Million Skrevet 19. juli #41 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 11.08): Hvor gammel er du? Jeg var sånn som deg i tidlig 20-årene, er nå snart 40 og noe er forandret🤣 Anonymkode: 5ecf5...c39 Jeg var også "evig tynn" da jeg var yngre. Moren min hevder at jeg var en liten tjukkas helt til jeg ble ett år gammel og begynte å gå, etter det rant alt fettet av meg og jeg var syltynn (ja, virkelig syltynn!) i hele barndommen og mitt voksne liv. Undervektig, såpass at bedriftshelsetjenesten spionerte på meg i kantinen ved lunsjtider for å se om jeg spiste nok. Det gjorde jeg jo, hver dag. Men de kalte meg inn til kontroller i blant, og fant aldri noe galt. Jeg bare var svært tynn fra naturens side, og jeg småspiste aldri. Spiste to ganger om dagen, men til gjengjeld spiste jeg da rause porsjoner når jeg først spiste noe. Var jeg småsulten før middag, var det et eple det gikk i, ikke sjokolade (som i dag...) Men ting forandret seg i begynnelsen av 40 årene, forbrenningen forandret seg og plutselig la jeg på meg en kilo her og en kilo der. I dag (i femtiårene) er jeg normalvektig, men jeg synes likevel jeg har litt for mye rundt magen. Kunne ønske det forsvant. Men det bukfettet er jo så ekstremt vanskelig å bli kvitt i den alderen ; 40 og 50 årene, som jeg er i nå. Leser stadig om "det farlige bukfettet". Likevel får jeg vel være takknemlig for at jeg ikke er så aller verst selv om midjemålet irriterer meg og definitivt kunne vært smalere. Jeg veier minst av alle venninnene mine (i samme alder) uansett.
Phoenix Heart Skrevet 19. juli #42 Skrevet 19. juli (endret) Jeg har alltid vært tynn, er født sånn. Spiser helt normalt. Har lagt litt på meg siden 20 årene da veide jeg 50 kg, nå veier jeg 56, er 170 høy., og er 45 år. Endret 19. juli av Phoenix Heart
AnonymBruker Skrevet 19. juli #43 Skrevet 19. juli Naturlig undervektig og genetisk anlagt slik tenker jeg. Kan spise hva jeg vil når jeg vil, selv etter flere barn og passert 40 år. Høy forbrenning. Anonymkode: 183e9...c96
AnonymBruker Skrevet 19. juli #44 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette tror jeg er veldig riktig! Jeg er tynn og nekter meg ingenting. Og en sjelden gang spiser jeg mer enn de fleste andre- er vi på en god restaurant kan jeg fleske til med både forrett og dessert. I varmen blir det lett et par is daglig. Men jeg spiser ikke frokost og veldig lite lunsj. Er rett og slett ikke sulten da, i tillegg til at jeg jo er klar over at det hjelper meg å holde vekta så jeg jobber ikke så mye for å innføre disse måltidene akkurat. Hvis vi tar summen av alle måltider over en toukersperiode, tipper jeg at jeg spiser mindre enn de fleste. Mens de som ser meg på restauranten sikkert tenker jeg er kjempeheldig og kan spise hva jeg vil Anonymkode: c6c94...db7 Ja, samme her. Og jeg husker at bestemor sa at hun pleide å få kommentarer på at det var rart at hun var så liten og spiste så mye. Hun elsket middag, og spiste mye til middag, sammen med folk som så det. Men jeg husker at hun knapt spiste ellers, frokosten bestod gjerne av kaffe og kanskje en halv brødskive for å være et godt forbilde når jeg var på besøk. Jeg spiser mye hvis jeg er på restaurant, særlig indisk. Men da har jeg gjerne ikke spist tidligere på dagen, og jeg tar lite ris, for å få plass til så mye som mulig. Jeg kan også spise fem hjemmebakte rundstykker med nyrørt tyttebær en kveld, fordi det er så godt og noe vi sjeldent vi har. Da orker jeg mindre mat neste dag. Egentlig har jeg inntrykk av at dette er ganske vanlig med mindre man spiser mye sukker og snacks, og blir avhengig av det på et vis? Altså kanskje ikke så ekstrem som bestemor, men hun var rett over 1.50 cm. og 40 kg. og trenger naturlig nok lite mat. Jeg er også liten av vekst, og min høye, aktive, slanke venninne spiser mye mer enn meg. Det kan nok fremstå som hun spiser og spiser uten å legge på seg, særlig om en sammenligner med noen med mye lavere kroppsmasse.. Men det er jo egentlig åpenbart at hun trenger flere kalorier enn det jeg gjør. Anonymkode: 3d50b...f31 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #45 Skrevet 19. juli Jeg pleide å spise lite og var ganske undervektig frem til jeg var rundt 30 år. Det gikk ganske av seg selv, er man vant med å spise lite så er magesekken mindre og man blir mett fortere. Når jeg fikk samboer ble det oftere måltider (som normale mennesker). Etter det ble jeg mer obs på porsjoner. Eksempel: Jeg tar et lite fat i kantina og fyller det mens de andre tar store fat og fyller det. Når vi har middag tar folk ofte større porsjoner enn meg, eller tar en runde til. I tillegg til vin og dessert osv. Mens jeg holder meg til en middels porsjon men drikker også vin og har dessert. På den måten er jeg fortsatt tynn uten å egentlig ofre noe særlig. Har mange rundt meg som klager over at de har begynt å legge sånn på seg og sier det er alderen, og det er det sikkert litt. Men jeg har jo kjent de lenge og ser at de spiser større porsjoner nå enn før. Anonymkode: c8588...a88 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #46 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 12.39): Jeg teller kalorier hver dag. Er 38 nå så det er normalen for meg. Men jeg er ikke "naturlig" så tynn. Koster meg mye. Jeg har normal bmi, forresten. Kjenner ingen som har en lav bmi som bare "spiser hva de vil" eller har "høy forbrenning" Anonymkode: 8affd...5c8 Samme her. Jeg trener og passer på å spise rent og høyere protein/fett og grønnsaker enn karbohydrater. Anonymkode: 5bf33...e9b
AnonymBruker Skrevet 19. juli #47 Skrevet 19. juli For meg er det ikke naturlig med den BMi’ en - har hatt den og lavere. Årsaken for meg har vært langvarig forhøyet stoffskifte og bivirkninger av det hvorav vekttap var en av mange. Min bror med andre gener har den BMI’ en naturlig og må spise ubehagelige mengder for å komme opp på midt på/øvre del såkalt normal BMI. Om jeg trener 4-5 gg i uka, teller kalorier og har noe underskudd dagene jeg ikke trener(1800 fremfor 2000) + normal mengde treningsdager så ligger jeg på ca øvre sjikte normal BMI. Gitt at jeg er normalt medisinert for stoffskiftet og ikke bruker andre medikamenter som innvirker på vekt. Jeg var tynn feks som 19åring, da fordi uoppdaget for høyt stoffskifte. Spiste helt normalt, ingen spesielle restriksjoner. Anonymkode: bd8a9...a4a 1
pennyless Skrevet 19. juli #48 Skrevet 19. juli Jeg er stor og spiser det jeg vil. Når jeg veide 45kg hadde jeg spiseforstyrrelse desverre. Og jeg var blakk. Lever på ufør og trives med megselv, selv om jeg kunne trengt å gå ned noen kilo. Nå har jeg perfekt blodtrykk og blodverdier, og legen sier jeg bare kan fortsette og røyke og drikke alkohol. Yolo.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #49 Skrevet 19. juli Jeg har alltid vært naturlig tynn. Spiser det jeg vil og aldri tenkt over dette. Nå som jeg har blitt eldre så har jeg gått litt opp i vekt. Fått litt mer hofter osv. Er nå 40. Begynte å merke en forandring rundt 37 års alderen. Er nå naturlig størrelse M i underdeler og S ellers, litt varierende. Har kun gått opp i vekt 2 ganger. Ene var som gravid. Alt forsvant etter fødsel. Andre gang var korona når mann satt hjemme 24/7 forann en skjerm og stappet meg med alt mulig. Da veide jeg 60 kilo til jeg begynte å leve normalt igjen. Anonymkode: b8cf0...164
AnonymBruker Skrevet 19. juli #50 Skrevet 19. juli Naturlig tynn og spiser lite, naturlig. Jeg spiser ikke for lite, men det er lite sammenlignet med mange andre. Fordi jeg er liten trenger jeg ikke like mye, så jeg spiser meg mett og etter mitt behov og hva min kropp trenger. Vi som er tynne trenger mye mindre enn de som er en del større, og det at vi da spiser en del mindre i mengde er ikke fordi vi passer på, slik mange tror. Spiser jeg kake og is resulterer det naturlig i at neste måltid blir mindre fordi jeg er mindre sulten, så det blir ikke noe særlig overskuddskalorier. I tillegg blir jeg fornøyd etter litt dessert, og har ikke lyst til å spise meg kvalm. Anonymkode: f62c3...8ff 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #51 Skrevet 19. juli Frem til jeg var nærmere 30 kunne jeg spise hva jeg ville og la aldri på meg. Men etter 30 snek kiloene seg sakte men sikkert på..... Så noen er bare heldige med forbrenningen, selv om mange påstår annet..... Anonymkode: eb6f7...b8c
AnonymBruker Skrevet 19. juli #52 Skrevet 19. juli Ikke bare mengden på mat som avgjør om du veier for lite eller mye. Hormoner, arv stoffskifte og alder har betydning. Anonymkode: 7d69d...fac 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #53 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.50): Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? Anonymkode: 5ecf5...c39 Jeg er i den kategorien: Naturlig tynn. Kommer fra en familie der vi alltid har vært glad i mat, spist oss mette og laget mye mat fra bunnen. Alle i min familie er sånn. Så tror absolutt at de som er naturlig tynne uten å slanke seg/sulte seg kan spise mye. Dette har med gener å gjøre og er ikke noe man får endret på om man ikke er i den kategorien . Anonymkode: f6c0b...37a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #54 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.50): Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? Anonymkode: 5ecf5...c39 Hva tror du "naturlig tynn" innebærer, egentlig? Anonymkode: f4c41...5da
AnonymBruker Skrevet 23. juli #55 Skrevet 23. juli Jeg var syltynn som ung, og spiste hva jeg ville. Jeg merket først da jeg nærmet meg 30 at det faktisk gikk an å legge på seg for meg. Men la bare på meg til å gå fra syltynn til normalt slank og har blitt der siden (er 45 nå). BMI på 20-21. Jeg spiser det jeg vil og går ikke på diett, har et normalt variert kosthold, kanskje med noe fokus på proteiner over karbo. Men jeg er nok naturlig litt småspist, og lander et sted på 1500-2000 kcal av meg selv, gjennom å spise akkurat hva jeg vil, når jeg vil. Jeg lager ikke store porsjoner, og jeg spiser heller ikke hele dagen, typisk spiser jeg gjerne bare lunsj og middag og en snack eller noe på en vanlig mandag. Nå når det er så varmt og jeg har ferie uten planer, så mister jeg matlyst og går typisk rundt og egentlig bare drikker hele dagen. Så får i meg noen drikker med næring i, og passer på å spise noe salt, et egg eller to. Jeg er nok både litt lat og matlei om dagen så det spiller jo også inn. Det er jo egentlig litt trist, å ikke glede seg til måltid, men være sånn ånei, nå må jeg spise noe igjen. For jeg er egentlig glad i mat. Bare at andre må lage den til meg, hehe. Så det er ikke et mysterie med meg. Jeg får raskt metthetsfølelse, og så liker jeg ikke å være stappmett. Jeg foretrekker nesten å føle meg litt sulten over å føle meg mett. Jeg har liksom mer energi da. Nå skal jeg gå og trene, jeg har vært våken siden 7 og drukket kaffe med havremelk i. Så blir det kanskje eggerøre eller noe etter treningen, jeg er litt lat også, det gjør og at jeg spiser mindre. Anonymkode: 6a14c...c26 1
pippeli Skrevet 23. juli #56 Skrevet 23. juli Alltid vært tynn, ønsket egentlig å gå opp i vekt da jeg var yngre, så puttet mye olje i maten. Hjalp ikke😅 Er nå 38 år, 169 og 60/61 kg. Fått ett barn, gikk opp maks 10 kg og ned igjen like fort. Naturlig fra mamma sin side. Glad i godteri, men er aktiv og tenker på hva jeg spiser.
AnonymBruker Skrevet 23. juli #57 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 13.41): En ting jeg har lagt merke til blandt de fleste av mine slanke venner er at de spiser mindre. De kan godt spise usunt men porsjoner av det og er mindre enn hva jeg og de med litt høyere bmi spiser. Sier ikke at det er slik for alle, og det er ikke akkurat en vitenskapelig observasjon, men tror nok mange både overvurderer og undervurderer hvor mye de spiser. Spesielt de som er naturlig slanke og oss som er tjukke. Jeg vet at for at jeg skal gå ned i vekt så må jeg være pinlig nøyaktig og veie maten min, for jeg undervurderer mat som legger til ekstra kalorier, som smør og nøtter for eksempel. En annen ting er at de naturlig slanke er gjerne de som reiser seg ofte for å gjøre et eller annet og sitter ikke helt stille i sofaen hele tiden. Jeg har flere venner som kan si at i går var en lat dag vi satt i sofaen hele dagen, men faktumet er at de ofte reiste for å hente noe, fikse noe og lignende. Jeg derimot satt i sofaen uten å reise meg. Jeg sier på ingen måte at det er noe usundt med det, de har nok bare alltid spist normale porsjoner og er mett til rett tid. Anonymkode: 7d0d3...855 Det er ikke min erfaring. En del av dem ja, men en god del av de slanke/tynne spiser også veldig store porsjoner. Forskjellen på dem og på de mer lubne eller tjukke er at de tynne/slanke spiser sjelden, glemmer å spise, hopper over måltider etc, så det totale kaloriinntaket på en uke blir ikke høyere enn blant de tynne som spiser små porsjoner ofte. Anonymkode: fe1d2...63d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #58 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.50): Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? Anonymkode: 5ecf5...c39 jeg spiser generelt små posjoner fordi jeg vet at jeg ikke trenger mer og at metthetsfølelsen kommer litt etter at man har spist. Og jeg er nok middels opptatt av kosten for jeg er litt bevisst på å spise god mat som gjør godt for kroppen og holder energien lengre. Følger ikke kostholdsrådene akkurat men spiser 90% av tiden etter BLE tanken og det fungerer godt for meg. I hovedsak holder jeg meg unna sukker og mel, samt at jeg får kraftig diare og mageproblemer av laktose og gluten og har det mye bedre uten. Anonymkode: 200eb...727
AnonymBruker Skrevet 23. juli #59 Skrevet 23. juli Det er jo ikke mange tiår siden de aller fleste hadde en BMI på det nedre tjuetallet. Det at "alle" er overvektige er en relativt ny greie. Ingen reagerte på å se tynne mennesker på stranda før 1990, da var det heller tjukke som overrasket. Anonymkode: 44485...727
AnonymBruker Skrevet 23. juli #60 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 10.11): Jeg spiser veldig mye og alt mulig jeg har lyst på, spiser kaker eller søtsaker omtrent daglig og er slank. Er 174,5 cm høy og 62-63 kg. Tenker aldri på kcal eller vekt og følger mine lyster. Har jeg lyst på en eller tre wienerbrød+ en stor pose potetgull så spiser jeg det, og vekten går ikke opp. Veldig deilig å aldri stresse med vekt eller tenke at jeg ikke må spise når jeg er sulten eller har lyst på noe. Anonymkode: e9285...68d Bevis på at gener spiller en stor rolle😅 er 161, og veier 83 kg. Klarer ikke et helt wienerbrød engang, og spiser aldri potetgull. Spiser jeg smågodt, så er det ca 10 biter. Anonymkode: 8c8c9...636 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå