Gå til innhold

Bipolar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje det finnes tråd fra tidligere. Jeg har en bekjent som er bipolar . Fikk vite det av hans mor. Jeg har reagert og trodd jeg har gjort noe feil. Humøret hans svinger så mye. Personen er verdens snilleste noen ganger. Å andre ganger skjønner jeg lite. Dere som vet mere om dette. Kan dere gi meg råd hvordan jeg skal oppføre meg. Det som har skjedd noen ganger, vi har avtalt å møtes å finne på noe. God stemning på telefon. Så møtes vi kanskje noen dager etterpå som avtalt. Så er personen sur sær og opptatt med helt andre ting det vi skulle gjøre. Veldig glad i personen men synes det også er vondt når det skjer. Gode tips ønskes.Det siste han ville er at vi tok en ferie i sammen, men usikker.

Anonymkode: 406bd...a34

Skrevet

Hvordan vet du at det du merker av endringer har med diagnosen å gjøre? Endringene skjer ofte ikke så raskt. Kanskje du kan lese deg opp om bipolar? Kay Redfield Jamision har skrevet flere bøker.

Anonymkode: 67fa1...c90

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan vet du at det du merker av endringer har med diagnosen å gjøre? Endringene skjer ofte ikke så raskt. Kanskje du kan lese deg opp om bipolar? Kay Redfield Jamision har skrevet flere bøker.

Er ikke sikker, men etter samtalen med moren hans sa hun litt om det. Men får se om jeg finner noe om de bøkene du nevner. 

Skrevet

Jeg har bipolar type 2 og kan prøve å forklare litt. Med bipolar type ser man ofte en overaktivitet i glutamatsystemet og en underaktivitet i GABA-systemet, som fører til ubalanse mellom aktivering og hemming i hjernen spesielt i områder som prefrontalkortex og det limbiske systemet, noe som bidrar til svingningene mellom depresjon og hypomani/mani. Ved å forstå dette er det lettere for de dere rundt å skjønne hvorfor han er som han er. 

Jeg går på medisiner, noe som har fungert ekstremt bra. Men det er en helt jævlig sykdom å ha, så prøv å vær tålmodig ❤️ det er vanskelig å kontrollere for det er en kjemisk ubalanse

Anonymkode: 8ce8d...fa8

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke sikker, men etter samtalen med moren hans sa hun litt om det. Men får se om jeg finner noe om de bøkene du nevner. 

Poenget mitt er at selvom en person har en diagnose behøver ikke alle ting du ikke liker eller synes er rart være knyttet til diagnosen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nettopp fått diagnosen bipolar 2. jeg kan bare snakke for meg selv, men er ingen ekspert på sykdommen. Jeg har også hyppige svingninger i humøret. Stress kan gjøre at jeg svinger mer. Likevel er de store svingningene (hypomani og depresjon) noe jeg veksler mellom 2-4 ganger i året. Men jeg er nok også mer sårbar for stress, noe som gjør at jeg også sliter med å regulere følelser hele tiden, spesielt om det er hendelser som trigger stress. Har i tillegg sosial angst og Ocd, som gjør at mange ting stresser meg. Det er forferdelig vanskelig å ha det sånn, men jeg skjønner det kan være vanskelig å forholde seg til meg for andre også. Jeg er glad for at jeg har familie og et par venner som tåler meg i alle faser. 

Anonymkode: 0b826...e68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...