Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er hos mine foreldre på ferie i 6 dager, og av erfaring er det altfor lenge, men reiser langt med fly og min gamle mor ønsker jeg skal være der lengst mulig.

Problemet er at min sytete søster også er der samtidig, og hun er den mest selvopptatte dama jeg vet om.

Hun holder på å lage nytt bad/kjøkken i sin bolig, derfor har hun flyttet inn til våre foreldre noen måneder, mens renoveringen pågår, så hun er oppe hos våre foreldre hele tiden nå (men det er hun ellers også)

Hun har alltid vært veldig opptatt av utseendet og snakket konstant om sine skavanker, som om det er det verste i verden.

Jeg har vokst opp med hennes konstante snakk om vekt, kalorier, at andre er tynnere, penere og hun blir aldri brun nok, aldri trent nok og er aldri fornøyd nok med sine kjærester heller. Hun baksnakker mye (også meg) og er kun grei med de hun liker/hennes venner (de har aldri noen feil)

Hun snakker mye fra morgen til kveld, og hennes stemme er det første jeg hører når jeg står opp og det siste jeg hører før jeg legger meg, i tillegg til tv og radio som står på-gjerne samtidig. Våre foreldre er litt tunghørte så de får ikke med seg alt surret, men det gjør jeg.

Hun blander seg inn i alle samtaler, og hvis jeg har besøk av gamle barndomsvenner bryter hun inn i samtalen og begynner å snakke om at det er så synd at hun har fått inngrodd tånegl som gjør at hun ikke kan gå i høyhælte sko, at hun ikke får gått fjellturer pga det dårlige været-fordi hun er avhengig av å trene siden hun har slike vektproblemer (hun har 5 kg for mye på kroppen) at hun har tørt hår og det er veldig plagsomt (hun har farget/stripet håret sitt i 25 år-ikke rart det er tørt) og alle pengene som går med til å bygge drømmebadet og det er grunnen til at hun ikke tar seg råd til en utenlandsferie i år, fordi hun må spare.

Så begynner hun å fortelle om alle sine ferier til Maldivene, skiferie i Sveits og snakke om alle de gode røverkjøpene hun fikk da hun kjøpte seg designerjeans i en eksklusiv butikk i Beverly Hills, da hun besøkte en studievenninne som er gift med en som er rik og jobber i filmbransjen..... Det ender ofte med at jeg bare slutter å prate eller går ut og ber min mor hente henne i påskudd av "noe som hun trenger hjelp til på  kjøkkenet".

Mine venner ler og synes det er litt underholdende, samtidig som de sier at de ikke hadde orket å hatt et slik selvopptatt søsken, men jeg blir pisslei av denne "me, myself and I" personligheten hennes, og hvis jeg ber henne ikke blande seg inn når jeg har besøk, blir hun sint og begynner å rakke ned på meg.

Hun takler veldig dårlig konstruktiv kritikk, og begynner istedenfor å kritisere og slenge dritt.

Har andre slike søstre?

Anonymkode: 67321...80c

• Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er hos mine foreldre på ferie i 6 dager, og av erfaring er det altfor lenge, men reiser langt med fly og min gamle mor ønsker jeg skal være der lengst mulig.

Problemet er at min sytete søster også er der samtidig, og hun er den mest selvopptatte dama jeg vet om.

Hun holder på å lage nytt bad/kjøkken i sin bolig, derfor har hun flyttet inn til våre foreldre noen måneder, mens renoveringen pågår, så hun er oppe hos våre foreldre hele tiden nå (men det er hun ellers også)

Hun har alltid vært veldig opptatt av utseendet og snakket konstant om sine skavanker, som om det er det verste i verden.

Jeg har vokst opp med hennes konstante snakk om vekt, kalorier, at andre er tynnere, penere og hun blir aldri brun nok, aldri trent nok og er aldri fornøyd nok med sine kjærester heller. Hun baksnakker mye (også meg) og er kun grei med de hun liker/hennes venner (de har aldri noen feil)

Hun snakker mye fra morgen til kveld, og hennes stemme er det første jeg hører når jeg står opp og det siste jeg hører før jeg legger meg, i tillegg til tv og radio som står på-gjerne samtidig. Våre foreldre er litt tunghørte så de får ikke med seg alt surret, men det gjør jeg.

Hun blander seg inn i alle samtaler, og hvis jeg har besøk av gamle barndomsvenner bryter hun inn i samtalen og begynner å snakke om at det er så synd at hun har fått inngrodd tånegl som gjør at hun ikke kan gå i høyhælte sko, at hun ikke får gått fjellturer pga det dårlige været-fordi hun er avhengig av å trene siden hun har slike vektproblemer (hun har 5 kg for mye på kroppen) at hun har tørt hår og det er veldig plagsomt (hun har farget/stripet håret sitt i 25 år-ikke rart det er tørt) og alle pengene som går med til å bygge drømmebadet og det er grunnen til at hun ikke tar seg råd til en utenlandsferie i år, fordi hun må spare.

Så begynner hun å fortelle om alle sine ferier til Maldivene, skiferie i Sveits og snakke om alle de gode røverkjøpene hun fikk da hun kjøpte seg designerjeans i en eksklusiv butikk i Beverly Hills, da hun besøkte en studievenninne som er gift med en som er rik og jobber i filmbransjen..... Det ender ofte med at jeg bare slutter å prate eller går ut og ber min mor hente henne i påskudd av "noe som hun trenger hjelp til på  kjøkkenet".

Mine venner ler og synes det er litt underholdende, samtidig som de sier at de ikke hadde orket å hatt et slik selvopptatt søsken, men jeg blir pisslei av denne "me, myself and I" personligheten hennes, og hvis jeg ber henne ikke blande seg inn når jeg har besøk, blir hun sint og begynner å rakke ned på meg.

Hun takler veldig dårlig konstruktiv kritikk, og begynner istedenfor å kritisere og slenge dritt.

Har andre slike søstre?

Hvor gammel er hun? Hun høres umoden ut. Må jo være litt slitsomt for foreldrene dine dette.

Anonymkode: 35461...038

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal det vel sies at du virker lik søsteren din siden du snakker henne ned bak hennes rygg.

Selvinnsikt, på hermetikk. 

Anonymkode: 7b9fb...b86

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om dere er kliss like.

Anonymkode: deb44...876

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå skal det vel sies at du virker lik søsteren din siden du snakker henne ned bak hennes rygg.

Selvinnsikt, på hermetikk. 

Anonymkode: 7b9fb...b86

Jeg snakker henne ned fordi hun er veldig slitsom og masete. Hadde hun ikke vært det, hadde jeg ikke skrevet om henne her inne.

ts

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker henne ned fordi hun er veldig slitsom og masete. Hadde hun ikke vært det, hadde jeg ikke skrevet om henne her inne.

ts

Du er hjemme i kun 6 dager, det må vel være mulig å utholde. Mer bekymret for hvordan dine foreldre har det med henne boende over lengre tid.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Fy fader så slitsomt!! Jeg har ikke en sånn søster, heldigvis. Men jeg har selvopptatte mennesker rundt meg som får alt til å handle om dem, uansett. Og de suger livskraften ut av meg. Har du prøvd å snakke til henne skikkelig? Si du er drittlei?

Anonymkode: 5e950...3ba

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor gammel er hun? Hun høres umoden ut. Må jo være litt slitsomt for foreldrene dine dette.

Hun er 54 år og mine foreldre er sliten av henne i perioder, selv om det er en trygghet for de at hun bor i samme hus (de har hver sin etasje)

Ifølge vår mor har snakket om utseendet tatt av samtidig som hun har blitt eldre, og hun blir mer og mer misfornøyd med livet, og klarer ikke se at andre hun kjenner ikke har det som hun har.

ts

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 54 år og mine foreldre er sliten av henne i perioder, selv om det er en trygghet for de at hun bor i samme hus (de har hver sin etasje)

Ifølge vår mor har snakket om utseendet tatt av samtidig som hun har blitt eldre, og hun blir mer og mer misfornøyd med livet, og klarer ikke se at andre hun kjenner ikke har det som hun har.

ts

54?? Hjelpes.. Hun må jo ha sitt eget indre strev med noe. Foreldrene dine er da gamle, og dette må være slitsomt for dem, uansett om hun har egen etasje.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fy fader så slitsomt!! Jeg har ikke en sånn søster, heldigvis. Men jeg har selvopptatte mennesker rundt meg som får alt til å handle om dem, uansett. Og de suger livskraften ut av meg. Har du prøvd å snakke til henne skikkelig? Si du er drittlei?

Anonymkode: 5e950...3ba

Jeg er hjemme 3-4 ganger i året, og hver gang prøver jeg å si til henne på en konstruktiv måte at hun er litt slitsom, men hun blir rasende og begynner å slenge dritt til meg.

Mine voksne barn synes hun er masete, og sier at de hadde besøkt besteforeldrene oftere hvis hun ikke hadde vært der, men de tør ikke å si noe til henne.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

54?? Hjelpes.. Hun må jo ha sitt eget indre strev med noe. Foreldrene dine er da gamle, og dette må være slitsomt for dem, uansett om hun har egen etasje.

Hun har vært mer eller mindre slik hele livet, men kun i familien. Utad viser hun smørsiden og at alt er tipptopp.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har andre slike søstre?

Veldig veldig umoden og ikke helt i kontakt med egne følelser så da går det bare i det overfladiske. 

Anonymkode: 073f2...fb2

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oj, sånn kan jeg være også.. Jobber med saken.

Anonymkode: 6cd59...036

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

høres ikke ut som hun er selv opptatt, men det er du som er sjalu og du kan ikke klage på baksnakking når du gjør det selv 

Anonymkode: dace0...505

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oj, sånn kan jeg være også.. Jobber med saken.

Anonymkode: 6cd59...036

Som min søster?

Det er personligheten hennes+diagnose av noe slag tror jeg.

Da jeg skulle døpe mine tvillinger, var det så vidt min søster kunne bli med i kirken fordi hun syntes hun så tjukk ut i kjolen hun hadde tatt på seg, og var sikker på at alle i kirken kom til å se på henne.

Da sa jeg til henne at folk kom i kirken for å se mine barn bli døpt og oss foreldre og ikke for å se på henne, og da ble hun sur, men kom til kirken likevel.

Hun uteble fra dåpsselskapet, fordi hun ikke skulle spise, fordi hun var tjukk nok mente hun.

Ts

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

høres ikke ut som hun er selv opptatt, men det er du som er sjalu og du kan ikke klage på baksnakking når du gjør det selv 

Sjalu på hva?

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjalu på hva?

Ts

virker veldig som du er en dårlig søster som er så frekk mot henne det er jo tydelig at hun sliter med spiseforstyrrelser eller trenger en form for hjelp med det ekstremt dårlig selvtillit hun har av kroppen sin

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når hun er 50 år og holder på sånn er det nok en eller annen form for diagnose i bildet som burde vært fanget opp for lenge siden (og jeg pleier ikke å strø om meg med diagnoseprat).

Kanskje du kan bruke dette mer aktivt for å ikke bli så bitter/irritert på henne. Altså ikke tenke at hun bare er din irriterende søster, men at hun åpenbart sliter med ting, bor fortsatt ‘hjemme’ og mest sannsynlig ikke vil få det livet hun tydeligvis ønsker seg. Fordi hun ikke har fått hjelp tidligere, og det er jo bare trist. 

Også ville jeg vært obs på å utlevere noen på denne måten her inne. Hvem som helst som kjenner til henne (eller hun selv) vil jo raskt forstå hvem det er snakk om. Veldig ugreit. 

Anonymkode: 49223...d5b

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

virker veldig som du er en dårlig søster som er så frekk mot henne det er jo tydelig at hun sliter med spiseforstyrrelser eller trenger en form for hjelp med det ekstremt dårlig selvtillit hun har av kroppen sin

Jeg er ikke misunnelig på steder hun har vært og klær hun har kjøpt, fordi vi har ganske ulik stil og jeg bryr meg ikke om designerjeans, og jeg har også vært på masse fine ferier, så der tar du feil.

Hun har kjeftet og bjeffet på meg hele oppveksten, og nå gidder jeg ikke å finne meg i det mer.

Når hun sliter med noe så går det veldig ut over omgivelsene dvs meg og våre foreldre.

Vi har også vårt men hun tåler ikke at vi åpner munnen og sier noe, for hun har monopol på all elendighet.

Jeg har ba henne for et par år siden å gå til psykolog istedenfor å slite ut omgivelsene, eller rettere sagt våre foreldre, men da ble hun så sint at hun kastet en tallerken etter meg.

Vår mor jatter bare med for å beholde husfreden 

Ts

• Liker 4
Skrevet

Det høres jo ut som om dama har et utrolig kjedelig liv om hun er hos foreldrene sine hele tiden (oppfatter ts slik at det ikke bare er når hun bor der grunnet renovering). 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...