Gjest Roger Skrevet 23. mars 2006 #1 Skrevet 23. mars 2006 Hei Jeg er en mann på 30 år som har vært samboer med en flott jente i 4 år. Vi har det veldig bra sammen men vi har et lite problem angående det med å dele på utgifter. Jeg er nok mer sparsommelig men på ingen måte en gjerrigknark som skal telle hver krone. Vi handler inn felles dagligvare, samler opp kvitteringene og den som har betalt mer får betalt tilbake med gjevne mellomrom. Ettersom jeg tjener dobbelt så mye og spiser mer trekker jeg av beløp på kvittteringer, kaster kvitteringer, betaler restaurantbesøk, kjøper henne dyre gaver og kjøper inn dyre brunevarer til fellesskapet osv. Denne måneden hadde jeg litt ekstra fritid og fant ut av jeg skulle dobbeltsjekke utregningene hennes. Når jeg var halvveis gjennom bunken med kvitteringer hadde jeg funnet flere tvilsomme kvitteringer fra hennes innkjøp. Jeg prøvde å hinte innpå at jeg ikke var helt enig. Jeg syns feks. ikke at jeg skal betale for hennes linsevæske. Hun ble da helt krakilsk, kastet kvitteringene og mente vi skulle ha hver vår hylle i kjøleskapet. Jeg betaler gjerne mer til fellesskapet men jeg syns det er veldig feil av henne å "lure" til seg ekstra penger på denne måten spesielt når jeg betaler mye på andre områder. Jeg syns ikke jeg er forpliktet til å finansiere hennes studenttilværelse, vi er da ikke gift ennå. Det må også nevnes at hun gjør litt mer husarbeid. Dette er kanskje et litt småligt innlegg men jeg antar at mange er i samme sko. Er jeg en gjerrigknark? Eller blir jeg utnyttet? Hilsen Roger
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #2 Skrevet 23. mars 2006 Herregud, for et styr dere har! Ja, jeg synes virkelig du er en gjerrigknark due lux om du reagerer på at hun har "lurt til seg" linsevæske. Godt da at hun gjør litt med husarbeid! Jeg tjener godt over det dobbelte som kona, men alle penger går inn i fellesskapet. Det fungerer greit, selv om vi selvsagt gjerne skulle hatt mer penger. Å skulle styre med kvitteringer og regnskap for å betale tilbake til den andre framstår for meg som en kjempekilde til krangel og spetakkel.
Prinsesse på erten Skrevet 23. mars 2006 #3 Skrevet 23. mars 2006 Jeg synes dere har vært sammen for lenge til å samle opp kvitteringer.... Det blir det bare kjip stemning av. Mitt råd er å opprette en egen matkonto dere begge har bankkort til. Bli enige dere i mellom om hvor mye hver av dere skal betale inn til denne kontoen hver måned. Da vet dere hvor mye penger dere har å bruke hver måned og ingen trenger å bli sure for at de tror de betaler mer.... 1
Shea Skrevet 23. mars 2006 #4 Skrevet 23. mars 2006 Spiller det egentlig noen rolle hvem som betaler linsevesken eller hvem som handler såpe til huset. Hvem kjøper blomster til stua osv osv. Så lenge begge har det de trenger for å kunne fungere i hverdagen og holde seg friske. Er ikke det beste i et forhold, at det som trenges kjøpes av den som har penger når det trenges???? En gang kan det jo være hun som må ut å handle noe som er til deg. Tror at for å få et forhold til å fungere må en være smidig, dele på livets gleder og sorger på godt og vondt. Det inkluderer penger. Synes å bli krakilsk og skulle kreve hver sin hylle i kjøleskapet er vel drøyt, da må dere jo dele alle andre felles utgifter i 2 og dele helt likt på husvask og holde fullstendig seperat økonomi. Lage hver sin middag eller handle inn akkurat det dere trenger til felles middag og om du et dobbelt så mye som henne betaler du 2/3 og hun 1/3 av kostnadene til middagen. Phu det skal bli tungvint. Ikke så smart, tror forholdet fort kan skrangle da.
Nilma Skrevet 23. mars 2006 #5 Skrevet 23. mars 2006 Du er uten tvil en gjerrigknark. Og å dobbelsjekke kvitteringene hennes vitner om en hårreisende mangel på tillit, som ikke har noe å gjøre i et seriøst forhold.
Gjest Roger Skrevet 23. mars 2006 #6 Skrevet 23. mars 2006 Ja ja, jeg får nok leve med følelsen av å forsørge dama jeg da. Problemet løser seg vel når begge er ferdige med studiene og har litt mer å rutte med. Det skal liksom være likestilling her i Norge men mannen skal selvfølgelig spandere. Regner jeg med alle utgifter inkl. gaver, reiser, fritidsaktiviteter, innbo osv bruker jeg kanskje 4 ganger mer på forholdet enn det henne gjør. Men det er vel sånn det skal være i et mann kvinne forhold?
Gjest HB Skrevet 23. mars 2006 #7 Skrevet 23. mars 2006 Jeg er uenig med de andre her! OK, dere burde kanskje funnet et litt enklere system, men det virker ikke som det er det som er problemet her. Men jeg synes faktisk at hun skal betale linsevæken sin selv. Jeg gjør i hvert fall det selv om jeg er gift og vi har felles utgiftskonto. Jeg liker ikke å putte alle mine penger i en stor pott, for de pengene som ikke går med til å betale på felles utgifter vil jeg bestemme over selv. Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe en bukse til to tusen kroner så lenge det ikke går ut over noe annet. Når du får en slik reaksjon som du gjorde så synes jeg at det tyder på dårlig samvittighet fra hennes side. At hun bevisst har tatt med utgifter som ikke burde vært med på fellesskapet. Hilsen Lille meg
Gjest Dunny Skrevet 23. mars 2006 #8 Skrevet 23. mars 2006 Å ha en felles matkonto med hvert deres kort høres smart ut. Jeg var samboer i 5 år i hans hus. Tenkte ikke så mye på hvem som betalte hva, for vi klarte oss jo fint. Det er først nå når han droppet meg som jeg ser hvor dum jeg var. Alle mine penger gikk til mat, barnehage, barneklær osv. Hadde i tillegg redusert lønn i 2 år pga. barselspermisjon. Han har kjøpt både det ene og det andre som er greit å ha siden han plutselig fikk god råd av å ha meg der. Kvitteringer høres for sært ut, men det er greit å ha en rettferdig fordeling.
marta Skrevet 23. mars 2006 #9 Skrevet 23. mars 2006 Det må da vere andre måter og ordne dette her på? Det høres vertfall meget tungvindt ut i mine øyne.
Gjest gurimalla Skrevet 23. mars 2006 #10 Skrevet 23. mars 2006 Ja ja, jeg får nok leve med følelsen av å forsørge dama jeg da. Problemet løser seg vel når begge er ferdige med studiene og har litt mer å rutte med. Det skal liksom være likestilling her i Norge men mannen skal selvfølgelig spandere. Regner jeg med alle utgifter inkl. gaver, reiser, fritidsaktiviteter, innbo osv bruker jeg kanskje 4 ganger mer på forholdet enn det henne gjør. Men det er vel sånn det skal være i et mann kvinne forhold? ← Hvis du synes det er trist å leve med følelsen av å forsørge henne lurer jeg på hvordan det skal gå med forholdet deres. Hos oss er det jeg som tjener mest. Jeg tenker aldri på at jeg forsørger han på noen som helst måte. Jeg bruker mest penger på fritidsaktiviteter, på innbo, på reiser osv. Dersom jeg skal bruke pengene mine på reiser og andre ting så må jo han også være med, vi er jo sammen om dette. Hva skal jeg med pengene mine bare for meg selv? Hvis du er redd for å være den som betaler mest må du finne deg en som tjener like mye eller er like opptatt av "rettferdighet" som det du er.
Gjest HB Skrevet 23. mars 2006 #11 Skrevet 23. mars 2006 Men en ting jeg kom på.... Det hjelper jo ikke med felles utgiftskonto dersom dere ikke er enige i hva som skal belastes den. Det var jo det som startet hele diskusjonen her! Da må dere være enige i at den bare skal brukes på Rimi eller Rema hvor man stort sett bare får kjøpt ting som er til felles forbruk. Hilsen Lille meg
marta Skrevet 23. mars 2006 #12 Skrevet 23. mars 2006 Er dette et forhold du har tenkt å satse på? Er det dama i ditt liv, så er du gjerrig! Er hun bare en "midlertidig" løsning, blir du utnyttet.
Nilma Skrevet 23. mars 2006 #13 Skrevet 23. mars 2006 Det skal liksom være likestilling her i Norge men mannen skal selvfølgelig spandere. ←Nei, men den som tjener mest, bidrar mest økonomisk, være seg om det er mann eller kvinne. Dersom man til stadighet regner på kroner og øre, og er opptatt av milimeterrettferdighet, har man ikke et kjærlighetsforhold, men et forretningsforhold. Hvis samboeren din hadde brukt avsindige summer på tull og fjas, kunne jeg sett poenget, men å henge seg opp i en nødvendig ting som linsevæske e.l. blir for dumt.
liv Skrevet 23. mars 2006 #14 Skrevet 23. mars 2006 Men du, hun kan vel ikke lastes for at du kjøper gaver til henne? Det kan jo ikke telles når du teller hvor mye mer penger du bruker. Gaver er frivillig!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #15 Skrevet 23. mars 2006 Men jeg synes faktisk at hun skal betale linsevæken sin selv. Jeg gjør i hvert fall det selv om jeg er gift og vi har felles utgiftskonto. Jeg liker ikke å putte alle mine penger i en stor pott, for de pengene som ikke går med til å betale på felles utgifter vil jeg bestemme over selv. Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe en bukse til to tusen kroner så lenge det ikke går ut over noe annet. Når du får en slik reaksjon som du gjorde så synes jeg at det tyder på dårlig samvittighet fra hennes side. At hun bevisst har tatt med utgifter som ikke burde vært med på fellesskapet. Hilsen Lille meg ← Takk for det HB, endelig noen som forstår. Syns det er helt greit å spandere og feks. betale linsevæsken hennes, men når jeg får inntrykk av at henne med vilje går inn for bak ryggen min å finne måter å få meg til å betale enda mer syns jeg det bli litt feil. Er det slik at når man inngår et forhold så skal man ikke lenger ha mulighet til å spare til egne hobbyer for i et forhold skal alle penger gå til fellesskapet. Etter lang og tung utdannelse ønsker jeg å spare opp til egne fritidssysler men det blir jo ikke mulig når jeg først må finansiere et forhold som bestemmes av henne.
Gjest regine Skrevet 23. mars 2006 #16 Skrevet 23. mars 2006 Det skal liksom være likestilling her i Norge men mannen skal selvfølgelig spandere. Regner jeg med alle utgifter inkl. gaver, reiser, fritidsaktiviteter, innbo osv bruker jeg kanskje 4 ganger mer på forholdet enn det henne gjør. Men det er vel sånn det skal være i et mann kvinne forhold? ← Fy fader for en sutrete holdning.... Hva er det du vil? Ha go`ord for at du er "snill"?? Jeg ville betakket meg for den holdningen du legger for dagen om jeg var din samboer. Jeg hadde blitt griseforbanna om jeg fant ut at samboeren min gikk og telte etter hva han brukte på oss på den måten det virker som du gjør. Enten så spanderer du og det er greit, ELLER så spanderer du ikke!!! Du spanderer ikke først og så klager du på at hun bidrar for lite....... Det er vel heller ikke sånn at noen tvinger deg til å gå på restaurant sammen med samboeren eller kjøpe gaver? Du får slutte med det, da vet du, siden det plager deg sånn. Dessuten bør du vel si klart fra at du mener den måten dere ordner økonomien på er urettferdig, fordi du betaler for mye. Så får dere sette opp felles utgiftene inkl. mat, og fordele de rimelig mellom dere to i hht. inntekt (eller mener du - som etter eget utsagn tjener dobbelt så mye som henne at alt skal deles 50/50??). Det som dere da har til overs er til eget bruk.
Gjest gurimalla Skrevet 23. mars 2006 #17 Skrevet 23. mars 2006 Etter lang og tung utdannelse ønsker jeg å spare opp til egne fritidssysler men det blir jo ikke mulig når jeg først må finansiere et forhold som bestemmes av henne. ← Hvis det er hun som bestemmer forholdet har dere et problem som ikke bare handler om penger...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 23. mars 2006 #18 Skrevet 23. mars 2006 Tror ikke dette handler om gjerrighet eller utnyttelse, bare det at dere ikke har klart definert det økonomiske forholdet mellom dere to. Å dobbeltsjekke at samboeren ikke har "jukset" med beløpene på kvitteringene vitner jo om at tilliten kanskje ikke er på topp når det gjelder det økonomiske. Jeg kan forstå at hun reagerer dersom trådstarter har kommet med pekefingeren og sagt "jeg gikk gjennom kvitteringene dine, og du har ikke vært ærlig! Hvorfor må jeg betale linsevannet ditt?", for det vitner om overvåkning. Men dersom det er snakk om gjennomgående manipulering av beløpene fra hennes side, skjønner jeg absolutt at trådstarter reagerer. At den som har høyere inntekt bruker mer til fellesskapet er vanlig og egentlig bare rett og rimelig hvis begge i parfoholdet ønsker samme levestandard og samme muligheter. Men man må bli enig seg i mellom på hvilke områder den ene parten evt bidrar med større summer enn den andre. Hos oss har jeg fast inntekt, mens samboeren er student. Derfor betaler jeg en betydelig større andel av husleien enn han gjør. Når det gjelder daglige innkjøp sparer vi kvitteringene og kikker på den innimellom - ikke fordi vi skal bruke nøyaktig like mange penger hver på mat, men for å ha en oversikt over at ikke den ene parten handler for mye større summer enn den andre. Noe sånt kunne kanskje virke for trådstarter også?
Gjest gjest1 Skrevet 23. mars 2006 #19 Skrevet 23. mars 2006 Er jeg en gjerrigknark? Eller blir jeg utnyttet? ← Ja, du er en gjerrigknark. Om du blir utnyttet må du selv definere. Om du definerer det som utnytting at den som yter mest til fellesskapet kjøper linsevæske for kr 79,- så er det vel det.
Gjest Elfrida Skrevet 23. mars 2006 #20 Skrevet 23. mars 2006 Det her er jo ganske enkelt - dere har avtalt å dele visse felles utgifter som mat osv, og etter din forståelse inngår ikke linsevæske og andre helt personlige ting i denne kategorien. Hvis det er slik at dere helt klart har avtalt at dette ikke skal være en del av det, så må selvfølgelig hun holde det utenom, og ikke trikse det inn uten din viten og vilje. Det der hadde jeg også tatt opp dersom det var meg. Holder du også personlige ting som barberblader o.l. utenom? At folk ikke er enige med dere om å ha atskilt økonomi er en annen sak. Jeg syns det blir litt rart - hvorfor kan ikke du heller betale en større del av fellesutgiftene, så har hun råd til linsevæske av sine egne penger. Det er ikke så veldig gøy å alltid være den som ikke har penger og må blir spandert på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå