Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg står i en veldig krevende situasjon og håper noen her har erfaring eller gode råd.

Jeg har vært gjennom store personlige belastninger den siste tiden – blant annet samlivsbrudd, sykdom i familien og pågående helseutfordringer som utredes (bl.a. OCD-lignende symptomer og andre plager). Jeg har likevel forsøkt å stå i jobb og gjøre mitt beste.

Jeg er delvis sykemeldt innimellom, men opplever at hver gang sykemeldingsperioden min er over, så setter arbeidsgiveren meg ned i stilling – uten noen forklaring, og uten å gi meg timene mine tilbake. Dette har skjedd flere ganger, og det føles som en straff for at jeg har vært syk. Det gjør meg ikke akkurat bedre, tvert imot: helsen min blir verre når jeg må bekymre meg for økonomien og tryggheten i jobben. Heldigvis har legen forlenger sykemeldingen hver gang men nå går snart sykemeldingen ut og leder gjorde det samme igjen. Han gir de med mindre ansisitet alle tidligvaktene og flere timer. 

Jeg har tatt kontakt med fagorganisasjonen jeg er medlem i, men har ikke fått svar ennå. Jeg vurderer å snakke med legen min igjen – både om en eventuell forlengelse av sykemeldingen og for å dokumentere hvor belastende situasjonen er.
I tillegg opplever jeg at ansatte med mindre ansiennitet får bedre vakter enn meg – både tidligere og lengre vakter – og det føles veldig urettferdig.

Arbeidsgiver følger ikke kontrakten, og jeg vet ikke lenger hva jeg har krav på eller hvordan jeg skal sikre inntekten min fremover. Jeg føler meg nedprioritert og usikker.

Spørsmål:

Er det riktig å gå til verneombud nå?

Er det noe mer jeg bør gjøre for å sikre rettighetene mine?

Har noen av dere vært i en lignende situasjon og kan dele hva dere gjorde?

Tusen takk for at du leste – alle innspill og råd mottas med takk! 

Anonymkode: b6de1...d4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at du blir satt ned i stilling? At du får mindre krevende oppgaver?

AnonymBruker
Skrevet

Verneombudet skal ikke ta slike problemstillinger. Du skal gå til din tillitsvalgte i din fagforening.

Anonymkode: 34f21...c94

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med at du blir satt ned i stilling? At du får mindre krevende oppgaver?

Jeg blir satt opp på 4 timers vakter 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Verneombudet skal ikke ta slike problemstillinger. Du skal gå til din tillitsvalgte i din fagforening.

Jeg tar det med fagforeningen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg blir satt opp på 4 timers vakter 

Du er vel ansatt i en stillingsprosent? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tar det med fagforeningen 

Bra, det er eneste riktig vei. Verneombudet skal ikke ta slike privatrettslige problemstillinger, men kan såklart brukes som en støtteperson for deg generelt. Selve problemet her skal han/hun ikke ta. 

Ellers, det var litt vanskelig å forstå hva du mener med timer. Hva står i kontrakten din, og hva får du? Har du blitt satt opp i en vaktplan mens du er sykemeldt, men aldri kommet så langt at du har vært på jobb igjen? Forklar litt mer, så vi kam forstå.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Du er vel ansatt i en stillingsprosent? 

70 til 85 prosent. Men han lager timelister som han vil hele tiden... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra, det er eneste riktig vei. Verneombudet skal ikke ta slike privatrettslige problemstillinger, men kan såklart brukes som en støtteperson for deg generelt. Selve problemet her skal han/hun ikke ta. 

Ellers, det var litt vanskelig å forstå hva du mener med timer. Hva står i kontrakten din, og hva får du? Har du blitt satt opp i en vaktplan mens du er sykemeldt, men aldri kommet så langt at du har vært på jobb igjen? Forklar litt mer, så vi kam forstå.

Min sykemelding avsluttes neste uke. Og da setter han meg på 4 timers vakter. 4 dager i uken. Det er altfor lite...  Det er ikke 70 til 85 prosent. Men han gjør ingenting med det selv om jeg sier ifra. 

Skrevet (endret)

Hvis du ikke får hjelp av lokal tillitsvalgt så må du kontakte fylkesledd eller se tralt ledd. Du må få hjelp til å vurdere kontrakt opp i mot sykemelding og hvilke type vakter du får.

Høres for øvrig spesielt ut  med ko trakt som ikke angir nøyaktig stillings prosent.

Endret av petterm
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min sykemelding avsluttes neste uke. Og da setter han meg på 4 timers vakter. 4 dager i uken. Det er altfor lite...  Det er ikke 70 til 85 prosent. Men han gjør ingenting med det selv om jeg sier ifra. 

Han tror kanskje du ikke greier flere timer, og vil ikke risikere at du blir sykemeldt enda lenger 🤷‍♀️

Anonymkode: 2d101...ccd

Skrevet

Han prøver å bli kvitt deg fordi du er mye syk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hill83 skrev (Akkurat nå):

Han prøver å bli kvitt deg fordi du er mye syk.

Men er det lov ? 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsavtale på minst 70% betyr at du forplikter deg å jobbe de timene, og arbeidsgiver forplikter seg å gi deg de timene / betale 70%. Det er absolutt ikke noe å diskutere, men det hjelper deg kanskje ikke så mye å vite at du har rett om du ikke får riktig lønn. Purr på fagforeningen. Det ville jeg gjort.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det høres ut som du er veldig mye sykemeldt, og at dette er grunnen til du du blir "forbigått" som du beskriver. "Hver gang"

Arbeidsgivere liker ikke folk som er såpass mye borte, og han prøver vel å presse deg ned og ut.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

70 til 85 prosent. Men han lager timelister som han vil hele tiden... 

Da skal du ha betalt tilsvarende 70-85 timer uavhengig av om de gidder å bruke deg. Men hver gang du er satt opp på for få vakter ville jeg sendt en kort e-post og påpekt at du i perioden ligger under avtalte timer og be om at det rettes opp.

Anonymkode: 283d5...04e

AnonymBruker
Skrevet

Da skal du ha betalt tilsvarende 70-85 timer uavhengig av om de gidder å bruke deg. Men hver gang du er satt opp på for få vakter ville jeg sendt en kort e-post og påpekt at du i perioden ligger under avtalte timer og be om at det rettes opp.

70-85% mente jeg.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (9 minutter siden):

Det høres ut som du er veldig mye sykemeldt, og at dette er grunnen til du du blir "forbigått" som du beskriver. "Hver gang"

Arbeidsgivere liker ikke folk som er såpass mye borte, og han prøver vel å presse deg ned og ut.

Jeg har ikke vært mye syk. Og dette skjedde tidligere også. Og nå gjør han det igjen. Jeg har vært syk siste halvår men før det var jeg aldri syk. Han gjorde det før det også. Har han lov? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men er det lov ? 

Å gi deg for lite timer er avtalebrudd, så ikke lov.

Å kun være kjip er «lov» med mindre man kan bevise diskriminering. Det er veldig vanlig å prøve å bli kvitt folk ved å være kjip. Folk slutter da normalt til slutt. Du skal allikevel ha timene dine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gi deg for lite timer er avtalebrudd, så ikke lov.

Å kun være kjip er «lov» med mindre man kan bevise diskriminering. Det er veldig vanlig å prøve å bli kvitt folk ved å være kjip. Folk slutter da normalt til slutt. Du skal allikevel ha timene dine.

Ja han har vært kjip lenge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...