Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har termin 3 november. Far ønsker å ta ut 3 måneder foreldrepermisjon etter fødsel, deretter jobbe 50 prosent frem mot sommeren. 

I tillegg skal jeg søke engangsstønad hos nav, men samtidig må jeg være i 80 prosent aktivitets krav når far tar ut foreldrepenger. 

Men, I følge lånekassen kan jeg ikke motta 100 prosent foreldrestipend om far tar ut mer enn 50 prosent foreldrepenger. Hvordan får man økonomien til å gå opp da? Lønner det seg heller at jeg bare får vanlig lån omgjort til stipend og driter i foreldre stipendet? 

Er det noen andre som har ektefelle her som har tatt ut foreldrepermisjon mens mor studerer og får foreldrestipend og engangsstønad? skjønner meg ikke helt på reglene her og hvordan vi skal få økonomien til å gå opp.

Anonymkode: d0961...84d

Skrevet (endret)

Alternativet er jo hvis du ikke har rett til dette er jo at far tar ut 10 uker med 100% lønn eller 12 med 80% lønn som han får uten at du har aktivitet samtidig som du tar ut foreldrepenger som student, men jeg tror du får halvert stipend her også.

Engangstønad er jo en erstatning for foreldrepenger men er skattefritt ihvertfall, tror ikke du får foreldrepenger samtidig med mindre lånekassen gir noe ut over foreldrepenger, utover omgjøring av lån til stipend.

Så hvis far tar såpass mye får du halvert stipend, så ingen vei rundt egentlig.

AI sier:

Partneren kan ikke få 100 % foreldrepenger i samme periode hvis du vil ha fullt foreldrestipend. Hvis partneren tar ut foreldrepenger 50–99 %, får du halvt stipend

Endret av NakenPanda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...