Gå til innhold

Naturlig tynn eller spiser lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naturlig tynn finnes ikke. I tenårene, ja, men ellers så er det fordi man passer på hva man spiser. For mange er det normalen. 

Anonymkode: 8affd...5c8

Stemmer ikke.

Anonymkode: e9285...68d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. 

Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? 

Anonymkode: 5ecf5...c39

Naturlig tynn, kan spise hva jeg vil og likevel holde vekten. Selv etter 3 barn.

Men velger å spise sunt for å tenke på det indre, samt det smaker bedre.

Ellers aktiv jobb og som sagt, 3 barn 😂

Anonymkode: cb967...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært naturlig tynn med en bmi rundt 18-19. Jeg spiser det jeg vil. Er glad i kaker. Ingen ut- og innkaker her til jul for jeg spiste opp alt.  Sjokolade og godteri spises nesten daglig. Spiser gjerne en stor middagsporsjon.  Drakk brus tidligere. 

Ingen graviditet, lavt stoffskifte eller overgangsalder har endret det. Alltid gått tilbake til "min" vekt. 

Må legge til at jeg ikke er et frokostmenneske. Må ha vært våken et par timer før jeg orker mat. 

Anonymkode: 82786...de3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 168 og veier 54 kg, så er slank. Jeg spiser når jeg er sulten, og legger ikke på meg om jeg spiser usunt. Jeg har alltid trodd at jeg spiser mengder med mat, men om jeg sammenligner meg med andre, så spiser jeg mindre enn hva mine litt større venninner gjør. Jeg har sjelden lyst på godteri, potetgull osv, og de gangene jeg spiser det så er det bare litt, og da orker jeg mindre mat ved siden av.  Kroppen tilpasser sulten etter hva jeg spiser. 

Anonymkode: d64a5...d67

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alltid hatt BMI på 19/20, spiser det jeg vil, men kroppen min vil naturlig ha sunn mat. Usunt begrenser seg helt selv fordi jeg ikke vil ha så mye av det. Kroppen er smart når man lytter og spiser rent (så man har sjans til å lytte). 

Anonymkode: 6a532...55a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bmi på 21, og alltid vært slank. 

Spiser en del usunt, men stopper spise når jeg er mett. Har aldri likt bli stappmett, så stopper før det. Småspiser svært sjeldent. Dette er ting jeg gjør uten å tenke over det, for meg faller det helt naturlig å ikke småspise hele tiden eller spise meg stappmett. 

Jeg vet f.eks at det sjeldent er vits bestille forretter på restaurant, for jeg blir mett nok av hovedrett. Jeg bestiller sjeldent dessert, fordi jeg er mett. 

Jeg spiser akkurat det jeg vil, når jeg vil. Men jeg kan ikke huske sist jeg har hatt lyst på fastfood. Jeg synes ikke det er behagelig bli overmett, så jeg vil ikke spise så mye. Jeg har alltid syntes vann smaker bedre enn brus. Dette er ting som faller meg helt naturlig. Jeg velger spise akkurat det jeg vil, basert på smaker og hva jeg har lyst på, og tenker aldri over kalorier eller vekt når jeg velger mat. 

Anonymkode: 535b7...3ad

AnonymBruker
Skrevet

Spiser normalt og ganske store porsjoner, men 3 måltider per dag uten noe mellom. Pluss går alltid minst 10 000 skritt daglig. 

Anonymkode: 8bcf5...463

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 11.08):

Hvor gammel er du? Jeg var sånn som deg i tidlig 20-årene, er nå snart 40 og noe er forandret🤣

Ikke meg du spurte men jeg er også midt i 40 årene og når jeg spiser masse så ligger jeg på bmi på 20 mens hvis jeg kun spiser sunt så ligger den på 19. Har ikke merket noen endring fra 20-årene. 

Anonymkode: cd0f3...9ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en BMI på 17 og spiser (altfor mye) snacks og søtsaker. Daglig sjokolade og/eller chips, selv om jeg vet det ikke er bra for meg, og derfor ønsker å slutte. Spiser oftest 3-4 måltider, normalt store porsjoner hver dag. Er aktiv i hverdagen, men trener ikke hardt. Tror kroppen bare har funnet sin trivselsvekt? 

Det rare er at jeg spiser det samme/like mye som da jeg hadde en BMI på 25 for ca 5 år siden. Da var også vekta bom stabil.  Jeg gikk ned i vekt utilsiktet pga en sykdomsperiode. Tror kroppen bare liker stabilitet...

Anonymkode: eb019...f2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som er "naturlig tynn" og sliter med å gå opp i vekt. Men, hun spiser utrolig lite sammenlignet med meg som er overvektig. Hun selv mener hun spiser mye og skjønner ikke hvordan hun skal klare å spise mer. Samtidig er hun aktiv nesten hele tiden. Å ligge på sofaen en hel dag er ikke noe hun gjør for å si det sånn. En stor porsjon for meg er noe heeelt annet enn en stor porsjon for henne. 

Anonymkode: e3bb1...679

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og føler jeg spiser lite, og min tynne venninne (BMI 19) føler hun spiser mye. Men hun spiser mindre enn meg totalt sett fordi hun blir ikke uvel av å gå sulten, jeg blir kvalm av det og får vondt i hodet.

Det er her det ligger. Hun spiser det hun vil, og hva hun vil. Hun spiser mer godteri enn meg også. Men kan fint gå en halv dag uten å tenke på mat. 

Anonymkode: f2618...04e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.50):

Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. 

Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? 

Det er vel begge deler både de som er naturlig slanke og de som lever veldig restriktivt for å holde seg tynne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er overvektig og føler jeg spiser lite, og min tynne venninne (BMI 19) føler hun spiser mye. Men hun spiser mindre enn meg totalt sett fordi hun blir ikke uvel av å gå sulten, jeg blir kvalm av det og får vondt i hodet.

Det er her det ligger. Hun spiser det hun vil, og hva hun vil. Hun spiser mer godteri enn meg også. Men kan fint gå en halv dag uten å tenke på mat. 

Men når hva hun vil og når hun vil innebærer at hun går halve dagen uten mat, er det ikke rart hun er tynn! At folk sier de spiser det de vil og at de også spiser godteri er ingen indikator på at de har et normalt kosthold, når hyppigheten er så lav og mengden så liten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har en venninne som er "naturlig tynn" og sliter med å gå opp i vekt. Men, hun spiser utrolig lite sammenlignet med meg som er overvektig. Hun selv mener hun spiser mye og skjønner ikke hvordan hun skal klare å spise mer. Samtidig er hun aktiv nesten hele tiden. Å ligge på sofaen en hel dag er ikke noe hun gjør for å si det sånn. En stor porsjon for meg er noe heeelt annet enn en stor porsjon for henne. 

Litt spiseforstyrret?

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Men når hva hun vil og når hun vil innebærer at hun går halve dagen uten mat, er det ikke rart hun er tynn! At folk sier de spiser det de vil og at de også spiser godteri er ingen indikator på at de har et normalt kosthold, når hyppigheten er så lav og mengden så liten.

Jeg spiser sunnere enn venninnen min som er tynn. Faktisk. Hun spiser mye mer sjokolade enn meg feks. Så jeg vil også påstå at hun ikke har et sunt kosthold. Men hva er "normalt"? For meg virker det deilig å kunne ha en så regulert apetitt naturlig. Hvem som er mest normale av oss blir en definisjonssak. Jeg sliter med overvekt og prøver å slanke meg, og det gjør ikke hun som veier det samme år etter år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fleste som er tynne, må jobbe ganske mye for det (restriktiv diett og trening) og så har man noen som er tynne og kan «spise det de vil» fordi «det de vil» egentlig er ganske lite (enten sjeldent fordi de ikke kjenner så mye sult eller lite per måltid før de blir mette). Jeg er selv sistnevnte kategori. Alltid trodd jeg kunne spise akkurat hva jeg ville og holde meg slank, og det kan jeg jo. Greia er bare at når man summerer det jeg spiser i løpet av en dag, så er det ikke mye. Andre som spiser samme mengde ville nok tenkt at det var en kamp å spise så lite. Så finnes det sikkert noen unntak, med folk som kan spise mye mer enn andre, men jeg tror det er få. Noe handler nok også om aktivitetsnivå. 
Også må vi huske på, at når vi ser venninner eller kollegaer spise, så er det et øyeblikksbilde. Vi vet ikke hva de spiser hver dag hele dagen. Så om noen ser jeg hagle inn på et større måltid med dessert på restaurant (det kan skje), så betyr ikke det at alle mine måltider er slik 

Anonymkode: 22604...aac

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (14 timer siden):

Litt spiseforstyrret?

ikke i det hele tatt

AnonymBruker
Skrevet

19–20 er en helt vanlig BMI. Jeg hadde en BMI på 17 ifjor og jeg fulgte ikke med på kostholdet i det hele tatt, men det må sies at jeg alltid har vært litt kresen når det gjelder mat, så har naturligvis alltid spist mindre enn folk flest.

Anonymkode: d2b82...853

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror de fleste som er tynne, må jobbe ganske mye for det (restriktiv diett og trening) og så har man noen som er tynne og kan «spise det de vil» fordi «det de vil» egentlig er ganske lite (enten sjeldent fordi de ikke kjenner så mye sult eller lite per måltid før de blir mette). Jeg er selv sistnevnte kategori. Alltid trodd jeg kunne spise akkurat hva jeg ville og holde meg slank, og det kan jeg jo. Greia er bare at når man summerer det jeg spiser i løpet av en dag, så er det ikke mye. Andre som spiser samme mengde ville nok tenkt at det var en kamp å spise så lite. Så finnes det sikkert noen unntak, med folk som kan spise mye mer enn andre, men jeg tror det er få. Noe handler nok også om aktivitetsnivå. 
Også må vi huske på, at når vi ser venninner eller kollegaer spise, så er det et øyeblikksbilde. Vi vet ikke hva de spiser hver dag hele dagen. Så om noen ser jeg hagle inn på et større måltid med dessert på restaurant (det kan skje), så betyr ikke det at alle mine måltider er slik 

Anonymkode: 22604...aac

Dette tror jeg er veldig riktig!

Jeg er tynn og nekter meg ingenting. Og en sjelden gang spiser jeg mer enn de fleste andre- er vi på en god restaurant kan jeg fleske til med både forrett og dessert. I varmen blir det lett et par is daglig.

Men jeg spiser ikke frokost og veldig lite lunsj. Er rett og slett ikke sulten da, i tillegg til at jeg jo er klar over at det hjelper meg å holde vekta så jeg jobber ikke så mye for å innføre disse måltidene akkurat. Hvis vi tar summen av alle måltider over en toukersperiode, tipper jeg at jeg spiser mindre enn de fleste. Mens de som ser meg på restauranten sikkert tenker jeg er kjempeheldig og kan spise hva jeg vil ;)

Anonymkode: c6c94...db7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 11.08):

Hvor gammel er du? Jeg var sånn som deg i tidlig 20-årene, er nå snart 40 og noe er forandret🤣

Akkurat samme her. Frem til ca 30 var jeg utrolig tynn og la ikke på meg, men så skjedde det noe 🤣

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...