Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som har vært uheldig å hatt 3 eller flere spontanabort å hatt videre utredning av gynekolog fra sykehuset har dem funnet ut hvorfor man har mistet flere ganger og hva slags tester tar dem?

Anonymkode: 78c11...8fb

Skrevet

Ble utredet etter 3 SA, har ikke funnet årsaken til spontanabortene, men fikk anbefalt IVF, som førte til graviditet - er nå i andre trimester. 

Tok innvendig ultralyd, sjekket eggstokkene, form på livmoren og egglederne. 

Mannen leverte sædprøve som var av god kvalitet, ellers hadde han fått ytterligere utredning.

Tok også en del blodprøver: Faktor Leiden, S protein, diverse vitaminer (D,B12, Jern, Folat,...), AMH, FSH, østrogen+ progesteron, stoffskifte, ulike sykdommer (mykoplasma, klamydia, syfilis, etc), kromosomprøver av begge. Alt var innenfor normalen bortsett fra amh, som egentlig ikke har noe å si mtp SA - men som førte til at vi valgte å ta IVF med en gang heller enn å fortsette å prøve naturlig. Stoffskifte var også innenfor normalen, men fikk likevel medisin for å optimalisere det pga IVF behandlingen. 

Skrevet
HeleneHS skrev (16 minutter siden):

Ble utredet etter 3 SA, har ikke funnet årsaken til spontanabortene, men fikk anbefalt IVF, som førte til graviditet - er nå i andre trimester. 

Tok innvendig ultralyd, sjekket eggstokkene, form på livmoren og egglederne. 

Mannen leverte sædprøve som var av god kvalitet, ellers hadde han fått ytterligere utredning.

Tok også en del blodprøver: Faktor Leiden, S protein, diverse vitaminer (D,B12, Jern, Folat,...), AMH, FSH, østrogen+ progesteron, stoffskifte, ulike sykdommer (mykoplasma, klamydia, syfilis, etc), kromosomprøver av begge. Alt var innenfor normalen bortsett fra amh, som egentlig ikke har noe å si mtp SA - men som førte til at vi valgte å ta IVF med en gang heller enn å fortsette å prøve naturlig. Stoffskifte var også innenfor normalen, men fikk likevel medisin for å optimalisere det pga IVF behandlingen. 

er det en bmi grense for å ta ivf etter å mistet flere ganger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er det en bmi grense for å ta ivf etter å mistet flere ganger?

Det vet jeg ikke. Hadde selv BMI rundt 25 da jeg ble utredet.

Skrevet
HeleneHS skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke. Hadde selv BMI rundt 25 da jeg ble utredet.

Ok

Anonymkode: 7157f...54a

Skrevet

Jeg har hatt 6 spontanaborter. Ble utredet etter fjerde. Det ble ikke funnet en årsak.

Har tatt de samme testene som HeleneHS. Altså en grundig sjekk av livmor og eggstokker med 3d ultralyd. Har også tatt mr på eget initiativ for å se etter tegn til endometriose. Blodprøver for å se etter stoffskiftesykdommer, immunsykdom og blodsykdommer som er kjent for å gi spontanaborter. Blodprøver for å måle vitaminer. Kromosomprøve av både meg og mannen.

Mannen har tatt flere sædprøver som er helt normale.

Har i tillegg hatt en hysteroskopi for å titte inne i livmoren og da fjernet de noen små polypper samtidig.

Legene på klinikken sa at det var svært sjeldent de fant en årsak. Som oftest går det galt på embryo-stadiet, og det kan man som regel ikke gjøre noe med. 😕

Anonymkode: d4366...a4a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt 6 spontanaborter. Ble utredet etter fjerde. Det ble ikke funnet en årsak.

Har tatt de samme testene som HeleneHS. Altså en grundig sjekk av livmor og eggstokker med 3d ultralyd. Har også tatt mr på eget initiativ for å se etter tegn til endometriose. Blodprøver for å se etter stoffskiftesykdommer, immunsykdom og blodsykdommer som er kjent for å gi spontanaborter. Blodprøver for å måle vitaminer. Kromosomprøve av både meg og mannen.

Har i tillegg hatt en hysteroskopi for å titte inne i livmoren og da fjernet de noen små polypper samtidig.

Legene på klinikken sa at det var svært sjeldent de fant en årsak. Som oftest går det galt på embryo-stadiet, og det kan man som regel ikke gjøre noe med. 😕

uff så leit å høre :( ble du også tilbudt ivf?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

uff så leit å høre :( ble du også tilbudt ivf?

Jeg var allerede i IVF forløpet da spontanabortene kom. Jeg tok en fertilitetstest da jeg og mannen begynte å prøve på barn. Da ble det oppdaget at jeg hadde lave eggreserver og ble med en gang henvist til IVF for fertilitetspreservering fordi vi ønsket oss to barn. Og fordi jeg var 35, var ikke tiden på vår side.

Legen sa at min lave amh ikke hadde noe å si da jeg hadde like stor sjangse for å bli gravid som alle andre på min alder, og det var stor sannsynlighet for at jeg kunne få barn nr 1 på egenhånd. Meeen så viste det seg at det skulle bli vanskeligere enn antatt. 😛

Jeg mistenker at det er min alder som har skylda. Har også mistenkt stress. Har ptsd som noen ganger får fysiske utslag.

Skrevet

Måtte du betale for alle ekstra testene? 

Skrevet

Måtte du betale for alle ekstra testene? 

Betalte 3500,- for fertilitetsjekken privat. Da var masse blodprøver inkludert. Men betalte bare egenandel for de offentlige undersøkelsene og ingenting for blodprøvene. Skal sis at jeg har nådd frikortgrensen så kjapt hvert år at jeg ikke er 100% sikker på hva jeg har betalt for, og ikke.  😛

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Betalte 3500,- for fertilitetsjekken privat. Da var masse blodprøver inkludert. Men betalte bare egenandel for de offentlige undersøkelsene og ingenting for blodprøvene. Skal sis at jeg har nådd frikortgrensen så kjapt hvert år at jeg ikke er 100% sikker på hva jeg har betalt for, og ikke.  😛

ok. hvor var det du tok 3ultralyd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ok. hvor var det du tok 3ultralyd?

Tok 3d ultralyd både ved privatklinikk under fertilitetssjekken, og ved st.olavs da jeg ble henvist dit for ivf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...