Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri savnet andre møbler på HS, men har savnet «en rolig krok» for amming. Har en meget nysgjerrig baby som fikk brystvegring ved 6uker, og siden det har jeg strevd med å amme hvis det er mye forstyrrelser rundt. Har en litt reiseveg til HS, så ammet nesten på hver time første halvår.

Føler eneste gangen jeg fikk hjelp med ammepute var da mini var 2 uker.

Anonymkode: aa33b...fea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har en hjørnesofa og noen vanlige stoler. Husker ikke om de har armlene, tror ikke det. Jeg ammer overalt. På toget, på kafé, har ammet sittende på bakken mens jeg har lent meg mot ryggen til moren min, både forsete og baksete på bil, venterom hos legen osv. Hvor gammel er babyen din? Drar dere aldri på kafé, arrangement, kjører tog/buss eller andre turer? 

I starten da jeg ammet med første så skulle jeg helst sitte i lenestolen med ammepute og ha det max komfortabelt. Med nr 2 nå så bare slenger jeg frem puppen når det skulle passe. Bruker ikke ammeputa lenger. Man blir litt mer fleksibel etterhvert. 

Anonymkode: 0d0e1...c26

Han er bare seks uker gammel, så vi har ikke gjort noe spesielt hittil, nei. Men jeg har ammet to barn til og alltid enten pumpet på forhånd og gitt flaske, eller tilpasset ammingen. Klart, jeg ammer jo på uegnede steder om jeg absolutt må, men det betaler jeg for med vond rygg og hodepine resten av dagen, så unngår det helst.

Synes bare at helsestasjon med dårlige ammefasiliteter er like rart som barselavdelinger som ikke tilrettelegger for samsoving med baby ved å ha mer egnede senger, f. eks.

Anonymkode: 08985...510

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (9 timer siden):

Man sitter da ikke i timesvis og ammer på helsestasjonen?

Jeg har alltid ammet i alle mulige stillinger over alt, så har aldri tenkt på at det skulle være noe spesielt tilrettelagt for det. Fungerte like bra da jeg var 49-50 som da jeg var 21-22 og alle ammeperiodene i mellom.

Jeg har et barn som er født prematurt og i tillegg fikk kolikk. Det er virkelig ikke bare-bare å amme i "alle mulige stillinger" på et for tidlig født barn som første uka ammer 2 ml på 40 minutt og så er utslitt et døgn i ettertid. Jeg måtte til legen med barnet mitt da han fortsatt var på hjemmesykehus pga min egen helse, og det var et mareritt å få det til på harde plaststoler uten armlen når man må ha den pittelille babyen på 2,2 kg (som han var når han var 2 uker gammel) på en ammepute og ha melkekompresjoner etc. Han hadde sonde selvfølgelig, men den klarte han jo å dra ut rett før legetimen.. Og når kjøreturen til og fra legen tar 1 time tilsammen så sier det seg selv at en nyfødt baby kan bli sulten i løpet av turen. 

Anonymkode: d5827...cef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har et barn som er født prematurt og i tillegg fikk kolikk. Det er virkelig ikke bare-bare å amme i "alle mulige stillinger" på et for tidlig født barn som første uka ammer 2 ml på 40 minutt og så er utslitt et døgn i ettertid. Jeg måtte til legen med barnet mitt da han fortsatt var på hjemmesykehus pga min egen helse, og det var et mareritt å få det til på harde plaststoler uten armlen når man må ha den pittelille babyen på 2,2 kg (som han var når han var 2 uker gammel) på en ammepute og ha melkekompresjoner etc. Han hadde sonde selvfølgelig, men den klarte han jo å dra ut rett før legetimen.. Og når kjøreturen til og fra legen tar 1 time tilsammen så sier det seg selv at en nyfødt baby kan bli sulten i løpet av turen. 

Men det hjelper jo ikke med ammestol på helsestasjonen når du skal til legen?

Anonymkode: 706f4...758

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er lege og helsestasjon samme sted.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil si det er godt tilrettelagt på min helsestasjon. Er en egen sofa med høy rygg vendt bort fra resten av lokalet og med fotskammel foran. 

I tillegg er det to egne ammerom der man kan sitte helt privat, med lenestol og ammeputer tilgjengelig. 

Anonymkode: 0d232...cb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil si det er godt tilrettelagt på min helsestasjon. Er en egen sofa med høy rygg vendt bort fra resten av lokalet og med fotskammel foran. 

I tillegg er det to egne ammerom der man kan sitte helt privat, med lenestol og ammeputer tilgjengelig. 

Anonymkode: 0d232...cb5

Sånn bør det være over alt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faktisk aldri tenkt over dette, men er ikke særlig tilrettelagt. Det er en sofa og to lenestoler med litt for høye armlener. Det har gått helt fint å amme, men føler ikke stillingen har vært optimal. Sitteområdet er jo også midt i venterommet, så barnet blir veldig distrahert av alt som skjer rundt. Har du sagt noe til helsestasjonen ang det? Vil jo tro du ikke er den eneste som har tenkt at det kunne vært bedre mtp amming. 

Anonymkode: 329a1...fab

• Liker 1
Skrevet

Er OK, men kan tenke meg at ganske mamge ikke ville vært helt komfortable. Ganske behagelig sofa, men det er et lite rom med en dør i hver ende, så noen ganger går folk forbi deg en meter unna (fordi rommet er så smalt. Det er jo ikke ideelt om man har et barn som er lett å forstyrre.

• Liker 1
Skrevet (endret)
asterix skrev (På 17.7.2025 den 11.48):

Man sitter da ikke i timesvis og ammer på helsestasjonen?

Jeg har alltid ammet i alle mulige stillinger over alt, så har aldri tenkt på at det skulle være noe spesielt tilrettelagt for det. Fungerte like bra da jeg var 49-50 som da jeg var 21-22 og alle ammeperiodene i mellom.

Noen ganger har jeg kommet til helsestasjonen etter andre avtaler, hatt andre avtaler kort tid etterpå, måttet vente opptil en halvtime, hatt en baby som trenger trøst etter vaksine, hatt brystspreng pga jeg har hatt mye annet å gjøre dagen jeg var på helsestasjonen - er mange grunner til at man plutselig må amme der. Er da greit at det er noe tilrettelegging da fokuset der nettopp skal være på mor og barn.

Endret av katties
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Typisk KG at så mange må påpeke at de aldri hadde behov for å amme på helsestasjonen. Da kan ingen andre ha det behovet, liksom?

I tillegg handler ikke amming om mors behov, men om barnets. Ikke alle spebarn spiser raskt og effektivt. Har man barn med dårlig vektoppgang må man kanskje både amme ekstra ofte og lenge og man må gå på ekstrakontroller på helsestasjonen. Da er det jo ikke spesielt heldig om det er dårlig tilrettelagt der.

Anonymkode: a6c0c...efb

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (På 17.7.2025 den 11.55):

Ok?

Pleide sette meg på gulvet med beina i kors med ryggen mot veggen jeg og amme på steder hvor det ikke var noe å sitte på om jeg hadde lyst til å sette meg ned. Om man løfter det ene kneet til støtte så kan man amme sånn lenge. Ammet stående har jeg også gjort uendelig mange ganger. 

Du kan gjøre sånn lenge. 

Anonymkode: bb214...ef3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lenge siden jeg fikk barn, men da var det fire bord med pinnestoler rundt. Null problem. Ammet hvor som helst, jeg, om så stående

Skjønner jo at det er et problem hvis man har nakkeskade, ryggsmerter el.l. Men alt kan ikke være tilrettelagt for alle ønsker i samfunnet.

Hva med å amme i bilen før du går inn, eller hjemme rett før du drar?

Anonymkode: 7671a...1b2

• Liker 1
Skrevet

Ja, det vil jeg si det er. Er et stort venterom med en sofakrok, høy rygg, uten armlene tror jeg, flere ammeputer. Har ammet mye der etter vaksinering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lenge siden jeg fikk barn, men da var det fire bord med pinnestoler rundt. Null problem. Ammet hvor som helst, jeg, om så stående

Skjønner jo at det er et problem hvis man har nakkeskade, ryggsmerter el.l. Men alt kan ikke være tilrettelagt for alle ønsker i samfunnet.

Hva med å amme i bilen før du går inn, eller hjemme rett før du drar?

Anonymkode: 7671a...1b2

Synes du det ikke er det spor rart at det ikke er vanlig med skikkelig tilrettelegging for amming på helsestasjon, der svært mange babyer og mødre med mange ulike behov går hver eneste dag? Hvorfor skal vi ta til takke med å amme "hvor som helst, om så stående"? 

• Liker 5
Skrevet

Mange år siden jeg ammet, men jeg ammet "overalt" og var ikke avhengig av armlene el.l. Hjemme i sofaen hvor jeg ammet mest, var det fint å støtte under med pute ettersom det ble mye tid sittende akkurat der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 21.18):

Mange helsestasjoner har også barnelege.

Anonymkode: c51fd...cfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (39 minutter siden):

Mange år siden jeg ammet, men jeg ammet "overalt" og var ikke avhengig av armlene el.l. Hjemme i sofaen hvor jeg ammet mest, var det fint å støtte under med pute ettersom det ble mye tid sittende akkurat der.

Men var helsestasjonen din tilrettelagt? (Som var spørsmålet) 

Anonymkode: 2f43b...c72

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men var helsestasjonen din tilrettelagt? (Som var spørsmålet) 

Anonymkode: 2f43b...c72

Nei, det var ikke det.

Skrevet

Helsestasjonen vår er godt tilrettelagt. Sofaene har gode armlener, og det er flere gode stoler med fotskammel. Noen av disse stolene står i litt bortgjemt. Det er og flere ammeputer man kan bruke.

Jeg har måtte amme der flere ganger. Noen ganger trenger babyer amming ofte, eller timen er ikke lagt etter baby sin rytme. Etter vaksinering må man sitte 20 minutt ekstra, og man skal helst møte opp et kvarter før for måling. Siden jeg trillet langsomt, og ofte gikk innom butikken på vei hjem, tok det fort to timer.

Anonymkode: bc02a...482

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...