Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 35 år og har vært sammen med min kone i 15 år – vi har vært gift i 10 av dem. Vi har tre flotte barn (8, 6 og 3 år), gode jobber og et fint hjem. Jeg har alltid følt meg lykkelig, og spesielt lykkelig gift. Jeg beundrer virkelig kona mi og elsker henne høyt.

I 13 år hadde vi et tilnærmet perfekt forhold, men noe begynte å endre seg i 2024. Vi begynte å krangle oftere, unngikk hverandre, ble mindre intime og mindre nysgjerrige på hverandre. Vi begynte å skli fra hverandre. Etter en vanskelig og mislykket jul ble vi enige om at noe måtte gjøres. Vi tok kontakt med en parterapeut og fikk time i begynnelsen av januar, men vi rakk aldri å gå dit. En liten krangel i romjulen eskalerte kraftig, og hun valgte å flytte ut.

Vi ble enige om å ta en pause og se hvordan det utviklet seg. Pausen varte i omtrent tre måneder – fra januar til mars. I løpet av mars begynte ting å lysne, og i april flyttet hun hjem igjen.

Siden da har vi begge gjort en innsats. Vi har gått i parterapi og jobbet med oss selv. Jeg har kjent på sommerfugler i magen igjen – vi har det virkelig fint. Vi snakker sammen, er åpne, respekterer hverandre. Jeg elsker henne mer enn noen gang, og jeg opplever at hun har det på samme måte.

Men så skjedde noe som har skapt uro i meg.

Hun reiser vanligvis på jentetur én gang i året. I år dro hun til Spania i februar – midt i pausen vår. Selv om vi hadde pause, hadde vi god kontakt: vi ringte hverandre, snappet og holdt kontakt rundt barna. Det føltes trygt.

For et par uker siden satt vi sammen, drakk vin og snakket om hvor glade vi er for å ha funnet tilbake til hverandre. Samtalen kom inn på pausen, og jeg spurte henne – uten egentlig å forvente noe – om hun hadde truffet noen eller vært på date mens vi var fra hverandre. Vi hadde jo vært enige om å være trofaste i perioden. Hun svarte nølende og litt nervøst: «Nei, nei... selvfølgelig ikke. Når skulle jeg det? Du vet jo det. Hvorfor spør du om det?»

Noe i reaksjonen hennes gjorde meg mistenksom. Jeg har aldri gjort det før, og jeg er ikke stolt av det, men jeg sjekket telefonen hennes. Hun bruker mobilen lite, så jeg kunne bla tilbake til februar. Der fant jeg en samtale fra et britisk nummer (+44), andre kvelden hun var i Spania – rundt kl. 22:00. Samtalen varte i 30 sekunder.

Kvelden etter ble hun oppringt igjen av samme nummer rundt samme tidspunkt. Denne gangen svarte hun ikke, men hun sendte en SMS tilbake med navnet på en nattklubb. Senere samme kveld, kl. 00:00, fikk hun en melding fra en venninne: «Hei, jeg tar med jakken din til hotellet.»

Tredje kvelden ringte hun dette britiske nummeret tilbake – igjen en kort samtale. Dagen etter at hun kom hjem fra turen, ringte hun vedkommende en siste gang. Den samtalen varte i 20 sekunder. Etter det er det ingen tegn til kontakt.

Alt dette får meg naturlig nok til å mistenke at hun møtte noen mens hun var på tur. Kanskje det bare var en flørt, kanskje det pågikk i 3–4 dager av den fem dager lange turen. Jeg har ingen bevis for at noe fysisk skjedde, men jeg har en veldig dårlig magefølelse.

Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg plages av det. Jeg blir uvel av tanken på at hun kan ha vært med en annen – selv om det skjedde i en vanskelig periode hvor vi sto i en krise. Vi var jo enige om å være trofaste.

Jeg vet ikke om jeg faktisk vil vite sannheten. Jeg prøver å tenke at det kanskje bare var en uskyldig kontakt – noen drinks, en samtale, og ingenting mer. Men er det naivt?

Jeg har til og med vurdert å ringe det britiske nummeret selv og spørre hvem det er og hva som skjedde. Men igjen – vil jeg egentlig vite det? Nå har vi det så utrolig bra. Barna er glade, hverdagen fungerer, forholdet føles som 10 av 10. Det eneste som skygger over alt, er denne tvilen. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ditt mål om å ha et godt familieliv og samliv med din kone endres hvis hun hadde en kort ferieflørt når dere hadde pausen? 

Vil du kunne klare å slutte å tenke å problematisere rundt det du oppdaget på telefonen hennes? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å ønske å vite sannheten. Det er det som kommer til å føre dere videre til "det nye ekteskapet" deres.  Du må finne ut hvorfor murringene startet. Var hun sint når hun flyttet ut? Jeg kan finne på å gjøre dumme ting hvis jeg blir såret eller sint. 

Her har vi hatt en lignende greie for snart 3 år siden. Med 3 barn. I løpet av dette 14 år gammel forholdet har jeg aldri vært utro. Det skjedde et tillitsbrudd fra min manns side i slutten av 2022. Jeg var sikkert han var utro og har rett og slett begynt å date andre bak ryggen hans som hevn. Uten å ha sex heldigvis. I ettertid ble ting oppklart. Han har ikke vært utro men han var sikker på at jeg har sluttet å elske ham for lenge siden. Misforståelsene ballet seg opp.

Nå snakker vi om alt. Han har ikke vært på terapi, jeg har gått litt. Han var ikke klar for parterapi rett etter tillitsbruddet. Men på en eller annen måte har vi klart å finne ut ting på egenhånd. Mange misforståelser og feilttolkninger. Misforstått murring.

Klart du må finne ut hva som har skjedd og bygge forholdet derfra. Jeg er opptatt av sannhet og helst sannhet med en gang. Å finne ut om utroskap etter 10 år er ikke så kjekt. Du trenger sannheten for å bestemme deg hva som skjer videre. Du har rett til å vite. 

Det er mye som kan skje i et langt forhold dessverre. Det skjer noe hos alle. Ingen blir skånet. 

Anonymkode: 86c94...f73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo også være en annen dame de har møtt. Eller en gjeng med andre. 

Det er litt tynt det du skriver her. Ville nok heller latt det ligge. 

Anonymkode: b8fe3...9e8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fokuser heller på det som er nå, ikke det som har vært.

Anonymkode: be819...3cc

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La det ligge. Ikke lag problemer.

Anonymkode: 254f3...b53

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut om det er en mann eller dame tlf.nr er registrert på?

Anonymkode: d9214...03c

AnonymBruker
Skrevet

hadde det vært meg ville jeg uansett ha likt å vite sannheten, så skjønner deg godt. 

Anonymkode: 14b43...fc1

AnonymBruker
Skrevet

20-30 sekunders-samtaler høres mer ut som noe i retning uber eller matlevering, ikke flørting selv om det er samme nummer. Jeg har ihvertfall flere ganger benyttet meg av samme sjåfør på reiser siden jeg velger sjåfører med høy rating. Noen steder er det ekstra trygghet for kvinner.

Anonymkode: c2135...6bd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

20-30 sekunders-samtaler høres mer ut som noe i retning uber eller matlevering, ikke flørting selv om det er samme nummer. Jeg har ihvertfall flere ganger benyttet meg av samme sjåfør på reiser siden jeg velger sjåfører med høy rating. Noen steder er det ekstra trygghet for kvinner.

Anonymkode: c2135...6bd

Ikke enig, man trenger 20 sekunder til å avtale å møtes et sted. 

Anonymkode: 14b43...fc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i en svært lignende situasjon to ganger. Første gangen lot jeg det gå, men jeg slet med å slippe spørsmålene og det skapte en indro uro og en usikkerhet.

Neste gang kontaktet jeg personenndet gjaldt. Jeg forklarte kort at jeg og xx er sammen, men tok en ferie hver for oss (etter hans ønske), men at vi lovet lojalitet for hverandre. Jeg sa at jeg ikke har noe annet enn respekt for vedkommende, men at jeg bare ønsker å vite sannheten. 

Og hun fortalte. Den historien han hadde servert henne, var helt fullstendig løgn. Og det samme var versjonen jeg fikk. 

Anonymkode: 745ff...156

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, som forrige kommentar. Hadde det vært noe muffins, hadde hun bare slettet de oppringningene. Så det er ingen vits i å dvele over disse mer. 

Du må mer tenke på, "enn om hun var interessert i en annen i den vanskelige perioden deres"... Hva så? Ville det vært enden på dere at du hadde en konkurrent? Om hun så hadde en annen kjæreste i perioden det var slutt med dere, kunne dere ha funnet tilbake uten problem. Det er slikt som skjer. Enkelt og greit. Om du er 100% sikker på at du ikke vil ha kvinnen mer om hun vurderte en annen mann i den vanskelige perioden deres, så kan du jo gå hardt inn for å finne ut av det og dumpe henne. Men er det verdt det? Er det hennes "nada øye for andre menn" du elsker, eller er det henne? 

Anonymkode: f93e4...869

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du reagerer mer enn du burde fordi du er redd. 
Frykt er en så destruktiv følelse at jeg heller ville jobbet med det. 
Ta vare på det dere har nå. 
uansett hva dere lovet hverandre så hadde dere en pause. 
Synes faktisk ikke du kan klandre henne om hun så hadde en ferieflørt da på tross av hva dere avtalte. 
Pause er pause…

Anonymkode: 4b5b1...0e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det riktig å bygge opp forholdet med løgner fra begges side? Vet ikke hvor sterkt og trygt det forholdet vil bli fremover.

Anonymkode: a482d...eea

• Liker 1
Skrevet

La nå dette ligge. Du må velge å stole på henne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig på KG er det ikke noe problem når kvinnen er utro.

Anonymkode: eb756...cd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi vet jo ikke klart om hun har vært utro... 

Anonymkode: 20c61...8c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bedt om sannheten, og har hun vært utro kan hun flytte ut en gang til og denne gangen permanent. En partner som ikke holder løfter og avtaler er ikke noe å ha. Du vil aldri finne roen med henne igjen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg tror du reagerer mer enn du burde fordi du er redd. 
Frykt er en så destruktiv følelse at jeg heller ville jobbet med det. 
Ta vare på det dere har nå. 
uansett hva dere lovet hverandre så hadde dere en pause. 
Synes faktisk ikke du kan klandre henne om hun så hadde en ferieflørt da på tross av hva dere avtalte. 
Pause er pause…

Anonymkode: 4b5b1...0e3

Slik er pause for DIN del. Her må man ta stilling til avtalen mellom TS og kona. Har hun hatt en ferieflørt har hun brutt et løfte og vært utro.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utro kvinner er like ille som utro menn. 

Men her er det faktisk svært lite/ingenting som indikerer utroskap. Hadde sagt akkurat det samme motsatt vei. 

Anonymkode: b8fe3...9e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...