Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt skal det gå før man bare burde kaste inn håndkle å si at dette ikke går lenger? 

Riktignok er babyen bare 2 uker gammel i morgen, og vi har nok mye å gå på men kjenner at det begynner å ta knekken på meg. Vi har slitt fra starten av og nå er bare kaving og uro hver gang han skal ha pupp, og i tillegg nå kan det virke som vi har gått inn i økedøgn?? Som gjør saken 100x verre. 

Han har også gått ned i vekt og vi får beskjed om å gi mme innimellom, dette stresser meg. Kjenner at det frister mest med flaske på fulltid nå. 

Sugetaket er noe svakt, mye kaving som sagt og sprelling. Blir lite effektiv spising i løpet av dagen. Tenker jo å få tungebåndet sjekket hvert fall, men det må jo bli bedre enn dette?? Eller?

Hilsen krisemaksimerer. 

Anonymkode: a6cad...cf3

Skrevet

Jeg har ammet to barn og med begge var ammingen skikkelig styrete og vanskelig de første 3-4 ukene, så hvis jeg skulle basert svaret mitt på mine erfaringer så hadde jeg kanskje forsøkt å holde ut litt til for å se om det blir bedre. Det løsnet veldig for meg da. Med førstemann var jeg også på nippet til å gi opp hele ammingen etter 2 uker, det var forferdelig. Men så gikk det mye bedre som sagt etter 3-4 uker. Mye antagelig fordi sugetaket ble bedre. 

Anonymkode: 174ce...694

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på om det er første eller andre barn. Med min første kavet vi i tre måneder før det løsnet. Var veldig glad for at jeg fortsatte. Med nummer to gikk det av seg selv med en gang, men jeg hadde nok aldri holdt ut i tre måneder om vi hadde hatt problemer. For meg var nok flaskestyret det som gjorde at jeg orket å fortsette. 

Se om du kan få skikkelig hjelp før du gir opp. Ammehjelpen, ammeklinikken, amme-poliklinikk osv er der for deg. For vår del viste det seg at gutten hadde en låsning i nakken og en tur til manuellterapeut gjorde at mye løsnet. 

• Liker 1
Skrevet

Det bestemmer du.

Hvor mye mer føler du at du har å gå på? Livene våre ble mye bedre da vi droppet ammingen, angrer på at jeg ikke kastet inn håndkledet tidligere. Vi slet med vektoppgang som førte til ekstratimer hos helsestasjonen, jeg var like stressa hver gang. Telling av antall bleier brukt, styring med ammeskjold, hundre forskjellige posisjoner å amme i...ble rene yogien.

Å gå over til flaske økte livskvaliteten for oss alle sammen, og flaskekoking er ikke så styrete som mange tror, ei heller er det å skulle pakke med seg MME når man skal ut. Det får man veldig fort dreisen på.

Gjør det som er best for deg og din familie. 

Anonymkode: 394fc...afb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det bestemmer du.

Hvor mye mer føler du at du har å gå på? Livene våre ble mye bedre da vi droppet ammingen, angrer på at jeg ikke kastet inn håndkledet tidligere. Vi slet med vektoppgang som førte til ekstratimer hos helsestasjonen, jeg var like stressa hver gang. Telling av antall bleier brukt, styring med ammeskjold, hundre forskjellige posisjoner å amme i...ble rene yogien.

Å gå over til flaske økte livskvaliteten for oss alle sammen, og flaskekoking er ikke så styrete som mange tror, ei heller er det å skulle pakke med seg MME når man skal ut. Det får man veldig fort dreisen på.

Gjør det som er best for deg og din familie. 

Anonymkode: 394fc...afb

Eldste barnet var flaskebarn, og det var "enkelt", men siden de er så tette i alder tenkte jeg det ville være enklere å amme denne gangen for å slippe å måtte huske på ekstra greier hver gang vi skal ut døra. Vi får se om jeg holder ut en uke til, og om det er verdt det 😅

Skrevet

Jeg har en baby på 10 mnd. Fullammet til han var 7 mnd, da greidde jeg ikke mer. Strevde helt fra starten vi også, men jeg var sta og bestemt på å ville klare det. Mye styr med gjentatt brystbetennelse, abscess og sykehus, mye hadde nok vert annerledes om jeg hadde fått god nok veiledning fra start.. Er stolt over meg selv for at jeg greide såpass lenge, men samtidig angrer jeg litt på at jeg ikke sluttet før. Tror jeg og baby hadde hatt det mye roligere sett i etterkant, om jeg f.eks hadde gått over til delamming.

Anonymkode: 73537...c1c

• Liker 1
Skrevet

Jeg slutta å amme baby da hun var rundt 3 mnd. Da hadde vi styra lenge og hun gikk ikke opp i vekt. Orket ikke pumpe heller. Nå gir jeg mme på fulltid. Savner litt å amme på natta, det er litt mer styr med flasker. Men ellers er det såååå mye bedre. Mye mer fornøyd unge, og pappaen kan også mate :)

Anonymkode: e0396...f98

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 11.41):

Hvor langt skal det gå før man bare burde kaste inn håndkle å si at dette ikke går lenger? 

Riktignok er babyen bare 2 uker gammel i morgen, og vi har nok mye å gå på men kjenner at det begynner å ta knekken på meg. Vi har slitt fra starten av og nå er bare kaving og uro hver gang han skal ha pupp, og i tillegg nå kan det virke som vi har gått inn i økedøgn?? Som gjør saken 100x verre. 

Han har også gått ned i vekt og vi får beskjed om å gi mme innimellom, dette stresser meg. Kjenner at det frister mest med flaske på fulltid nå. 

Sugetaket er noe svakt, mye kaving som sagt og sprelling. Blir lite effektiv spising i løpet av dagen. Tenker jo å få tungebåndet sjekket hvert fall, men det må jo bli bedre enn dette?? Eller?

Hilsen krisemaksimerer. 

Bare avslutt og gå rett på MME. Foreldrene kan lettete dele på byrden og ungen blir god og mett hver gang! 

Anonymkode: fac97...fd3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg slet i starten men holdt ut. Rundt 4 uker løsnet det og jeg er SÅ glad for at jeg ikke ga meg. Det er praktisk å slippe flasker og pulver, det er bedre for ungen og man slipper mensen. Man kan spise mer også pga melkeproduksjonen. Også er erstatning ultraprosessert med en fæl ingrediensliste.

Anonymkode: 103e8...c43

• Hjerte 1
Skrevet

Det viktigste er at du må kjenne på hva som er rett for deg.

Når det er sagt, så kan det godt hende at det plutselig løsner. To uker er fortsatt veldig tidlig. Jeg strevde selv mye med førstemann. Sugesvak pga. gulsott, som igjen førte til flere brystbetennelser og videre til for liten produksjon. Fikk også dårlig veiledning på barsel. Det ble derfor delamming, med pumping og mme i tillegg. Jeg synes personlig det var et jævlig styr med flaskevasking og -sterilisering, selv om vi var to om det. Etter 1-2  måneders tid med dette hadde jeg egentlig akseptert at det kom til å forbli delamming, men gradvis gikk produksjonen oppover og etter 4 mnd var det kun amming som gjaldt, men med litt pumping innimellom sånn at partner også kunne ta mating av og til.

Med andremann var produksjonen på topp fra start, har motsatt problem nå, med overproduksjon. Strevde allikevel de første 2-3 ukene med kaving, dårlig sugetak og såre brystvorter, men det gikk seg til, og nå har det vært fullamming hele veien. Personlig synes jeg det er et mye enklere liv enn på styre på med flasker og mme.

Hvis du bestemmer deg for å fortsette å prøve å amme, så bør du tilby brystet først, for så å ev. fylle på med mme, dersom baby ikke virker fornøyd. Du kan også forsøke å pumpe mellom matingene for å øke eller holde produksjonen oppe. Men husk for all del å ta vare på deg selv og din egen mentale helse. Baby har det best dersom mamma har det bra.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...