Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Traff en mann i voksen alder som jeg er samboer med. En fin spandabel og raus mann. Han kjøper flotte dyre gaver til meg og betaler det meste av vårt forbruk. Dette kommer frem selvsagt til venner og bekjente og jeg får innimellom inntrykk av at han «soler seg i glansen». Alle synes han er kjemperaus og at jeg er heldig. Saken er at jeg bytter jobb for å bo i hans hus og gikk dermed ned over 50k i året, i tillegg solgte jeg boligen min etter at vi hadde vært samboere en god stund og betalte flere hundretusen i skatt fordi han ikke ville flytte dit å bo ett år før salget. Nå skal jeg gjøre en større investering i hans hus uten at dette blir regnet som jeg kjøper meg inn. Ville nok utgjort 5%. Dette gjør jeg selvsagt frivillig og er helt trygg på at han ville betalt meg ut dersom det kom et brudd. For ordens skyld tjener han ca 4 ganger det jeg gjør. 

Saken er at han forventer veldig at jeg alltid skal være fornøyd og kan bruke uttrykket om at jeg er bortskjemt hvis jeg er misfornøyd.  det kommer liksom aldri frem at jeg også har gitt noe økonomisk. 
Kjenner jeg blir såret over å bli fremstilt som en som bare tar imot. 
Hva tenker dere? 

Anonymkode: d280f...4f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Traff en mann i voksen alder som jeg er samboer med. En fin spandabel og raus mann. Han kjøper flotte dyre gaver til meg og betaler det meste av vårt forbruk. Dette kommer frem selvsagt til venner og bekjente og jeg får innimellom inntrykk av at han «soler seg i glansen». Alle synes han er kjemperaus og at jeg er heldig. Saken er at jeg bytter jobb for å bo i hans hus og gikk dermed ned over 50k i året, i tillegg solgte jeg boligen min etter at vi hadde vært samboere en god stund og betalte flere hundretusen i skatt fordi han ikke ville flytte dit å bo ett år før salget. Nå skal jeg gjøre en større investering i hans hus uten at dette blir regnet som jeg kjøper meg inn. Ville nok utgjort 5%. Dette gjør jeg selvsagt frivillig og er helt trygg på at han ville betalt meg ut dersom det kom et brudd. For ordens skyld tjener han ca 4 ganger det jeg gjør. 

Saken er at han forventer veldig at jeg alltid skal være fornøyd og kan bruke uttrykket om at jeg er bortskjemt hvis jeg er misfornøyd.  det kommer liksom aldri frem at jeg også har gitt noe økonomisk. 
Kjenner jeg blir såret over å bli fremstilt som en som bare tar imot. 
Hva tenker dere? 

Du burde jo flyttet alene til boligen din og bodd der ett år for å slippe å skatte på prisøkningen. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer mest på her er at du ved brudd er trygg på at han vil tilbakebetale din investering. Den har jeg hørt ofte når jeg anbefaler samboerkontrakt, og jeg har sett hvordan ting endrer seg ved et brudd. 

Anonymkode: c923c...702

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (Akkurat nå):

Du burde jo flyttet alene til boligen din og bodd der ett år for å slippe å skatte på prisøkningen. 

Hvorfor det i grunnen? Det var ikke et ønske fra verken meg eller han. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Eller gjøre som folk flest og ikke byttet folkeregistrert adresse.

Anonymkode: c923c...702

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig raushet, dersom man forventer berømmelse for det? 

Anonymkode: 4182e...70f

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Synes absolutt du fortjener navnet raus og bortskjemt ville jeg aldri blitt kalt av en som er min partner. Om han virkelig kaller deg det, synes jeg det er en hersketeknikk.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det egentlig raushet, dersom man forventer berømmelse for det? 

Anonymkode: 4182e...70f

Nei. Det er et pressmiddel. Er det det er. Å være raus er å være raus uten en baktanke. Da er man raus. 

Når man har baktanker med det man gjør, så synes jeg det er manipulerende. 

At han kaller deg bortskjemt allerede er jo svaret på det. Hadde løpt. 

Anonymkode: ed712...143

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du løse veldig lett med å betale 50% av utgifter og forbruk. Du har selv satt deg i denne situasjonen. Å være prisesse har ikke bare goder.

Anonymkode: e96a0...585

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes som om du har plassert deg selv solid i offerrollen. Du må ta selvstendig ansvar for eget liv. 

1) ikke gå frivillig ned i inntekt, det er ditt valg.

2) ikke selg, og betalt skatt på gevinst, det er ditt valg.

3) ikke gå inn med større beløp i hans bolig, det er ditt valg. 

Anonymkode: af3af...c15

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes som om du har plassert deg selv solid i offerrollen. Du må ta selvstendig ansvar for eget liv. 

1) ikke gå frivillig ned i inntekt, det er ditt valg.

2) ikke selg, og betalt skatt på gevinst, det er ditt valg.

3) ikke gå inn med større beløp i hans bolig, det er ditt valg. 

Anonymkode: af3af...c15

Alt var helt frivillig og jeg gjorde det så gjerne for han. Hadde gjort det igjen på flekken. Har hatt de beste årene i livet mitt (og jeg er over 50). Det er bare irriterende at det virker som han innerst inne tenker at han er den store økonomiske helten uten at han helt skjønner mitt perspektiv. For han er min lønnsreduksjon på 50k i året småpenger …. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er greit du er trygg på at han ville betalt deg ut dersom det kom et brudd, men sørg likevel for at alle fakturaene som gjelder dine investeringer i hans hus, står på deg. 

Anonymkode: 5afa1...f99

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor det i grunnen? Det var ikke et ønske fra verken meg eller han. 

For å spare flere hundre tusen, vel. Hvis du syns det er ok å tape de pengene, hvorfor nevnte du det da?

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (Akkurat nå):

For å spare flere hundre tusen, vel. Hvis du syns det er ok å tape de pengene, hvorfor nevnte du det da?

Jeg syns det var lite raust av han å ikke flytte med meg til boligen min og veldig raust av meg å likevel prioritere samboerskapet og heller tape de pengene.  Føler vi er like rause men på forskjellige måter, men at jeg ikke får noe av den kredden han får,  om du skjønnere 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det var lite raust av han å ikke flytte med meg til boligen min og veldig raust av meg å likevel prioritere samboerskapet og heller tape de pengene.  Føler vi er like rause men på forskjellige måter, men at jeg ikke får noe av den kredden han får,  om du skjønnere 

Da tar han det som en selvfølge at du tilpasser deg han. Er det en mann du vil ha?..

Anonymkode: ed712...143

• Liker 3
Skrevet

hvorfor skal du gjøre en større investering i hans hus og det IKKE skal regnes som å kjøpe deg inn?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde aldri i livet satt meg i din situasjon. Første feilen var at du solgte huset ditt! Tør ikke tenke på hvordan du kan få det i fremtiden…🫣

Kjærlighet=risiko

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og når dette allerede nå er irriterende for deg, og han bruker det mot deg så fort du er misfornøyd med noe som helst; hvordan blir det da om noen år? Når du kanskje har vært enda rausere på andre måter(tapt flere penger/muligheter for å tjene penger), og han har fortsatt å betale forbruk og dyre gaver på deg? 

Jeg frykter at han kommer til å bruke dette som hersketeknikk og pressmiddel resten av forholdet, og at dine bidrag/offer for forholdet minimeres for å holde deg nede/få deg til å føye deg. Og for deg vil irritasjonen øke i styrke til den går over i andre følelser. Alle de dyre gavene vil få en stadig bitrere bismak, su føler deg kjøpt og betalt.

Jeg har en svigermor som gjør noe lignende med oss, bare i form av gaver og tjenester. Vil bare hjelpe, vil bare godt, vil bare få lov til å gi en gave ... Ofte på en måte som fremstiller meg og samboer som totalt udugelige uten hennes "hjelp". (Hun er dessuten brud i hvert bryllup og lik i hver begravelse, men det er en annen side av saken.) Nå har jeg et veldig ambivalent forhold til å gi og motta gaver, og gi/motta hjelp etter 13 år med all den hjelpen som blir prakket på oss fordi hun trenger å få egoet sitt blankpolert. Tro meg, du vil ikke oppleve det samme.

Anonymkode: 8d075...174

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Skjønner. Du må begynne å si det høyt, hver gang han nevner at han er raus. Både når det bare er dere to og sammen med venner og familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Høres ut som et forhold som kommer til å ryke når dere forventer kred fra hverandre på hva dere bruker av kroner og ører på hverandre. Han hadde jeg ikke giddet bruke et sekund med når han sitter og skryter av hva han bruker penger på når det kommer til deg. Umodne begge to

Anonymkode: ba11c...2f3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...