Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
PeeWee skrev (1 time siden):

Noe som slettes ikke er uvanlig. Norge har faktisk en større andel i jobb enn de fleste andre rike land, inkludert USA: 

Fordi vi har kommet på den fantastiske ideen å kalle alt som innebærer en time betalt arbeid i uken for "sysselsatt" og fordi vi har en offentlig sektor som forsyner seg av all ledig arbeidskraft i både opp- og nedgangstider.

Heis flagget. Norge går så det suser (utfor kanten av stupet vel og merke, men hey, utsikten er jo fantastisk!)

• Liker 4
Skrevet
Fant80 skrev (5 timer siden):

Dersom ikke Høyresiden var så kåt på å klø miliardærene på pungen på bekostning av de aller fattigste så ville jeg vært den første til å stemme blått. Det er mye jeg er enig i,men hovedprinsippet mitt er og vil alltid være at det er bedre for Norge om alle har det bra,en at bare de rikeste har det bra.

Så det blir venstresiden i år igjen ja.

Du vet, det å ta fra de som skaper for å gi til de som ikke skaper er ikke bærekraftig i lengden. Det kommer ikke nor godt ut av den omfordelingen. Målet med et samfunn er ikke å skattlegge hardest mulig.

Når man i tillegg har jaget ut det som kan krype og gå av skapere og gründere (til flagging og full jubel) så er noe galt. Når noe er galt må det fikses - ikke gjøre det enda verre.

Men for all del, lurk rundt i livet ditt i troen på at det er store forskjeller på rødt og blått selv om sannheten er det er 97% likt og 3% nyanseforskjeller som ikke betyr en dritt i det store og hele.

• Nyttig 2
Skrevet
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Du vet, det å ta fra de som skaper for å gi til de som ikke skaper er ikke bærekraftig i lengden. Det kommer ikke nor godt ut av den omfordelingen. Målet med et samfunn er ikke å skattlegge hardest mulig.

Når man i tillegg har jaget ut det som kan krype og gå av skapere og gründere (til flagging og full jubel) så er noe galt. Når noe er galt må det fikses - ikke gjøre det enda verre.

Men for all del, lurk rundt i livet ditt i troen på at det er store forskjeller på rødt og blått selv om sannheten er det er 97% likt og 3% nyanseforskjeller som ikke betyr en dritt i det store og hele.

Du snakker om noe som kalles "trickle down economics" som høyresiden har mast om i en mannsalder,og som absolutt ikke fungerer i det hele tatt. Så det argumentet faller lett bort.

Der jeg faktisk er enig med deg er jo at jeg mener det er feil med både retorikk og direkte politikk på at "rikinger" ikke er ønsket i landet her. Jeg mener at man burde høre på hva de faktisk sier,og man få til en politikk som faktisk holder de i landet. Noen av de (absolutt ikke alle) er faktisk en god ressurs for Norge. De er i hvertfall ikke fienden!

Det ER store forskjeller på blått og rødt. Der jeg kan være enig med deg i er at AP og Høyre er veldig like. Men nærtliggende partier på begge sider,er der som også får gjennomslag på politikken sin. Forskjellen er jo f.eks at man har Rødt og SV som faktisk bryr seg om velferd,og de lengst nederst med bordet. På høyre side så sitter FrP,Venstre osv som skraper det som er av velferd bort litt etter litt. 

Men om jeg må gjenta meg selv,så kan jeg gjerne det. Det er mye på høyresiden som tiltaler meg. Jeg liker bare ikke at for å kile rikingene på de rette stedene,så må man dra teppet under for de som ikke engang har råd til mat og strøm lenger! Det sløses så vanvittig mye på begge sider,så pengene ER der. Men Høyre velger altså som ofte å la det gå utover folk med minst. Faktisk er det nå lite argumenter for Høyres EGEN politikk. De går jo nærmest til valg på hva de ønsker å fjerne. Det er liksom ingen ved roret med en god plan. Vi har hatt Erna i 8 år. Det medførte ingenting med seg. For de med minst ble det naturligvis verre. Jeg vet,for jeg har en søster med MS!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
A-hunter skrev (54 minutter siden):

Fordi vi har kommet på den fantastiske ideen å kalle alt som innebærer en time betalt arbeid i uken for "sysselsatt" og fordi vi har en offentlig sektor som forsyner seg av all ledig arbeidskraft i både opp- og nedgangstider.

Slik er det i alle land. Andelen som jobber bare noen timer er nok også ganske lav. Ja, for mange jobber i offentlig sektor, men er er en litt annen debatt.

Skrevet
Perine skrev (2 timer siden):

Offentlig eller privat?  Folk trenger helsevesen, vann, strøm, sosiale tjenester, skole, veier osv. Lista er lang.  Spørsmålet er hvor vi skaffer oss de tjenestene vi trenger. Ønsker vi å kjøpe dem fra det offentlige Norge, eller på børsen fra AS Privat, med krav om stadig større avkastning for eierne?  Det norske folk har blitt enige via frie valg og lover og regler om at vi ønsker at det offentlige skal sørge for disse tjenestene.  Det er også enighet gjennom tidene om at tjenestene skal finansieres via skatter og avgifter. Alle skal så spleise på utgiftene etter evne, og dette er politikerne uenige om.

Det er helt feil om noen tror at det offentlige trenger færre ansatte ved overgang til digitale løsninger: 

Jeg har opplevd hele digitaliseringsperioden og sett at digitaliseringen automatiserte nærmest alle de oppgavene vi tidligere brukte 75% av arbeidstiden vår til, minst.  Men samtidig ble vi pålagt helt nye, tidkrevende oppgaver og arbeidsmetoder, nye krav til kompetanse for hver nye oppgave,  og måling av effekt. Jeg har vært med på utallige omorganiseringer og kastet rundt i et stadig mer komplisert område. Og jeg stortrivdes med det.  Jeg kan ikke forstå at noen virkelig tør å foreslå å privatisere noe av dette.

Det er enorm forskjell på det offentlige når det leverer kjernetjenester som helse og forsvar og det offentlige som leverer 2.000 EU-direktiver, detaljregulseringer og rundskriv til reviderte forskrifter om knøttsmå detaljer.

For ikke lang tid siden kartla en avis at norske kommuner ikke har oversikt over mer enn ca 50% av det lovverket de er satt til å forvalte (tall med en klype salt). Det bør si noe om hvor overveldende dette systemet er. Og det er her det må kuttes.

Det må ikke kuttes i vann, avløpsrensing, helse eller skole først. Det er mer enn nok annet.

Å privatisere offentlige tjenester bare for å gjøre det har ingen tatt til orde for i denne tråden. Likevel argumenterer du som om det var tema. Ser du spøkelser på lyse dagen eller er det andre årsaker til det?

Du sier selv at digitaliseringen bare har ført til at offentlige ansatte driver med enda mer tullete ting enn de drev med før. Da er jo håpet ute da? Er det ikke på tide å sette en strek - si at vi er administrert mer enn godt nok - og så la dette trollet slutte å vokse? For det vokser hver kvartal. Veksten i antall offentlig ansatte er stabil og høy.

Men det lages ikke renere vann, bedre skoler eller mer helse. Det lages stadig mindre av det. Og dårligere. Altså er ikke flere ansatte en suksessfaktor.

• Liker 3
Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

Enig med deg i alt utenom det siste. Det er stor forskjell på om rødt eller blått har makten. Eg skal ivertfall stemme FRP

• Nyttig 2
Skrevet
A-hunter skrev (54 minutter siden):

Det er enorm forskjell på det offentlige når det leverer kjernetjenester som helse og forsvar og det offentlige som leverer 2.000 EU-direktiver, detaljregulseringer og rundskriv til reviderte forskrifter om knøttsmå detaljer.

For ikke lang tid siden kartla en avis at norske kommuner ikke har oversikt over mer enn ca 50% av det lovverket de er satt til å forvalte (tall med en klype salt). Det bør si noe om hvor overveldende dette systemet er. Og det er her det må kuttes.

Det må ikke kuttes i vann, avløpsrensing, helse eller skole først. Det er mer enn nok annet.

Å privatisere offentlige tjenester bare for å gjøre det har ingen tatt til orde for i denne tråden. Likevel argumenterer du som om det var tema. Ser du spøkelser på lyse dagen eller er det andre årsaker til det?

Du sier selv at digitaliseringen bare har ført til at offentlige ansatte driver med enda mer tullete ting enn de drev med før. Da er jo håpet ute da? Er det ikke på tide å sette en strek - si at vi er administrert mer enn godt nok - og så la dette trollet slutte å vokse? For det vokser hver kvartal. Veksten i antall offentlig ansatte er stabil og høy.

Men det lages ikke renere vann, bedre skoler eller mer helse. Det lages stadig mindre av det. Og dårligere. Altså er ikke flere ansatte en suksessfaktor.

Du har nok rett i det om at jeg ser spøkelser. Beklager det, men det er  litt av inntrykket man får når man hører og leser rundt omkring og spesielt debattene rundt velferdsordningene våre.  Jeg sa forresten ikke at de ansatte driver med tullete ting, men flere forskjellige ting enn før

Skrevet
PeeWee skrev (På 18.7.2025 den 11.43):

Noe som slettes ikke er uvanlig. Norge har faktisk en større andel i jobb enn de fleste andre rike land, inkludert USA: 

Det er helt sant, og det skal vi være stolte av. Norge ligger veldig høyt. Rundt 80%. Sverige og Island er omtrent på samme nivå. (Ser på folk mellom 20 og 60)

Italia og Spania har rundt 60%.

Det forklarer ikke at Norge har dobbelt så høyt sykefravær som Sverige. Vi har bare 1-2% flere i arbeid. Det er helt klart at nordmenn har lavere terskel for å bli hjemme uten å være veldig syke. 

Jeg får min del ville ikke rørt trygdesystemet, men jeg ville knepet litt inn på sykelønn. Det tåler vi. Hvis det er helt krise for de med lav lønn så kan innstrammingen gjelder de med høy lønn. 

• Liker 1
Skrevet
Isambard skrev (2 timer siden):

Det forklarer ikke at Norge har dobbelt så høyt sykefravær som Sverige. Vi har bare 1-2% flere i arbeid. Det er helt klart at nordmenn har lavere terskel for å bli hjemme uten å være veldig syke. 

På den annen side kan man gå på sykelønn dobbelt så lenge i Sverige. Jeg vil gjerne se tall som er sammenlignbare: Hvor mange som har gått på sykelønn i opp til et år. Av en eller annen grunn så vil ingen av sidene presentere slike tall, av en eller annen grunn. Men det er nok den velferdsordningen som kan strammes litt inn, selv om jeg mener at karensdag er en dårlig ide, da det er langtidsfravær som er problemet. 

• Liker 1
Skrevet
Isambard skrev (6 timer siden):

Norge ligger veldig høyt. Rundt 80%.

Javel

image.thumb.png.3e9cda3b4285f4964e114a021a5eb1f3.png

Kilde

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Perine skrev (På 18.7.2025 den 16.27):

Du har nok rett i det om at jeg ser spøkelser. Beklager det, men det er  litt av inntrykket man får når man hører og leser rundt omkring og spesielt debattene rundt velferdsordningene våre.  Jeg sa forresten ikke at de ansatte driver med tullete ting, men flere forskjellige ting enn før

Det er nettopp derfor diskusjonen aldri blir særlig fruktbar.

• Noen: Vi må kutte i offentlig sektor!
  • Noen andre: Javel, så du vil kutte i bemanningen på eldresentre, fastleger og lærere ja. Din høyreorienterte dritt!

Vi må faktisk evne evne å skille mellom offentlig kjernevirksomhet og alt det som ligger utenfor.

Gir det for eksempel mening at Vy, Norske Tog, Bane Nor og Spordrift (samtlige eid 100% av Staten) sitter med hver sin tallrike kommunikasjonsavdeling, hvert sitt høyt gasjerte styre og hver sin topptunge administrasjon? De skal ikke gjøre så mye annet enn å få togene til å gå og da helst i rute (noe de ikke får til). Her er det helt sikkert mer enn 1.000 fullstendig unødvendige ansatte som hever lønn og god pensjon på skattebetalernes regning. De produserer ingenting, de tilfører ingenting. Jeg sier ikke at de ikke gjør noe på jobben, for det gjør de helt sikkert - det er bare det at de gjør ting som ikke er nødvendig eller viktig. Det er et (politisk) skapt behov.

Gir det for eksempel mening i at Staten hver eneste måned skal betale ut barnetrygd når vi vet at Staten surrer bort minst 20 øre av hver krone som går gjennom den og det hele kunne vært løst med lavere skatt? Burde ikke befolkningen få muligheten til å forvalte sine egne penger enn gjennom det overformynderiet vi har lullet oss inn i?

Hvorfor må på død og liv alle pengene gå gjennom Staten? Den står for 70% av hele økonomien vår og den andelen vokser stadig.

Det gir endel problemer når ingen evner å tråkke på bremsene. Vi har aldri vært nærmere 100% planøkonomi enn vi er i 2025. Det burde skremme livskiten ut av befolkningen.

Men neida, vi klapper, jubler og venter på neste utbetaling fra formynderiet...

Endret av A-hunter
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
A-hunter skrev (12 minutter siden):

Javel

Slike tall tar vanligvis ikke med fok på alderspensjon. Når du inkluerer disse blir tallene rett og slett feil .Ser ut som tallene du har brukt her inkluderer folk på alderspensjon, og da blir yrkesdeltakelsen i alle land lavere av naturlig årsaker. 

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Staten surrer bort 20 øre av hver krone som går gjennom den og det hele kunne vært løst med lavere skatt?

Hvilke tall viser du til her? 

Skrevet

Den desidert viktigste saken i dette valget og de neste 2-3 valgene er innvandring. Ingenting endrer samfunnet raskere og mer negativt enn ikke-vestlig innvandring. Om ikke Norge endrer kurs nå, så er vi som Sverige innen 5-10 år og som UK/Frankrike innen 15 år. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Fant80 skrev (På 18.7.2025 den 13.58):

Men om jeg må gjenta meg selv,så kan jeg gjerne det. Det er mye på høyresiden som tiltaler meg. Jeg liker bare ikke at for å kile rikingene på de rette stedene,så må man dra teppet under for de som ikke engang har råd til mat og strøm lenger! Det sløses så vanvittig mye på begge sider,så pengene ER der. Men Høyre velger altså som ofte å la det gå utover folk med minst. Faktisk er det nå lite argumenter for Høyres EGEN politikk. De går jo nærmest til valg på hva de ønsker å fjerne. Det er liksom ingen ved roret med en god plan. Vi har hatt Erna i 8 år. Det medførte ingenting med seg. For de med minst ble det naturligvis verre. Jeg vet,for jeg har en søster med MS!

Hvorfor er det alltid enten - eller?

Det norsk etterkrigshistorie har vist oss er at de fattige ikke får det bedre uansett hvor mye man lugger i håret til de rike. Den teoretiske omfordeligen er virkningsløs, selv om den sikkert tiltaler mange mennesker. Det er heller ikke motsatt - at de fattige finansierer de rikes rikdom. Det har rett og slett ingen sammenheng. 

Det du, og flere andre, muligens tror er at summen av skatter er lineær. Altså at hvis man reduserer skatt på, f eks formue, så må skatten på lave lønninger øke tilsvarende. Slik er det salvsagt ikke. Fastlandet er ikke selvfinansierende, det går med 600 milliarder kroner i underskudd. Hvert år. En sum som omtrentlig tilsvarer all personbeskatning. Det vil i praksis si at alle innbyggere må betale dobbel skatt for at vi skal gå i balanse. For enkelte, meg inkludert, betyr det 96% skatt. Og det er før avgiftene på forbruk, men med 4% nettoinntekt blir det ikke så mye å forbruke heldigvis...

Det er ikke i skatteverktøyet løsningene ligger:

• skatt evner ikke å løfte de med svakest økonomi
  • skatt evner å ødelegge initiativ og nyskapninger
  • skatt jager de velstående og skapende ut av landet (enorm katastrofe med enorme langtidseffekter)
  • skatt brukes i dag utelukkende for å skape vekst i offenlig sektor eller tilknyttet privat sektor med offentlig som enetse kunde
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilleville skrev (På 18.7.2025 den 15.35):

Enig med deg i alt utenom det siste. Det er stor forskjell på om rødt eller blått har makten. Eg skal ivertfall stemme FRP

Stor forskjell? Det må du gjerne utdype.

For meg så virker det mer som en "tvangstanke" som ikke rimer med faktiske forhold. Det politiske etablissementet er ihvertfall veldig fornøyde med at denne tanken får rotfeste. De gjør alt de kan for å underbygge den. Hver side beskriver det som forskjellen på natt og dag. 

Som jeg har skrevet mener jeg det er nyanseforskjeller, altså relativt (som i "helt") ubetydelige. Med 97% av budsjettet bundet opp i forpliktelser er det uklart for meg hvordan det skal kunne bli noen stor forskjell mellom rødt og blått i dette landet.

• Liker 1
Skrevet
thomH skrev (16 minutter siden):

Den desidert viktigste saken i dette valget og de neste 2-3 valgene er innvandring. Ingenting endrer samfunnet raskere og mer negativt enn ikke-vestlig innvandring. Om ikke Norge endrer kurs nå, så er vi som Sverige innen 5-10 år og som UK/Frankrike innen 15 år. 

Siden 1980-tallet har det overveldende flertallet av norske velgere stemt og støttet skyhøy innvandring til Norge. Hvordan skal denne saken plutselig bli den viktigste i valgene i 2025, 2029 og 2033?

Hvem skal gjøre den viktig? For hvem er den viktig?

Jeg er ikke uenig med deg, men det er jo åpenbart velgerne. 

• Nyttig 1
Skrevet
A-hunter skrev (17 minutter siden):

Fastlandet er ikke selvfinansierende, det går med 600 milliarder kroner i underskudd.

Dette inkluderer dog støtte til Ukraina og "grønne" subsidier. 

Skrevet
Isambard skrev (1 minutt siden):

Min statistikk var de fra 20 til 60 år. I den gruppen er 80% sysselsatt:

Går ikke de statistikkene ofre fra 16 til 67 år? Jeg foretrekker forøvrig "emloyment rate", hvor Norge ligger lit lavere fordi uføre ikke tas med. Men selv med de uføre er Norge på femteplasss i den vestlige verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...