Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #1 Skrevet 23. mars 2006 I disse Ibsentider lurer jeg rett og slett på hvor mange her som frivillig har lest noe av Ibsen. Altså utenom det som har vært pensum på skolen
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #2 Skrevet 23. mars 2006 Jeg har lest en del. Vi hadde Vildanden som pensum, kan iikke huske at vi leste noe annet av han på skolen. Muligens deler av Et Dukkehjem også. Frivillig har jeg lest blant annet Gjengangere, Lille Eyolf, Fruen fra havet og Hedda Gabler.. I tillegg til at jeg vel har lest Et Dukkehjem. Jeg har sett veldig få dramatiseringer av Ibsen, da. Synes faktisk mange av stykkene hans er veldig lesverdige, uten at jeg skal påta meg å gjenfortelle dem her. Er noen år siden jeg leste dem.
Champagnepiken Skrevet 23. mars 2006 #3 Skrevet 23. mars 2006 Ja - leste selvsagt en del som pensum, men har lest noe utenom også. "En folkefiende" og "Peer Gynt", for eksempel. Og så Terje Vigen, da, som jo faktisk er et fantastisk fascinerende dikt.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #4 Skrevet 23. mars 2006 Ja, det har jeg gjort.. I tillegg til mange mange andre forfattere. Det jeg leste som "pensum" under skolegangen utgjør en forsvinnende liten del av det jeg har lest.. Det utgjorde faktsik en svært liten del av det jeg leste den gang også..
Gjest gurimalla Skrevet 23. mars 2006 #6 Skrevet 23. mars 2006 Har lest en del Ibsen utenom pensum ja. Noe var pensum, men jeg har lest deg igjen senere; vilanden, en folkefiende, gjengangere, et dukkehjem, Peer Gynt, Terje Vigen. Ibsen er i grunnen veldig bra.
Gjest Emera Skrevet 23. mars 2006 #7 Skrevet 23. mars 2006 Ja, har det. Er blant annet akkurat blitt ferdig med Fruen fra Havet.
tommeline Skrevet 23. mars 2006 #8 Skrevet 23. mars 2006 Har i alle fall lest noe Ibsen utenom pensum. Et dukkehjem hadde vi jo på skolen, men har lest den seinere og, og Gjengangere og Terje Vigen.
Anglofil Skrevet 23. mars 2006 #9 Skrevet 23. mars 2006 Ja, det har jeg. Jeg ønsket meg Ibsens samlede verker til jul og fikk en del innbundet, så jeg har hatt litt å kose meg med. Mvh Yvonne
Gjest King James Skrevet 23. mars 2006 #10 Skrevet 23. mars 2006 (endret) Jeg har lest en del av ibsen. Catalina Gildet på solhaug fru inger til østråt hermænedene på hegeland kongs-emnerne gjenganger et dukkehjem brand peer gynt de unges forbud det er de jeg har lest---Men jeg har aldri lest ibsen på skolen Endret 23. mars 2006 av King James
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #13 Skrevet 23. mars 2006 Selvsagt har jeg lest Ibsen på eget initiativ. Synes ikke det er tunglest, og jeg blir revet med i handlingen. Og så er det jo så lett å relatere opp til vår tid Ibsen er alltid aktuell! Har lest følgende stykker: Vildanden Et dukkehjem Byggmester solness Fruen fra havet Vildanden er nok det som gjorde størst inntrykk på meg. Husker jeg gikk veldig lenge å tenkte på om man alltid bør fortelle sannheten. og så husker jeg disse øynene til han ene mannen i fruen fra havet (uff, nå husker jeg ikke navnene på personene). Tror jeg skal ta fram Ibsen samlede snart igjen og lese litt mer
skrue Skrevet 23. mars 2006 #14 Skrevet 23. mars 2006 Kan nevne at nrk skal sende hørespill av Ibsen uavbrutt hele denne helgen på DAB og som podcast. http://www.nrk.no/programmer/radio/radioteatret/5553214.html
englefjes Skrevet 27. mars 2006 #15 Skrevet 27. mars 2006 Ja, har lest ganske mye av Ibsen. Catilina, Hærmendene på Helgeland, Peer Gynt, Brand, Vildanden, Et dukkehjem, En folkefiende, Samfundets støtter, Hedda Gabler, Gjengangere, Når vi døde vågner... hm kanskje noen flere jeg ikke kommer på. Har hatt stor glede av å lese det.
Gjest Gjesta Skrevet 27. mars 2006 #16 Skrevet 27. mars 2006 Jeg har lest Et Dukkehjem og Peer Gynt. Leste ingenting på skolen. Det nærmeste jeg kom på skolen, var å se en filmatisering av Peer Gynt. Men denne filmatiseringen fascinerte meg såpass at jeg kjøpte boka (Peer Gynt) samme dag. Ibsen er i høyeste grad lesverdig syns jeg. Og i dag har jeg bestilt Ibsens samlede verker, så jeg kommer nok til å lese mer i nærmeste framtid.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #17 Skrevet 27. mars 2006 Nei. Jeg synes Ibsen ser ut som en dødskjedelig overnorsk streng gubbe, så hvorfor skulle jeg lese bøker av ham? Jeg blir ikke i godt humør av tragiske, dystre og gammelmodige tekster fra strenge menn. Jeg har heller fokusert på internasjonale utenlandske forfattere fra ulike land, oversatt til engelsk. Mye mer interesant og givende (og ikke minst mer spennende). Slike som Ibsen kan du få gratis av meg.
Gjest synseren Skrevet 27. mars 2006 #19 Skrevet 27. mars 2006 Jeg har ikke lest noe av Ibsen synes det blir for tungt.
Knurr Skrevet 27. mars 2006 #20 Skrevet 27. mars 2006 Kan ikke fordra å lese skuespill, men jeg har sett alle Ibsenstykker jeg har fått med meg at har gått på de større teaterene i Oslo siden jeg var 16. Er fan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå