Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor jobber vi?

jo, for å tjene penger til livets opphold - altså OVERLEVE. 

Det er en nymotens oppfatning at vi skal leve så veldig ved siden av jobben. Og lever vi ikke nok, nei da blir vi sure og vil ha sykemelding. 

I de fleste land utenom vesten så er fokuset på å skaffe seg mat og ha tak over hodet - gjennom å jobbe. Er man heldig har man også en familie (og kanskje noen naboer og barndomsvenner i nærheten) som kan gi glede og støtte mens man jobber seg gjennom tilværelsen. 

Det er bare i vesten man skal ha tid til å trene, se på tv, spise på restaurant, ha en hobby, være med venner støtt og stadig, ut å reise etc - og man må ha sykemelding for å klare å a ha fritid for disse tingene.

Man er pokkers så privilegert at det er kvalmende når man drar til lege for å «hente seg inn» før FERIE  eller ellers i hverdagen fordi - stakkars - man får ikke tid og styrke nok til å LEVE livet.

Anonymkode: 8d828...96a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet sånn i et par år. Helt utmattet etter jobb og fikk knapt mat i meg på kvelden etter jobb. Gikk gradvis ned i vekt slik at jeg veide for lite. I helgene skulle jeg liksom ta igjen alt jeg ikke hadde gjort tidligere i uka. Både hjemme og sosialt.  På en måte aksepterte jeg at sånn er det. Bodde alene så hadde ingen forpliktelser. Samtidig så var det ikke et liv å leve. Mitt liv var i ferier. 

Anonymkode: f2529...cf2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor jobber vi?

jo, for å tjene penger til livets opphold - altså OVERLEVE. 

Det er en nymotens oppfatning at vi skal leve så veldig ved siden av jobben. Og lever vi ikke nok, nei da blir vi sure og vil ha sykemelding. 

I de fleste land utenom vesten så er fokuset på å skaffe seg mat og ha tak over hodet - gjennom å jobbe. Er man heldig har man også en familie (og kanskje noen naboer og barndomsvenner i nærheten) som kan gi glede og støtte mens man jobber seg gjennom tilværelsen. 

Det er bare i vesten man skal ha tid til å trene, se på tv, spise på restaurant, ha en hobby, være med venner støtt og stadig, ut å reise etc - og man må ha sykemelding for å klare å a ha fritid for disse tingene.

Man er pokkers så privilegert at det er kvalmende når man drar til lege for å «hente seg inn» før FERIE  eller ellers i hverdagen fordi - stakkars - man får ikke tid og styrke nok til å LEVE livet.

Denne markante økninga av "syke" er de mellom 20 og 39 år, antar det er samme folka som klager på besteforeldre som ikke stiller opp nok, foreldrene til denne gruppen har nok skjemt bort barna sine noe voldsomt, det får generasjonen etter svi for. Trist utvikling

Anonymkode: 9b03c...f2b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis folk ikke klarer å jobbe fordi de skal ha tid til å leve - så kjøp dere en gård, slutt i jobben og bli selvforsynt! 

Eller bytt jobb, gå ned i stilling, jobb mindre og tål at det betyr mindre lønn- men mer tid til overs til å leve.

Svaret er ikke at du skal sykemeldes mens andre skal betale fordi DU ikke får LEVE nok!

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (16 minutter siden):

Norge er det eneste eller ett av få land i verden der det legges vekt på at man skal orke noe annet ved siden av jobb. I alle andre land (mulig unntak for noen få andre), blir man sykmeldt kun om det er umulig å gjøre jobben. Og selv om man er sykmeldt av gode grunner, vil man i en vesentlig andel av verdens land få sparken om man ikke kommer tilbake i løpet av relativt kort tid. 

Hvordan har du oversikt over slik? Hvilken link kan støtte deg? Alltid er det at Norge er så ille, men det er jo ikke fakta. Det skjønner man jo. 

Brunello skrev (16 minutter siden):

Jeg synes vår løsning i prinsippet er den beste, men hos oss går det i mange tilfeller for langt. 
Folk må trekke topplua opp i panna og se seg rundt før de klager over hvor ille det er. For vi har det best i verden i forbindelse med rettigheter ved sykdom.

Folk vet ikke nok om folk sin helse og livssituasjon til å uttale seg om slik,rett og slett. 

Anonymkode: 5c838...852

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er forresten helt i mot å endre sykefraværregler. Fastleger og leder bør være flinkere til å finne al

Typisk. Andre land har ikke det som oss, da må vi skjerpe oss. 

Anonymkode: fb891...8eb

Jeg skriver at vi må tenke oss om før vi klager. 
Men selvsagt er det ikke så dumt å se på egne handlinger også. Det er ganske mange som vil skjerpe reglene. Jo mer flertallet mener mindretallet utnytter reglene, jo større er sjansene for at reglene skjerpes. Husk at det alt vesentlige av befolkningen nesten ikke har fravær fra jobb. Grunnen til at vi har så høyt fravær i Norge er at en liten andel er mye borte.

AnonymBruker
Skrevet

Største problemet vi har er at få arbeidsgivere ser poenget med å forebygge og å tilrettelegge. Jeg har mange eksempler i min krets og jeg selv er et eksempel på det. 

Man skal bare kjøre på til strikken ryker mener mange. Men vet dere hva? Livet er og skal være mer enn jobb. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad for sykepengeordningen vi har i dette landet, men noen få ødelegge for alle. Synes ikke det å ha noe overskudd utenom jobb er en feil grunn til å høre med lege om en gradert sykemelding. Det er heller ikke galt å be om tilrettelegging på jobb. Nå er det jo slik at med en gradert sykemelding så betyr det ikke at du skal være tilsvarende borte fra jobb, det kan også bety at du kan være 100% på jobb men for eksempel jobbe kun 70% og bruke lengre tid på arbeidet. 

Jeg ser det i sykemeldingsdebatten så er det absolutt behov for å skape en holdningsendring.  Jeg jobber i en bransje der det er veldig mange yngre arbeidstakere og ser at terskelen for å både holde seg hjemme og sykemelde seg er mye lavere enn vi som er litt eldre. Det virker som de er vokst opp med en "jeg fortjener" holdning.  Både til jobb, fritid og penger. 

Anonymkode: 9a846...c9d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener sykemelding ikke automatisk skal brukes for å ‘hente seg inn’ og slike ting.

Dersom arbeidsgiver ikke er åpen for tilrettelegging, at man tar fri eller får perm så vil jo sykemelding være siste utvei. Men jeg synes ikke man skal hoppe til siste utvei før man har snakket med arbeidsgiver om alternativer som kan hjelpe.

Anonymkode: 6ff92...374

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan har du oversikt over slik? Hvilken link kan støtte deg? Alltid er det at Norge er så ille, men det er jo ikke fakta. Det skjønner man jo. 

Folk vet ikke nok om folk sin helse og livssituasjon til å uttale seg om slik,rett og slett. 

Hvor har jeg skrevet at Norge er ille? Jeg har skrevet at det i utgangspunktet er best.

Se deg litt rundt. Med unntak av noen få europeiske land er verdens arbeidsmarked triste greier. Amerikanske filmer der folk er redde for å få sparken er ikke fiksjon. Det er slik arbeidsmarkedet fungerer der. Vi ler nesten av hvor tåpelig det er, men det er livets realiteter der.

Jeg kom i snakk med en Sør-Afrikansk bedriftseier en gang. Han sa at alle arbeidere uten kritisk nødvendig kunnskap fikk sparken om de var borte mer enn 14 dager. Det var så utrolig mange andre som gjorde jobben like godt som ønsket den.

AnonymBruker
Skrevet

67 milliarder ble utbetalt i sykepenger i 2024, det sier seg selv at ei endring i sykelønnsordningen kommer, for dette går ikke

Skrevet

Det viktige her er ikke kortvarig sykemelding vs ikke sykemelding, men at du får gjort noe med utredning/behandling/ rehabilitering/opptrening/medisiner for det økende smertetrykket ditt og det at du tappes for alle krefter av jobb. Du må gjøre noe før du går på en smell og blir langvarig sykemeldt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

67 milliarder ble utbetalt i sykepenger i 2024, det sier seg selv at ei endring i sykelønnsordningen kommer, for dette går ikke

Kanskje de skulle investert en del i rehabilitering av kvinnesykdommer for eksempel? Jeg betalte nesten all rehabilitering av egen lomme fordi det ikke finnes pakkeforløp og fastleger flest gir ingen oppfølging (mine beste leger har henvist meg til privat, og dermed dyr, behandling). 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvorfor er det negativt å kjenne hverandre. Det er en åpenhetskultur 🤷‍♀️ Jeg spør aldri om diagnoser, det er de ansatte som på egne vegne forteller. Jeg spør alltid om det er noe jeg bør kjenne til når jeg kommer inn som leder. Noen har sagt det da, og noen har fortalt når jeg har fulgt opp egenmelding/sykemelding og spurt om formen er bedre/trenger de tilrettelegging etc. Som leder har jeg plikt til å følge opp fravær og forebygge langtidsfravær gjennom tilrettelegging. Og ta tak i mønstre ved egenmeldinger (hver 4. Fredag)

Jeg veit også hvem som har gamle foreldre, valp, samlivsbrudd, en bror som har kreft, jubileum, ungdom som besto legestudiet, mannen som landet den nye jobben som han har ønsket seg. Ikke fordi jeg spør og graver, men fordi vi har en kultur for å prate litt løst og fast også, og har tillit til at vi vil hverandre vel. Det å bli sett på arbeidsplassen og være der som et helt menneske gjør at du leverer bedre resultater. Det er en god måte å forebygge utbrenthet, mistrivsel, turnover og sykefravær når man ikke egentlig er syk. Jeg får sørget for tilrettelegging for å unngå sykemeldinger, sånn at vi kan tillate ekstra hjemmekontor fra andre siden av landet, velferdspermisjon, eller litt ekstra fleksibilitet. Tilbake har jeg folk som gir i andre enden når det er mye å gjøre, og høy trivsel. 

Anonymkode: 01b00...c72

Enig! Jeg er ikke leder selv, men jeg har en leder jeg har tillit til. Har hatt det i tidligere jobber også. Jeg har delt hva som har vært vanskelig tidligere, og det har vært en fordel for meg mtp tilrettelegging og forståelse. 
Nå er jeg for eksempel ikke sykmeldt, men jeg kunne vært det. Har et barn med en diagnose som er veldig krevende, og livet er tøft. Dette har jeg fortalt til min leder. Han har et barn med samme diagnose, så han vet hvordan det er. Det gjør det lettere for meg å stå i jobb. Han forstår når jeg trenger litt slack. Jeg gjør jobben min likevel. 

Anonymkode: 49fc4...815

• Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest Nådeløs
Skrevet

Har det blitt diskutert i denne debatten at kanskje mange står i feil jobb og/eller har for høy stilling? 

Kanskje når man kommer til legen fordi man er utslitt og lei, så burde man heller få et møte med NAV angående å diskutere muligheter for å bytte jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det annerledes for alle andre?

Jeg jobber i en fysisk jobb, og er dausliten daglig - kommer hjem, orker ingenting annet enn å sitte i sofaen og glo på tv. Helgene brukes til hente meg inn og få tatt ærend.

Jeg orker ALDRI å gjøre noe etter jobb i hverdagen, har ikke energi overhodet til det. 

Bortsett fra folk som sitter på hjemmekontor, alle vi som jobber i sliteryrkene har det vel slik. Trenger ikke sykemelding av det.

Jeg har vært gjennom endel ulike grader sliten/utmattet pga sykdommer - og jeg vil si at:

Om man over lang tid ikke klarer helt bokstavelig talt å lage en enkel middag eller brette litt klesvask - sånn helt bokstavelig talt - så er ikke det normalt sliten. 

Men å lengte etter sofaen fredags ettermiddag og ikke orke å gjøre masse hele helgen er helt normalt. 

Men man må jo finne ut av rotårsakene når helsa over tid ikke strekker til. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

På tide at vi arbeidstakere våkner opp og kjemper for bedre vilkår i arbeidslivet. Vi tas knekke på med alle krav samfunnet har til oss! Hamsterhjul! 

JA til livskvalitet med 4 dagers arbeidsuke OG 6 timers arbeidsdag! 
Så trur jeg både sykedager og sykemeldinger hadde krympet!

Anonymkode: 023c9...a4d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På tide at vi arbeidstakere våkner opp og kjemper for bedre vilkår i arbeidslivet. Vi tas knekke på med alle krav samfunnet har til oss! Hamsterhjul! 

Heldig for deg at du er født i Norge og ikke 90% av landene ellers i verden hvor det er helt vanlig å jobbe 12 timer og ha toppen 2 ukers ferie i løpet av et år. 

AnonymBruker
Skrevet

For noen år tilbake ble jeg sykmeldt for en betennelse i ryggen som gjorde meg fullstendig ute av stand til fungere kroppslig og med ulike symptomer. Bla så mistet jeg helt styrken i venstre side av kroppen. 
Det ble en langvarig sykdomsperiode, og jeg fikk beskjed om at jeg måtte trene opp igjen kroppen min. 
Det ble en lang prosess på nesten et år, og jeg ble også kvitt de fleste medisinene. 
Jeg kom meg tilbake i jobb, og har jobbet 100% siden det , men jeg har fortsatt treningen , min 1 gang pr uke for å holde kroppen i gang. 
Dette hjelper i det lange løp og en tåler bedre påkjenninger ved styrketrening og mobilitet. 
En kan ikke bare belaste kroppen uten å pleie den! 
Hvorfor ikke investere i egentrening for å prøve å unngå sykmeldinger? 

Anonymkode: e9b8d...aa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og pensjonen hadde krympet også , men det vil du vel ikke ? 

Anonymkode: e9b8d...aa5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...