Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tilhørt to forskjellige helsestasjoner i to ulike kommuner og begge har hatt elendige ammefasiliteter. På den ene var det en stor, knallhard sofa uten armlen på venterommet og ingenting annet. Helsestasjonen vi tilhører nå har små harde plaststoler uten armlen. Synes det er rart at det ikke er bittelitt bedre tilrettelagt, men kanskje er det bare jeg som er sær? Får kjempevondt i ryggen når jeg ikke kan støtte meg på noe, så da ammer jeg heller i bilen. Forventer ikke dyre lenestoler eller noe, bare møbler med dugende armlen hadde gjort stor forskjell. Synes liksom at helsestasjonen av alle steder bør ha litt fokus på ergonomi ved amming. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 08985...510

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har helt greie sofaer, men armlenene er litt høye. Det er flere ammeputer der da, så amming er ikke noe problem. 

Anonymkode: 2f43b...c72

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri trengt å amme på helsestasjonen.

Anonymkode: 7c522...378

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har helt ok sofaer her

Anonymkode: 6d4ef...7eb

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er man så lenge på helsestasjonen at man må amme?

Er ikke sikkert de ser det selv om ingen har sagt ifra.

Anonymkode: c51fd...cfd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammer like greit stående som sittende, så har ikke tenkt over hvor "tilrettelagt" det er. Behov for ammeputer osv er vel bare første dagene på førte barnet.

Anonymkode: a0615...bd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har aldri trengt å amme på helsestasjonen.

Anonymkode: 7c522...378

Det var heller ikke spørsmålet 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor ofte er man så lenge på helsestasjonen at man må amme?

Er ikke sikkert de ser det selv om ingen har sagt ifra.

Anonymkode: c51fd...cfd

Har opplevd på gruppetimer at det har dratt veldig ut i tid, og da ble det behov for å amme. Kjempetungt synes jeg, men jeg har litt dårlig rygg. Og tenker jo sånn ellers også, hadde vært greit å tilby puppen før man drar hjem om man har litt reisevei, f. eks. Bare rart et sted som helsestasjonen ikke har bedre fasiliteter for sånt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ti år siden jeg fikk mitt siste barn, ca fem år siden sist vi var på HS, men den ganga var det i hvert fall ikke tilrettelagt for amming, men de hadde to skikkelig godstoler hvor man kunne trekke for forheng, til pumping. Flere på barselgruppa var frustrerte på dette, da ammende ikke fikk bruke de stolene.

Ellers en hard sofa med standard 30x30 pynteputer fulle av flekker, uten armlener. Noen plaststoler her og der, også uten armlener. 

Nå har jeg heldigvis hatt mulighet til å amme i hvilken som helst vinkel og posisjon, stående, sittende, liggende, og både armer, skuldre og rygg har tålt belastningen ved uheldige ammeposisjoner. Nå var jeg 20 den ganga, med ung og sterk kropp, så kan hende det ligger noe i det. Den dag i dag er jeg utrent og kroppen er litt eldre, og den ville muligens protestert litt om jeg forsøkte meg på slik amming igjen.

Veldig spesielt å ikke tilrettelegge for behagelig og trygg, ergonomisk amming.

Anonymkode: 0a58c...80b

• Liker 1
Skrevet

Man sitter da ikke i timesvis og ammer på helsestasjonen?

Jeg har alltid ammet i alle mulige stillinger over alt, så har aldri tenkt på at det skulle være noe spesielt tilrettelagt for det. Fungerte like bra da jeg var 49-50 som da jeg var 21-22 og alle ammeperiodene i mellom.

AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (1 minutt siden):

Man sitter da ikke i timesvis og ammer på helsestasjonen?

Jeg har alltid ammet i alle mulige stillinger over alt, så har aldri tenkt på at det skulle være noe spesielt tilrettelagt for det. Fungerte like bra da jeg var 49-50 som da jeg var 21-22 og alle ammeperiodene i mellom.

Nei? Det er ille nok med ti minutter. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei? Det er ille nok med ti minutter. 

Ok?

Pleide sette meg på gulvet med beina i kors med ryggen mot veggen jeg og amme på steder hvor det ikke var noe å sitte på om jeg hadde lyst til å sette meg ned. Om man løfter det ene kneet til støtte så kan man amme sånn lenge. Ammet stående har jeg også gjort uendelig mange ganger. 

• Liker 1
Skrevet

Er en helt ok sofa, men med altfor høye armlener. Dog bare brukte jeg jakken min eller stellevesken i værste fall for å lage støtte. Har vært samme sofa der siden jeg fikk første barn for 19 år siden. 

• Liker 1
Skrevet

Aldri tenkt over det. Er en sofa på venterommet. Den er muligens litt dyp, men armlener hadde jeg bare tenkt var i veien… Da amming var uvant og jeg trengte perfekt stilling hver gang hadde jeg alltid med meg ammepute hvor enn jeg dro. 

AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (38 minutter siden):

Ok?

Pleide sette meg på gulvet med beina i kors med ryggen mot veggen jeg og amme på steder hvor det ikke var noe å sitte på om jeg hadde lyst til å sette meg ned. Om man løfter det ene kneet til støtte så kan man amme sånn lenge. Ammet stående har jeg også gjort uendelig mange ganger. 

Men så bra du hadde muligheten til det, da. Det har ikke jeg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (1 time siden):

Ok?

Og det var enkelt for deg, mens for andre så er det vanskelig, kanskje spesielt de første ukene. 

Anonymkode: dd1bd...a82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (2 timer siden):

Ok?

Forståelse for at noen ikke kan gjøre det slik har du tydeligvis ikke 

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med norske offentlige lokaler, er at alt skal være "design" og "kult". Det betyr vonde, stygge plastmøbler. Jeg blir også stadig overrasket over hvor lite kvinner i Norge tror de kan forvente. Bare de ikke trenger å føde på et jorde og bo i ei hytte med jordgulv, så er det liksom greit ...

Anonymkode: 6c5c8...c14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På helsestasjonen jeg brukte hadde de eget ammerom hvis man ønsket litt skjerming, med en god stil, og flere sofaer som var ok å sitte i. 

Anonymkode: dd1bd...a82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har en hjørnesofa og noen vanlige stoler. Husker ikke om de har armlene, tror ikke det. Jeg ammer overalt. På toget, på kafé, har ammet sittende på bakken mens jeg har lent meg mot ryggen til moren min, både forsete og baksete på bil, venterom hos legen osv. Hvor gammel er babyen din? Drar dere aldri på kafé, arrangement, kjører tog/buss eller andre turer? 

I starten da jeg ammet med første så skulle jeg helst sitte i lenestolen med ammepute og ha det max komfortabelt. Med nr 2 nå så bare slenger jeg frem puppen når det skulle passe. Bruker ikke ammeputa lenger. Man blir litt mer fleksibel etterhvert. 

Anonymkode: 0d0e1...c26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...