Gå til innhold

Er dette verdt å varsle noen ifra om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg bor på et lite tettsted,nå i senere tid har jeg lagt merke til en mann som jeg ikke har sett før av utenlandsk opprinnelse, og måten han er på gir meg advarsler og dårlig magefølelse, har aldri sett han før nå på bostedet mitt. Første gang jeg traff han kom han syklende bak meg og stirret meg rett i ansiktet da han kom opp ved siden av meg, han har et intenst blikk og rare stirrende øyne, han bare smilte og hilste, sa ingenting og syklet videre. Jeg synes det var veldig påtrengende og merkelig oppførsel og ble redd han skulle stoppe sykkelen for å ta kontakt, noe han heldigvis ikke gjorde. 

har sett han på butikken jeg handler senere med angivelig kone og barn, han stirrer da også men mer diskret. Han sirkulerer veldig mye rundt denne butikken og virker til å være veldig kontaktsøkende på unge jenter. Han har blant annet fulgt/ løpt etter en venninne av meg for å «prate» eller hva han vil. Hun også fikk en skikkelig ekkel magefølelse og beskrev det stirrende blikket hans så jeg kjente han igjen. 

I dag toppet det seg litt da jeg så han fulgte etter to unge jenter, han snek seg bak dem og løp etter dem (kunne ikke vært mer enn 20 år og de var minimalt kledd). Han løp etter dem og så seg rundt, fikk øye på meg og ble viste tydelig at han også muligens tenkte på å oppsøke meg også.  Jeg forta meg helt motsatt vei og løp bak et bygg, han fulgte etter jentene. Da jeg kom på andre siden av bygget så jeg at han hadde oppsøkt disse jentene og pratet med dem, han gikk sammen med dem nedover veien. Fikk desverre ikke sett noe til kroppsspråket på jentene om de fortet seg vekk fra han eller ikke men de gikk å pratet med han. Hele hendelsen gjorde at jeg fikk en klump i magen og syntes det var ekkelt, jeg har en skikkelig dårlig magefølelse på denne personen og synes han virker ustabil og påtrengende. Klarer ikke helt å glemme hendelsen, tok heldigvis et bilde av han da han gikk sammen med jentene og pratet, noe jeg ikke pleier å gjøre men følte var rett. Jeg er overhodet ikke paranoid fra før av, men en sånn fyr skremmer meg. 

han har jo ikke gjorte noe ulovlig og jeg vet ikke hva som er rett å gjøre. Men det er bare noe som er veldig ekkelt og uforutsigbart med han. Venninna mi ble også virkelig skremt av den hendelsen. Burde jeg varslet noen/ si ifra? 

ts 

Anonymkode: fcd3a...d93

• Liker 2
Skrevet

La meg gjette; Du bor på et lite sted? 

Anonymkode: b4139...741

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja😅

• Liker 2
Skrevet

Hva tenker du at du skulle sagt i fra om? Og hva skulle disse personene i så fall ha gjort?

Det er ikke ulovlig å verken snakke med fremmede eller stirre, så det er nok lite noen får gjort med dette. Tipper denne mannen er fra et land hvor kvinnene er mer tildekket, og han nå tror han har kommet til dekket bord. Det er mange av denne typen rundt omkring. 

• Liker 6
Skrevet

Ja, du bør melde fra om dette til politiet!

Om han har rent mel i posen og gode intensjoner vil det ikke få noe å si for ham.

Om han ikke har gode hensikter, så kan du være sikker på at det er mange som utsettes for dette (bare du vet jo om flere tilfeller), og felles i slike tilfeller er at de fleste har null å komme med om de går til politiet, fordi de mest trolig ikke kjenner mannen fra før, ikke vet navnet hans eller noe annet om ham. Ergo blir sakene, om andre melder fra, mest trolig henlagt. Du har et bilde, og det er viktig, for det kan bidra med å identifisere ham hvis han går lenger enn han har gjort nå.

Om politiet gjør noe, det er dessverre ikke særlig trolig. Så langt har han jo ikke gjort noe galt, tilsynelatende. Men om han gjentar det han gjorde mot deg, eller noen av de andre han har gjort det mot også opplever at han fortsetter å kontakte dem mot deres vilje, så vil ditt varsel og bilde komme godt med!

Anonymkode: 22b09...101

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, du bør melde fra om dette til politiet!

Om han har rent mel i posen og gode intensjoner vil det ikke få noe å si for ham.

Om han ikke har gode hensikter, så kan du være sikker på at det er mange som utsettes for dette (bare du vet jo om flere tilfeller), og felles i slike tilfeller er at de fleste har null å komme med om de går til politiet, fordi de mest trolig ikke kjenner mannen fra før, ikke vet navnet hans eller noe annet om ham. Ergo blir sakene, om andre melder fra, mest trolig henlagt. Du har et bilde, og det er viktig, for det kan bidra med å identifisere ham hvis han går lenger enn han har gjort nå.

Om politiet gjør noe, det er dessverre ikke særlig trolig. Så langt har han jo ikke gjort noe galt, tilsynelatende. Men om han gjentar det han gjorde mot deg, eller noen av de andre han har gjort det mot også opplever at han fortsetter å kontakte dem mot deres vilje, så vil ditt varsel og bilde komme godt med!

Anonymkode: 22b09...101

Jeg tenker vel i samme baner som deg, men synes det er litt drastisk å gå til politiet om jeg ikke har noe konkret å «ta» han på, mest bare ekkel oppførsel og at han følger etter jenter. Synes det er ugreit. Mulig jeg også reagerer veldig sterkt fordi jeg har opplevd å bli antastet/ overfalt før av en som fulgte etter meg. Jeg fikk samme type vibes av denne personen. Valgte også å ta et bilde da jeg følte på dette så sterkt. Var en veldig påfallende og ekkel måte, det å «løpe» etter jentene og se seg rundt. Men mulig han bare ikke skjønner norske sosiale koder også.. TS

Skrevet

Kan hende han er psykisk utviklingshemmet og ikke vet helt hvordan han skal tilnærme seg når han ser damer. Du kan ikke vite om de han var med på butikken var kona, kanskje det er en søster eller lignende.  Han hilste jo på deg så han prøver jo å være hyggelig. Ikkke misforstå, jeg hadde blitt skremt selv. Og har opplevd lignende. Men å gå til politiet synes jeg blir litt drastisk. 

Anonymkode: 97087...2ac

Skrevet

Vurderte du å gå etter og se hvordan det utartet seg med disse jentene? Hvor gammel er du selv forresten? 

Når politiet henlegger voldssaker så gjør de trolig ikke noe med dette. Derfor må heller vi kvinner hjelpe hverandre. Du kan høre om andre opplever det samme, og så må dere tørre å konfrontere han, men ikke alene. Ser du han prøve seg på unge jenter og de ser ubekvem ut, kan du spørre om det går bra og om de kjenner han, hvis de ikke er bekvem med situasjonen så be han gå. Evt må man til slutt begynne å filme situasjonene. Mulig jeg høres drastisk ut, men man vet ikke, og verden er full av folk som lever etter egne regler. Er hans oppførsel merkelig så skal ikke en hel bygd av jenter måtte ta hensyn til hans følelser. Husk, ikke alle menn, men alltid en mann. Det skal én man til for å ødelegge. Vi må heller hjelpe hverandre. Kvinner er kvinner verst bør ikke lenger være et utrykk vi bruker. Vi må hjelpe hverandre. Mannfolka sier gutta backer, vi burde hatt noe lignende. 

Anonymkode: 55b37...18a

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke normal oppførsel. Er den skremmende kan du jo bare høre med politiet hva de synes, det er jo lavterskel det.

Jeg møtte på en sånn fyr da jeg var i tenårene. Spurte om vi ville ha røyk, alkohol, om vi ville øvekjøre. Jeg hadde ringt altså. 

Anonymkode: dfa26...58a

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vurderte du å gå etter og se hvordan det utartet seg med disse jentene? Hvor gammel er du selv forresten? 

Når politiet henlegger voldssaker så gjør de trolig ikke noe med dette. Derfor må heller vi kvinner hjelpe hverandre. Du kan høre om andre opplever det samme, og så må dere tørre å konfrontere han, men ikke alene. Ser du han prøve seg på unge jenter og de ser ubekvem ut, kan du spørre om det går bra og om de kjenner han, hvis de ikke er bekvem med situasjonen så be han gå. Evt må man til slutt begynne å filme situasjonene. Mulig jeg høres drastisk ut, men man vet ikke, og verden er full av folk som lever etter egne regler. Er hans oppførsel merkelig så skal ikke en hel bygd av jenter måtte ta hensyn til hans følelser. Husk, ikke alle menn, men alltid en mann. Det skal én man til for å ødelegge. Vi må heller hjelpe hverandre. Kvinner er kvinner verst bør ikke lenger være et utrykk vi bruker. Vi må hjelpe hverandre. Mannfolka sier gutta backer, vi burde hatt noe lignende. 

Jeg vurderte sterkt og gå etter dem for å se hvordan det utartet seg for magefølelsen var så guffen. Men jeg var på vei til jobb og hadde ikke tid til å fotfølge, men tenkte en del på situasjonen resten av kvelden. Tenkte også at jeg var alene og om de plutselig skulle stikke fra han at han ville snu og kontakte meg å henge seg på, så turte ikke helt å sette meg i situasjonen. Men sørget for å ta en parallell vei med dem mot jobb for å følge med. 

Jeg er i midten av 30 årene.

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Skremmende oppførsel er jo politistoff, så jeg hadde ikke vært redd for å melde fra. Om mannen er psykisk utviklingshemmet finner de ut av det fort, og kontakter kanskje riktig instans som kan veilede. Om mannen kommer fra et land hvor kvinner går tildekt er det også noe de fort finner ut av, og da er det bra om de får tatt en prat med ham om at sånn oppførsel ikke er greit. 

Anonymkode: c013b...93a

• Hjerte 2
Skrevet

Dette tror jeg rett og slett ikke på.

• Nyttig 2
Skrevet
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Hva er det med dette du ikke tror på? Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vurderte sterkt og gå etter dem for å se hvordan det utartet seg for magefølelsen var så guffen. Men jeg var på vei til jobb og hadde ikke tid til å fotfølge, men tenkte en del på situasjonen resten av kvelden. Tenkte også at jeg var alene og om de plutselig skulle stikke fra han at han ville snu og kontakte meg å henge seg på, så turte ikke helt å sette meg i situasjonen. Men sørget for å ta en parallell vei med dem mot jobb for å følge med. 

Stol på magefølelsen 😊

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sure.

Ring politiet og si at du har sett en mann som du synes har et rart blikk. Politiet rykker ut på folks «magefølelse».

:ironi:

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

La meg gjette, du leste ikke HI?

Anonymkode: 1e15c...82a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Godt tenkt. Vær obs, spør andre du kjenner hva de har opplevd.

Honey Dew skrev (15 minutter siden):

Hvorfor tror du ikke på dette? Er du også den som mener voldtektsoffre må tåle å bli voldtatt om de kler seg i lite tøy? At voldtektsmannens liv blir ødelagt og ikke fortjener straff pga en feil? 

Er du dum eller har du bodd under en stein? Det lurer jeg virkelig på.

• Nyttig 2
Skrevet
Rotemor skrev (7 minutter siden):

Sure.

Ring politiet og si at du har sett en mann som du synes har et rart blikk. Politiet rykker ut på folks «magefølelse».

:ironi:

Les HI er du snill. Var ikke snakk om et blikk bare. Synes du ikke det er grunn til bekymring når creepy menn følger etter jenter er det ok, men ikke hold narr. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Les HI er du snill. Var ikke snakk om et blikk bare. Synes du ikke det er grunn til bekymring når creepy menn følger etter jenter er det ok, men ikke hold narr. 

Nei, vi vet ikke hva slags kontakt disse jentene hadde med mannen. De var voksne jenter og de var sammen. 

Man «holder ikke narr».

• Liker 2
Skrevet
Rotemor skrev (11 minutter siden):

Nei, vi vet ikke hva slags kontakt disse jentene hadde med mannen. De var voksne jenter og de var sammen. 

Man «holder ikke narr».

Ironi er vel litt å holde narr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...