Gå til innhold

Naturlig tynn eller spiser lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. 

Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? 

Anonymkode: 5ecf5...c39

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser veldig mye og alt mulig jeg har lyst på, spiser kaker eller søtsaker omtrent daglig og er slank. Er 174,5 cm høy og 62-63 kg.

Tenker aldri på kcal eller vekt og følger mine lyster. Har jeg lyst på en eller tre wienerbrød+ en stor pose potetgull så spiser jeg det, og vekten går ikke opp.

Veldig deilig å aldri stresse med vekt eller tenke at jeg ikke må spise når jeg er sulten eller har lyst på noe. 

Anonymkode: e9285...68d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For meg er forklaringen rett og slett bare at jeg spiser sjelden. Et måltid eller to om dagen, og da fordi det ikke plager meg noe som helst å gå lenge uten mat. Jeg blir selvfølgelig med på lunsjer og middager uten å tenke på det her, og jeg kan fint spise tre måltider om dagen hvis det er sosialt sett å forvente (f.eks. på reise med venner eller jobben).

Men i hverdagen, sånn i alminnelighet, bare spiser jeg få måltider. Totalsummen av kalorier blir ikke all verden selv om jeg fint trøkker nedpå to tredjedels "familiepizza" en gang iblant. Og ja, alle slags verdier (på blodprøver etc.) er fine tross at kostholdet i seg selv neppe er det beste. 

Så jeg spiser lite, det gjør jeg, i den forstand at jeg spiser sjelden. Jeg spiser imidlertid ikke små porsjoner.

Anonymkode: 38235...19a

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig ung når jeg lærte at en skulle være forsiktig med mat. Det har ikke vært en god lærdom, og er ikke noe jeg ville lært videre til mine unger. Men på grunn av en vegring har jeg alltid vært bevisst om hva jeg putter i meg og at alt som går inn skal forbrennes. Det har satt seg fast, så nå går det vel nærmest automatisk, fordi det har blitt veldig naturlig for meg å tenke sånn. 

Har derfor empati for folk som er større og som ønsker å gå ned i vekt. Det er ikke enkelt å legge om tankesettet sitt og begynne med noe nytt. Verken den ene veien eller den andre. Har aldri vært overvektig eller stor, alltid veldig slank/tynn, men hvordan tankene setter seg til begge grupper tror jeg er ganske likt (på automatikk).

Anonymkode: c1ee0...857

• Liker 3
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært normalvektig, men har de siste årene gått inn for å få drømmekroppen, (ikke helt i mål) og jeg kan informere deg om at de kroppen du ser som er tynne, sannsynligvis har lavere BMI enn det du tror. De er nok per definisjon lettere undervektige. Akkurat nå er jeg 2 kg over undervekt i følge BMI, men har også akkurat bikket under tidligere. Jeg har aldri vært tynn-tynn allikevel. Jeg har alltid beholdt litt ekstra flesk enkelte steder. Jeg trener forresten, så har nok også litt muskelvekt. 

De som er "naturlig tynne" er de som glemmer å spise, ikke kjenner så godt at de er sultne, kanskje de er ganske inaktive. For meg og en del andre handler det om veldig bevisste kostholdsvalg, samt å forbrenne litt gjennom trening og aktivitet. Jeg spiser egentlig det meste, så det var mest posjonskontroll det går i hos meg. Kan fint spise sukker hver dag, men da snakker vi 1-2 kjeks eller små sjokoladebiter, ikke en hel pose med smågodt eller potetgull. 

Anonymkode: dfaa8...890

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er naturlig tynn, alle i slekta er det. Men vi er småspiste og ikke så opptatt av mat pluss ganske aktive.

Anonymkode: d59a6...a64

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bmi på 18, og må spise mye, sånn så jeg ikke går ned i vekt. Er litt slitsomt å ha det sånn. Men alle i familien er tynne.

Anonymkode: 6dcd7...661

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg spiser veldig mye og alt mulig jeg har lyst på, spiser kaker eller søtsaker omtrent daglig og er slank. Er 174,5 cm høy og 62-63 kg.

Tenker aldri på kcal eller vekt og følger mine lyster. Har jeg lyst på en eller tre wienerbrød+ en stor pose potetgull så spiser jeg det, og vekten går ikke opp.

Veldig deilig å aldri stresse med vekt eller tenke at jeg ikke må spise når jeg er sulten eller har lyst på noe. 

Hvor gammel er du? Jeg var sånn som deg i tidlig 20-årene, er nå snart 40 og noe er forandret🤣

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel begge deler, naturlig tynn fordi jeg spiser lite. De fleste på morsiden i familien min er små og tynne.

Jeg passer ikke på kostholdet i form av å unngå å spise for mye. Men jeg kan la være å f.eks. ta en is før middag, i hvert fall flere dager på rad, for at jeg skal prioritere plass til middag. Så planlegger jeg heller å ta den isen etterpå, men ender gjerne med å ikke gjøre det fordi jeg er mett. 

Noenlunde sunn mat frister meg ofte mer enn snacks og søtsaker. Og jeg syns det er ubehagelig å spise når jeg er mett, og blir mett når jeg har spist det som ser ut til å være en passe mengde for å ha en stabil vekt, så det er ikke noe jobb å "holde vekten". Jeg har bmi rundt 19. 

Anonymkode: 3d50b...f31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

For meg er forklaringen rett og slett bare at jeg spiser sjelden. Et måltid eller to om dagen, og da fordi det ikke plager meg noe som helst å gå lenge uten mat. Jeg blir selvfølgelig med på lunsjer og middager uten å tenke på det her, og jeg kan fint spise tre måltider om dagen hvis det er sosialt sett å forvente (f.eks. på reise med venner eller jobben).

Men i hverdagen, sånn i alminnelighet, bare spiser jeg få måltider. Totalsummen av kalorier blir ikke all verden selv om jeg fint trøkker nedpå to tredjedels "familiepizza" en gang iblant. Og ja, alle slags verdier (på blodprøver etc.) er fine tross at kostholdet i seg selv neppe er det beste. 

Så jeg spiser lite, det gjør jeg, i den forstand at jeg spiser sjelden. Jeg spiser imidlertid ikke små porsjoner.

Forstår, men får du i deg nok næringsstoffer? Det er jo også noe når man spiser lite. Mange jeg kjenner som er tynne har ofte vitaminmangler 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå i disse dager ser man mange ulike kropper på stranda. Legger merke til at mange er tynne, tipper en bmi på 19-20. Jeg undrer stadig på om de er naturlig tynne eller om de passer veldig på kostholdet. 

Du som er tynn, hvor ofte spiser du søtt/ usunt? Hvordan holder du deg så tynn? 

Jeg er ikke «tynn» i den forstand, men jeg er «slank» om det gir mening? Jeg er en stor fyr, men har lav fettprosent og relativt høy andel muskler. Nå har jeg 12-13% kroppsfett antar jeg. I sesong for konkurranser, så er jeg nærmere 10%, men det er ikke noe jeg hverken orker eller ønsker å ha jevnlig.

BMI aner jeg ikke. BMI er irrelevant for min del.

Jeg holder meg slank/trent ved å trene regelmessig. 3-5 styrkeøkter i uken, 2-3 økter med motbakketrening og ellers et generelt høyt aktivitetsnivå.

De gangene jeg spiser «søtt» som i godteri/snacks, så er det på Lørdager. «Usunt» kommer an på hva du mener med? Jeg har ikke noe spesielt rigid kosthold, men et sunt et som er forholdsvis enkelt å holde over tid. Jeg finregner også med ujevne mellomrom hvor mye energi jeg inntar. Jeg har godt kontroll på hvor grensen ligger for når jeg begynner å gå opp i vekt eller ned i vekt (fett).

Anonymkode: a05e2...c53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår, men får du i deg nok næringsstoffer? Det er jo også noe når man spiser lite. Mange jeg kjenner som er tynne har ofte vitaminmangler 

Ja, jeg gjør det. En ting er at jeg føler meg veldig bra, men jeg har også blitt sjekket jevnlig som følge av en alvorlig sykdom jeg har hatt for mange år siden. Denne påvirker ikke næringsinntak/forbrenning/vekt nå, altså, det er virkelig i en helt annen verden. Men av den grunn, pga. en tilbakefallsrisiko, sjekkes mine verdier (da særlig gjennom temmelig brede blodprøver) oftere enn mange. Har en gang for mange år siden vært bittelitt i underkant på jern, noe som jo ikke er helt uvanlig blant særlig ganske unge og ganske slanke folk, ellers innenfor referanseområde på alt.

Skjønner godt at du lurer, absolutt, det er en risiko for å få i seg for lite av viktige næringsstoffer ut fra det jeg skisserer. Men svaret er altså at jeg får i meg det jeg trenger, og det er altså ikke bare noe jeg antar.

AnonymBruker
Skrevet

Naturlig tynn finnes ikke. I tenårene, ja, men ellers så er det fordi man passer på hva man spiser. For mange er det normalen. 

Anonymkode: 8affd...5c8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg gjør det. En ting er at jeg føler meg veldig bra, men jeg har også blitt sjekket jevnlig som følge av en alvorlig sykdom jeg har hatt for mange år siden. Denne påvirker ikke næringsinntak/forbrenning/vekt nå, altså, det er virkelig i en helt annen verden. Men av den grunn, pga. en tilbakefallsrisiko, sjekkes mine verdier (da særlig gjennom temmelig brede blodprøver) oftere enn mange. Har en gang for mange år siden vært bittelitt i underkant på jern, noe som jo ikke er helt uvanlig blant særlig ganske unge og ganske slanke folk, ellers innenfor referanseområde på alt.

Skjønner godt at du lurer, absolutt, det er en risiko for å få i seg for lite av viktige næringsstoffer ut fra det jeg skisserer. Men svaret er altså at jeg får i meg det jeg trenger, og det er altså ikke bare noe jeg antar.

Takk for svar, høres ut som du har en balanse som passer godt for deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Naturlig tynn finnes ikke. I tenårene, ja, men ellers så er det fordi man passer på hva man spiser. For mange er det normalen. 

Ja, det er det jeg også har inntrykk av, at tynne folk ofte ikke har så mye sultfølelse eller spiser lite. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er det jeg også har inntrykk av, at tynne folk ofte ikke har så mye sultfølelse eller spiser lite. 

Jeg teller kalorier hver dag. Er 38 nå så det er normalen for meg. Men jeg er ikke "naturlig" så tynn. Koster meg mye. Jeg har normal bmi, forresten. Kjenner ingen som har en lav bmi som bare "spiser hva de vil" eller har "høy forbrenning"

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg teller kalorier hver dag. Er 38 nå så det er normalen for meg. Men jeg er ikke "naturlig" så tynn. Koster meg mye. Jeg har normal bmi, forresten. Kjenner ingen som har en lav bmi som bare "spiser hva de vil" eller har "høy forbrenning"

Forstår, hvordan ser en normal matdag ut for deg og hva legger du i å kose deg mye? :)

Er selv normalvektig, men kunne tenkt meg å strammet litt opp. Trener også:) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt bmi på 19-20 hele livet (44 år nå), med veldig jevn vekt, og kan bruke de samme klærne fra videregående. Spiser akkurat det jeg vil, både sunn mat og usunn mat, trener noe. Ene siden av familien har det på samme måte, og andre siden kjemper med sult og overvekt. 

Det er flere ting som spiller inn men matsug og når man føler seg tilfredsstilt/mett er viktig, forbrenning og aktivitets nivå. Og så er det noe mer mystisk som jeg ikke vet hva er. Pappa er mindre aktiv og spiser langt mer enn min overvektige bror. 

Anonymkode: c602b...1d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg har lagt merke til blandt de fleste av mine slanke venner er at de spiser mindre. De kan godt spise usunt men porsjoner av det og er mindre enn hva jeg og de med litt høyere bmi spiser. Sier ikke at det er slik for alle, og det er ikke akkurat en vitenskapelig observasjon, men tror nok mange både overvurderer og undervurderer hvor mye de spiser. Spesielt de som er naturlig slanke og oss som er tjukke. Jeg vet at for at jeg skal gå ned i vekt så må jeg være pinlig nøyaktig og veie maten min, for jeg undervurderer mat som legger til ekstra kalorier, som smør og nøtter for eksempel. 

En annen ting er at de naturlig slanke er gjerne de som reiser seg ofte for å gjøre et eller annet og sitter ikke helt stille i sofaen hele tiden. Jeg har flere venner som kan si at i går var en lat dag vi satt i sofaen hele dagen, men faktumet er at de ofte reiste for å hente noe, fikse noe og lignende. Jeg derimot satt i sofaen uten å reise meg. 

Jeg sier på ingen måte at det er noe usundt med det, de har nok bare alltid spist normale porsjoner og er mett til rett tid. 

Anonymkode: 7d0d3...855

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammel er du? Jeg var sånn som deg i tidlig 20-årene, er nå snart 40 og noe er forandret🤣

Jeg er nå 56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...