AnonymBruker Skrevet 16. juli #1 Skrevet 16. juli Jeg har satt av 1000kr til mine to barn hver mnd siden dem ble født. Mao, så har dem begge 216 000kr på hver sin konto når dem fyller 18-år Hadde du gitt dem tilgang til de pengene med engang, eller ville du ha avventer med å gi dem tilgang? Anonymkode: d84cf...e64
AnonymBruker Skrevet 16. juli #2 Skrevet 16. juli Alle sparepengene til ungene mine står på kontoer i mitt navn. Det er en selvfølge. De får pengene når de trenger dem til noe fornuftig. Anonymkode: 7e81e...42f 14 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #3 Skrevet 16. juli Vent til de skal kjøpe bolig. Anonymkode: 97bd1...442 14 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli Vent til de er 25. da er hjernen ferdig utviklet. Evt øremerk dem boligkjøp Anonymkode: 4cc8a...5fe 12
AnonymBruker Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde du gitt dem tilgang til de pengene med engang, eller ville du ha avventer med å gi dem tilgang? Anonymkode: d84cf...e64 Gir ikke en 18-åring tilgang til 200 tusen. Jeg har lært av mine egne feil 😇 Anonymkode: 5de22...fed 16 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli 216 000 + endel i renter Eller veldig mye mer om setter de i ett fond! Måten du skriver på får meg til å tro at de ikke er så store enda barna dine, så I'm du har god tid så sett i fond! Anonymkode: 28e02...f16 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #7 Skrevet 16. juli Avhengig av hva slags konto dette er, så kan vel en realisasjon ved overføring utløse skatt. Jeg hadde beholdt kontoen til de skal kjøpe seg noe fornuftig. Selv sparer jeg til egenkapital for barna. De kommer ikke til å få pengene før de går i banken for å få finansieringsbevis. Anonymkode: 1f3f7...92d 1
senior Skrevet 16. juli #8 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har satt av 1000kr til mine to barn hver mnd siden dem ble født. Mao, så har dem begge 216 000kr på hver sin konto når dem fyller 18-år Hadde du gitt dem tilgang til de pengene med engang, eller ville du ha avventer med å gi dem tilgang? Anonymkode: d84cf...e64 Håper du har satt pengene på høytrentekonto, slik at summen blir vesentlig mer enn bare 216 000 etter 18 år.
AnonymBruker Skrevet 16. juli #9 Skrevet 16. juli Selvfølgelig vente. Sett det i fond i ditt navn, og bruk det til førerkort, og ellers? Forsikring, tannlege og evt et månedlig beløp når/hvis de studerer. Egenkapital til boligkjøp (mye senere enn 18!) hvis ikke/resten av pengene. Sørg format det blir likt. Anonymkode: 472c2...07f
AnonymBruker Skrevet 16. juli #10 Skrevet 16. juli Selvfølgelig venter du til de faktisk har behov for de. Man gir ikke en 18-åring 200k. Det er jo å be om at de skal bli sløst vekk. Anonymkode: 045ea...d02 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #11 Skrevet 16. juli senior skrev (21 minutter siden): Håper du har satt pengene på høytrentekonto, slik at summen blir vesentlig mer enn bare 216 000 etter 18 år. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 216 000 + endel i renter Eller veldig mye mer om setter de i ett fond! Måten du skriver på får meg til å tro at de ikke er så store enda barna dine, så I'm du har god tid så sett i fond! Anonymkode: 28e02...f16 Vi har valgt å sette det jeg har spart på vanlig høyrentekonto i tilfelle det skulle oppstå sykdommer/uheldigheter eller uforutsette hendelser, slikt at vi hadde muligheter for å ta ut penger fra kontoen der og da og sette det inn igjen ved senere tid. Mannen min derimot, har satt det i fond. Så barna vil jo få en grei sum totalt når vi slår han og min sin oppsparte midler til barna. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vent til de skal kjøpe bolig. Anonymkode: 97bd1...442 Ja, vi har tenkt tanken på å la det meste gå til hjelp av bolig, men ønsker jo å kunne gi en sum når de blir 18år, eller er det uvanlig å gi? Anonymkode: d84cf...e64
monican94 Skrevet 16. juli #12 Skrevet 16. juli ja det er uvanlig, kan sefølgelig få 5000 i 18 årgave eller no men det blir jo kun sløst bort.. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli #13 Skrevet 17. juli Hvis de får dette utbetalt til seg når de er 18 kan det også føre til at de ikke får lån/stipend fra Lånekassen har jeg hørt. Så sjekk sånne ting først også Anonymkode: 3a4dd...04d 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #14 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis de får dette utbetalt til seg når de er 18 kan det også føre til at de ikke får lån/stipend fra Lånekassen har jeg hørt. Så sjekk sånne ting først også Anonymkode: 3a4dd...04d Det stemmer ikke Anonymkode: 4a018...153
Violetta Skrevet 17. juli #15 Skrevet 17. juli Ville ikke gitt dem mer når de var 18 enn det var greit at de sløste bort. Og forklar hvor lang tid det har tatt å spare opp et slikt beløp, samtidig som de får vite hvor fort pengene kan forsvinne igjen (ved kjøp av bil for eksempel, som fort mister verdi). Og at dette er en engangshendelse.
AnonymBruker Skrevet 17. juli #16 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, vi har tenkt tanken på å la det meste gå til hjelp av bolig, men ønsker jo å kunne gi en sum når de blir 18år, eller er det uvanlig å gi? Anonymkode: d84cf...e64 Mine har fått førerkort og en liten ekstra ting til selve dagen. Ene fikk en ring med en liten diamant, andre fikk en klokke som hun ønsket seg og yngste skal få noe lignende som de to andre. Anonymkode: 7e81e...42f
AnonymBruker Skrevet 17. juli #17 Skrevet 17. juli For det første om du sparer månedlig så spar i fond. Og nei ikke gi pengene til 18-årsadgen for Guds skyld. Gi dem da heller en fin gave. La pengene stå, i fond!, til de skal kjøpe bolig. Da vil de ha lengt mer en 216000 i egenkapital, og det vil de trenge. Anonymkode: 04818...510 1
Summeer Skrevet 17. juli #18 Skrevet 17. juli Vi har vel ca 150k til hver av barna som er gitt i gaver/spart opp. Det vet de om, men det er øremerket "noe fornuftig " men ikke nødvendigvis at de må være fylt 18 først. (Som feks Kjøretimer) et barn var på utveksling på vgs i fjor og da var vi enige om at hen fikk ta opp til 50k derfra som ekstra lommepenger. Ja, man kan si det er sløsing på en måte, men da fikk hen reist så mye på ekskursjoner og turer hen ville og oppleve masse (og vi slapp å dekke alt). Vi synes det var fornuftig bruk av Pengene, og noe dyrt barnet ønsket seg. Men vi "låser ikke opp" konti på 18årsdagen, pengene står til det er behov for dem. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #19 Skrevet 17. juli Ikke gi 18 åringer så mye penger. Vent til huskjøp o.l. Anonymkode: 18480...098
AnonymBruker Skrevet 17. juli #20 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vent til de er 25. da er hjernen ferdig utviklet. Evt øremerk dem boligkjøp Anonymkode: 4cc8a...5fe Her får ikke barna tilgang på pengene før de er 25. Da øremerket til bolig. Anonymkode: aaa84...b9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå