Gå til innhold

Naturlig tynn eller spiser lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.50):

Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. 

Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? 

Anonymkode: 5ecf5...c39

Jeg er ca 170cm med bmi på 16.6.

Jeg spiser ganske ofte usunt om sommeren, kan lett skyve over 2000 kalorier enkelte dager ingen problem. 

I mitt tilfelle er dette ganske genetisk, da jeg er fullstending frisk med sjekk hos legen nokk så ofte. Jeg vil gjerne også tippe at dem du har sett, har nok også genetikken inn på spill - eller et strengt kosthold. 

Jeg spiser ofte også mye grønnsaker og bær daglig, inkludert all bakevarene jeg spiser på toppen av litt "junk". For meg har balanse i kostholdet stabilisert vekten, kroppen går som den selv ønsker.

Anonymkode: d5bc4...0cf

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo ikke mange tiår siden de aller fleste hadde en BMI på det nedre tjuetallet. Det at "alle" er overvektige er en relativt ny greie. Ingen reagerte på å se tynne mennesker på stranda før 1990, da var det heller tjukke som overrasket.

Anonymkode: 44485...727

"size 0" var inn på 90- tallet, men det betyr ikke at det var sunt eller at folk spiste sunt. Kvinner sultet seg for å nå idealet. Vektidealet forandrer seg med tiden. Etter det usunne idealet kom motreaksjon på det og kvinner begynte å spise og det ble inn å trene med vekter, og mer akseptert å se kvinner blandt frivekter. Men, nå er vi på vei tilbake til det usunne tynne idealet. 

Når det kommer til overvekt, så beveger menneskeheten seg mye mindre, og (usunn) mat er mer tilgjengelig. På 70 tallet kom fast food og ferdiglagde middager. Folk spiser mye mer smågodt enn man gjorde før, da kjøpte man kanskje 10 biter en gang i blant. Snacks/potetgull? var nesten ikke noe å se i butikken. For å møte og snakke med folk måtte man komme seg ut av huset. Det fantes telefon men det var ofte dyrt å snakke lenge eller over lange distanser. Det var altså enklere, eller skal man si vanligere, å selvregulere inntaket når det var snakk om fisk og poteter og kokte gulerøtter, enn i dag når man har 1000 valg og det meste er godene (og mer usunt) enn fisk og poteter. 

Anonymkode: e3bb1...679

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pappa er en sånn en som alltid har vært tynn, mager faktisk, men som spiser det han vil. Og det er det vi alltid har sagt i familien, at jeg har arvet mammas gener (vi legger fort på oss) og søsteren min har arvet pappas gener for å være tynn.

Men det er en sannhet med mange modifikasjoner. Pappa spiser mye om maten står foran han, men han tar aldri initiativet til å spise. Han er glad i å gå fjellturer, og har han vært alene eller sammen med kompiser på fjellet så kommer han alltid hjem storsulten fordi han glemte eller ikke prioriterte å ta med, lage, eller smøre seg nok mat. Sånn er søsteren min også.

Jeg og mamma glemmer aldri å spise, og jeg blir rett og slett uvel av å gå lenge uten mat. Pappa kan holde på en halv dag med rastløsheten sin uten at han tenker på mat. Men guuuud så mye han kan spise når han først spiser 😄 

Anonymkode: f2618...04e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bmi på 19,5 Jeg spiser sunt og trener noen dager i uka. Hvis det går noen dager der jeg ikke trener og spiser mer usunt så blir jeg ofte overrasket over at jeg ikke har gått opp en eneste kilo. Det går heller litt ned.

Har konkludert med at kroppen regulerer hvor sulten er jeg. I sommer har det blitt lite trening og mye pizza, pølse, hamburger og brus. Og sjokolade, chips og vin 😅 men hadde gått ned 1,5 kg 

Anonymkode: 64d17...e64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.50):

Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. 

Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? 

Anonymkode: 5ecf5...c39

di fleste jeg vet om som er tynne spiser mye mer u sunt enn meg, dem er bare veldig heldige som ikke trenger å tenke på hva dem dytter i tryne mens andre må tenke på hva dem spiser hele tiden for å ikke legge på seg er ekstremt urettferdig

Anonymkode: 4da3c...751

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser passe for meg. Mulig det er lite for andre? Jeg spiser det jeg har lyst på. Kanskje jeg har lyst på mindre enn overvektige? 
hvor ofte jeg spiser usunt kommer jo an på definisjonen av usunt. Noen mener jo meierismør og fløte er usunt, i såfall spiser jeg usunt hver dag. Søtt spiser jeg ikke så mye av, men om sommeren liker jeg is så da blir det gjerne søtt et par ganger i uken. 

jeg tror ikke så mye på naturlig tynn, men vi ulike grader av hvileforbrenning. Jeg tror slanke mennesker ikke har behov for og spise hele tiden. Det er jo stort sett overvektige som passer veldig på kostholdet som du skriver? Overvektige som teller kalorier og skal « unne « seg sukker fordi det er helg osv. jeg opplever at vi som er slanke ikke tenker så mye på mat. 

Anonymkode: c4bdb...0a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gått ned 20 kg for 9 år siden. Vekta holder seg på ingen måte naturlig. Krever jobb hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Naturlig tynne spiser lite. 

Anonymkode: 768e0...107

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Naturlig tynne spiser lite. 

Anonymkode: 768e0...107

Og mange av dem føler ikke selv at de spiser lite, dermed er det ofte problemfritt for dem å holde vekten. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 12.34):

Naturlig tynn finnes ikke. I tenårene, ja, men ellers så er det fordi man passer på hva man spiser. For mange er det normalen. 

Anonymkode: 8affd...5c8

Jo, det finnes. Noen sliter faktisk med å holde vekten oppe. Om det er høy forbrenning eller lav apetitt, eller en kombinasjon er ikke godt å si. Men poenget er at alle som er svært slanke i voksen alder ikke nødvendigvis passer nøye på hva de spiser, noen spiser alt de har lyst på.

AnonymBruker
Skrevet

Er tynn. 160 cm høy og 47 kg. Næ som det er såpass varmt: Spiser skikkelig frokost med egg og bacon og blir ikke sulten før til kvelds. Unngår sjokolade, is, kaker, boller osv, det liker jeg ikke. Spiser litt salt snacks i løpet av dag i varmen. Trene en time hver dag. 

Anonymkode: 308c3...fa1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pappa er en sånn en som alltid har vært tynn, mager faktisk, men som spiser det han vil. Og det er det vi alltid har sagt i familien, at jeg har arvet mammas gener (vi legger fort på oss) og søsteren min har arvet pappas gener for å være tynn.

Men det er en sannhet med mange modifikasjoner. Pappa spiser mye om maten står foran han, men han tar aldri initiativet til å spise. Han er glad i å gå fjellturer, og har han vært alene eller sammen med kompiser på fjellet så kommer han alltid hjem storsulten fordi han glemte eller ikke prioriterte å ta med, lage, eller smøre seg nok mat. Sånn er søsteren min også.

Jeg og mamma glemmer aldri å spise, og jeg blir rett og slett uvel av å gå lenge uten mat. Pappa kan holde på en halv dag med rastløsheten sin uten at han tenker på mat. Men guuuud så mye han kan spise når han først spiser 😄 

Motsier ikke du deg selv litt. Det er gener som spiller inn på hvordan metthetsfølelse og «glemme å spise» også. 

Anonymkode: c602b...1d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 12.34):

Naturlig tynn finnes ikke. I tenårene, ja, men ellers så er det fordi man passer på hva man spiser. For mange er det normalen. 

Anonymkode: 8affd...5c8

Å joda min søster er i 30årne å lever bare på junkfood. Vet også om en som sier at hun sliter å legge på seg så hun spiser en stor is boks nesten hver dag

Anonymkode: 8f837...550

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 0.23):

Motsier ikke du deg selv litt. Det er gener som spiller inn på hvordan metthetsfølelse og «glemme å spise» også. 

Anonymkode: c602b...1d1

Jeg er enig i at metthetsfølelse kan være genetisk, men nå har familien min samme gener da...

Jeg har vært større enn det jeg er nå, mamma har også slanket seg mange ganger. Søsteren min har aldri slanket seg. Så det må være noe i det at kroppen alltid vil huske den høyeste vekten man har hatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En blanding av viljestyrke, sunn mat, trening og at kroppen regulerer behovet for mat etter aktivitet gjør at jeg holder med slank. Har bmi på 19,5.
Perioder uten trening og med usunn mat gjør ofte at jeg heller går litt ned i vekt. Men jeg er ikke naturlig slank. Har vært lettere overvektig for mange år siden i studietiden når jeg spiste mye chips, smågodt, gikk på Macdonalds og drakk mye vin og cola med sukker. Hadde jeg holdt på med det samme nå hadde kiloene kommet på igjen

Anonymkode: 64d17...e64

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I 20 årene var jeg syltynn, trente ikke, og levde på sjokolade og junk. Men var elendig på vanlige måltider og mat generelt. Kunne gå et døgn uten å spise, og så spise 200 gram melkesjokolade. 

Nå i 40-årene krever det at jeg tar bevisste valg år det kommer til porsjonskontroll, og at jeg trener. Dropper som regel frokost om jeg ikke spiser med andre, men lunsj og middag er jo med andre, så da spiser jeg jo selv om jeg ikke er sulten... Ellers kunne jeg nok fortsatt som i 20-årene. 

Anonymkode: 7d3a4...549

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...