AnonymBruker Skrevet 17. juli #1 Skrevet 17. juli Jeg lurer på hva som skjer hvis du blir utsatt for vold og trusler på din jobb? Hvordan blir du ivaretatt? Hvilke prosedyrer skal du og arbeidsgiver følge? Og hvilke rettigheter har du hvis du blir skadet? Hvordan forebygger dere at du skal bli utsatt for vold og trusler i fremtiden? Anonymkode: 0dc99...8af
AnonymBruker Skrevet 17. juli #2 Skrevet 17. juli Som lærer så har vi papiret "god oppfølging" men i praksis lite som skjer, da ledelsen snur det mot oss og spør "Hva gjorde du for å provosere eleven" og da kjenner jeg bare at det svartner for meg. Det letteste da blir å bare ta det på min kappe og la de holde på med tomme trusler, og dagen går videre. Ufattelig frustrerende, men det er realiteten på min skole. Anonymkode: ed381...c66 2 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli #3 Skrevet 17. juli Blir vi utsatt for vold eller trusler på jobb er ledelsen kjapt på plass og tilbyr samtaler, bedriftshelsetjenesten og lignende. De tilbyr også at noen skal være sammen med oss på jobb en stund slik at vi blir trygg på å være alene på jobb. I tillegg blir selvsagt alt av vold anmeldt og sikkerhetsansvarlig blir påkoblet. Anonymkode: ff138...85a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #4 Skrevet 17. juli I skolen: så å si ingenting skjer. Kortvarige tiltak om det er ekstremt. I helsevesenet: mange rutiner, prosedyrer, kurs, verneutstyr, kollegastøtte etc. Anonymkode: 2dba2...c0e 1 1
Abra Skrevet 17. juli #5 Skrevet 17. juli Som taxisjåfør ble jeg truet hver eneste helg. Skjedde ingenting når jeg sa ifra. Sluttet til slutt.
AnonymBruker Skrevet 17. juli #6 Skrevet 17. juli Veldig lite. Dessverre. Ble utsatt for fysisk vold på jobb og oppfølging i etterkant besto av 1 samtale med leder. Resten måtte jeg fikse selv (legevakt og legeoppfølging, anmeldelse, timer hos bedriftshelsetjenesten). Ikke blitt fulgt noe opp av jobb i etterkant. Anonymkode: da976...ef7 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #7 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer på hva som skjer hvis du blir utsatt for vold og trusler på din jobb? Hvordan blir du ivaretatt? Hvilke prosedyrer skal du og arbeidsgiver følge? Og hvilke rettigheter har du hvis du blir skadet? Hvordan forebygger dere at du skal bli utsatt for vold og trusler i fremtiden? Anonymkode: 0dc99...8af Vold og trusler opplever vi ganske mange ganger i løpet av en arbeidsdag. Hvordan vi ivaretar kommer helt an på skadeomfanget. Prosedyrer og rutiner vi har ved vold og trusler er litt for mange og lange til å ramse opp her😅 Samme når det gjelder forebygging. Forebygging er store deler av dagen. Anonymkode: c51c0...616 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #8 Skrevet 17. juli Ingenting, bare kyss klapp og klem o kumba ya. Politiet er svaret og når du forteller jobben det få det skriftelig. Alt. Anonymkode: fdbf4...793 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #9 Skrevet 17. juli Ikke noe særlig dessverre. Ledelsen har gode tanker om hvordan ting skal følges opp og hva som skal gjøres, men når alt kommer til alt så strekker liksom ikke tida til. Jobber i Bufetat. Anonymkode: dfa69...9e0 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #10 Skrevet 17. juli Jobber i butikk. Har blitt truet og sparket av kunder. Ingenting blir gjort. Anonymkode: fb971...9d8
AnonymBruker Skrevet 17. juli #11 Skrevet 17. juli Trusler blir ofte anmeldt. De som er voldelig kommer stort sett med politieskorte. Vi har alarm. Flere som har kommet med trusler på arbeidsplassen min har blitt dømt for trusler mot helsepersonell. Anonymkode: 9a4e8...127
AnonymBruker Skrevet 17. juli #12 Skrevet 17. juli Etter mer enn 10 år på ferge går trusler inn det ene øret og ut det andre. Drapstrusler skjer daglig. Bare en liten del av truslene blir anmeldt, da handler det som regel om folk som har blitt oppsøkt og truet på fritida pga noe som skjedde på jobb. Anonymkode: a750c...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #13 Skrevet 17. juli Skjedd to ganger. Sjefen kjeftet og sa opp klienten begge gangene. Anonymkode: deb59...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #14 Skrevet 17. juli Ingenting. Er lærer. Jeg ble drapstruet og angrepet, rektor ba eleven si unnskyld. Det gjorde han ikke. Så fortsatte vi bare som før. Dette er på vgs. Anonymkode: bff98...f6c 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #15 Skrevet 17. juli Jeg jobber på kontor og har aldri opplevd vold eller trusler. Dersom det hadde skjedd tror jeg at både jeg og leder ville satt himmel og jord i bevegelse - politianmeldelse, koblet på bedriftshelsetjenesten, jeg ville fått oppfølgning av psykolog (det godet har vi allerede, jeg har bare aldri benyttet meg av det) osv. osv. Anonymkode: d1e6f...668 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #16 Skrevet 17. juli Ingenting. Altså, ved alvorlig vold skjer det noe. Trusler og mindre ting er ganske hverdagslig og utløser ingen respons. Vi har en hms-rutine som sier noe annet, men den er vagt formulert og følges sjelden. Jeg er gammel i gamet og skriver anmeldelser og avvik selv. De fleste kollegene er unge og autoritetstro og gjør ikke det. Anonymkode: df58f...d86
AnonymBruker Skrevet 17. juli #17 Skrevet 17. juli "Det kan ikke ha gjort så vondt å bli truffet av den stolen, for barn klarer ikke kaste så hardt." "Ja, og hva gjorde du for å fremprovosere volden, ble barnet møtt i følelsene sine?" "Heldigvis for deg, sparker og slår ikke barn så hardt." "Er det helt nødvendig å melde det? Barnet kommer jo selvfølgelig ikke til å drepe dine barn, det er bare tomme trusler." "Nei, det er best om vi ikke fører dette da det ser så ille ut på statistikken." Omtrent sånn. Anonymkode: 8c6f4...138 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli #18 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): "Det kan ikke ha gjort så vondt å bli truffet av den stolen, for barn klarer ikke kaste så hardt." "Ja, og hva gjorde du for å fremprovosere volden, ble barnet møtt i følelsene sine?" "Heldigvis for deg, sparker og slår ikke barn så hardt." "Er det helt nødvendig å melde det? Barnet kommer jo selvfølgelig ikke til å drepe dine barn, det er bare tomme trusler." "Nei, det er best om vi ikke fører dette da det ser så ille ut på statistikken." Omtrent sånn. Anonymkode: 8c6f4...138 Spot on 👍 akkurat sånn er det. Så alt av trusler og vold blir ufarliggjort fordi "De er jo bare barn, stakkars" så jepp 🤷♀️ Anonymkode: ed381...c66 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #19 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingenting. Er lærer. Jeg ble drapstruet og angrepet, rektor ba eleven si unnskyld. Det gjorde han ikke. Så fortsatte vi bare som før. Dette er på vgs. Anonymkode: bff98...f6c Dette er for ille. Ikke rart at vi har så mye vold i samfunnet når unge mennesker blir fortalt at alt er fint om de bare sier "unnskyld". Anonymkode: df4ba...44b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #20 Skrevet 18. juli Fra helsevesenet: «Hva var det du gjorde som provoserte pasienten da? Hadde du negativt kroppsspråk kanskje? Du vet at sånt merker de med en gang.» «De er jo gamle og syke. Det er sykdommen som snakker.» «Det var vel ikke så farlig. Påkjørt med rullator, det får du nesten tåle i denne jobben.» «Han tafset på deg? Jo, men nå må vi huske på at mange pasienter er ensomme og savner hudkontakt. Det behøver ikke å være vondt ment.» «Det er frivillig å jobbe her.» «Er det lenge siden du var på kommunikasjonskurs?» «Vi må tenke på hvordan vi ordlegger oss når vi skriver avvik.» Anonymkode: b0351...209 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå