Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Isambard skrev (10 minutter siden):

Ja. 

Forskjellen er at din statistikk er 15 år og eldre.

Min statistikk var de fra 20 til 60 år. I den gruppen er 80% sysselsatt:

Med denne definisjonen av sysselsatt:

image.png.57f6b41390be32e5123585e788aee68d.png

Nå er jeg usikker på hva dette egentlig tilfører diskusjonen. Et stort antall nordmenn i arbeidsfør alder står utenfor arbeidsslivet. Om dette er mye eller lite sammenlignet med resten av Europa, hvor mye talltriksing man enn gjør eller hvor mange "jobber" man skaper i offentlig sektor så endrer ikke det på det som er faktum - at fastlandet går med dundrende underskudd og at noe av årsaken til det er for mange står utenfor arbeidslivet. Det er ikke eneste årsak, men en del av bildet som må med i regnstykket.

Så er selvsagt forklaringen bak at de står utenfor mange og sammensatt, men løsningen er ikke - uansett - en stadig ekspansjon i offentlig sektor.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pilleville skrev (På 17.7.2025 den 12.57):

Eg er heilt sikker på at FRP vil få til ein enerom forandring. Ivertfall visst dei kjem opp i ein størrelsesorden på 35-40 %.

Eg skal ivertfall stemme på dei. Dei vil behalde pengane i landet til det beste for folket. Dei vil ta vekk fylkeskommunen pluss mykje meir👍

Hvorfor tror du det? Politikken henger ikke på greip. FrP er et parti som skal bruke enormt mye penger samtidig som de skal redusere statens inntekter. På 80 og 90-tallet var de i alle fall ærlige nok til å si at sosialklientene, arbeidsløse og alenemødrene ikke skulle få en krone.

Skrevet
A-hunter skrev (31 minutter siden):

Nå er jeg usikker på hva dette egentlig tilfører diskusjonen. Et stort antall nordmenn i arbeidsfør alder står utenfor arbeidsslivet.

Nei, andelen er ikke stor, den er litt mindre enn normal og du nekter nok å besvare mine innlegg fordi du ikke tør å tilbakevise slike din. Du brukte tall som inkluderer alderpesjonister, når disse vanligvis ikke inkluderer i slike statistikker!

Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

Siden 1980-tallet har det overveldende flertallet av norske velgere stemt og støttet skyhøy innvandring til Norge. Hvordan skal denne saken plutselig bli den viktigste i valgene i 2025, 2029 og 2033?

Hvem skal gjøre den viktig? For hvem er den viktig?

Jeg er ikke uenig med deg, men det er jo åpenbart velgerne. 

Jeg tror 1 av 2 ting skjer: 1) Ingenting endres før det er for sent, og i 2033 eller 2037 er situasjonen så ille at vi får et parti til høyre for FrP på 15-20% og et FrP på 15-20%, og partipolitisk kaos, der halvparten av partiene går til valg for å hindre "ytre høyre". 2) Høyrebølgen i Europa vokser og avvikler i realiteten asylinnvandringen til Europa, og dermed også Norge. 

Skrevet
thomH skrev (10 timer siden):

Jeg tror 1 av 2 ting skjer: 1) Ingenting endres før det er for sent, og i 2033 eller 2037 er situasjonen så ille at vi får et parti til høyre for FrP på 15-20% og et FrP på 15-20%, og partipolitisk kaos, der halvparten av partiene går til valg for å hindre "ytre høyre". 2) Høyrebølgen i Europa vokser og avvikler i realiteten asylinnvandringen til Europa, og dermed også Norge. 

Du vet at det finnes ca tjue partier til høyre for FrP allerede? Med samlet oppslutning på 0,33% eller noe. Å tro at det vil kunne samle seg 40% av velgerne der ute de neste 12 åra er fryktelig naivt.

For hver innvandrer som planter føttene sine på norsk jord rulles det i gang en lang serie aktviteter som alle utløser både penger og behov for arbeidskraft. De første fem årene er det snakk om kjempemye penger - kommunene kappes om å få kloa i en fersk innvandrer på grunn av pengene de utløser.

Du glemmer det sentrale: Norsk, og forsåvidt også europeisk, politikk går i all hovedsak ut på å kaste penger på alt som kan minne om et problem. Svært mange lever direkte eller indirekte av disse 'helikopterpengene' som vil både stemme og jobbe for at problemene ikke skal bli borte, de bare trenger enda litt mer penger og folk. Konstant. Bare her har du sikkert 20% av velgermassen. Så har du det sosialistiske grunnfjellet som utgjør ca 30%. Så har du kristne og konservative i området sentrum som føler på skam ved å tenke at svaret kan ligge til høyre for dem.

Det finnes ikke velgere nok til å oppfylle visjonen din. Ikke nå, ikke om 12 år.

Derfor er det eneste svaret blank stemme! Blanke stemmer er det eneste som kan samle alt fra ytre venstre til ytre høyre og som faktisk kan føre til endring.

Skrevet (endret)
tulletallball skrev (På 17.7.2025 den 20.13):

Ikke stem blankt, du må se på de mer ukjente partiene og se om noen av dem har forslag du kan like. Blankt er bare å stemme på flertallet. Finn mindre partier, og promoter dem på forum/til venner, og selv om du ikke finner noe perfekt småparti, gå for det uansett, så signalerer du hvilken vei du vil at ting skal endres i det minste. 

Det gjør jeg ofte. Små partier med viktige saker

Endret av Krokenguri
Skrevet
A-hunter skrev (2 timer siden):

Du vet at det finnes ca tjue partier til høyre for FrP allerede? Med samlet oppslutning på 0,33% eller noe. Å tro at det vil kunne samle seg 40% av velgerne der ute de neste 12 åra er fryktelig naivt.

For hver innvandrer som planter føttene sine på norsk jord rulles det i gang en lang serie aktviteter som alle utløser både penger og behov for arbeidskraft. De første fem årene er det snakk om kjempemye penger - kommunene kappes om å få kloa i en fersk innvandrer på grunn av pengene de utløser.

Du glemmer det sentrale: Norsk, og forsåvidt også europeisk, politikk går i all hovedsak ut på å kaste penger på alt som kan minne om et problem. Svært mange lever direkte eller indirekte av disse 'helikopterpengene' som vil både stemme og jobbe for at problemene ikke skal bli borte, de bare trenger enda litt mer penger og folk. Konstant. Bare her har du sikkert 20% av velgermassen. Så har du det sosialistiske grunnfjellet som utgjør ca 30%. Så har du kristne og konservative i området sentrum som føler på skam ved å tenke at svaret kan ligge til høyre for dem.

Det finnes ikke velgere nok til å oppfylle visjonen din. Ikke nå, ikke om 12 år.

Derfor er det eneste svaret blank stemme! Blanke stemmer er det eneste som kan samle alt fra ytre venstre til ytre høyre og som faktisk kan føre til endring.

AFD ble etablert i 2013 og er nå Tysklands nest største parti. Reform UK ble etablert i 2018, og er nå størst på meningsmålinger i UK. Sverigedemokratene fikk 2,9% i 2006, og er nå Sveriges største parti på meningsmålinger. Fratelli d'Italia ble etablert i 2012, og er størst i Italia nå. Andre eksempler finner man i Finland, Danmark, Spania, Frankrike osv. 

Skrevet

Sorry, gidder ikke "stemme" lenger. Se bare på hva som skjer med en gang de kommer i posisjon. Helt motsatt av hva de sa før valget.

Skrevet

Nei, jeg stemmer ikke blankt.
I år tenker jeg å stemme Generasjonspartiet. Gøy med noe nytt.

• Liker 1
Skrevet

Rødt her.❤️

Skrevet (endret)
Fant80 skrev (På 18.7.2025 den 7.54):

vil alltid være at det er bedre for Norge om alle har det bra,en at bare de rikeste har det bra.

Venstresiden hevder å kjempe for rettferdighet, men i praksis betyr det at alle skal ha det like dårlig. Akkurat som i Venezuela, hvor ideologi har trumfet økonomisk sunn fornuft.

Det finnes alltid én fattig som har litt mer enn en annen fattig – og ifølge venstresiden er det urettferdig. Løsningen deres? Gjør den fattige enda fattigere. I stedet for å løfte folk opp, vil de heller dra alle ned. Resultatet? En mye lavere levestandard.

Innvandringen til Norge bidrar også til større forskjeller mellom fattig og rik- med venstresiden vil det dermed bli enda større forskjeller, siden de ønsker større innvandring. 

Ta en titt på Laos, Venezuela, Sovjetunionen (med 10 års ventetid for kjøp av bil), Røde Khmer og DDR. Alle disse samfunnene viste hva som skjer når staten kontrollerer for mye og individets frihet undergraves. Rikdom må skapes – den skal ikke fordeles som en ferdigbakt kake. Om jeg dyrker grønnsaker i hagen, har vi skapt mer mat – ingen har blitt fattigere av det.

Det frie markedet vet langt bedre hvordan verdier skapes og investeres og den "usynlige" hånd er nok langt mer rettferdig enn noen regjering vil kunne makte å få til. Se bare på de positive endringene i Argentina etter at de skiftet til en markedsorientert økonomi ved siste valg.

I 2004 var utbytteskatten 0 %, men etter press fra venstresiden – med løfter om at det ikke skulle komme formuesskatt ble det innført utbytteskatt som dagens regjering har økt til 38% (da er det allerede betalt 22% skatt på overskuddet i bedriften). Formueskatt har vi også. Etter innføringen av utbytteskatten har helsekøene vokst, og ventetiden i sykehussystemet har økt.

De røde velgerne synes galskapen er helt topp og bryr seg ikke om at det blir stadig mindre private selskaper som startes. Se graf litt ned på siden for forskjellen mellom privat og offentlig sektor når det kommer til antall sysselsatte: https://www.finansnorge.no/artikler/2024/05/jobbskapertallet-16.400-veksten-i-privat-sektor-fortsetter-a-avta

https://www.finansavisen.no/politikk/2024/06/17/8143368/offentlig-sektor-eser-ut-privat-sektor-kveles-av-skatter   

Ikke rart mange søker til Sverige:

«I Sverige finnes ikke formuesskatt. De har ingen exitskatt. De har lavere utbytteskatt, bedre opsjonsbeskatning, og egne skatteincentiver for investering i vekstselskaper. Resultatet er flere unicorns, flere seriegründere – og et investormiljø som løfter nye selskaper opp, ikke ut.» Norske gründere får nok en kald skulder fra regjeringen | DN

Don't come to Norway

Endret av Selvsagt
Skrevet
Selvsagt skrev (3 timer siden):

Venstresiden hevder å kjempe for rettferdighet, men i praksis betyr det at alle skal ha det like dårlig. Akkurat som i Venezuela, hvor ideologi har trumfet økonomisk sunn fornuft.

Det finnes alltid én fattig som har litt mer enn en annen fattig – og ifølge venstresiden er det urettferdig. Løsningen deres? Gjør den fattige enda fattigere. I stedet for å løfte folk opp, vil de heller dra alle ned. Resultatet? En mye lavere levestandard.

Innvandringen til Norge bidrar også til større forskjeller mellom fattig og rik- med venstresiden vil det dermed bli enda større forskjeller, siden de ønsker større innvandring. 

Ta en titt på Laos, Venezuela, Sovjetunionen (med 10 års ventetid for kjøp av bil), Røde Khmer og DDR. Alle disse samfunnene viste hva som skjer når staten kontrollerer for mye og individets frihet undergraves. Rikdom må skapes – den skal ikke fordeles som en ferdigbakt kake. Om jeg dyrker grønnsaker i hagen, har vi skapt mer mat – ingen har blitt fattigere av det.

Det frie markedet vet langt bedre hvordan verdier skapes og investeres og den "usynlige" hånd er nok langt mer rettferdig enn noen regjering vil kunne makte å få til. Se bare på de positive endringene i Argentina etter at de skiftet til en markedsorientert økonomi ved siste valg.

I 2004 var utbytteskatten 0 %, men etter press fra venstresiden – med løfter om at det ikke skulle komme formuesskatt ble det innført utbytteskatt som dagens regjering har økt til 38% (da er det allerede betalt 22% skatt på overskuddet i bedriften). Formueskatt har vi også. Etter innføringen av utbytteskatten har helsekøene vokst, og ventetiden i sykehussystemet har økt.

De røde velgerne synes galskapen er helt topp og bryr seg ikke om at det blir stadig mindre private selskaper som startes. Se graf litt ned på siden for forskjellen mellom privat og offentlig sektor når det kommer til antall sysselsatte: https://www.finansnorge.no/artikler/2024/05/jobbskapertallet-16.400-veksten-i-privat-sektor-fortsetter-a-avta

https://www.finansavisen.no/politikk/2024/06/17/8143368/offentlig-sektor-eser-ut-privat-sektor-kveles-av-skatter   

Ikke rart mange søker til Sverige:

«I Sverige finnes ikke formuesskatt. De har ingen exitskatt. De har lavere utbytteskatt, bedre opsjonsbeskatning, og egne skatteincentiver for investering i vekstselskaper. Resultatet er flere unicorns, flere seriegründere – og et investormiljø som løfter nye selskaper opp, ikke ut.» Norske gründere får nok en kald skulder fra regjeringen | DN

Don't come to Norway

Vet ikke helt hvorfor akkurat jeg ble quotet her,da jeg gjentatte ganger har sagt meg enig i at jeg er uenig med politikken til venstresiden da det gjelder å jage rikinger ut av landet,og nærmest skryte av det. Synes det er meget kritikkverdig. Rikinger er ikke fienden. Å sammenligne Norge med Venezuela er i beste fall å sette ting på spissen. Ellers går det jo i det samme. Man tror blindt på "trickle down economics,bare at man pakker det inn i litt andre ord. 

Regner med du befinner deg greit i middelklassen,og klager fordi du gjerne ser til USA,og skatteparadiser etc,da mye vil ha mer. Du har sikkert gjerne både stort og flott hus,gjerne sekundærbolig og en dyr bil. Fint for deg. Såpass kan vi unne hverandre. Der du sikkert ikke har noe erfaring er å sitte nederst med bordet. Du har gjerne heller aldri vært syk,eller har syk familje eller venner. Da vet du selvsagt ikke hvordan det føles på kroppen når Høyresiden tar over makten for lenge. Jeg har en søster som er syk,og blir bare sykere. Hun hadde det helt ok,til Erna tok over. Så hva politikk du tror og ønsker er en ting,men en annen er jo hva som faktisk skjer. Å vi vet alle at befinner vi oss greit inn i middelklassen,så merker man EGENTLIG fint og ingenting. Du har det vanvittig godt,såpass tør jeg påstå med dine politiske interesser. Det har forsåvidt jeg også. "Problemet" mitt er bare at jeg bryr meg om andre en meg selv,og spesielt da gjerne de som har mindre en meg selv. De med mer kan jeg  unne alt godt også.

Hva som skjer om 10-20 eller 100 år bryr meg også egentlig langt mindre en det som skjer i dag. Jeg og de jeg bryr meg om lever i dag,å selv om jeg mener vi ikke skal kaste bort penger på tull og vas (noe som skjer i dag,uansett hvem som styrer) så mener jeg altså at man bør ta vare på egne innbyggere først. Ikke rive teppet under føttene deres. Å det gjelder ikke bare skatteletter,og smådrypp til middelklassen og de store gulerøttene til eliten.

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Sciurus, mod

Skrevet (endret)

Jeg er autistisk, og dette innlegget blir sikkert litt sært og kanskje ikke så populært her hos alle på Kvinneguiden, men jeg mener at ekte frihet ikke kommer av seg selv, og heller ikke fra noen «ovenfra». Ekte frihet oppnås bare når arbeiderklassen selv kjemper for sin egen frihet.

Jeg er autistisk og har noen ganske spesielle interesser, samt har jeg aldri deltatt i valg, men har sympatisert med syndikalistiske prinsipper i mange år:

NSF-IAA: Norsk Syndikalistisk Forbund:

Du venter på at valget skal komme, selv om situasjonen er akutt. Du stemmer, så venter du på å se hvem som blir valgt, deretter venter du på at de skal tiltre, og så håper du at de vil vedta de lovene du ønsker. Hvis ting ikke går som ønsket, venter du på neste valg, og gjentar prosessen.

Endret av EmmaAasne
La til flere lenker!
Skrevet

Nå bor jeg i Sveits så jeg får ikke sosialistene så tett innpå meg selv. Men jeg er forundret hvor opptatt nordmenn er av å forsvare middelmådighet og late  mennesker som ikke greier å fø seg selv eller sine egne barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tror og ser det skrev (25 minutter siden):

Nå bor jeg i Sveits så jeg får ikke sosialistene så tett innpå meg selv. Men jeg er forundret hvor opptatt nordmenn er av å forsvare middelmådighet og late  mennesker som ikke greier å fø seg selv eller sine egne barn. 

Med late mener du da syke,snyltere,alle som er tilknyttet nav? borte fra jobben pga sykdom,eller evige studenter? Hva menes med en lat person sett i de elitistiske øynene til en expat i sveits? 

• Nyttig 1
Skrevet
Fant80 skrev (2 timer siden):

Vet ikke helt hvorfor akkurat jeg ble quotet her,da jeg gjentatte ganger har sagt meg enig i at jeg er uenig med politikken til venstresiden da det gjelder å jage rikinger ut av landet,og nærmest skryte av det. Synes det er meget kritikkverdig. Rikinger er ikke fienden.

Godt å høre at rikfolk ikke nødvendigvis er fienden. Trist med søsteren – og ja, jeg lider ingen nød. Jeg tror at de rike bryr seg om andre like mye som dem man kaller «fattige». Det viktigste er å huske at pengene faktisk blir brukt og kommer noen til gode. Det er ikke nødvendigvis slik at bare fordi staten bruker dem, blir det automatisk mer verdiskaping og velferd i samfunnet – det tror jeg ikke noe på.

Jeg vil at alle skal se muligheter og kjenne at i dette samfunnet er det både lov og mulig å lykkes. Jeg unner naboen min suksess, og når jeg ser at han har klart det, vet jeg at det er håp for meg også. Jeg kommer selv fra en «fattig» familie, men det gikk opp for meg først da jeg ble voksen. Jeg led ingen nød, og «The American Dream» var aldri forbudt.

Skrevet
Fant80 skrev (8 minutter siden):

Med late mener du da syke,snyltere,alle som er tilknyttet nav? borte fra jobben pga sykdom,eller evige studenter? Hva menes med en lat person sett i de elitistiske øynene til en expat i sveits? 

Alle fra din liste.

for 100 år siden ville «evige syke, evige studenter, snyltere» dødd av sult. I 2025 så syr man puter under armene på de og glorifiserer innsatsen. Preben går på Nav istedenfor å gro gulrøtter. Så skal Petter som gror gulrøtter gi 11 av 10 gulrøtter ban gror til Preben eller blir kalt elitistisk. Det funker en stund, men om 50 år er det over. Darwins lov vinner alltid. 

Skrevet (endret)
Brunello skrev (På 20.7.2025 den 20.31):

Hvorfor tror du det? Politikken henger ikke på greip. FrP er et parti som skal bruke enormt mye penger samtidig som de skal redusere statens inntekter. På 80 og 90-tallet var de i alle fall ærlige nok til å si at sosialklientene, arbeidsløse og alenemødrene ikke skulle få en krone.

Dei kan jo bruke myke penger og gi til alle fordi om man dropper mykje bistand og grønne prosjekt  så sparer man milliarder

Endret av Pilleville
  • Liker 1
Skrevet
Pilleville skrev (39 minutter siden):

Dei kan jo bruke myke penger og gi til alle fordi om man dropper mykje bistand og grønne prosjekt  så sparer man milliarder

Jada, man sparer litt. Men det er ikke så mye penger som går til bistand og grønne prosjekter. Det er et par prosent av statsbudsjettet totalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...