Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

A og B er gamle venninner fra studietiden, men har ikke så mye kontakt lenger.
Tidligere i sommer hadde de avtale om å møtes på en bestemt ettermiddag.

A har lenge hatt et helseproblem og har ventet lenge på time på sykehuset. A har tidligere fortalt B om helseproblemet og den lange ventetiden.

Da A fikk telefon fra sykehuset om at en time var blitt avbestilt og at hun kunne få den, så takket hun umiddelbart ja. Hun trodde B ville forstå valget. 
A måtte skynde seg å dra til sykehuset med en gang for å rekke timen, og sendte melding til B om at hun måtte avlyse avtalen om å møtes den ettermiddagen.
B hadde ringt A flere ganger mens A var på sykehuset, og B sendte til slutt en sint melding til A fordi hun ikke svarte.

B er veldig skuffet over at A avlyste samme dag som de skulle møtes. B føler at det var respektløst og et svik.

A er skuffet over at ikke B unner henne å få hjelp med helseproblemet.

A føler på en dobbeltmoral i vennskapet fordi B tidligere har avlyst på kort varsel uten å oppgi grunn.

A har sendt en unnskyld-melding til B, men ikke prøvd å rydde opp mer enn det. B svarte ikke på meldingen fra A.

A får nå høre fra andre venner at B er veldig sur og sier stygge ting om A til andre.

Anonymkode: 46d6c...34a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i kø til flere behandlinger og har også skrevet meg opp på den listen hvis noen avbestiller. ALLE rundt meg håper på at jeg får slike timer, og det har skjedd at jeg har fått telefon og måtte hive fra meg alt og dra. Folk heier på meg.

A sendte melding og forklarte, det er alt hun kunne gjøre i den situasjonen. Selvfølgelig skulle hun ta den timen, jeg forstår det, som selv venter og håper og håper på hjelp. 

Hadde A IKKE sendt meldt, latt B sitte der og vente forvirret så hadde det i seg selv vært kritikkverdig, men A gjorde alt rett.

B er en selvopptatt idiot. 

Anonymkode: 5b643...246

• Liker 28
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde glatt avlyst å treffe kongen om jeg fikk hurtig legetime jeg har ventet på. 
B kan ikke ha mye innsikt i A’s helseproblemer med en slik holdning. 

Synes ikke en gang A burde beklaget i etterkant. 

Anonymkode: 9f22b...36d

• Liker 25
  • Nyttig 9
Skrevet

Første tanken min er "trenger man slike "venner" i livet sitt 🤔 Helsa først, og det burde det være full forståelse for. Selvfølgelig skulle du prioritere timen du fikk. Tror (håper) jeg ikke kjenner noen som ikke ville ha forståelse for det. 

Håper du fikk hjelp, og håper du klarer og legge dette bak deg 💪

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

B har absolutt ingen grunn til å bli sint fordi avtalen er avlyst, men B kan jo bli lei/skuffet dersom avlysningen skjer på en kjip måte (dersom meldingen blir veldig sånn "jeg fikk en time til idag, jippi, satser på det går greit at vi møtes en annen dag istedet" så er det mye kjipere enn "jeg må dessverre avlyse idag, jeg ble ringt opp idag med at de endelig hadde ledig time til meg ettpå på sykehuset, og det må jeg nesten si ja til. Kjipt at det ble når vi skulle møtes da, hadde gledet meg veldig til å ses, kan det passe en annen dag, for eksempel i morgen?" Ekstra kjipt er det dersom det virker som A fikk vite om timen flere dager før men først ga beskjed samme dag.

Anonymkode: 609f1...d2f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde droppet mer kontakt med B.

Anonymkode: 891b4...c03

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

B virker lite empatisk og tenker tydeligvis mest på seg selv. Det er rimelig spesielt å skrive en sint melding, når vedkommende allerede i forkant var blitt orientert om problemstillingen.

Anonymkode: b2663...330

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

A får nå høre fra andre venner at B er veldig sur og sier stygge ting om A til andre.

Så B er ei bitch med andre ord. Hvem trenger vel fiender når man har venner som dette.... 

Anonymkode: 913db...802

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en problemstilling engang. Selvfølgelig trumfer A sin time på sykehuset avtalen med B. Er helt sært og bli sint eller fornærmet for det!

Anonymkode: 2ad60...29f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Helsa først! 
Det er helt hårreisende at B ikke har forståelse eller medfølelse for sin venn?

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo helt opplagt A, så merkelig at det skal anonymiseres sånn😅

Uansett; B er den kjipe her! Kan skjønne at det var skuffende, spesielt hvis B hadde gjort tilpasninger, takket nei til andre ting, reist/betalt for reise osv. Eller hvis dere skulle på et arrangement som B nå ikke tørr å gå på alene. Men selv om det kan være kjipt og skuffende er det ikke noen grunn til å bli sur. Helsa først. De aller fleste hadde prioritert slik. 

Men for å få dette ut av verden, så kan jo A være «the bigger person»; ringe, beklage, oppklare og validere B sin skuffelse. Og ta initiativ til å møtes igjen. 
Eller droppe B som venn, om hun ikke orker dramaet videre.

Anonymkode: 0ad33...a8a

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men altså får man spesialisttime på sykehus sånn plutselig så tar man den. Det er lange ventetider gjerne på timer der så jeg kan godt forstå at A valgte timen fremfor venninna når hun ble oppringt og kunne komme inn raskt. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva A egentlig unnskyldte for? «Beklager for at jeg prioriterte helsen min fremfor kafé-besøk/dagsfylla/trimtur/yoga/prating/hva nå enn dere skulle gjøre»?

Anonymkode: c9d6b...0a2

• Liker 14
Skrevet
Elle Melle skrev (19 minutter siden):

Spesialist-time i helsevesenet trumfer det meste annet i tilværelsen. 

Å bli sur for noe sånt er umodent, selvsentrert og pinlig. 

Dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er jo helt opplagt A, så merkelig at det skal anonymiseres sånn😅

Jeg skrev det sånn for å skrive mest mulig nøytralt. Mente ikke å skjule at jeg er A. Ønsket bare at dere skulle få en mer nøytral forklaring, uten for mye av mine følelser.
For jeg er veldig lei meg over at hun ikke unner meg den legetimen. Jeg er faktisk skikkelig skuffet, og føler at dette vennskapet er helt tomt og ferdig.
Men jeg ville gjerne høre fra utenforstående hvordan dere ville reagert om dere var B.
Noen ganger hender det at mange følelser og lang historie gjør at man overreagerer på ting som egentlig ikke er så stort. Da kan det være nyttig å få tilbakemelding fra utenforstående. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev det sånn for å skrive mest mulig nøytralt. Mente ikke å skjule at jeg er A. Ønsket bare at dere skulle få en mer nøytral forklaring, uten for mye av mine følelser.
For jeg er veldig lei meg over at hun ikke unner meg den legetimen. Jeg er faktisk skikkelig skuffet, og føler at dette vennskapet er helt tomt og ferdig.
Men jeg ville gjerne høre fra utenforstående hvordan dere ville reagert om dere var B.
Noen ganger hender det at mange følelser og lang historie gjør at man overreagerer på ting som egentlig ikke er så stort. Da kan det være nyttig å få tilbakemelding fra utenforstående. 

Jeg skjønner at du er lei deg og skuffet over dette umodne krapylet, men det du også bør være er sint, og sette en grense ved å avslutte vennskapet helt og heretter bare være høflig og nornalt grei som om det er en bekjent eller fremmed. 

Hun er ikke en venn, hun virker faktisk så blottet for empati og innsikt at jeg blir overrasket.

Anonymkode: 5b643...246

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun kvinner som klarer å lage et problem ut av dette. Komplett uforståelig for en mann å forstå seg på dette. 

Anonymkode: bdc89...73e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er kun kvinner som klarer å lage et problem ut av dette. Komplett uforståelig for en mann å forstå seg på dette. 

Anonymkode: bdc89...73e

Tro meg, jeg har møtt ett par sånne menn også…

Anonymkode: 891b4...c03

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom A avlyste med årsak så kan ikke A ta ansvar for B sine følelser eller reaksjoner på dette. En normal voksen skal kunne håndtere slikt uten å få et anfall. 

Jeg hadde ikke engasjert meg mer i dette. Til eventuelle andre som blander seg inn så hadde jeg bare sagt jeg fikk en spesialisttime og valgte den pga av lang ventetid, og beklaget at dette ble veldig vanskelig for B å håndtere. 

Anonymkode: 11a0c...e06

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...