Gå til innhold

Valget 2025 - siste sjanse for å snu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2025 er Stortingsvalgår og vi velgerne er nødt til å ta en lang og grundig debatt om demokratiets tilstand og veien videre.

Valgkampen kommer til å forløpe slik vi kjenner den. Noen setter dagsorden og det knives og kriges med mer eller mindre gode motargumenter. Det vil komme løfter og lovnader, som alle vet at ikke kommer til å innfris. Valgresultatet kommer til å føre til at to, tre partier går sammen og danner regjering basert på en plattform de snekrer sammen på et avsidesliggende hotell som også blir navnet på samarbeidsplattformen. Regjeringen får en rød eller blå nyanse.

Høres dette kjent ut?

Norsk politikk går i all hovedsak ut på å dele ut litt mer penger enn året før. Til alle. Hvert år sier finansministeren at det har vært knallharde forhandlinger, selv om alt fremstår å være prioritert. Utover i året kommer Stortinget til å vedta en eviglang rekke nye lover, forskrifter og rundskriv, pluss at de innfører et par tusen direktiver som kommer fra EU som legger seg oppå det ekstreme antallet som finnes fra før. For å håndtere alt dette trenger det offentlige enda flere ansatte og noen nye avgifter. Og bittelitt skatteskjerpelse.

Dette gjentar seg etter hvert valg. Men er det til befolkningens gunst?

I all praksis er det svært lite politikk som kan utøves i Norge. Den daglige driften og allerede inngåtte forpliktelser forsyner seg av hoveddelen av budsjettet. Det sies enkelte steder at politikerne kan utøve politikk for ca 3% av Statsbudsjettet.

Det er altså ikke mulig for velgerne å påvirke noe som helst gjennom valg. I praksis gir vi en stemme på «Stortingspartiet», de politiske partiene kunne slått seg sammen, kalt seg «Forvaltningspartiet» og resultatet ville være omtrent det samme.

Årsaken til at det har blitt slik er at vi har en altomfattende offentlig sektor som ingen har maktet (eller ønsket) å begrense i vekst. All politikk fører til økt vekst, økte budsjetter og flere offentlig ansatte. Det kuttes ikke i noen verdens ting – alt bare vokser. For å ha noe å drive med justeres det lover, forskrifter og innføres dokumentasjonskrav som resulterer i ytterligere mer byråkrati. Digitaliseringens, som gjerne skulle effektivisere og forenkle, har ikke betydd annet enn stabil, høy vekst i antall offentlig ansatte.

Det norske samfunnet står foran store utforinger:

•  600 milliarder i årlig underskudd i fastlandsøkonomien
  • 800.000 i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet
  • Den norske skolen leverer ut elever som ikke kan lese, skrive eller regne
  • Fastlegekrise, helsekøkrise, psykiatrikrise
  • Lav investeringsvilje i privat sektor
  • Kroneverdi som bananrepublikk

for å nevne noe. Lista er eviglang, selv uten å nevne miljø og klima.

Ingen av punktene er nye for 2025. De har vedvart over tiår og har alt forverret seg. De politiske partiene vil i valgkampen fortelle oss at de har løsningen, de vil få stemmer, og i 2029 er situasjonen enda litt verre. Ny repetisjon følger deretter i 2033.

Siden det politiske nivået ikke er i stand til å endre, forbedre eller prioritere er kanskje året velgerne skal si fra om at det er på tide å endre systemet. Politikk må bety noe og velgernes stemmer må gi resultater.

For at dette skal kunne skje må det kuttes. Kuttes i alt. Ansatte, lover, regler, rapporter, forskrifter, reguleringer, rundskriv og krav. Alt. Det er bare gjennom massive kutt det kan frigjøres midler til å drive ordentlig politikk og faktisk endring.

Alternativet er høye skatte- og avgiftsskjerpelser.

Hva velger du?

Gjennom å levere en blank stemme ved valget i 2025 sier du:

• Ja takk til demokrati
  • Ja takk til folkevalg
  • Nei takk til enda en reprise av den samme gamle visa – gi oss noe nytt!

Og du har stemt så beholder retten til å klage og syte. Men du utgjorde en forskjell.

Velgerne må sette politikerne i en situasjon der de kan få jobbe godt, målrettet og til det beste for hele befolkningen. I dag kan de ikke det. Tiden er overmoden for å ta nasjonen inn i fremtiden. Det kan umulig skje om vi skal drasse med oss alt daukjøttet som har fulgt med fra etterkrigstiden og frem til i dag videre.

Det er vår jobb og vårt ansvar å fikse dette. Det starter med en blank stemme i 2025.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Eg er heilt sikker på at FRP vil få til ein enerom forandring. Ivertfall visst dei kjem opp i ein størrelsesorden på 35-40 %.

Eg skal ivertfall stemme på dei. Dei vil behalde pengane i landet til det beste for folket. Dei vil ta vekk fylkeskommunen pluss mykje meir👍

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg vil stemme blankt, FOR eller ND. 

Alt annet tror jeg bare blir mer av det samme.

FrP?  Lynavlederen som Erna og sentrumstrollene vil bruke som pissoir og folka i partiet vil nok nyte det også om de får noen ministerposter.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
A-hunter skrev (7 timer siden):

Gjennom å levere en blank stemme ved valget i 2025 sier du:

• Ja takk til demokrati
  • Ja takk til folkevalg
  • Nei takk til enda en reprise av den samme gamle visa – gi oss noe nytt!

Ikke stem blankt, du må se på de mer ukjente partiene og se om noen av dem har forslag du kan like. Blankt er bare å stemme på flertallet. Finn mindre partier, og promoter dem på forum/til venner, og selv om du ikke finner noe perfekt småparti, gå for det uansett, så signalerer du hvilken vei du vil at ting skal endres i det minste. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilleville skrev (8 timer siden):

Eg er heilt sikker på at FRP vil få til ein enerom forandring. Ivertfall visst dei kjem opp i ein størrelsesorden på 35-40 %.

Eg skal ivertfall stemme på dei. Dei vil behalde pengane i landet til det beste for folket. Dei vil ta vekk fylkeskommunen pluss mykje meir👍

FrP vil selvsagt aldri i verden få 35-40%. Dessuten er ikke det nok, det blir mobilisert for å hindre det som eventuelt kunne hatt stor effekt.

Basert på FrPs historikk i maktens indre korridorer kan man trygt slå fast følgende; tomprat, tomprat og atter tomprat.

Hele poenget her; partisystemet vi har i Norge fungerer ikke.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det farligste er om Norge ender opp som Sverige, med gjengkriminalitet og et flerkulturelt mareritt. Mette Fredriksen, statsminister i Danmark har helt rett, Norge må snu før det er for sent.

Erna Solberg har sagt at hun er enig med henne, men jeg stoler ikke helt på Erna, hun er alt for politisk korrekt, opptatt av FN, Eu osv. Det andre politiske som blir diskutert er ubetydelig i forhold.

https://www.dn.no/politikk/erna-solberg/innvandring/mette-frederiksen/erna-solberg-peker-pa-masseinnvandring-som-en-trussel/2-1-1796061

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AdonisFFM skrev (16 timer siden):

Jeg vil stemme blankt, FOR eller ND. 

Alt annet tror jeg bare blir mer av det samme.

FrP?  Lynavlederen som Erna og sentrumstrollene vil bruke som pissoir og folka i partiet vil nok nyte det også om de får noen ministerposter.

Av dette er det kun den blanke stemmen som kan få betydning. Den kan til og med vise seg å være viktig - for fremtiden - om mange nok velger det eneste fornuftige.

• Nyttig 1
Skrevet
tulletallball skrev (11 timer siden):

Ikke stem blankt, du må se på de mer ukjente partiene og se om noen av dem har forslag du kan like. Blankt er bare å stemme på flertallet. Finn mindre partier, og promoter dem på forum/til venner, og selv om du ikke finner noe perfekt småparti, gå for det uansett, så signalerer du hvilken vei du vil at ting skal endres i det minste. 

Her bommer du. En blank stemme er en stemme på demokrati og folkevalg - men på ingenting av det bestående. Det er selvsagt ikke en stemme til flertallet. Blanke stemmer telles og gis ikke til noen.

At 40 mennesker stemmer på et småparti endrer ikke noe som helst. Det gjør ikke 40 blanke stemmer heller, men poenget er at det er enklere å samle blanke stemmer enn det er å samle til (dessverre, for ofte, rabiate) mikropartier.

• Nyttig 1
Skrevet
kat-e skrev (8 timer siden):

Det farligste er om Norge ender opp som Sverige, med gjengkriminalitet og et flerkulturelt mareritt. Mette Fredriksen, statsminister i Danmark har helt rett, Norge må snu før det er for sent.

Erna Solberg har sagt at hun er enig med henne, men jeg stoler ikke helt på Erna, hun er alt for politisk korrekt, opptatt av FN, Eu osv. Det andre politiske som blir diskutert er ubetydelig i forhold.

https://www.dn.no/politikk/erna-solberg/innvandring/mette-frederiksen/erna-solberg-peker-pa-masseinnvandring-som-en-trussel/2-1-1796061

Det farligste er at nordmenn - uten endring i retning - blir en minoritet i eget land for deretter å bli eliminert fullstendig. Utopi? Innvandrerandelen er rett under 30% i 2025. 1.600.000 innvandrere. Med høy innvandring og lave barnefødsler går dette fryktelig fort.

Så er selvsagt ikke innvandrere en ensartet gruppe, noe som gjør at de færreste merker noe særlig til den utskiftningen som er i ferd med å skje. Men den skjer jo. I dag skjer den - slik det ser ut for politikerne - med velgernes fulle støtte. Hvorfor? Fordi velgerne ved valg etter valg gir mandater til fordeling blant Stortingspartiet der den samme tralten går sin (skjeve) gang med noen knøttsmå fargenyansejusteringer.

Det er derfor velgerne må ta ansvar i år. Det er ingen andre som kan eller vil.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Dersom ikke Høyresiden var så kåt på å klø miliardærene på pungen på bekostning av de aller fattigste så ville jeg vært den første til å stemme blått. Det er mye jeg er enig i,men hovedprinsippet mitt er og vil alltid være at det er bedre for Norge om alle har det bra,en at bare de rikeste har det bra.

Så det blir venstresiden i år igjen ja.

Endret av Fant80
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig helt til det med å stemme blankt. Ingen kommer til å bry seg om det hintet.

Jeg aner ikke hva jeg skal stemme på i år. 

• Liker 4
Skrevet

Det vi trenger er mindre ideologi og færre brutte valgløfter. Partier som bryter valgløfter bør få redusert oppslutning ved neste valg. Typ at stemmene de får teller 25% mindre per brutte valgløfte. Dernest bør alle større endringer være forankret i forskning og ikke ideologi. Ikke gjør ting offentlig eller privat bare fordi man har en ideologisk overbevisning. Endringsprosesser er kostbare i seg selv- både mtp økonomi og personell

• Liker 2
Skrevet
kat-e skrev (9 timer siden):

Eg stoler på Listhaug 

• Liker 3
Skrevet
Fant80 skrev (1 time siden):

Dersom ikke Høyresiden var så kåt på å klø miliardærene på pungen på bekostning av de aller fattigste så ville jeg vært den første til å stemme blått. Det er mye jeg er enig i,men hovedprinsippet mitt er og vil alltid være at det er bedre for Norge om alle har det bra,en at bare de rikeste har det bra.

Så det blir venstresiden i år igjen ja.

Helt enig. "Høyresiden" bryr seg ikke mer om det Norske folk enn Ap&CO. 

Når det er sagt synes jeg nok fortsatt ikke at dagens regjering er noen forskjell.

Å stemme blankt er nok ikke det dummeste alternativ, nei.

• Liker 2
Skrevet
Pilleville skrev (16 minutter siden):

Eg stoler på Listhaug 

Ja, FrP som gav oss ACER og EØS har jo virkelig utgjort en forskjell.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

¨

A-hunter skrev (13 timer siden):

Basert på FrPs historikk i maktens indre korridorer kan man trygt slå fast følgende; tomprat, tomprat og atter tomprat.

Nøyaktig det samme som alle andre partier med andre ord. Inkludert AP, Høyre og resten av røkla. Spesielt i valgår. De lover og lyver, lover og lyver. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
A-hunter skrev (23 timer siden):

800.000 i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet

Noe som slettes ikke er uvanlig. Norge har faktisk en større andel i jobb enn de fleste andre rike land, inkludert USA: 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Pilleville skrev (22 timer siden):

Hvis FrP får over 35% av stemmene så skal jeg spise underbuksa mi.

• Nyttig 1
Skrevet
Stonegiant skrev (18 minutter siden):

Hvis FrP får over 35% av stemmene så skal jeg spise underbuksa mi.

Det skal eg hugse, send video🤩Ikkje juks med string eller mini truse. 

• Liker 1
Skrevet

Offentlig eller privat?  Folk trenger helsevesen, vann, strøm, sosiale tjenester, skole, veier osv. Lista er lang.  Spørsmålet er hvor vi skaffer oss de tjenestene vi trenger. Ønsker vi å kjøpe dem fra det offentlige Norge, eller på børsen fra AS Privat, med krav om stadig større avkastning for eierne?  Det norske folk har blitt enige via frie valg og lover og regler om at vi ønsker at det offentlige skal sørge for disse tjenestene.  Det er også enighet gjennom tidene om at tjenestene skal finansieres via skatter og avgifter. Alle skal så spleise på utgiftene etter evne, og dette er politikerne uenige om.

Det er helt feil om noen tror at det offentlige trenger færre ansatte ved overgang til digitale løsninger: 

Jeg har opplevd hele digitaliseringsperioden og sett at digitaliseringen automatiserte nærmest alle de oppgavene vi tidligere brukte 75% av arbeidstiden vår til, minst.  Men samtidig ble vi pålagt helt nye, tidkrevende oppgaver og arbeidsmetoder, nye krav til kompetanse for hver nye oppgave,  og måling av effekt. Jeg har vært med på utallige omorganiseringer og kastet rundt i et stadig mer komplisert område. Og jeg stortrivdes med det.  Jeg kan ikke forstå at noen virkelig tør å foreslå å privatisere noe av dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...