo et veldig åpent smutthull for arbeidsgiver å si at du ikke har noe stadfestet prosent å forholde deg til men jobber nærmest på «tilkalling». Så første pri er å faktisk lese hva som står i din egen kontrakt.

Hvis det står eksempelvis 70% må du finne ut hva slags arbeidsavtale du har/snakk med fagforening: hvis det ikke er noe konkretisert rundt arbeidstidsbestemmelse risikerer du at arbeidsgiver kan sette deg opp på flere korte vakter som gir mange oppmøter per uke fremfor færre oppmøte med lengre vakter.

Du sier ingenting om hva slags bransje du jobber innenfor og du nevner mange private problemer som stygt sagt har ingenting med arbeidsgiver å gjøre.

Hvis du har en slags tilkallingsstilling er det ikke merkelig om arbeidsgiver prioriterer andre ansatte som er mer stabil og forutsigbar enn deg, om du har en del fravær. Jeg sier ikke at det oppleves som rettferdig for din del men det er logisk for arbeidsgiver; hvis du skulle leie noen inn til å utføre oppdrag for deg; ville du valgt noen som var forutsigbar eller uforutsigbar? 

Anonymkode: 87804...5fd

Jeg har en arbeidsavtale der det står tydelig skrevet : 70 til 85 prosent. 

Så skal man straffes for at man har vært syk, og få 30 prosent istedet, mener du ? 

Skrevet

fagforening 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt god dialog med arbeidsgiver underveis så han vet at du kan jobbe vanlig tid fra nå?

Det høres ut ifra hovedinnlegget ut som om du har hatt påfølgende sykmeldinger før, er det sånn at arbeidsgiver da har trodd du skal jobbe vanlig igjen for så å få ny sykmelding av deg?

Du skal selvsagt ha betalt etter hva som står i kontrakten din.

Men jeg tenker arbeidsgiver (ekstra mye akkurat nå i ferietid) kanskje legger opp en arbeidsliste han vet er god nok selv om du skulle få forlenget fravær. 

Anonymkode: 44450...14e

Skrevet

Vaktlistene skal vel være klare 14 dager før, så jeg forstår godt at arbeidsgiver fordeler vakter utifra den sykemeldingen som foreligger da. Det blir jo han som får jobben med å ringe rundt og fylle inn og i verste fall må ta vakta selv.

Hvis du skal ha 70% stilling og har fått vakter tilsvarende 43% (4 vakter a 4t) så mangler du 8t. Det er vel en langvakt eller no. Da får du den når noen andre er sjuk...

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men han må betale meg for 70 prosent arbeid for han har ikke skrevet noe endringsoppsigelse på kontrakten

Ja men du må legge frem skriftelig krav om dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å si noe konkret med så lite info, men ikke vær overrasket om du sakte men sikkert blir presset ut pga. sykdom og merarbeid for arbeidsgiver. Sett fra arbeidsgivers side er det mye jobb med å dekke inn timene dine og arbeidet som må utføres av noen andre, thats the real world. Virker som om dialogen har vært litt dårlig og at sykdom er noe uforutsigbart, da er det ikke så lett å være arbeidsgiver heller. Men når slike situasjoner oppstår, så er det kontrakt og lover og regler som kommer inn, så her må du lese deg opp. Ikke ta for gitt at arbeidsgiver alltid kan alle lover og regler på rams heller. Det er dialog som er nøkkelen.
Men går det i stå, så blir det tøft, og det kan jo være en mulighet å forbli sykemeldt til du er såpass frisk til at du klarer og vet hvor mye du kan jobbe, eventuelt ikke jobbe.

Anonymkode: 04d6a...25b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...