Gå til innhold

Beskjed fra bilen om å bytte motorolje om 30 dager.


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Passat 2014 modell, fulgt aller service og eu kontroll. Kun en eier før meg. Har hatt bilen i 5 år. Kjører lite.

Ny eu kontroll er sommer 2026. Siste service var høst 2023.

Nå får jeg på displayet, skift olje om 30 dager. Bør jeg ha service nå? Kjører ca 3-4 km om dagen og tur/retur (6 timer til sammen) til fjellet ca 6 ganger i året.

Anonymkode: 74286...7fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det bør du. Snart to år siden sist.

Anonymkode: 87c64...123

  • Liker 3
Skrevet

Olje er ferskvare. Faktumet at du kjører korte strekninger gjør faktisk at oljen blir dårlig raskere.

Du trenger ikke service for å bytte olje.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vi har da oljeskift 1 gang i året . Olje er fersk vare. Ja vet en kan kjøre mer en et år. Men har nå altid gjort det på alle biler. Skifter og da filter på bil. Sjekker og samtidig andre filter og skifter også

Anonymkode: 6a6a8...35a

Skrevet

To år siden sist oljeskift er lenge. Jeg hadde byttet olje men ventet med service til det normale serviceintervallet

 

 

Screenshot_2025-07-17-20-15-59-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Passat 2014 modell, fulgt aller service og eu kontroll. Kun en eier før meg. Har hatt bilen i 5 år. Kjører lite.

Ny eu kontroll er sommer 2026. Siste service var høst 2023.

Nå får jeg på displayet, skift olje om 30 dager. Bør jeg ha service nå? Kjører ca 3-4 km om dagen og tur/retur (6 timer til sammen) til fjellet ca 6 ganger i året.

Anonymkode: 74286...7fa

Kjører du for lite fucker det opp bilen det også. Har hatt biler med masse feil, bare fordi de har stått.

Anonymkode: 4dc2e...326

Skrevet

Kommer an på bilen, min BMW hadde skifte i service hver 2 år kjørte maks 15000 på de 2 årene, oljen kom ut i topp form (helsyntetisk), men ja hvert 2 år er minimum føler jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Jeg kjører max 8000 pr år, egentlig mindre, men da bør jeg bestille service på bilen innen høsten? Ts

Anonymkode: 74286...7fa

AnonymBruker
Skrevet
Quilliam skrev (3 timer siden):

Olje er ferskvare. Faktumet at du kjører korte strekninger gjør faktisk at oljen blir dårlig raskere.

Du trenger ikke service for å bytte olje.

Hehe, og du tror vel også at meldingen går bort av seg selv om man bytter olje? Tro om igjen du smarting!

Anonymkode: f6552...bd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hehe, og du tror vel også at meldingen går bort av seg selv om man bytter olje? Tro om igjen du smarting!

Anonymkode: f6552...bd9

Meldinger går ikke bort av seg selv, det er det verkstedet som gjør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hehe, og du tror vel også at meldingen går bort av seg selv om man bytter olje? Tro om igjen du smarting!

Anonymkode: f6552...bd9

Oj, noen føler seg litt kjepphøy. 🫡

Anonymkode: a1596...75b

  • Liker 1
Skrevet

Kjør en runde med motorflush og skift deretter olja 😀

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (6 timer siden):

Kjør en runde med motorflush og skift deretter olja 😀

Jeg vet ikke hva motorflush er og jeg vet heller ikke hvordan man skifter olje. Ts

Anonymkode: 74286...7fa

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ok. Jeg kjører max 8000 pr år, egentlig mindre, men da bør jeg bestille service på bilen innen høsten? Ts

Anonymkode: 74286...7fa

Skift olje og slutt å kjøre 3-4 km. Dette er jo gang-/sykkelavstand, og dårlig for bilen da den aldri blir ordentlig varm.

Anonymkode: ab2bb...e7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hva motorflush er og jeg vet heller ikke hvordan man skifter olje. Ts

Anonymkode: 74286...7fa

Om du ikke vet hva noen av disse tingene er, så er det nok best å levere bilen på verksted. 

Man tuller ikke med å bytte olje på bil, det kan få stygge konsekvenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Når oljeskift og ikke minst kvaliteten på ulike oljetyper kommer opp i diskusjoner er det bare å finne frem popcorn.... 😄

Det er alltid så mange sterke meninger ute og går...

Men mitt korte svar til TS er: Finn deg et rimelig sted som kan bytte olje og filter for deg i løpet av sensommeren, så er det gjort. Du skal ikke vente til neste sommer. Når det er sagt så er meldingen i displayet på Passaten noe som trigges av én av to ting: distanse kjørt eller tid gått siden forrige oljeskift – det som måtte inntreffe først. Det er selvsagt ikke noe DIREKTE problem å fortsette å kjøre etter dette, men det er heller ikke smart. Du bør selvsagt peile olje en gang i måneden uansett (på denne modellen kan du vel fremdeles gjøre det manuelt).

Mine påstander ellers er:

– Hyppighet på oljeskift er klart viktigere enn det å bruke olje av "ypperste kvalitet" som koster flesk. Gitt regelmessige oljeskift så fungerer en rimelig olje fra Biltema helt utmerket til en norsk bruksbil med vanlig kjøremønster. Det som er viktig er at den tilfredstiller kravene til din bilmodell. Oljeskift er noe at det rimeligste og beste du kan gjøre for å være snill med motoren din.

– VW hadde den gang (og har muligens fremdeles?) spesifisert longlife olje (30.000km) til disse Passatene. Det kan sikkert fungere fint til langkjøring på autobahn, men 30.000 er altfor langt intervall for småkjøring i ulike årstider i Norge.

 

Sannsynligheten for at Passaten til TS er en dieselmodell er høy. Da ville jeg heller vært mer bekymret for tett partikkelfilter enn for skitten motorolje med så mye småkjøring. Diesel er suverent drivstoff, men egner seg dårlig til moderne biler som bare driver småkjøring.

 

Anonymkode: 9a229...d44

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke hva motorflush er og jeg vet heller ikke hvordan man skifter olje. Ts

Anonymkode: 74286...7fa

Det er noe man bruker og skylle gjennom motor før man tapper av olja dvs rense motoren for avleiringer ikke det heller nei 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 9.57):

Når oljeskift og ikke minst kvaliteten på ulike oljetyper kommer opp i diskusjoner er det bare å finne frem popcorn.... 😄

Det er alltid så mange sterke meninger ute og går...

Men mitt korte svar til TS er: Finn deg et rimelig sted som kan bytte olje og filter for deg i løpet av sensommeren, så er det gjort. Du skal ikke vente til neste sommer. Når det er sagt så er meldingen i displayet på Passaten noe som trigges av én av to ting: distanse kjørt eller tid gått siden forrige oljeskift – det som måtte inntreffe først. Det er selvsagt ikke noe DIREKTE problem å fortsette å kjøre etter dette, men det er heller ikke smart. Du bør selvsagt peile olje en gang i måneden uansett (på denne modellen kan du vel fremdeles gjøre det manuelt).

Mine påstander ellers er:

– Hyppighet på oljeskift er klart viktigere enn det å bruke olje av "ypperste kvalitet" som koster flesk. Gitt regelmessige oljeskift så fungerer en rimelig olje fra Biltema helt utmerket til en norsk bruksbil med vanlig kjøremønster. Det som er viktig er at den tilfredstiller kravene til din bilmodell. Oljeskift er noe at det rimeligste og beste du kan gjøre for å være snill med motoren din.

– VW hadde den gang (og har muligens fremdeles?) spesifisert longlife olje (30.000km) til disse Passatene. Det kan sikkert fungere fint til langkjøring på autobahn, men 30.000 er altfor langt intervall for småkjøring i ulike årstider i Norge.

 

Sannsynligheten for at Passaten til TS er en dieselmodell er høy. Da ville jeg heller vært mer bekymret for tett partikkelfilter enn for skitten motorolje med så mye småkjøring. Diesel er suverent drivstoff, men egner seg dårlig til moderne biler som bare driver småkjøring.

 

Anonymkode: 9a229...d44

Du har helt rett, jeg har diesel. Kan jeg be verkstedet om å bytte olje og filter, eller bør jeg ta full service? Ca 2 år siden siste fulle service og jeg skal ha eu kontroll om ca ett år. Ts

Anonymkode: 74286...7fa

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha service hvert år.

Om det er 2 år siden kan det ha dukket opp mye rart.
Service er ikke bare oljeskift.
Det er en generel kontroll av bilen for å passe på at alt er i orden.
Må ikke blandes med PKK (EUkontroll)
Dem sjekker også bremsevæske og kjølevæske.
Er kritisk om det er for mye vann i bremsevæsken.
Den skal også skiftes av og til.
Samme med kjølevæske.
Drivreimer sjekker også.

Skal man ha bil må man enten ha kunnskap og utstyr selv, eller betale noen (verksted)
Om bilen skal vare og man ikke skal havne i en unødig ulykke må bilene vedlikeholdes.
Billigere med service en reperasjon.

Anonymkode: 43342...730

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at siden du kjører så lite så øker faktisk sjansen for at noe ryker uten varsel.
Biler er laget for å brukes.
Lite bruk kan drepe en bil, noe som gjør service ekstra viktig.

Som skrevet lenger opp.
Om du bare kjører 3-4 km pr dag begynn å gå eller sykle.
Er du normalt frisk er det gangavstand i Norge, med mindre det er ordentlig drittvær.

Skremmer meg at så mange kjører rundt og tror at så lenge bilen går gjennom PKK (EUkontroll) er bilen trygg.
Er så ekstremt mye som ikke oppdages på PKK som dem vil se på en normal service.

Anonymkode: 43342...730

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...