Gå til innhold

Fordeling av utgifter når man har særkullsbarn og felles... utgifter og husarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ene av oss har to barn som er midten av tennåra og slutten av barneskolealder. Sammen har vi baby. Vi har ganske lik inntekt. Hvordan ville dere fordelt jobb og utgifter i hjemme? Partneren med barn eier huset vi bor i.

Anonymkode: c682a...cc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville delt likt på utgifter til bo, men partner med to barn fra før kan feks bidra litt mer til matutgifter. Ellers betale for sine barn for det meste, uten at jeg hadde orket å finregne på alt. Husarbeid kan jo så store unger bidra med. 

Anonymkode: 8dc85...463

• Liker 4
Skrevet

Første bud er at du kjøper deg inn i felles bolig.

• Nyttig 2
Skrevet

har man ikke valgt å bli én familie ? altså fordel likt men den med særkullsbarn  kan betale noe mer for mat og deres del av ferier/aktiviteter 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn (5-15 år) 50/50, samboer 1 barn (16 år)100%. Ingen felles

da de bodde hos meg betalte han 6000 i «husleie».  Matutgifter satte vi inn samme sum på en felles konto begge hadde et kort på:) betalt også 50/50 på ferieturer og lignende. 

Deler alt 50/50 også

Anonymkode: a673a...580

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hva som er rett og galt. 

Men jeg overførte eller gjorde kona mi deleier i eiendommen jeg hadde hatt og nedbetalt før jeg giftet meg med henne. Laget en liten klausul der at fruen,hennes sønn og min sønn fra forskjellig forhold kan bo i huset så lenge dem vil,eller selge alt av eiendeler og dele likt om jeg dør eller blir "tussete"

Her er det alltid en armkrok,klem,mat på bordet. Tror jammen jeg har hostet opp noen Kr.til både hjelp til førerkort,MC,biler Etc.  Vippset 45 000.til stesønnen min i desember da han kjøpte bil,han spurte om å låne. Nei se på det som arv sa jeg... Dårlig råd har jeg bestandig,men kone og barn først selv om alle tjener mer enn meg🥰

Anonymkode: 2f3cc...fc1

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Her er vi én familie i hvert fall, og vi har felles økonomi. Mannen og jeg er jo et lag, og vi skal bli gamle sammen.

Alt vi får inn, er våre penger. Folk får ordne seg som de selv vil, men jeg vil ikke ha det på noen annen måte enn vi har det.

Nå er det riktignok jeg som har et barn fra tidligere. Men vi har vært sammen i ti år, er gift og har to felles barn. Og jeg har fram til nå tjent mest av oss. Nå snur det og han kommer til å tjene mer, men det spiller ingen rolle siden alt er felles.

Anonymkode: dd3de...207

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den som har barn må selvfølgelig betale for dem. 

Anonymkode: d5d57...336

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et vanvittig godt tema for mitt vedkommende. Jeg og samboer har vert i lag i 2 år fått et felles barn sammen og hun har et barn fra før nå 7 år gml 100% omsorg da far ikkje orket barn. Lang historie. Men poenget her er. Er det ikke vanlig at man deler de flytende ugifter 50/50? Hun har selv 1 barn 2 hunder snakker store hunder. Ikke jobb og knasker helsekost sjokolade yt osv over en lav sko. Selfølgelig hun har jo betalt en del i forhold til vårt felles barn der jeg sa at de utgiftene skal vi dele på ikke hennes ting som hun har kjøpt selv og ønsket mest. Jeg derimot eier nå huset vi bor i betaler alle utgiftene vi har på det og laget en særavtale på at huset er mitt men klage fra svigerfar om at ja hun må få kjøpe seg inn som at hun må få noe igjen hun og  hun kan ikke pårope seg noe utenom noe invetar sefølgelig. Men som sagt skulle du ha hun så må en ta resten av pakka og selvfølgelig. Men føler jeg blir utnyttet i situasjonen. Hun prioriterer sitt først og leverer smuler igjen og klager på at jeg må bidra mer.

Fikset også bilen hennes da hun ikke hadde råd og ta den gjennom eu kontroll som landet på nærmere 40000k men det var bare sånn som hørte med mente hun.

Å når vi skal på ferie da starter som regel helvete. I hvem og hvordan skal dette fordeles.

Jeg har en helt ok jobb med noe god betaling men kan ikke plutselig ta ut til venstre fordi hun i utgangspunktet ikke har råd og må dekke over hun i forhold til utgiftene sine. 

Anonymkode: 570da...dc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er et vanvittig godt tema for mitt vedkommende. Jeg og samboer har vert i lag i 2 år fått et felles barn sammen og hun har et barn fra før nå 7 år gml 100% omsorg da far ikkje orket barn. Lang historie. Men poenget her er. Er det ikke vanlig at man deler de flytende ugifter 50/50? Hun har selv 1 barn 2 hunder snakker store hunder. Ikke jobb og knasker helsekost sjokolade yt osv over en lav sko. Selfølgelig hun har jo betalt en del i forhold til vårt felles barn der jeg sa at de utgiftene skal vi dele på ikke hennes ting som hun har kjøpt selv og ønsket mest. Jeg derimot eier nå huset vi bor i betaler alle utgiftene vi har på det og laget en særavtale på at huset er mitt men klage fra svigerfar om at ja hun må få kjøpe seg inn som at hun må få noe igjen hun og  hun kan ikke pårope seg noe utenom noe invetar sefølgelig. Men som sagt skulle du ha hun så må en ta resten av pakka og selvfølgelig. Men føler jeg blir utnyttet i situasjonen. Hun prioriterer sitt først og leverer smuler igjen og klager på at jeg må bidra mer.

Fikset også bilen hennes da hun ikke hadde råd og ta den gjennom eu kontroll som landet på nærmere 40000k men det var bare sånn som hørte med mente hun.

Å når vi skal på ferie da starter som regel helvete. I hvem og hvordan skal dette fordeles.

Jeg har en helt ok jobb med noe god betaling men kan ikke plutselig ta ut til venstre fordi hun i utgangspunktet ikke har råd og må dekke over hun i forhold til utgiftene sine. 

Hvor finner dere disse damene? 

Anonymkode: 3a7bc...e0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Rart at man ikke setter ned kjøreregler før man setter barn til verden. Heldigvis så er det bare våre barn her. Og blir det slutt så skal jeg aldri flytte sammen med noen igjen. 

Anonymkode: 7ee75...98a

AnonymBruker
Skrevet

Han eier huset, så du må betale husleie. Han må betale for oppussing.

Mat kan jo han betale litt mer av.

Ellers dele alle kostnader 50/50, bortsett fra at han kan betale klær og spesielle utgifter for de to store barna.

Ferier, han har 2,5 barn, og du har 0,5 barn.

Syns sånne fordelinger høres helt forferdelig ut. Her har vi valgt å bli en familie, og hvem som betaler hva er vi ikke så pirkete på. Sånn har vi gjort det i 25 år. Eier huset 50/50 da. Kan du ikke kjøpe deg inn i huset hans?

Anonymkode: 5bd08...095

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ene av oss har to barn som er midten av tennåra og slutten av barneskolealder. Sammen har vi baby. Vi har ganske lik inntekt. Hvordan ville dere fordelt jobb og utgifter i hjemme? Partneren med barn eier huset vi bor i.

Del likt på faste utgifter, den som har to barn betaler mer inn på matkontoen, og betaler det meste av det de to eldste trenger. Det høres så tåpelig ut å sitte å finregne på hva den eller den skal betale, har man valgt en samboer med barn fra før, koster det mer og det skal man synes er greit.

Anonymkode: e8318...866

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen fordeling - vi har felles økonomi og er en familie. Jeg ble sammen med min mann når min sønn var 3 år gammel. Han har kun hatt sporadisk kontakt med far. Han har bodd 100% hos oss. De første årene eide mannen huset, jeg kom med to tomme hender, så det var i grunn greit. Jeg betalte ingen husleie, men delte løpende utgifter. Når vi giftet oss noen år senere, ble eierskapet 50/50. 

Det er 22 år siden vi ble sammen og på de årene har økonomien endret seg i perioder. Jeg har studert, han forsørget meg. Han har studert, jeg forsørget han. I dag er det jeg som tjener mest. Mitt barn har flyttet hjemmefra, men ses på som en av flokken. Han har en fordel med å være eldst. Så lista legges etter han. 

Når det gjelder husarbeid, så forventetes det at alle bidrar etter alder og evne. Det har de gjort fra de var små. Det forventes også at våre voksne barn, hjelper til med den yngste av og til, da vi gir mye hjelp og oppfølging til dem. 

Anonymkode: aa9bc...78c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er vi en familie så vi deler sånn ca på midten. Noen måneder betaler den ene mer, andre ganger den andre

Anonymkode: 35359...365

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den som har barn må selvfølgelig betale for dem. 

Anonymkode: d5d57...336

Derfor er det jo et spørsmål om fordeling. Felles utgifter er jo der fortsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en, han har to tenåringsgutter. Vi deler alt på to. Felles økonomi i hverdagen og på ferie.

Anonymkode: e6d5c...9ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...