Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange tror at slankeoperasjon er løsning på alt. Ta en operasjon så blir du tynn for alltid. Det fungerer ikke sånn. En operasjon hjelper deg i 2 år, etterpå må du velge selv. Hva spiser du? Hvor mye spiser du? Har dessverre sett så mange som går opp i vekt etter noen år. 
Nå var jeg stabil i vekt før operasjon. Dvs, 20 år med samme vekt. Så da tenker jeg at jeg har et godt kosthold. Gikk ikke ned i vekt, men gikk heller ikke opp. 

Flere tror at operasjon er løsningen på alt. Det er ikke det. Det er en begynnelse. Resten er opp til deg. Du har fått starthjelp. I etterkant har jeg fulgt opp dette. Spiser kun rene produkter. Ikke farsjemat.  Spiser pølse kanskje 1 gang pr mnd. Burger det samme. Jeg tenker aldri kalorier eller sånt. Jeg spiser smågodt hele tiden. Det er 3-4 biter, så er det nok. 

Etter 16 år er jeg fortsatt tynn. Jeg passer på hva jeg spiser. Dvs, spiser pizza eller burger når jeg føler for det. Kanskje 1 gang pr mnd. Hverdagen innebærer rene produkter. Spiser fortsatt hver 3 time. Små måltid, er helt avhengig av det. Tar med matpakke alltid. 

Hva tenker dere om dette ?  I dag blir ikke folk operert, de får piller. Hva tenker dere om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du har mest lyst til å fortelle om deg selv og din egen vekt

Anonymkode: 413c1...375

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at du har mest lyst til å fortelle om deg selv og din egen vekt

Anonymkode: 413c1...375

Det tenker jeg og! 

Anonymkode: 82617...cd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

To i min familie er operert, og har tre venninner som er operert. De ble alle tynne de to første årene. Nå er de nesten tilbake til startvekt.

Anonymkode: 69a5c...af6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (7 timer siden):
Nå var jeg stabil i vekt før operasjon. Dvs, 20 år med samme vekt. Så da tenker jeg at jeg har et godt kosthold. Gikk ikke ned i vekt, men gikk heller ikke opp. 

Jeg tenker, at dersom du hadde hatt et godt kosthold før operasjonen, så hadde du gått ned i vekt. 
Du hadde et kosthold som opprettholdt overvekten din såpass mye at du måtte opereres. Det er ikke et godt kosthold. 

Ellers lurer jeg på hva tanken din bak innlegget var? Kun egenskryt? 
Får du nok oppmerksomhet ellers?

Anonymkode: 16431...968

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

To i min familie er operert, og har tre venninner som er operert. De ble alle tynne de to første årene. Nå er de nesten tilbake til startvekt.

Samme her. 2 venninner tok slankeoperasjon og ble tynnere. Så gikk de opp igjen. Nå går 2 av de på Wegovy 

Anonymkode: 8776e...1fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker, at dersom du hadde hatt et godt kosthold før operasjonen, så hadde du gått ned i vekt. 
Du hadde et kosthold som opprettholdt overvekten din såpass mye at du måtte opereres. Det er ikke et godt kosthold. 

Ellers lurer jeg på hva tanken din bak innlegget var? Kun egenskryt? 
Får du nok oppmerksomhet ellers?

Anonymkode: 16431...968

Folk tror at operasjon er løsningen. Men du må selv gjøre jobben. Dette er ikke egenskryt. Før operasjon hadde jeg en stabil vekt gjennom 20 år. Gikk ikke opp eller ned. 

Tanken bak innlegget er at folk skal tenke seg om.  Jeg tenker, ikke F om jeg skal gå opp i vekt igjen. Hva kan jeg gjøre for at det ikke skjer. Har lagt om litt kosthold, ellers spiser jeg som før. Nå har det gått 16 år siden min operasjon, er fortsatt slank. Og ja, det synes jeg er noe å skryte av. 

Operasjon er et hjelpemiddel. Det varer ikke for resten av livet. Tenkte veldig igjennom før jeg tok denne. Jeg ber andre tenke igjennom før de tar operasjon. I dag finnes det slankepiller. Det fantes ikke dengang. Men tenker, skal man være avhengig av en pille hver dag, eller skal man leve normalt?  

Jeg lever normalt i dag. Har flere måltider enn de fleste. Tar med matpakke overalt. Hjemmelaget. Før operasjon kunne jeg kjøpe is eller sjokolade når var sulten. Det gjør ikke jeg i dag. Har matpakke eller kjøper noe fornuftig, noe som jeg liker.  Ofte blir det sushi. 

Men jobben må du gjøre selv. Du mister kilo de 2 første år. Deretter må du tenke selv. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke dette. Opererer de ikke bort en del av tarm eller magesekk slik at opptak av næring blir mindre og matlysten også mindre? Hvorfor blir de da fete igjen?

Anonymkode: 64f7c...984

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette. Opererer de ikke bort en del av tarm eller magesekk slik at opptak av næring blir mindre og matlysten også mindre? Hvorfor blir de da fete igjen?

Magesekken kan tøyes og strekkes ut igjen og venne seg til å ha plass til mer mat

• Liker 3
Skrevet

Ja da ja da, du er skikkelig skikkelig flink.

Jeg tenker at dette er private problemstillinger, og folk har ulike utfordringer, og ulik opplevelse, tilnærmelser  og ressurser. Man trenger faktisk ikke tenke mer enn det. &nbsp

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (11 minutter siden):

Magesekken kan tøyes og strekkes ut igjen og venne seg til å ha plass til mer mat

Men hvorfor da i det hele tatt drive med denne typen kostbare inngrep? Hadde ikke en psykolog vært bedre? 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (6 minutter siden):

Operasjon er et hjelpemiddel. Det varer ikke for resten av livet. Tenkte veldig igjennom før jeg tok denne. Jeg ber andre tenke igjennom før de tar operasjon. I dag finnes det slankepiller. Det fantes ikke dengang. Men tenker, skal man være avhengig av en pille hver dag, eller skal man leve normalt?  

Jeg har gått på forberedende kurs før slankeoperasjon, som for øvrig var et krav for å få operasjon. Der ble vi opplært til at vi må endre vaner. Tok for øvrig ikke den operasjonen. 

Du er litt uopplyst. Det finnes en slankepille på markedet. Det øvrige per nå er sprøyter. 

Virker som du tror at disse medisinene gjør all jobben. Det gjør de ikke, akkurat som med slankeoperasjon må man endre vaner. Og jeg tror de færreste har et ønske og mål om å bruke medisin resten av livet hvis de kan slippe. Det er relativt dyrt. 

Anonymkode: 88d3c...33f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg vet godt at det ikke er en kvikk fiks med slanke opperasjon, det er ingen medisiner eller opperasjoner som er det 

jeg har en bmi på 41 å har ikke lyst til å ta det selv om jeg har fått tilbud om det på sykehuset 

grunnet at man kan få komplikasjoner, man må vente et år med å prøve å bli gravid, spiser man for mye så revner man innvendig, mange som må ta opperasjonen flere ganger siden man har revent, man må være veldig forsiktig med menge og hva man spiser resten av livet 

Anonymkode: fb439...280

AnonymBruker
Skrevet

jeg tok for 10 år siden, gikk ned fra 132.5 til 92. Fått to barn i ettertid, gikk opp til 117kg og nå er jeg 89 kg 2 år etter fødsel. 

Jeg passer på hva jeg spiser, burde nok gått ned 20 kg til for å bli normalvektig, men jeg har et så mye bedre liv nå. Passer klær i vanlig butikker, klarer å knyte skoene uten å miste pusten, reise meg fra gulvet uten å bli blå i fjeset osv. 

Jeg får fremdeles dumping om jeg spiser en is, da ligger jeg i fosterstilling med magevondt, kaldsvetter og kaster opp. Det gjør at jeg aldri spiser en hel is, kun 30-40% av den. Operasjonen har gitt meg et nytt og bedre liv. 

Anonymkode: 8e730...729

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (12 timer siden):

Mange tror at slankeoperasjon er løsning på alt. Ta en operasjon så blir du tynn for alltid. Det fungerer ikke sånn. En operasjon hjelper deg i 2 år, etterpå må du velge selv. Hva spiser du? Hvor mye spiser du? Har dessverre sett så mange som går opp i vekt etter noen år. 

Flere tror at operasjon er løsningen på alt. Det er ikke det. Det er en begynnelse. Resten er opp til deg. Du har fått starthjelp. I etterkant har jeg fulgt opp dette. Spiser kun rene produkter. Ikke farsjemat.  Spiser pølse kanskje 1 gang pr mnd. Burger det samme. Jeg tenker aldri kalorier eller sånt. Jeg spiser smågodt hele tiden. Det er 3-4 biter, så er det nok. 

Etter 16 år er jeg fortsatt tynn. Jeg passer på hva jeg spiser. Dvs, spiser pizza eller burger når jeg føler for det. Kanskje 1 gang pr mnd. Hverdagen innebærer rene produkter. Spiser fortsatt hver 3 time. Små måltid, er helt avhengig av det. Tar med matpakke alltid. 

Hva tenker dere om dette ?  I dag blir ikke folk operert, de får piller. Hva tenker dere om dette?

Jeg tenker at du føler deg veldig flink og mye bedre enn andre, selv om du har mottatt den mest effektive behandlingen moderne medisin har mot fedme.

Anonymkode: fc95d...c66

• Liker 2
Skrevet

Operasjon, sprøyter og piller er ikke løsningene - de må ses på som hjelpemidler. 
Jeg tenker at det er bra det finnes hjelpemidler, uten at man skal se ned på de som har behovet for dem. 
Men mange tror nok at det er løsningen og at man ikke må endre på alt, gjør man ikke endringene så vil man få bivirkninger eller at det mister effekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg aldri har møtt noen som tror en fedmeoperasjon er "løsningen på alt."

Og at resten av det du skriver er et sammensurium av selvsagtheter og kategorisk vrøvl.

Anonymkode: b4539...b44

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at verken slanke-operasjon eller slankepiller er løsningen i det lange løp. Man må faktisk uansett legge ned en viss innsats selv også.  Ingen av delene er quick fix. 

Selv har jeg gått ned ca. 20 kg, uten bruk av noen form for hjelpemidler. Kun ved å forandre litt på kostholdet og bevege meg mer. Har aldri hatt noen interesse for å bruke f.eks slankepiller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at du føler deg veldig flink og mye bedre enn andre, selv om du har mottatt den mest effektive behandlingen moderne medisin har mot fedme.

Anonymkode: fc95d...c66

Jeg blir litt krenket over denne reaksjonen. Tanken min var, operasjon er ikke løsningen, bare et hjelpemiddel. Resten er opp til deg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...