Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk svar fra hovedopptaket nå tidligere i dag og jeg er visst plassert på venteliste på 1 og 3 valget mitt. Nemlig Psykologi bachelor i tromsø ved UIT og lillehammer ved INN. I hovedsak lurer jeg på om noen har erfaring med ventelistene ved psykologistudier generelt ettersom det er et ganske populært studie.. og selvfølgelig hvor sansynlig dere tenker det er at jeg kommer inn.

jeg er plassert på 11 plass ved INN (usikker men kanskje 40 studieplasser) og nummer 18 ved UIT (55 studieplasser). Utifra hva jeg har funnet så langt kan man tenke seg at opp i mot 30/45% av plassene som tilbys nasjonalt blir takket nei til grunnet alt fra økonomi, ja til annet studie, livets gang og annet. så dersom man skal oversette dette til psykologistudiet vil det si at alt fra 14 til 25 plasser kan falle bort og derfor gå til ventelistede pluss/minus. 

så sånn sett har jeg kanskje en middels sjangse på å komme inn. Men igjen så er det snakk om psykologi, et svært ettertraktet studie som jeg tviler på at mange hadde takket nei til ‘’kun fordi’’.. jeg krysser fingrene her og ber om ærlig hjelp og erfaring dersom noen skulle ha det🙏

Anonymkode: 262c7...fa6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Psykologi bachelor er vel ikke så voldsomt ettertraktet, det er det vel profesjonsstudiet som er? Jeg vil tro det kan være betydelig bevegelse i de ventelistene, men det kommer an på hvor mange de har overbooket med. På de ulike studiene vet man erfaringsmessig cirka hvor stor andel som ikke møter/ikke takker ja til studieplass, det varierer mye mellom studiene. De pleier da å overbooke tilsvarende. Dvs hvis det er 30 studieplasser, og de vet at ca 35% ikke møter/takker nei, er det ikke slik at de tar opp 30, og så tar 10 fra ventelisten. De tar inn 40 i første runde. 

Du kan se om de tok inn på suppleringsopptak i fjor?

Anonymkode: 2991b...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at psykologi bachelor på UINN er veldig ettertraktet, for de har et opplegg som er unikt for det studiestedet. 

Anonymkode: f9df6...39e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har hørt at psykologi bachelor på UINN er veldig ettertraktet, for de har et opplegg som er unikt for det studiestedet. 

Anonymkode: f9df6...39e

Ja, det har vært populært å ta bachelor der om man ønsker å komme inn på klinisk master i Danmark. UINN har tilpasset studieplanen etter hva som kreves for å komme inn i Danmark med tanke på krav til antall studiepoeng i de ulike fagene. Tidligere var det en god del nordmenn som pleide å komme inn der, men i år er det nesten ingen som er tatt opp. 

Anonymkode: a2916...1df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 19.06):

Vi fikk svar fra hovedopptaket nå tidligere i dag og jeg er visst plassert på venteliste på 1 og 3 valget mitt. Nemlig Psykologi bachelor i tromsø ved UIT og lillehammer ved INN. I hovedsak lurer jeg på om noen har erfaring med ventelistene ved psykologistudier generelt ettersom det er et ganske populært studie.. og selvfølgelig hvor sansynlig dere tenker det er at jeg kommer inn.

jeg er plassert på 11 plass ved INN (usikker men kanskje 40 studieplasser) og nummer 18 ved UIT (55 studieplasser). Utifra hva jeg har funnet så langt kan man tenke seg at opp i mot 30/45% av plassene som tilbys nasjonalt blir takket nei til grunnet alt fra økonomi, ja til annet studie, livets gang og annet. så dersom man skal oversette dette til psykologistudiet vil det si at alt fra 14 til 25 plasser kan falle bort og derfor gå til ventelistede pluss/minus. 

så sånn sett har jeg kanskje en middels sjangse på å komme inn. Men igjen så er det snakk om psykologi, et svært ettertraktet studie som jeg tviler på at mange hadde takket nei til ‘’kun fordi’’.. jeg krysser fingrene her og ber om ærlig hjelp og erfaring dersom noen skulle ha det🙏

Anonymkode: 262c7...fa6

Bachelor i psykologi er ikke et spesielt populært studie fordi det ikke leder til en tittel. Man studerer 3 år med psykologi, men blir ikke noe (joda, selvsagt er all kunnskap viktig, men man det gir ikke en profesjonsgrad). Uansett flere bachelorstudier overbooker, de tar inn for mange studenter fordi de vet at mange takker nei eller ikke møter opp. Det er ikke sikkert gjelder hos deg, men jeg ville hatt det i bakhodet.

Anonymkode: 8505f...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...