AnonymBruker Skrevet 17. juli #1 Skrevet 17. juli I tråd med helsedirektoratets anbefalinger skal barnas skjermtid begrenses. Generelt anbefales det at barn under to år unngår skjermtid helt, mens barn mellom to og fem år bør begrense skjermtiden til maksimalt én time om dagen. For barn mellom seks og 12 år er anbefalingen inntil 1-1,5 time per dag, og for ungdom mellom 13 og 18 år anbefales det inntil 1,5-3 timer. Følger dere disse anbefalingene? Anonymkode: 8d82f...36b
AnonymBruker Skrevet 17. juli #4 Skrevet 17. juli Meh. Men vi har funnet vår balanse. Vi merker på barnet når det er nok skjerm, og vi tillater at barnet setter seg litt inne i senga med nettbrettet og litt saft, og slapper av når det blir for varmt og sliten nå i varmen. Skjerm er ikke ondskapen selv som enkelte tror. Problemet er de som faktisk ikke klarer å begrense, så barna blir inaktive og mangler evnen til selvstendig lek. Anonymkode: 54089...002 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #5 Skrevet 17. juli Nei. Noen ganger ikke noe skjerm tid og noen ganger litt mer. Men generelt mindre. Jeg tror man kjenner barnet sitt best. Anonymkode: ecb23...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #6 Skrevet 17. juli Jeg er bestemor, og følger det. Mine barn fikk også begrenset tid på pc-spill osv. Jeg syns det er fantastisk mye fine leker for barn nå, så de kan leke ute og inne. Dessuten kan de være med på mange av de praktiske tingene vi gjør så fort de blir gamle nok. Anonymkode: 3453f...e2a 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #7 Skrevet 17. juli Nei. Vi har funnet en balanse som gir forutsigbarhet og fungerer for oss. Nå i ferien får de spille to timer om morgenen og to timer om kvelden. Stengt ellers. 10 og 12år. Når det ikke er ferietid har de to timer hver dag samt at de kan "tjene" ekstra spilletid ved å gjøre jobber det er behov for. Jeg er streng på sosiale medier samt youtube. Det har ingen av de tilgang enda. Anonymkode: 03857...cb1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #9 Skrevet 17. juli Nå er mine i de nedre sjiktet av 6-12, og det er fortsatt enkelt å styre tiden. Så ja, jeg følger, men kan ikke love at jeg klarer det samme når de er 10+. For meg er det viktigst at de er masse ute med venner, er med på en organisert idrett, og gjør lekser. Hva de gjør innendørs ellers, er egentlig ikke så nøye tenker jeg. Anonymkode: 70312...b41
AnonymBruker Skrevet 17. juli #10 Skrevet 17. juli Ja. Nå er de 14 og 16, og det holder hardt. Men ja, de har «verdens strengeste» skjermtid. Det omgås selvsagt med vanlig tv, skolelpc, andres skjermer osv, men de har null skjermtid på telefon og iPad fra kl 21 til 08, og 3 time, med unntak av visse apper som ruter. Anonymkode: d612d...c8e 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #11 Skrevet 17. juli Nei. Det er umulig all den tid de har ipad og pc både som verktøy i undervisning og lekser. Anonymkode: 58ee5...595 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #12 Skrevet 17. juli Ja. Vår på to år har ikke skjermtid. Anonymkode: b113e...9b9 4 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #13 Skrevet 17. juli Ja. Vår på 2 bruker ikke skjerm. Og yngste på 2 mnd kjenner ikke konseptet. Enkelte av dagens foreldre er både late og skremmende uansvarlige når det kommer til helsen til barna sine. Både når det kommer til kosthold og skjermtid gir folk blaffen i forskning og «gjør det på sin måte»🙄 Forskning viser at det du gjør skader barnet ditt. Skam deg. Anonymkode: 48a81...d4a 5 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli #14 Skrevet 17. juli Selvfølgelig følger jeg ikke det. Vi er fornuftige nok til å ta beslutninger og bestemme selv, uten at Staten trenger å legge noe føringer for oss. Er ekstremt skremmende utvikling at alt som foreldre ikke tør å stå i må "backes" av staten fordi foreldre ikke tør å være sin foreldre rolle bevisst. Anonymkode: a9064...c60 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli #15 Skrevet 17. juli Eldste på 2 er innafor anbefalingene, mens yngste på 6 måneder ser mer enn anbefalt. Anonymkode: 759de...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #16 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Vår på 2 bruker ikke skjerm. Og yngste på 2 mnd kjenner ikke konseptet. Enkelte av dagens foreldre er både late og skremmende uansvarlige når det kommer til helsen til barna sine. Både når det kommer til kosthold og skjermtid gir folk blaffen i forskning og «gjør det på sin måte»🙄 Forskning viser at det du gjør skader barnet ditt. Skam deg. Anonymkode: 48a81...d4a 😂😂 oh lord , hvorfor tenker du at det ene utelukker det andre? Skremmende med så enkel tankegang , sksm deg Anonymkode: 3f461...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #17 Skrevet 17. juli Ja, vi har en på snart 3 som knapt vet hva skjerm er. Synes det er trist med barn som er helt avhengige av ipad og mobil allerede fra den alderen. Min får se noe TV i ny og ned, men langt fra hver dag. Anonymkode: 8edb7...0c9 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli #18 Skrevet 17. juli Nei. Men har ikke fri tilgang. Barna er 5 og 6 år, og en baby på snart 1 år. De store ser barnetv om morgenen, varierer alt fra 30 minutt til 2 timer. Spørs helt hva vi skal, og hvor travelt vi har det. På kveldstid ser de av og til barnetv. Alt etter hva vi gjør på. Ser hun lille kikker opp innimellom, men bryr seg fint lite om skjermen. vi har ikke ipad. Men gutten bruker av og til min telefon til legobygging (app med alle legomanualer som finnes), og mellomste har et alfabetapill hun av og til spiller. Det skjer kanskje annenhver uke. tenker det er forskjell på skjermbruk. Hjernedød titting eller aktiv bruk. Jeg tror foreldre som holder barn helt borte fra skjerm gjør seg selv en bjørnetjeneste fordi det er så mye som skjer digitalt og på skjerm i hverdagen at behovet for å mestre en sunn skjermbruk er viktig. Anonymkode: 614ad...b2f 1
Heln Skrevet 17. juli #20 Skrevet 17. juli Nei, jeg har ingen regler på det. Men så har jeg barn som er utrolig flinke på å leke, så om de iblant ser et par timer på film når de ellers er høyt og lavt ute til enhver tid, det mener jeg bestemt ikke er et problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå